§ 17 stk. 4 udvalg – Busborgergruppen – Referat – 29. april 2015



1. Oplæg fra Movia om Flextur

1.      Oplæg fra Movia om Flextur

Sagsnr.: 330-2014-3898                 Dok.nr.: 330-2016-73052                                            Åbent
Beslutning i § 17 stk. 4 udvalg - Busborgergruppen den 29. april 2015:
Fraværende:  René P. Knudsen
På vores seneste møde gav flere af medlemmerne udtryk for at Flextur ikke levede op til deres forventninger. Derfor inviterede vi Ole Sørensen fra Flextrafik fortalte om Flextur som produkt. Der er mange borgere der blander Flextrafiks produkter sammen. Derfor sammenlignede Ole Flextur med andre af Flextrafiks produkter, såsom handikapkørsel, for at understrege forskellene. Oles præsentation er vedlagt.
Der var flere kommentarer omkring chaufførens betjening, som flere synes kunne være mere venlig og menneskelig. |Bedre betjening| behøver ikke at betyde at der bliver ringet på eller at borgeren hentes i hjemmet. Det var dog et medlem der gav udtryk for at servicen bør inkludere, at der blev ringet på. Denne ekstra service som også findes ved handikapkørsel og visiteret kørsel vil medføre en betydelig merudgift pga. den ekstra tid der er forbundet dermed. En merudgift, der ændrer konceptet Flextur.
Derudover blev der stillet spørgsmål til hvor stor en procentdel af Flextur, der er kollektiv. Ole fra Movia har meddelt, at Movia desværre ikke har statistik over dette.
Der var enighed om, at vil være relevant, at lave en analyse af de ture som blev kørt i kommunen. Det vil Natur, Vej og Trafik arbejde videre med.

2. Hvordan kan Flextur forbedres?

2.      Hvordan kan Flextur forbedres?

Sagsnr.: 330-2014-3898                 Dok.nr.: 330-2016-73066                                            Åbent
Beslutning i § 17 stk. 4 udvalg - Busborgergruppen den 29. april 2015:
Fraværende:  René P. Knudsen
Da der er forskellige holdninger Flextur, blev der foretaget en afstemning, for at synliggøre gruppens generelle holdning. Resultat af afstemningen ses nedenunder.
Antal der vurderer emnet som nr. 1
Vurdering
i Gnst.
(lavest er vigtigst)
Resultat af
afstemning
Emne
4
2,92
(2)
1, 4, 2, 3, 1, 5, 5, 1, 3, 4, 5, 1, 3
Chaufførens betjening skal være bedre
(F.eks. Ringe på døren / vente i længere tid)
 
5
2,38
(1)
3, 5, 1, 1, 3, 4, 2, 4, 1, 1, 1, 3, 2
Mere præcis afhentningstid / leveringstid
(F.eks. bedre tilpasning til lægetid / færgeafg. / togafg.)
 
2
3,15
(3)
2, 3, 3, 5, 5, 1, 1, 3, 2, 3, 3, 5, 5
Billig kørsel på lange afstande
(Grundtaksten bør gælde for 10 km)
 
0
3,31
(5)
5, 2, 4, 4, 4, 2, 3, 2, 5, 2, 2, 4, 4
Billig kørsel for korte afstande
(Grundtaksten må ikke hæves fra 24 til 36)
 
2
3,23
(4)
4, 1, 5, 2, 2, 3, 4, 5, 4, 5, 4, 2, 1
Kort bestillingstid
(nedsætte til 1 time i stedet for 2 timer)
 
Ud fra dette, fremstår ”chaufførens betjening” og ”Mere præcis afhentning/leveringstid”. Derfor vil Natur, Vej og Trafik opfordre Movia til at have større fokus på disse punkter.
Ole Sørensen fra Movia har efter mødet informeret om, at alle chauffører har bestået et grundkursus, bestående af følgende tre moduler:
• Modul 1 er ”Introduktion til offentlig servicetrafik”
• Modul 2 er ”Befordring af sygdoms- og alderssvækkede passagerer”
• Modul 3 er ”Befordring af bevægelseshæmmede” (Trappemaskinekursus)
Natur, Vej og Trafik anbefaler Movia at sætte større fokus på chaufførens venlighed/service. Det kan være at der skal tilbydes kurser eller lignende for at forbedre forholdene.

