2. Helhedsplansudvalget Campus - koordinering af delprojekter (D)
2. Helhedsplansudvalget Campus - koordinering af delprojekter (D)
Sagsnr.: 330-2016-62968 Dok.nr.: 330-2016-735367 Åbent
Kompetence: § 17 stk. 4 – Helhedsplanudvalget for Campus Slagelse
Beslutningstema
På baggrund af en orientering om
status for de fire delprojekter under Campus Slagelse og øvrige tiltag drøftes
det indledende udkast til en mulig rækkefølge for de respektive projekter.
Baggrund
I fortsættelse af det seneste udvalgsmøde
har der været arbejdet med følgende delprojekter:
· Arkitektkonkurrencen
· Bro over jernbanen
· Bevægelsesbåndet
· Idrætshallen
Der har endvidere været afholdt
møder med Banedanmark bl.a. vedrørende mulig nedlæggelse af rangersporet langs
Godsbanebygningen og mulighederne for at få ”Fodsporet” helt frem til og over
Kalundborgvej med en kobling til arealet ved den mulige nye idrætshal og det
videre forløb i et ”Bevægelsesbånd” langs hele Sdr. Stationsvej frem til
Stationspladsen.
Om arkitektkonkurrencen:
Der har været afholdt møde med
det vindende team af arkitektkonkurrencen (Sleth, Urbancreators og Fjerring)
dels for at orientere om status for udviklingen i campus dels for at drøfte de
nedslagspunkter som arkitektkonkurrencen peger på. Drøftelserne omhandlede
følgende:
· Broen over jernbanen
· Området ved Godsbanebygningen og DSB grunden
· Arealet foran SDU
· Stationspladsen
· Forløbet fra Stationspladsen og ud til hospitalet
Om broen over jernbanen kan
oplyses at udvalget tidligere har anbefalet at der primært skal fokuseres på en
gangbro gerne med sliske til cykler og elevatorer. Muligheden for en cykelbro
er pt. valgt fra dels med udgangspunkt i en trafiktælling dels grundet
merprisen for to cykelramper på hver 93 meter til en estimeret pris på 20 mio.
kr.
Arkitektkonkurrencen peger på en
cykel- og gangbro. Et forhold som bør drøftes idet en cykel- og gangbro vil
nødvendiggøre opkøb – om muligt - af DSB areal nord for jernbanen, og en
sammenbygning eller integrering af en cykelrampe i det byggeri som UCSJ
forventer at opfører på arealet ved Godsbanebygningen. Det skal bemærkes at der
i forvejen er anlagt cykelsti langs Kalundborgvej og Ndr. Stationsvej samt
Jernbanegade, hvor der dog bør optimeres på en kort strækning.
Om området ved Godsbanebygningen
og DSB grunden kan oplyses at arkitektkonkurrencen peger på et idrætsaktivt
område ved Godsbanebygningen og uddannelsesbyggeri på DSB grunden.
Der arbejdes på begge dele, men
uddannelsesbyggeriet forventes placeret på arealet ved Godsbanebygningen og på
en del af DSB grunden.
UCSJ oplyser at de stiler imod
at det nye uddannelsesbyggeri er klar senest til sommeren 2020.
Den mulige nye idrætshal
placeres på den vestlige del af DSB grunden tæt på Kalundborgvej og den mulige
kobling til ”Fodsporet”.
Om arealet foran SDU peger
arkitektkonkurrencen på en omdannelse til et grønt område, hvilket falder i god
tråd med tankerne om et ”Bevægelsesbånd” langs Sdr. Stationsvej, og ønsker om
attraktive udearealer fra SDU (især de studerende).
Der har været afholdt møde og
besigtigelse med NIAM A/S som er administrator af ”SDU bygningen”, og de kan
godt følge de fremsatte tanker og ideer, men oplyser samtidig at det kan blive
vanskeligt idet der skal være parkeringspladser tæt ved bygningen. Det skal
også bemærkes at der er endnu en parkeringsmæssig udfordring idet SDU/NIAM i
dag lejer parkeringsplads vest for Godsbanebygningen på et areal hvor der
fremover skal bygges.
Om Stationspladsen kan oplyses
at der som en del af arkitektkonkurrencen er udarbejdet et idéforslag for den
fremtidige Stationsplads som er estimeret til 17-18 mio. kr. Næste skridt kan
være at udarbejde et projektforslag som vil kunne vise en mere præcis løsning
og pris som grundlag for en mulig politisk beslutning om at iværksætte et
anlægsprojekt. Her udestår dog en del afklaringer med Vej og Trafik og den
rette løsning for hele området. Vej og Trafik har et ønske om at Sdr.
Stationsvej gerne må omdannes til en sivegade fra Stationspladsen og vestpå.
Om forløbet fra Stationspladsen
og ud til Hospitalet er der i arkitektkonkurrencen et forslag til omdannelse af
Skt. Mikkelsgade med etablering af cykelsti som skal/kan videreføres ud til
Hospitalet. Disse tiltag skal også afklares med Vej og Trafik.
Om broen over jernbanen:
Der foreligger et færdigt
projektforslag for en ny bro med estimeret budget på ca. 25 mio. kr. med
mulighed for 3 elevatorer henholdsvis nord og syd for jernbanen og én elevator
på perronen for fjerntog. Elevatorerne er estimeret til ca. 5 mio.kr.
Der er igangværende forhandlinger
med DSB Ejendomme om hvor stor en andel af broudgiften de vil dække idet de
forventes at have en stor interesse i broen ikke mindst grundet udsigten til en
stor forøgelse af studerende til UCSJ.
UCSJ har også spurgt ind til
muligheden for en direkte adgang fra broen og ind til deres forventede byggeri.
En lignende kobling vil også kunne etableres til SDU.
