§ 17 stk. 4-udvalg – Indsatsen mod Parallelsamfund – Referat – 21. december 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2019-11143                Dok.nr.: 330-2020-500257                                           Åbent
Kompetence:
§ 17 stk. 4 udvalget – Indsatsen mod Parallelsamfund
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Social- og Projektchefen indstiller,
1.    at Udvalget godkender dagsordenen.
Beslutning i § 17 stk. 4-udvalg - Indsatsen mod Parallelsamfund den 21. december 2020:
Fraværende:  Christopher Trung (V), Morten Hass Augustsen
Godkendt.

2. Orientering om udviklingen i ungdomsuddannelser (O)

2.     Orientering om udviklingen i ungdomsuddannelser (O)

Sagsnr.: 330-2019-11143                Dok.nr.: 330-2020-501058                                           Åbent
Kompetence: § 17 stk. 4 udvalget – Indsatsen mod parallelsamfund
Beslutningstema
Udvalget orienteres om udviklingen i andelen af 18 til 25-årige, der har gennemført eller er i gang med en ungdomsuddannelse i Ringparken eller på Motalavej i årene 2017 til 2020.
Baggrund
På udvalgets møde den 11. november 2019 bad udvalget om, at Slagelse Kommune løbende fulgte en række alternative Ghetto-kriterier i forbindelse med udviklingen i Ringparken og på Motalavej. Disse alternative kriterier skulle supplere kriterierne i den nationale ghettoliste, der udkommer hvert år den 1. december.
Den 7. december 2020 blev udvalget præsenteret for en opgørelse for udviklingen i ungdomsuddannelser i Ringparken og på Motalavej med udgangspunkt i status for de 25-årige i de to boligområder. Udvalget vurderede, at denne status var behæftet med fejl, og de bad om at få en validering. Samtidigt ønskede udvalget en ny og bredere opgørelse, der medtog flere unge og ikke kun de 25-årige.
I forhold til ønsket om én validering var udvalgets vurdering korrekt. Opgørelsen der blev præsenteret den 7. december medtog ikke alle 25-årige i de to boligområder. Den viste derfor ikke et korrekt billede af situationen.
I forhold til en ny og bredere opgørelse fremgår denne af bilag 1. Her præsenteres en opgørelse over alle 18 til 25-årige i de to boligområder, og hvorvidt de er i gang med eller har gennemført en ungdomsuddannelse.
Som det fremgår af figur 1. bilag 1, var der i 2017 samlet 63 % af de 18 til 25-årige på Motalavej, der enten var i gang med eller havde gennemført en ungdomsuddannelse. Denne andel var i 2020 steget til 65 %.
Jf. figur 2. bilag 1 var var andelen af 18 til 25-årige i Ringparken, der var i gang med eller havde gennemført en ungdomsuddannelse 70 % i 2017. I 2020 var denne andel faldet til 63 %. 
I 2017 var der 11 % af de 18 til 25-årige, der var i gang med en ungdomsuddannelse på Motalavej. 52 % have gennemført en ungdomsuddannelse. I 2020 var det 24 % af de 18-25 årige på Motalavej, der var i gang med en ungdomsuddannelse. 41 % havde gennemført en ungdomsuddannelse den 1. oktober 2020.
Samme billede ses i Ringparken jævnfør Bilag 1´s figur 2. 18 % var i gang med en ungdomsuddannelse i Ringparken i 2020 mod 8 % i 2017. 62 % af de 18 til 25-årige havde gennemført en ungdomsuddannelse i Ringparken i 2017. Dette var faldet til 45% I 2020.
I både Ringparken og på Motalavej ses således et fald i andelen af unge i alderen 18-25 år, der har gennemført en ungdomsuddannelse fra 2017 til 2020. I samme periode ses en stigning i andelen af 18 til 25-årige, der er i gang med en ungdomsuddannelse i begge boligområder.
UU peger på en række forhold, der kan forklare udviklingen. For det første er kravene på ungdomsuddannelserne steget fra 2017 til 2020. UU vurderer, dette er den væsentligste grund til faldet i andelen, der har gennemført en ungdomsuddannelse i de to boligområder fra 2017 til 2020.
Derudover er andelen af piger med ikke vestlig baggrund, der er i gang med en ungdomsuddannelse steget fra 2017 til 2020. Dette kan dog endnu ikke ses af statistikken over gennemførte ungdomsuddannelser i 2020, men påvirker statistikken over andelen af 18 til 25-årige der er i gang med en ungdomsuddannelse.
I tillæg hertil ses der særligt i 2020 en øget søgning til ungdomsuddannelserne i de to boligområder. UU vurderer, at denne søgning hænger sammen med Corona-epidemiens negative indflydelse på den generelle beskæftigelsessituation. Flere søger ind på ungdomsuddannelserne, da det er blevet vanskelige at få et arbejde.
Indstilling
Social- og projektchefen indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i § 17 stk. 4-udvalg - Indsatsen mod Parallelsamfund den 21. december 2020:
Fraværende:  Christopher Trung (V), Morten Hass Augustsen
§ 17 stk. 4. udvalget tager orienteringen til efterretning og beder om en tilsvarende opgørelse for hele kommunen.

