1. Prioriteringen af anlægsprojekter i Campus (B)
1. Prioriteringen af anlægsprojekter i Campus (B)
Sagsnr.: 330-2018-67036 Dok.nr.: 330-2019-210725 Åbent
Kompetence: § 17 stk. 4 – Helhedsplanudvalget for Campus Slagelse
Beslutningstema
Udvalget bedes anbefale prioritering af projekter, der skal
fremmes indenfor campusområdet, overfor Økonomiudvalget.
Baggrund
I budgetaftalen er der afsat et rådighedsbeløb på 50 mio.
kr. til den videre udvikling af Campus Slagelse. Heraf har Byrådet den 25.
marts 2019 frigivet 1,0 mio. kr. til den indledende projektering af en evt. ny
gangbro over jernbanen.
Efterfølgende har Økonomiudvalget den 23. april 2019
besluttet, at anmode om uddybende projektbeskrivelse med henblik på beslutning
om frigivelse af anlægsmidler vedrørende bro over jernbanen (projekt 1) og Sdr.
Stationsvej- sivegade (projekt 5) jf. nedenstående oversigt.
Endvidere anmoder Økonomiudvalget om, at Campusudvalget
foretager en prioritering af de resterende projekter, hvorefter sagen
genoptages.
Campus Slagelse er det
væsentligste element i studiebyen Slagelse, hvor struktur og de fysiske
rammer har betydning for studiemiljøet, tiltrækning og fastholdelse af
studerende. Campus Slagelse skal gennem en kobling til bymidten også skabe
værdi for borgere og erhvervsliv.
For nærværende arbejdes der på
følgende delprojekter i tilknytning til Campus Slagelse:
1. Ny gangbro
over jernbanen
2. Ny cykel-
og gangbro over Kalundborgvej som kan forbinde Fodsporet med Cam-pusområdet og
videre via Sdr. Stationsvej til bymidten.
3. Ny
Multi-/campushal
4. Alternativ
til Campushal
5. En ny
bevægelsesåre fra campusområdet via Absalon og SDU, hvor Sdr. Stationsvej
omdannes til en sivegade
6. Fornyelse af
Stationspladsen og koblingen til midtbyen
Administrationen arbejder for
nærværende videre med delprojekt 1 og 5.
I tilknytning til projekt 1, kan
det oplyses, at DSB har fremsat ønske om at undersøge muligheden for at tilføje
en trappe ned til den perron, som Lokalbanen benytter. Der er en forventning
om, at perronen lejlighedsvis skal benyttes til fjerntog. Administrationen
undersøger mulighederne for dette.
Det er fortsat målet, at etableringen
af broen bør foregå i 4. kvartal 2020, således at den er klar, når Absalons
byggeri er færdigt januar 2021.
Om ny cykel- og gangbro over
Kalundborgvej:
Der er ved at blive udarbejdet
en fondsansøgning på det anlægsarbejde, der skal få Fodsporet ført helt frem
til Kalundborgvej.
Der kan ikke forventes økonomisk
støtte fra fonde, til etablering af en cykel- og gangbro over Kalundborgvej.
Såfremt broen skal realiseres, må det forventes at blive et kommunalt projekt,
med mindre privat medfinansiering kan komme på tale.
I samråd med ekstern rådgiver,
er der udarbejdet idéforslag til en bro, som kan føre cykel- og gangstien over
Kalundborgvej, på en separat bro ved siden af den eksisterende bane-bro.
Der foreligger et
anlægsoverslag, hvor entreprenørudgiften til etablering af broen, beløber sig
til ca. 7,0 mio. kr.
Hertil kommer anlægsarbejde i
form af spunsvæg m.m. til ca. 3 mio. kr.
For at komme videre med dette
projekt, er der behov for at frigive 2,5 mio. kr. til udarbejdelse af et
projektforslag.
Om Multi-/campushallen:
Masterplanen har et mål om at
skabe en ny levende bydel og indeholder et projektforslag for en Campushal, som
kan rumme de idrætsgrene, som er i fremdrift, specielt blandt unge. Området
skal endvidere forbinde Campus til Fodsporet, med en række udendørs faciliteter.
Campushallen indeholder lokaler til kampsport, fysisk træning, klatretårn,
yoga- og mindfulness område samt udnyttet tagetage. Desuden et 200 m2
overdækket udendørs parkourområde til glæde for skoler og uddannelser samt et
streetsport område til de selvorganiserede.