Et meget afgørende forhold
vedrørende muligheden for en ny bro er at Banedanmark netop har meldt ud at der
bliver iværksat sporarbejde og perronforbedringer ved Slagelse Station i 2019.
Det forventes at blive i løbet af foråret 2019, hvor de mange helligdage giver
god mulighed for sporlukning.
Der har været afholde indledende
afklarende møder, hvor Banedanmark oplyser at de gerne vil integrere broprojektet
i deres arbejde således at kommunen kan undgå de udgifter til sporlukning m.m.
der vil komme dersom broen opføres før eller efter 2019.
Endvidere oplyser Banedanmark at
rangersporet langs Godsbanebygningen også vil blive fjernet i 2019, hvilket er
en bygningsmæssig fordel for det forventede UCSJ byggeri.
Desuden vil Banedanmark også
nedlægge den del af det gamle Næstvedbane spor som løber ud til ”Fodsporet”,
hvilket giver en oplagt mulighed for at føre ”Fodsporet” helt frem til
Kalundborgvej.
Der aftales møde med
Banedanmark, Vej og Trafik og Campus for en drøftelse af de fremtidige
muligheder herunder mulighederne for at få ”Fodsporet” over Kalundborgvej.
Om bevægelsesbåndet:
Der har ikke været arbejdet
specifikt med en detaljering af ”Bevægelsesbåndet” idet der først skal ske en
afklaring på en række afgørende forhold herunder muligheden for en omdannelse
af Sdr. Stationsvej til sivegade og afklaring på det mulige grønne område ved
SDU samt en mulig kobling til ”Fodsporet”.
I takt med at der sker en
afklaring på ovennævnte forhold vil ”Bevægelsesbåndet” kunne etableres
etapevis. Indtil da indsamles der referencer på løsninger, og der afprøves i
løbet af 2017 en række mulige løsninger som en del af de midlertidige
aktiviteter som vil foregå i området ved Godsbanebygningen. Etablering af et
bevægelsesbånd kan have nogle af de store fondes interesse ikke mindst når det
handler om bevægelse i byens rum, hvilket også er sammenfalden med kommunens
nye idrætspolitik.
Om idrætshallen:
Samarbejdet med det valgte
rådgiverteam Christensen & Co, MASU-planning og Rambøll samt Lokale- og
Anlægsfonden (LOA) om konceptet for fremtidens nye idrætshal følger den
fastlagte tidsplan. Der er udarbejdet byggeprogram, og i denne uge påbegyndes arbejdet
med idéforslaget for den nye hal. Denne del af opgaven afsluttes ved udgangen
af februar måned 2017, hvorefter LOA´s bestyrelse vurdere idéforslaget og
beslutter om hvorvidt forslaget støttes med de mulige 10 mio. kr.
På baggrund af udmeldingen fra LOA´s
bestyrelse vil der overfor udvalget blive forelagt en anbefaling for en mulig
samlet finansiering og politisk godkendelse.
Tilbagemeldingerne fra LOA er at
det projekt som pt. foreligger, er meget nyskabende og det favner de tiltænkte
bruger både daginstitutioner, skoler og ikke mindst de selvorganiserede
brugere. Samtidig giver indretningen også rum til de klubmæssige idrætsgrene
som er i stor vækst.
Der har i efteråret været en
omfattende og konstruktiv brugerinddragelse hvilket har skabt det det solide
grundlag som der arbejdes ud fra.
Der er et tæt samarbejde med
Kultur- og Fritidsforvaltningen også i forbindelse med udarbejdelsen af en
kommende Facilitetsplan som er en samlet plan, der skal overskueliggøre de
behov og tiltag, som er nødvendige for at kunne følge med tidens udvikling
inden for idrætslivet, der samtidig understøtter idrætspolitikken.
I den kommende periode vil der
blive arbejdet med de driftsmæssige betragtninger som også vil indgå i
beskrivelsen af det samlede projekt.
Handlemuligheder
Et indledende udkast til en
mulig rækkefølge for de respektive projekter tager afsæt i de tidsmæssige
udmeldinger som foreligger på nuværende tidspunkt.
Udmeldingen fra Banedanmark om
sporarbejde og perronforbedringer i foråret 2019 er ret afgørende ikke mindst
for den planlægning som UCSJ skal i gang med. Hvis det nye uddannelsesbyggeri
skal stå færdigt til sommeren må det forventes at byggeriet skal påbegyndes
primo 2019.
Inden da skal Godsbanebygningen
være nedrevet. Det vil betyde nedrivning senest i efteråret 2018.
Opførelsen af en mulig ny
idrætshal skal indpasses i ovenstående, og eftersom der er be-grænset areal til
rådighed i området specielt til byggeplads, vil det være mest hensigtsmæssigt
at påbegynde byggeriet af idrætshallen primo 2018. Dette vil medføre at
færdigprojekteringen af hallen skal påbegyndes medio 2017.
Hvis det besluttes at opføre en
ny bro over jernbanen, og at den om muligt skal integreres i UCSJ´s nye
uddannelsesbyggeri, vil det være mest hensigtsmæssig at opføre broen samtidig
med de forestående sporarbejder, og som det sidste koble den på UCSJ bygningen
og Sdr. Stationsvej.
Der er en tidskrævende
godkendelses proces for broen, og derfor bør færdigprojekteringen påbegyndes
senest primo 2018.
Konsekvenser
for andre udvalg
Beslutninger og tiltag i Helhedsplanudvalget for Campus
Slagelse vil have konsekvenser for øvrige udvalg.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.
at , Udvalget på baggrund af orienteringen om status for de fire
delprojekter og øvrige tiltag drøfter det indledende udkast til en mulig
rækkefølge for de respektive projekter.