2. Budget 2020-2023 -  1.behandling af budget (B)
2.     Budget 2020-2023 -  1.behandling af budget (B)
Sagsnr.: 330-2019-66365               Dok.nr.: 330-2019-383515                                          Åbent
Kompetence: Byrådet 
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal godkende, at det administrative
 budgetforslag danner grundlag for Byrådets 1. behandling.
Samtidig skal Økonomiudvalget godkende, at sagens bilag
 indgår i byrådets kommende budgetseminar, samt efterfølgende høringsrunde.
Baggrund
Som følge af den sene Økonomiaftale for budget 2020 er
 budgetprocessen kort og sammenpresset. Derfor danner det administrative
 budgetoplæg både grundlag for budgetforhandlingerne på det kommende
 budgetseminar 4. og 5. oktober 2019, og økonomiudvalgets forslag til 1.
 behandling af kommunens budget.
Det administrative budgetoplæg tager udgangspunkt i
 statusnotat af 15. august 2019 omkring budget 2020-2023 korrigeret for
 justeringer i budgetbehov, samt i gældende budgetoverslag for årene 2020 –
 2022. Administrationens forslag til ændringer er opdelt i følgende 2
 kategorier:
A. Korrektioner efter godkendte principper samt finans-
 og indtægtsprognose m.v.
Budgetoplægget indeholder følgende korrektioner (bilag 1+ 2)
 på det skattefinansierede område:
1.    Bevillinger, som
 Byrådet har godkendt siden oktober 2018, og som har konsekvens for 2020-2023
2.    Tekniske
 korrektioner
3.    Demografiregulering
4.    Pris- og
 lønudvikling (seneste vurdering pr. september 2019 fra KL)
5.    Tekniske
 korrektioner vedr. lån, renter og afdrag samt finansforskydninger
6.    Indtægtsprognose
 udarbejdet september 2019
7.    Overførselsudgifter
8.    Aktivitetsbestemt
 medfinansiering af sygehusvæsen
9.    Lov- og Cirkulæreprogram samt øvrige tiltag i
 aktstykke
10. Regnskabsværn i 2020 på 1 % af
 serviceudgifterne
11. Det brugerfinansierede område
12. Fremrykning af tilbageførelse af 0,7
 % besparelse (BUU og FSU)
13. De budgetudfordrede områder
Den foreløbige resultatopgørelse (bilag 1) viser efter disse
 korrektioner et kasseforbrug på 169 mio. kr. i 2020, og set over hele perioden
 2020-2023 en samlet kasseforbrug på ca. 687 mio. kr.
Omkring ændringer foranlediget af Lov- og
 cirkulæreprogrammet er der meget kort tid til at kvalificere beløbene, og
 derfor kan der frem mod budgetseminaret og 2.behandlingen ske justeringer i
 både beløb og fordeling på udvalg.
Det administrative budgetforslag er udarbejdet med
 udgangspunkt i uændrede skatteprocenter.   
B. Forslag til prioriteringsdrøftelse
Som udgangspunkt er der ikke indarbejdet nye drifts- eller
 anlægsforslag. Der er således i resultatopgørelsen alene indeholdt anlæg i
 henhold til gældende budgetoverslag. Disse fremgår af bilag 3.
Nye drifts- og anlægsønsker, som udvalg/Byråd og administration
 har besluttet at fremsende til budgetforhandlingerne, er oplistet i bilag 4.
I økonomiaftalen er værdighedsmilliarden omlagt, så
 tilskuddet nu indgår i bloktilskuddet, og i den forbindelse skal der træffes
 beslutning omkring anvendelse af det ekstra tilskud, samt pulje til bekæmpelse
 af ensomhed (bilag 5.)     
Der vedlægges endvidere Finansieringsnotat (bilag 6),
 herunder vurdering af det statsgaranterede udskrivningsgrundlag i forhold til
 selvbudgettering, samt bilag 7. med beskrivelse af udvalgenes budgetgrundlag.
Budgetseminar 
Byrådet skal på budgetseminar den 4. og 5. oktober 2019
 drøfte budgetgrundlaget, og de politiske grupper har mulighed for at indlede
 forhandlinger om en Budgetaftale for 2020-2023. Såfremt der inden Byrådets 1.
 behandling d.7. oktober 2019 foreligger en budgetaftale vil denne kunne indgå,
 som en del af økonomiudvalgets indstilling om budget til Byrådets 1.
 behandling.
Det kan derfor blive nødvendigt, at indkalde til
 ekstraordinært økonomiudvalgsmøde forud for Byrådsmødet den 7. oktober 2019.
