3. Hvad er kollektiv trafik?
3. Hvad er kollektiv trafik?
Sagsnr.: 330-2014-3898 Dok.nr.: 330-2016-73069 Åbent
Beslutning i § 17 stk. 4
udvalg - Busborgergruppen den 29. april 2015:
Fraværende:
René P. Knudsen
For at forventningsafstemme i gruppen, blev det diskuteret
hvad vi forbinder med kollektiv trafik.
Indledningsvist blev der lavet en lille afstemning, som fik
stemmer fordelt som nedenunder beskrevet:
HVAD er
kollektiv trafik? |
Kollektiv trafik
er kun rutekørsel | Kollektiv trafik
er både rutekørsel (f.eks. linje 901) og Flextur (dør-dør) |
2 | 10 |
HVEM er Flextur
for? |
Flextur er for alle | Flextur er for de få
frem for de flere |
7 | 5 |
HVEM er
rutekørsel for? |
Rutekørsel er for
alle | Rutekørsel er for de flere frem for de få |
0 | 12 |
HVOR skal
rutekørslen være? |
Rutekørslen skal mest
være i tætbefolket områder | Rutekørslen skal fordeles
lige i alle områder i hele kommunen |
6 | 6 |
HVAD er vigtigst
når vi planlægger rutekørsel? |
Høj frekvens (busserne kommer
ofte) og direkte linjer (kort rejsetid) | Mange stoppesteder (kort gangafstand) |
9 | 3 |
De enkelte spørgsmål blev diskuteret og Didde beskrev
hvordan man med faglig baggrund vil besvare spørgsmålene:
Kollektiv trafik er både rutekørsel og Flextur,
idet Flextur er et alternativt tilbud der supplerer rutekørslen. Den er især
meget benyttet af ældre der har for langt til stoppestederne eller af folk i
tyndtbefolket områder. Movia planlægger kørslen, således at der så vidt det er
muligt bliver kørt kollektivt.
Flextur er for alle. Det er et tilbud som alle
borgere kan benytte, uafhængig af f.eks. alder eller hvor de bor i kommunen.
- Det blev diskuteret i gruppen hvorvidt det ikke bør være muligt at
benytte Flextur hvis man havde et alternativ med rutekørsel. Det kan dog være
meget svært for Movia, at kunne identificere borgere der rent faktisk har et
andet alternativt.
Rutekørsel er for de flere frem for de få.
Med dette menes der, at det er vigtigt at prioritere mange borgere frem for få.
Slagelse kommune dækker over et stort areal, hvor borgerne er spredt, og med en
begrænset økonomi til kollektiv trafik, handler det om at prioritere.
Rutekørslen skal mest være i tætbefolket områder,
idet det på denne måde gavner flest mulige borgere og på samme tid medvirker
til at der er en sund økonomi (indtægter), som man kan få endnu mere kollektiv
trafik for. Der skal dog også være rutekørsel i de mere tyndt befolket områder,
men i meget mindre grad. Det er ikke muligt, at tilbyde alle i hele kommunen
lige meget rutekørsel, da det vil resultere i mange linjer, der kommer meget
sjældent og formentlig er tomme.
- Der er nogle medlemmer der mener, at Slagelse Kommune bør prioritere de
tyndt befolkede områder i større grad ift. rutekørsel, også selvom busserne
nogle gange kører tomme.
Høj frekvens (busserne kommer ofte) og direkte linjer
(kort rejsetid), bør prioriteres når vi planlægger kollektiv trafik frem
for mange stoppesteder/kort gangafstand. Movia har lavet undersøgelser omkring
dette, og størstedelen forbinder høj frekvens og direkte linjer med god
kollektiv trafik.
- Da ikke alle borgere er godt gående, er der nogle der nogle medlemmer
der mener, at Slagelse Kommune i højere grad bør prioritere mange
stoppesteder/kortere gangafstande