3. Mødedatoer i 2021 (B)

3.     Mødedatoer i 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2019-11143                Dok.nr.: 330-2020-477074                                           Åbent
Kompetence: § 17. stk 4. udvalg - Indsatsen mod parallelsamfund
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte ønsker til mødedatoer i 2021.
Baggrund
§17 stk. 4 udvalgets funktionsperiode løber frem til den 30. juni 2021. Der er dog endnu ikke truffet beslutning om mødefrekvens og mødedatoer fra januar- og frem til juni 2021.
Handlemuligheder
Udvalget skal beslutte deres ønsker til mødefrekvens og mødedatoer i 2021.
Indstilling
Social- og Projektchefen indstiller,
1.    at Udvalget beslutter deres ønsker til mødedage og mødefrekvens i 2021.
Beslutning i § 17 stk. 4-udvalg - Indsatsen mod Parallelsamfund den 7. december 2020:
Fraværende:  John Dyrby Paulsen (A), Morten Hass Augustsen
Udsat.
Beslutning i § 17 stk. 4-udvalg - Indsatsen mod Parallelsamfund den 21. december 2020:
Fraværende:  Christopher Trung (V), Morten Hass Augustsen
§ 17 stk. 4 udvalget ønsker at mødes i februar, april og i juni 2021.
Udvalget ønsker som udgangspunkt at mødes den 2. mandag i måneden.