Service- og anlægsudgifter 
KL har udmeldt en vejledende serviceramme på 3.601
 mio. kr. I administrationens budget til 1. behandling udgør serviceudgifterne
 3.659 mio. kr. inklusiv regnskabsværn på 1% point.  I den faseopdelte
 budgetproces for kommunerne under et skal kommunerne samlet set holde sig inden
 for en ramme på 261,8 mia. kr.
På anlæg er der aftalt en anlægsramme på 19,1 mia.kr. Kommunens
 bruttoanlægsudgifter udgør i anlægsoversigten 221 mio.kr. 
KL vil frem mod den endelig vedtagelse af kommunernes
 budgetter koordinere, at kommunerne under et holder sig inden for de aftalte
 rammer på drift og anlæg.  
Videre proces 
Byrådet har på møde d.26. august 2019 godkendt følgende
 budgetproces.
Budgetseminar
Byrådet afholder budgetseminar 4. og 5. oktober 2019 med
 henblik drøftelse Økonomiudvalgets budgetoplæg til 1.behandling. Der vil også
 være mulighed for, at indgå budgetaftale.    
Budgetbehandling
Byrådet har 1. behandling af budgettet d. 7.oktober 2019.
 Der er 2. behandling af budgettet d. 28. oktober 2019, hvor justerede takster
 også skal godkendes.
Høringsrunde
I forbindelse med godkendelse af ny tids- og procesplan er
 der indlagt en høringsperiode efter byrådet budgetseminar og Byrådet 1.
 behandling d. 7. oktober 2019. Høringen starter som udgangspunkt 8.oktober
 (forudsætter at økonomiaftale foreligger) med en svarfrist den 16. oktober kl.
 9.00, således at svarene kan indgå i evt. ændringsforslag. Høringssvar udsendes
 til Byrådet umiddelbart efter høringsfristens udløb.
Ændringsforslag  
Mulighed for at fremsende ændringsforslag til budgettet
 fastsættes jf. nedenstående tidsfrister:
ü 
Frist for ændringsforslag er fredag d. 18. oktober 2019 kl. 12
ü 
Frist for under-ændringsforslag er mandag d. 21. oktober 2019 kl.
 12
Retligt
 grundlag
Lov om kommunernes styrelse samt vedtaget budgetproces.
Økonomiudvalget skal, jfr. Styrelseslovens § 37, over for
 Byrådet fremsende sit forslag til kommunens årsbudget for det kommende
 regnskabsår, samt budgetoverslagsårene inden den 15. september. Denne frist er
 på grund af de sene økonomiforhandlinger rykket til d. 8. oktober.     
Økonomiudvalgets forslag til årsbudget og flerårige
 budgetoverslag skal undergives 2 behandlinger i kommunalbestyrelsen med mindst
 3 ugers mellemrum.
Handlemuligheder
Det administrative budgetoplæg
 er udgangspunkt for de kommende politiske forhandlinger om budget 2020-2023.
De særligt udfordrede områder og
 overførselsområdet er særlige fokusområder for yderligere tiltag og
 omstillinger, der kan reducere den forventede udgiftsstigning.
Øvrige tiltag, der vil være
 nødvendige for at sikre budgetbalance, vil indgå i de politiske forhandlinger.
 Forvaltningen har i bilag 1, pkt. C peget på generelle handlemuligheder og
 håndtag, der kan medgå til at opnå driftsbalance i 2020-23.
I overensstemmelse med de
 udmeldte tidsfrister er der endvidere indsendt ansøgninger til Social- og
 Indenrigsministeriet vedr. tilskuds- og lånepuljer. Svar fra ministeriet kan
 forventes 7. oktober 2019.
Vurdering
Mange kommuner oplever
 budgetudfordringer på handicap- og psykiatriområdet, det specialiserede
 børneområder og overførelsesudgifterne på arbejdsmarkedsområdet.  Det
 gælder i høj grad også for Slagelse kommune.
I basisbudgettet for 2020-23
 indgår forvaltningens umiddelbare basisfremskrivning på de udfordrede områder.
 Fremskrivningen på voksenområdet og det specialiserede børneområde tager afsæt
 i, at de senere års høje stigningstakter fortsætter uændret, men på trods af de
 senere års tiltag forventes lige nu en yderligere tilgang af borgere med behov
 for støtte, og dermed stigende udgifter i årene fremover. Dette scenarie
 presser Slagelse Kommunes budget i 2020-23, og er stærkt medvirkende til den
 aktuelle ubalance.
Der er derfor behov for hurtigt
 at drøfte nye tiltag og omstillingsmuligheder med langsigtet effekt på netop
 disse områder, så udviklingen kan vendes og udgifterne reduceres i de kommende
 år.   