3. Hvad er kollektiv trafik?

3.      Hvad er kollektiv trafik?

Sagsnr.: 330-2014-3898                 Dok.nr.: 330-2016-73069                                            Åbent
Beslutning i § 17 stk. 4 udvalg - Busborgergruppen den 29. april 2015:
Fraværende:  René P. Knudsen
For at forventningsafstemme i gruppen, blev det diskuteret hvad vi forbinder med kollektiv trafik.
Indledningsvist blev der lavet en lille afstemning, som fik stemmer fordelt som nedenunder beskrevet:
HVAD er kollektiv trafik?
 
Kollektiv trafik er kun rutekørsel
 
 
Kollektiv trafik er både rutekørsel (f.eks. linje 901) og Flextur (dør-dør)
2
10
HVEM er Flextur for?
 
Flextur er for alle
 
Flextur er for de frem for de flere
 
7
5
 
HVEM er rutekørsel for?
 
Rutekørsel er for alle
Rutekørsel er for de flere frem for de
0
12
HVOR skal rutekørslen være?
 
Rutekørslen skal mest være i tætbefolket områder
 
 
Rutekørslen skal fordeles lige i alle områder i hele kommunen
 
6
6
HVAD er vigtigst når vi planlægger rutekørsel?
 
Høj frekvens
(busserne kommer ofte)
og direkte linjer
(kort rejsetid)
Mange stoppesteder
 (kort gangafstand)
9
3
De enkelte spørgsmål blev diskuteret og Didde beskrev hvordan man med faglig baggrund vil besvare spørgsmålene:
Kollektiv trafik er både rutekørsel og Flextur, idet Flextur er et alternativt tilbud der supplerer rutekørslen. Den er især meget benyttet af ældre der har for langt til stoppestederne eller af folk i tyndtbefolket områder. Movia planlægger kørslen, således at der så vidt det er muligt bliver kørt kollektivt.
Flextur er for alle. Det er et tilbud som alle borgere kan benytte, uafhængig af f.eks. alder eller hvor de bor i kommunen.
- Det blev diskuteret i gruppen hvorvidt det ikke bør være muligt at benytte Flextur hvis man havde et alternativ med rutekørsel. Det kan dog være meget svært for Movia, at kunne identificere borgere der rent faktisk har et andet alternativt.
Rutekørsel er for de flere frem for de få. Med dette menes der, at det er vigtigt at prioritere mange borgere frem for få. Slagelse kommune dækker over et stort areal, hvor borgerne er spredt, og med en begrænset økonomi til kollektiv trafik, handler det om at prioritere. 
Rutekørslen skal mest være i tætbefolket områder, idet det på denne måde gavner flest mulige borgere og på samme tid medvirker til at der er en sund økonomi (indtægter), som man kan få endnu mere kollektiv trafik for. Der skal dog også være rutekørsel i de mere tyndt befolket områder, men i meget mindre grad. Det er ikke muligt, at tilbyde alle i hele kommunen lige meget rutekørsel, da det vil resultere i mange linjer, der kommer meget sjældent og formentlig er tomme.  
- Der er nogle medlemmer der mener, at Slagelse Kommune bør prioritere de tyndt befolkede områder i større grad ift. rutekørsel, også selvom busserne nogle gange kører tomme. 
Høj frekvens (busserne kommer ofte) og direkte linjer (kort rejsetid), bør prioriteres når vi planlægger kollektiv trafik frem for mange stoppesteder/kort gangafstand. Movia har lavet undersøgelser omkring dette, og størstedelen forbinder høj frekvens og direkte linjer med god kollektiv trafik. 
- Da ikke alle borgere er godt gående, er der nogle der nogle medlemmer der mener, at Slagelse Kommune i højere grad bør prioritere mange stoppesteder/kortere gangafstande

