§ 17 stk. 4 udvalg – Helhedsplansudvalget (Campus) – Dagsorden – 20. maj 2019



1. Prioriteringen af anlægsprojekter i Campus (B)

1.     Prioriteringen af anlægsprojekter i Campus (B)

Sagsnr.: 330-2018-67036               Dok.nr.: 330-2019-210725                                          Åbent
Kompetence: § 17 stk. 4 – Helhedsplanudvalget for Campus Slagelse
Beslutningstema
Udvalget bedes anbefale prioritering af projekter, der skal fremmes indenfor campusområdet, overfor Økonomiudvalget.
Baggrund
I budgetaftalen er der afsat et rådighedsbeløb på 50 mio. kr. til den videre udvikling af Campus Slagelse. Heraf har Byrådet den 25. marts 2019 frigivet 1,0 mio. kr. til den indledende projektering af en evt. ny gangbro over jernbanen.
Efterfølgende har Økonomiudvalget den 23. april 2019 besluttet, at anmode om uddybende projektbeskrivelse med henblik på beslutning om frigivelse af anlægsmidler vedrørende bro over jernbanen (projekt 1) og Sdr. Stationsvej- sivegade (projekt 5) jf. nedenstående oversigt.
Endvidere anmoder Økonomiudvalget om, at Campusudvalget foretager en prioritering af de resterende projekter, hvorefter sagen genoptages.
Campus Slagelse er det væsentligste element i studiebyen Slagelse, hvor struktur og de fysiske rammer har betydning for studiemiljøet, tiltrækning og fastholdelse af studerende. Campus Slagelse skal gennem en kobling til bymidten også skabe værdi for borgere og erhvervsliv.
For nærværende arbejdes der på følgende delprojekter i tilknytning til Campus Slagelse:
1.    Ny gangbro over jernbanen
2.    Ny cykel- og gangbro over Kalundborgvej som kan forbinde Fodsporet med Cam-pusområdet og videre via Sdr. Stationsvej til bymidten.
3.    Ny Multi-/campushal
4.    Alternativ til Campushal
5.    En ny bevægelsesåre fra campusområdet via Absalon og SDU, hvor Sdr. Stationsvej omdannes til en sivegade
6.    Fornyelse af Stationspladsen og koblingen til midtbyen
Administrationen arbejder for nærværende videre med delprojekt 1 og 5.
I tilknytning til projekt 1, kan det oplyses, at DSB har fremsat ønske om at undersøge muligheden for at tilføje en trappe ned til den perron, som Lokalbanen benytter. Der er en forventning om, at perronen lejlighedsvis skal benyttes til fjerntog. Administrationen undersøger mulighederne for dette.
Det er fortsat målet, at etableringen af broen bør foregå i 4. kvartal 2020, således at den er klar, når Absalons byggeri er færdigt januar 2021.
Om ny cykel- og gangbro over Kalundborgvej:
Der er ved at blive udarbejdet en fondsansøgning på det anlægsarbejde, der skal få Fodsporet ført helt frem til Kalundborgvej.
Der kan ikke forventes økonomisk støtte fra fonde, til etablering af en cykel- og gangbro over Kalundborgvej. Såfremt broen skal realiseres, må det forventes at blive et kommunalt projekt, med mindre privat medfinansiering kan komme på tale.
I samråd med ekstern rådgiver, er der udarbejdet idéforslag til en bro, som kan føre cykel- og gangstien over Kalundborgvej, på en separat bro ved siden af den eksisterende bane-bro.
Der foreligger et anlægsoverslag, hvor entreprenørudgiften til etablering af broen, beløber sig til ca. 7,0 mio. kr.
Hertil kommer anlægsarbejde i form af spunsvæg m.m. til ca. 3 mio. kr.
For at komme videre med dette projekt, er der behov for at frigive 2,5 mio. kr. til udarbejdelse af et projektforslag.
Om Multi-/campushallen:
Masterplanen har et mål om at skabe en ny levende bydel og indeholder et projektforslag for en Campushal, som kan rumme de idrætsgrene, som er i fremdrift, specielt blandt unge. Området skal endvidere forbinde Campus til Fodsporet, med en række udendørs faciliteter. Campushallen indeholder lokaler til kampsport, fysisk træning, klatretårn, yoga- og mindfulness område samt udnyttet tagetage. Desuden et 200 m2 overdækket udendørs parkourområde til glæde for skoler og uddannelser samt et streetsport område til de selvorganiserede.
Hallen er estimeret til 52 mio. kr., hvoraf LOA vil bidrage med 10 mio. kr. En indeksering af prisen til dags dato viser en prisstigning på ca. 3 mio. kr. – altså en ny pris på 55 mio. kr. LOA har oplyst, at de er indstillet på at kompensere for prisstigninger.
LOA har oplyst, at dersom hallen ikke opføres bortfalder tilsagnet om de 10 mio. kr., men LOA vil gerne indgå i drøftelser om medfinansiering af en alternativ løsning.
Alternativ til Campushal:
Hvis ikke der skal arbejdes videre med et halprojekt, har Absalon udtrykt interesse i arealet til mulig udvidelse eller parkering, men fastholder et ønske/behov for udefaciliteter til de studerende.
En mulig løsning kan være, at der indledes et samarbejde med SDU og Absalon om, at udvikle et fælles parkeringsdæk, i stil med det som Absalon får i deres nye byggeri, og at vi anvender terrænet over parkeringen til diverse idrætsfaciliteter i en sammenkobling med Fodsporet.
For at komme videre med dette projekt, er der behov for at frigive 2 mio. kr. til udarbejdelse af et projektforslag.
Om fornyelse af Stationspladsen og koblingen til midtbyen:
I forlængelse af arbejdet med Bevægelsesåren, er der fremsendt ansøgning til Realdania Fonden vedrørende ny indretning af Stationspladsen.
Stationspladsen er et meget væsentlig byrum, hvor uddannelse, erhvervsliv, turisme og detailhandel knyttes sammen.
Realdania har lanceret projektet ”Hovedbyer på forkant” og vi ansøgte om 8,5 mio. kr. i støtte til Stationspladsen.
Omdannelsen af stationspladsen er indledningsvis estimeret til ca. 20 mio. kr.
Der er desværre kommet afslag fra Realdania Fonden, da projektet ikke vurderes tilstrækkeligt visionært i forhold til ”Hovedbyer på forkant”.
Projektet er indtil videre derfor et rent kommunalt projekt, men stadig i tæt samarbejde med øvrige interessenter i området, ikke mindst DSB.
Med henvisning til bilag 2 foreligger der et grundigt forarbejde, som kan danne grundlag for et videre arbejde med projektet.
For at komme videre med dette projekt, er der behov for at frigive 2 mio. kr. til udarbejdelse af et projektforslag.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget kan med overstående beskrivelser af delprojekterne, afgive anbefaling til Økonomiudvalget om prioritering af projekterne, herunder anbefaling af valg af projekteringer.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Økonomiske konsekvenser afhænger af valg af prioriteringer.
I budgetaftalen indgår et rådighedsbeløb på 50 mio. kr. til den videre udvikling af Campus Slagelse. I 2019 er der afsat 5 mio. kr., i 2020 afsat 15 mio. kr., og i 2021 afsat 30 mio. kr.
Nr.
Delprojekt
Anlægssum
Projektering
Bemærkninger
1
Bro over
Jernbanen
 