Økonomiske
 og personalemæssige konsekvenser
Ingen yderligere bemærkninger.
Konsekvenser
 for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og teknikdirektøren indstiller,
1.   
 at den foreløbige resultatopgørelse og finansieringsoversigt godkendes som
 udgangspunkt for de videre budgetforhandlinger, dvs. at Kategori A indarbejdes
2.   
 at bilag 1-7 indgår i materiale til Byrådets budgetseminar den 4. og 5.
 oktober 2019
3.   
 at bilag 1-7 udsendes til høring hos høringsberettigede (brugerbestyrelser,
 MED-udvalg og andre interessenter) ligesom borgerne via kommunens hjemmeside
 får mulighed for at afgive kommentarer
4.   
 at den foreløbige resultatopgørelse og finansieringsoversigt incl. Bilag 1-7
 godkendes som Økonomiudvalgets budgetforslag til Byrådets 1. behandling af
 Budget 2020-2023
5.    at statsgaranti på udskrivningsgrundlag og
 generelle tilskud indgår som grundlag for 1.behandlingen af budget 2020-2023
Beslutning i Økonomiudvalget
 den 30. september 2019:
Fraværende: 
Ann Sibbern (O)
At 1 - Drøftet og oversendes til Byrådets 1. behandling af
 Budget 2020-2023
At 2 - Drøftet og oversendes til Byrådets 1. behandling af
 Budget 2020-2023
At 3 - Drøftet og oversendes til Byrådets 1. behandling af
 Budget 2020-2023
At 4 - Drøftes og oversendes til Byrådets 1. behandling af
 Budget 2020-2023
At 5 - Drøftet og oversendes til Byrådets 1. behandling af
 Budget 2020-2023.
Venstre finder det stærkt utilfredsstillende at modtage
 økonomiske oplysninger fredag, når vi kan høre at vores nabokommuner har deres
 tal på plads tidligere. Venstre er dybt bekymret over, at vi driftsmæssigt står
 i den værste situation i de sidste 7-8 år.
Venstre påpegede i maj måned på byrådsmødet, at vi burde se
 langt alvorligere på den driftsmæssige negative udvikling, hvilket blev
 tiltrådt af alle. Det har dog ikke afstedkommet nogen handlinger, og dermed har
 vi mistet et halvt år, hvilket vil forringe servicen overfor borgerne og
 forringe medarbejdernes vilkår.
Beslutning i Byrådet den 7.
 oktober 2019:
Fraværende: 
At 1 | Godkendt, at den foreløbige resultatopgørelse og
 finansieringsoversigt incl. kategori A korrektioner, indarbejdede
 værdighedsmidler og pulje til bekæmpelse af ensomhed, er udgangspunkt for de
 videre budgetforhandlinger og Byrådets 2. behandling. Mulighederne for at
 udnytte lånetilsagn af 7. oktober 2019 indgår i de videre budgetforhandlinger.
At 3 | Godkendt med følgende justeringer
Notat af 5. oktober 2019 fra alle partier vedrørende budget
 2020-2023 medsendes budgethøringen fra 8. oktober 2019 til 16. oktober 2019.
Fristen for ændringsforslag flyttes til den 22. oktober 2019
 kl. 12.00 og underændringsforslag den 24. oktober 2019 kl. 12.00.
Høringsfristen udvides til to perioder. Første høring fra 8.
 oktober 2019 til 16. oktober 2019 med nuværende budgetgrundlag (jfr. At 1) og
 notat af 5. oktober 2019 fra alle partier vedrørende budget 2020-2023. Anden
 høring fra 23. oktober 2019 til 25. oktober 2019, såfremt der den 22. oktober
 kl. 12.00 foreligger en budgetaftale og/eller ændringsforslag til brug ved 2.
 behandling i Byrådet 28. oktober 2019.
At 5 | Godkendt.
Venstre fastholdt bemærkningen fra Økonomiudvalget:
Venstre finder det stærkt utilfredsstillende at modtage
 økonomiske oplysninger fredag, når vi kan høre at vores nabokommuner har deres
 tal på plads tidligere. Venstre er dybt bekymret over, at vi driftsmæssigt står
 i den værste situation i de sidste 7-8 år. venstre påpegede i maj måned på
 byrådsmødet, at vi burde se langt alvorligere på den driftsmæssige negative
 udvikling, hvilket blev tiltrådt af alle. Det har dog ikke afstedkommet nogen
 handlinger, og dermed har vi mistet et halvt år, hvilket vil forringe servicen
 overfor borgerne og forringe medarbejdernes vilkår.