4. Ny bro over jernbanen Campus Slagelse (B)
4. Ny bro over jernbanen Campus Slagelse (B)
Sagsnr.: 330-2017-16400 Dok.nr.: 330-2017-135228 Åbent
Kompetence: § 17 stk. 4 – Helhedsplanudvalget for Campus Slagelse
Beslutningstema
Helhedsplanudvalget skal anbefale hvorvidt en gang- eller en
cykelbro skaber mest værdi for den samlede udvikling af Campusområdet.
Baggrund
Ønsket om og behovet for en broforbindelse er beskrevet i
”Byrumanalysen og Masterplanen for Campus Slagelse” udarbejdet af Gehl
Architets og Dansk Bygningsarv a/s for Slagelse Kommune i 2014.
Som en del af udviklingen af de nye mulige boligområder nord
for jernbanen – herunder Slagelse Bypark – er det vigtigt at der skabes god
adgang for både gående og cyklister til midtbyen. Det er også vigtigt at der
skabes gode adgangsforhold fra busterminal og perron til den nye Campusbydel.
Et forhold som DSB Ejendomme også er opmærksom på.
I juni 2015 blev der af COWI A/S udarbejdet en ”Trafikal
vurdering af behov for en eventuel ny forbindelse over jernbanen ved Slagelse
Station” (jf. bilag).
Den trafikale vurdering beskriver både personbelastningen i
Stationsområde og den eksisterende gangtunnel og hvorledes cyklister passere
jernbanen. Desuden beskriver vurderingen behov og muligheder for en gangbro, en
cykel- og gangbro og en cykel- og gangtunnel under jernbanen.
Behovet for en ekstra cykelforbindelse over jernbanen
vurderes at være begrænset idet de eksisterende cykelforbindelser fungere
hensigtsmæssigt. Desuden vil det være omkostningstungt at opføre en cykel- og
gangbro da der skal etablere en rampe på både nord- og sydsiden af jernbanen.
En rampe som skal føre cyklisterne op i ca. 7 meters højde for at komme op over
jernbanens køreledninger. Hver rampe vil blive på ca. 95 meter og koste ca. 10
mio. kr./stk.
En helt ny cykel- og gangtunnel vil være optimal men den er
både udgiftskrævende og vil være mest realistisk hvis den kombineres i
forbindelse med sporarbejde.
På baggrund af ovennævnte besluttede Helhedsplanudvalget at
der skulle udarbejdes et projektforslag for en gangbro med et maksimalt budget
på 25 mio. kr.
Projektforslaget for en ny gangbro blev udarbejdet af
Dissing+Weitling architecture a/s og Rambøll. Projektforslaget viser en bro som
kan opføres for 25 mio. kr. med mulighed for at supplere med 3 stk. elevatorer.
DSB Ejendomme har tilkendegivet at de gerne vil bidrage
økonomisk til den nye bro uden dog at der er sat beløb på før den endelig
broudformning er fastlagt. Administrationen er i kontakt med DSB Ejendomme
herom.
I mellemtiden har der være afholdt en Arkitektkonkurrence
bl.a. om en bedre kobling mellem Campus og Midtbyen. Arkitektkonkurrencen peger
på en cykel- og gangbro.
Dette forhold blev drøftet på Helhedsplanudvalgsmødet den
14. december 2016, og administrationen blev bedt om at redegøre for de to
mulige broløsninger.
Handlemuligheder
Meget taler for at det vil være hensigtsmæssigt at etablere
en ny broforbindelse over jernbanen som supplement til den eksisterende
gangtunnel ved stationen. En ny bro vil dels skabe gode adgangsforhold for bus-
og togpassagerer ikke mindst til den nye Campusbydel dels skabe en god og
direkte adgang fra boligområderne nord for jernbanen til midtbyen.
En gangbro som beskrevet i det foreliggende
projektforslag vil skabe en god adgang fra boligområderne og for passagererne.
En gangbro bør i givet fald optimeres med 3 elevatorer af
hensyn til barnevogne og svagt gående samt og slisker til at trække cykler op
og ned af.
Udgiften for en gangbro er estimeret til ca. 25 mio. kr., og
med elevatorer m.m. bør der disponeres med ca. 31-32 mio. kr. Heri er ikke
medregnet den økonomiske støtte som DSB Ejendomme vil bidrage med.
En cykel- og gangbro vil også kunne etableres og
dermed give en cykeladgang fra boligområderne. Om cyklisterne vil benytte en
kommende bro over banen kommer meget an på tilgængeligheden til broen. Dette
gælder både afstanden de skal cykle, men også komforten ved at benytte broen.
Hvis broen bliver for stejl, vil det ikke være muligt at cykle på broen eller
det vil være forbundet med en vis risiko at gøre det.
Set i forhold til de eksisterende cykelmuligheder via
Kalundborgvej og Jernbanegade vurderes det at disse cyklister ikke vil gøre
brug af en ny cykelbro over banen. Der er primært også tale om gennemkørende
cyklister som i dette tilfælde måske er en uforenelig størrelse med de mange
gående i nærområdet som vil benytte broen.
Udgiften for en cykel- og gangbro vil give et samlet estimat
på ca. 55 mio. kr. idet der skal etableres to cykelramper på hver ca. 95 meter
for at nå op i en højde på ca. 7 meter som vil være brohøjden. Hertil kommer nødvendigt
opkøb – om muligt - af DSB areal nord for jernbanen til cykelrampen, og en
sammenbygning eller integrering af en cykelrampe i det byggeri som UCSJ
forventer at opfører på arealet ved Godsbanebygningen.
DSB Ejendomme forventes at yde økonomisk støtte til en
gangbro til gavn for deres passagerer, men givetvis ikke til en cykelbro.
Udvalget kan:
1. Anbefale at der
arbejdes videre med det eksisterende projektforslag for en gangbro.
2. Anbefale at det
eksisterende projektforslag optimeres med elevatorer m.m., og at broforløbet om
muligt integreres med det kommende uddannelsesbyggeri.
3. Anbefale at det
nuværende projektforslag om en gangbro ændres til en cykel- og gangbro.
Konsekvenser
for andre udvalg
Beslutninger og tiltag i Helhedsplanudvalget for Campus
Slagelse vil have konsekvenser for øvrige udvalg.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.
at Helhedsplanudvalget træffer beslutning om at anbefale den broløsning
der skal arbejdes videre med.
Beslutning i § 17 stk. 4
udvalg - Helhedsplansudvalget (Campus) den 2. marts 2017:
Fraværende:
Udvalget beslutter at anbefale at anbefale handlemulighed 2,
hvor det eksisterende projektforslag optimeres med elevatorer m.m., og at
broforløbet om muligt integreres med det kommende uddannelsesbyggeri.