22,5 mio.kr.
 
 
4 mio. kr.
 
Kommunal andel 16-17 mio. kr. Anlægssummen forventes reduceret med et bidrag fra DSB  (max. 8,5 mio. kr.). Afgørende at de 4 mio. kr. frigives.
2
Bro over
Kalundborgvej
ca. 10 mio. kr.
2,5 mio. kr.
Udarbejdelse af projektforslag til ny
cykel- og gangbro
3
Campushal
 
55 mio. kr.
 
6 mio. kr.
LOA andel 10-11 mio. kr.
Projektering og klargøring til udbud
4
Alternativ til
Campushal
pt. ikke prissat
2 mio. kr.
Udarbejdelse af projektforslag for kombineret løsning parkeringsdæk med idræt på tag
5
Sdr. Stationsvej
Sivegade
pt. ikke prissat
1,5 mio. kr.
Udarbejdelse af projektforslag for omdannelse af Sdr. Stationsvej til sivegade
6
Fornyelse af
Stationspladsen
 
ca. 20 mio. kr.
 
 
2 mio. kr.
Med udgangspunkt i det nuværende samarbejde udarbejdes et idéforslag
 
Samlet behov
106,5 mio. kr.
6,5-16 mio. kr.
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhverves- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget anbefaler prioritering af projekter indenfor campus området overfor Økonomiudvalget .