4. Forslag til udvikling af den kollektive bustrafik (noter på tavle)

4.      Forslag til udvikling af den kollektive bustrafik (noter på tavle)

Sagsnr.: 330-2014-3898                 Dok.nr.: 330-2016-73071                                            Åbent
Beslutning i § 17 stk. 4 udvalg - Busborgergruppen den 29. april 2015:
Fraværende:  René P. Knudsen
Imens der var pause, fik alle mulighed for, at notere forslag til udvikling af den kollektive bustrafik. Disse blev nedskrevet med henblik på trafikbestillingen i 2016 (køreplanen dec. 2016). Forslagene medbringes til næste busborgergruppemøde. Det er ligeledes muligt at sende flere forslag til Didde via mail. Husk at være meget specifikke, når I beskriver jeres forslag.

5. Hvordan løser vi udfordringen med besparelser på 2,8 mio. kr.

5.      Hvordan løser vi udfordringen med besparelser på 2,8 mio. kr.

Sagsnr.: 330-2014-3898                 Dok.nr.: 330-2016-73073                                            Åbent
Sagsfremstilling
Hvordan løser vi udfordringen med besparelser på 2,8 mio. kr. (fordi udgifterne til kollektiv trafik er steget), samt politisk ønske om et besparelseskatalog som peger på yderligere 2,5 mio. kr.? 
Beslutning i § 17 stk. 4 udvalg - Busborgergruppen den 29. april 2015:
Fraværende:  René P. Knudsen
Baggrunden for kommende besparelser blev beskrevet. Flere medlemmer kunne ikke forstå, hvorfor kommunen vælger at pege på besparelser på den kollektive bustrafik, når der er mange andre områder, der er mere oplagte. 
Vurdering
i Gnst.
(lavest er bedst)
Antal der vurderer emnet som nr. 1
Antal der vurderer emnet som nr. 9
Resultat af
afstemning
 
Oversigt over forslag
4,31
(3)
2
1
1, 1, 4, 4, 2, 3, 6, 9, 5, 6, 7, 3, 5
A
Reducering på linjer til skoler
4,38
(4)
1
0
2, 2, 8, 3, 1, 4, 7, 8, 3, 8, 3, 5, 3
B
Reducering på kystlinjen 438
 
4,77
(5)
0
3
9, 9, 2, 5, 4, 5, 4, 3, 4, 9, 2, 2, 4
C
Nedlæggelse af teletaxi 970 til Glænø
 
6,62
(8)
0
3
3, 3, 9, 7, 8, 9, 8, 2, 8, 5, 6, 9, 9
D
Nedlæggelse af service-bybus i Skælskør 909 og Skælskør-Dalmose-linjen 699
 
5,92
(6)
1
1
6, 6, 7, 9, 5, 8, 5, 1, 6, 7, 4, 6, 7
E
Reducering på linje 433 til Dalmose
4,77
(5)
1
0
7, 7, 3, 2, 7, 2, 3, 6, 7, 3, 8, 1, 6,
F
Reducering af weekendkørsel på
Slagelse bybuslinje 903
6,31
(7)
3
4
8, 8, 1, 1, 9, 1, 9, 7, 9, 4, 9, 8, 8
G
Nedlæggelse af Flextur
4,25
(2)
1
0
5, 5, 5, 8, 6, 6, 2, 5, 2, 2, 1, 4, X
H
Udvikling af Korsør bybus 908
4,08
(1)
3
0
4, 4, 6, 6, 3, 7, 1, 4, 1, 1, 5, 7, X
I
Udvikling af Slagelse bybus 904 og 905
Resultaterne af undersøgelsen blev fremlagt på for det politiske udvalg. Ligeledes er der udarbejdet et alternativt forslag til forslag D, hvor 699 fortsat nedlægges men 909 blot reduceres til at køre i tidsrummet 8.30-13.30.

6. Næste møde

6.      Næste møde

Sagsnr.: 330-2014-3898                 Dok.nr.: 330-2016-73087                                            Åbent
Beslutning i § 17 stk. 4 udvalg - Busborgergruppen den 29. april 2015:
Fraværende:  René P. Knudsen
Næste møde i busborgergruppen vil være d. 22. Oktober 2015 kl. 18.00-20.00.