Hallen er estimeret til 52 mio.
kr., hvoraf LOA vil bidrage med 10 mio. kr. En indeksering af prisen til dags
dato viser en prisstigning på ca. 3 mio. kr. – altså en ny pris på 55 mio. kr.
LOA har oplyst, at de er indstillet på at kompensere for prisstigninger.
LOA har oplyst, at dersom hallen
ikke opføres bortfalder tilsagnet om de 10 mio. kr., men LOA vil gerne indgå i
drøftelser om medfinansiering af en alternativ løsning.
Alternativ til Campushal:
Hvis ikke der skal arbejdes
videre med et halprojekt, har Absalon udtrykt interesse i arealet til mulig
udvidelse eller parkering, men fastholder et ønske/behov for udefaciliteter til
de studerende.
En mulig løsning kan være, at
der indledes et samarbejde med SDU og Absalon om, at udvikle et fælles
parkeringsdæk, i stil med det som Absalon får i deres nye byggeri, og at vi
anvender terrænet over parkeringen til diverse idrætsfaciliteter i en
sammenkobling med Fodsporet.
For at komme videre med dette
projekt, er der behov for at frigive 2 mio. kr. til udarbejdelse af et
projektforslag.
Om fornyelse af
Stationspladsen og koblingen til midtbyen:
I forlængelse af arbejdet med
Bevægelsesåren, er der fremsendt ansøgning til Realdania Fonden vedrørende ny
indretning af Stationspladsen.
Stationspladsen er et meget
væsentlig byrum, hvor uddannelse, erhvervsliv, turisme og detailhandel knyttes
sammen.
Realdania har lanceret projektet
”Hovedbyer på forkant” og vi ansøgte om 8,5 mio. kr. i støtte til
Stationspladsen.
Omdannelsen af stationspladsen
er indledningsvis estimeret til ca. 20 mio. kr.
Der er desværre kommet afslag
fra Realdania Fonden, da projektet ikke vurderes tilstrækkeligt visionært i
forhold til ”Hovedbyer på forkant”.
Projektet er indtil videre derfor
et rent kommunalt projekt, men stadig i tæt samarbejde med øvrige interessenter
i området, ikke mindst DSB.
Med henvisning til bilag 2
foreligger der et grundigt forarbejde, som kan danne grundlag for et videre
arbejde med projektet.
For at komme videre med dette
projekt, er der behov for at frigive 2 mio. kr. til udarbejdelse af et
projektforslag.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget kan med overstående
beskrivelser af delprojekterne, afgive anbefaling til Økonomiudvalget om
prioritering af projekterne, herunder anbefaling af valg af projekteringer.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Økonomiske konsekvenser afhænger af valg af prioriteringer.
I budgetaftalen indgår et rådighedsbeløb på 50 mio. kr. til
den videre udvikling af Campus Slagelse. I 2019 er der afsat 5 mio. kr., i 2020
afsat 15 mio. kr., og i 2021 afsat 30 mio. kr.
Nr. | Delprojekt | Anlægssum | Projektering | Bemærkninger |
1 | Bro over Jernbanen | 22,5 mio.kr. | 4 mio. kr. | Kommunal andel 16-17 mio.
kr. Anlægssummen forventes reduceret med et bidrag fra DSB (max. 8,5 mio.
kr.). Afgørende at de 4 mio. kr. frigives. |
2 | Bro over Kalundborgvej | ca. 10 mio. kr. | 2,5 mio. kr. | Udarbejdelse af
projektforslag til ny cykel- og gangbro |
3 | Campushal | 55 mio. kr. | 6 mio. kr. | LOA andel 10-11 mio. kr. Projektering og klargøring
til udbud |
4 | Alternativ til Campushal | pt. ikke prissat | 2 mio. kr. | Udarbejdelse af
projektforslag for kombineret løsning parkeringsdæk med idræt på tag |
5 | Sdr. Stationsvej Sivegade | pt. ikke prissat | 1,5 mio. kr. | Udarbejdelse af
projektforslag for omdannelse af Sdr. Stationsvej til sivegade |
6 | Fornyelse af Stationspladsen | ca. 20 mio. kr. | 2 mio. kr. | Med udgangspunkt i det
nuværende samarbejde udarbejdes et idéforslag |
| Samlet behov | 106,5 mio. kr. | 6,5-16 mio. kr. | |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhverves- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1. at Udvalget anbefaler prioritering af projekter
indenfor campus området overfor Økonomiudvalget .