4. Flyttehjælp (B)

4.     Flyttehjælp (B)

Sagsnr.: 330-2019-11143                Dok.nr.: 330-2020-469745                                           Åbent
Kompetence: §17 stk. 4 udvalg – Indsatsen mod parallelsamfund.
Beslutningstema
§17 stk. 4-udvalget skal beslutte, om de ønsker at anbefale Byråd og Økonomiudvalg at arbejde videre med administrationens oplæg til flyttehjælp som redskab i forhold til konflikten på Motalavej.
Baggrund
På udvalgets møde den 20. august 2020 bad udvalget administrationen om at undersøge muligheder for en række tiltag med henblik på at dæmme op for urolighederne på Motalavej. Et af disse tiltag var muligheden for økonomisk flyttehjælp
Kommunen har mulighed for at understøtte en frivillig fraflytning fra Motalavej økonomisk ved hjælp af flyttehjælp. Almenboliglovens § 63c giver mulighed for at bevillige flyttehjælp til borgere. Dette kræver, at Byrådet fastsætter en økonomisk ramme for flyttehjælpen, samt at de opstiller objektive kriterier for tildeling af flyttehjælpen. Fx kriminalitet. Et kriterie kan også være, at man fraflytter et konkret boligområde - fx Motalavej. Det er ikke muligt at målrette flyttehjælp til konkrete individer inden for lovens rammer. Flyttehjælp kan kun gives til borgere, der flytter til et andet sted indenfor samme kommune.
Den 19. oktober bad udvalget administrationen om, at arbejdede videre med et konkret oplæg til flyttehjælp udvalget kunne forholde sig til. Dette oplæg præsenteres her. Bilag 1 er et udkast til rammer for flyttehjælp i Slagelse Kommune målrettet beboere på Motalavej.
Oplæg og kriterier har været drøftet med den Kriminalpræventive Enhed i Slagelse Kommune, samt med BoligKorsør – med udgangspunkt i deres viden om parterne i den konkrete konflikt. Der har ikke været drøftet konkrete individer.
Som redskab i forhold til den konkrete konflikt på Motalavej har flyttehjælp visse begrænsninger. Der skal være tale om objektive kriterier, som ikke diskriminerer. Derudover er konfliktens deltagere meget bredt repræsenteret, og der er kun få overordnede lighedstræk.
Både BoligKorsør og den Kriminalpræventive Enhed peger på, at visse deltagere i konflikten på Motalavej allerede er fraflyttet. Anvendelse af flyttehjælp til at understøtte frivillig fraflytning vil derfor ikke have samme effekt, som hvis det havde været indført i forsommeren.
Begge parter vurdere dog, at flyttehjælp godt kan anvendes til at understøtte en forsat frivillig fraflytning af negative elementer fra Motalavej. Flyttehjælp har derfor stadig relevans i relation til konflikten– i forening med andre redskaber og tiltag der bringes i anvendelse af såvel kommune som boligselskab.
Der lægges op til en flyttehjælp på 20.000 kroner pr. husstand der fraflytter Motalavej og i øvrigt opfylder kriterierne. Tilskuddets størrelse er baseret på en vurdering af gennemsnitlige rimelige flytte- og etableringsudgifter i kommunen for en hel familie. 
Kriterier og målgruppe
Der lægges op til følgende kriterier for at modtage flyttehjælp, som formuleret i bilag 1.
-      At man er bosat på Motalavej, hele lejemålet opsiges og alle beboere flytter fra Motalavej.
-      Alle beboere i lejemålet skal flytte længere end 2 kilometer væk fra boligområdet Motalavej.
-      Beboere i lejemålet må ikke flytte til Ringparken, Parkvej i Skælskør eller Sydbyen.
-      Et medlem af hustananden er dømt for overtrædelse af straffeloven, våbenlov eller lov om euforiserende stoffer i 2019 eller 2020 eller 2021.
Hjælpen skal søges senest 1. november 2021, og der skal være opnået ny adresse senest 15 december 2021.  Herved er der formuleret en fast tidsramme for at modtage flyttehjælp, med mindre der efterfølgende er politisk ønske om at udvide rammen.
Kravet, om at flytte længere end to kilometer væk fra Motalavej, skal understøtte flytningernes effekt i forhold til konflikten, og det skal modvirke, beboere der ”blot flytter til den anden side af vejen”.
Kravet, om at man ikke at flytte til Ringparken, Sydbyen, eller Parkvejkvarteret i Skælskør, skal sikre, at indsatsen på Motalavej ikke belaster disse områder yderligere.
Kriteriet, om at man skal være dømt, hænger sammen med de sigtelser, der er rejst i forbindelse med konflikten. Kriteriet er det eneste lovlige kriterie – ud over bopæl – der kan peges på som fællesnævner for deltagerne i konflikten.
Kravet, om at en dom skal være faldet i 2019, 2020, eller 2021, tjener til at skærpe målgruppen i forhold til konflikten – frem for alle beboere med domme i deres fortid.
Målgruppen kan dog ikke som sådan afgrænses fuldstændigt til selve konflikten. Flyttehjælp vil være en mulighed for alle med en dom på de nævnte lovområder i den givne periode. Dette betyder blandt andet, at beboere med domme for fx uro ved en Palundan-demonstration også vil kunne modtage flyttehjælp, hvis de ellers opfylder kriterierne.
Dette vurderes dog at kunne få en positiv betydning for boligområdet, hvilket også er en af begrundelserne for at medtage domme for overtrædelser af lov om euforiserende stoffer i kriteriet.
Muligheden for flyttehjælp på Motalavej kan og vil skulle understøttes af en opsøgende indsats i området for at målrette hjælpen yderligere. Alle der opfylder betingelserne vil dog kunne søge om hjælpen.
Dom og opsigelse
BoligKorsør oplyser, at de som udgangspunkt vil opsige beboere, der modtager domme i områderne. Der er dermed et overlap i forhold til målgruppen for flyttehjælp.
BoligKorsør oplever dog, at mange kriminelle, der modtager en opsigelse på denne måde, anker og kæmper imod opsigelsen. Processen trækker dermed ud. I værste fald kan der gå flere år, før en opsigelse af kriminelle med en dom kan føres ud i livet.
Muligheden for flyttehjælp vil kunne understøtte accepten af en opsigelse eller opsigelsesproces. Flyttehjælp som redskab forventes dermed at modvirke lange svære retsprocesser omkring opsigelserne, og dermed hjælpe til hurtigere at flytte personer med negativ indflydelse væk fra nærmiljøet på Motalavej.
Det skal bemærkes, at økonomisk udsatte, der opsiges og ikke har råd til at flytte, allerede i dag har mulighed for at søge om økonomisk støtte til flytninger fra kommunen.
Økonomi for den enkelte
Som det fremgår af bilag 1, beskattes flyttehjælpen ikke, og den modregnes ikke direkte i ydelser. Der kræves normalt ikke dokumentation for flytteudgifterne. Dog kan borgere på offentlig forsørgelse blive bedt om dokumentation for, at de 20.000 kr. reelt er brugt på udgifter i forbindelse med flytning (fx faktura fra flyttefirma, kvittering for køb af møbler, hårde hvidevarer, mv.), da det kan have betydning for Aktivlovens formueregler (§ 14).
Administration
Administration af flyttehjælp kan placeres hos Rådgivning og Udbetaling.
Retligt grundlag
Almenboliglovens § 63c
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at:
1.    Godkende administrationens oplæg til flyttehjælp og anbefale Økonomiudvalg og Byråd at godkende oplægget med henblik på vedtagelse, afklaring af finansiering samt snarlig iværksættelse.
2.    Afvise at anbefale oplægget til flyttehjælp som et redskab i forhold til konflikten på Motalavej.
Vurdering
Administrationen vurderer, at flyttehjælp kan være et redskab i forhold til situationen på Motalavej.
Dog er det vigtigt, at det ikke fremstår, som om kriminelle bliver belønnet af kommunen, i det dette ikke er tilfældet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske omkostninger ved at indføre flyttehjælp på Motalavej afhænger af, hvor mange der konkret vil anvende den. 
Et overslag er, at flyttehjælp vil kunne være relevant for ca. 3-8 lejemål frem til december 2021. En støtte på 20.000 kroner pr. husstand vil her betyde en potentiel udgift på op til 160.000 kroner
Der er i dette oplæg ikke set på finansiering af flyttehjælpen.
Konsekvenser for andre udvalg
Hvis udvalget anbefaler flyttehjælp som et tiltag i relation til konflikten på Motalavej, skal tiltaget behandles på Økonomiudvalget med henblik på godkendelse og finansiering. Derudover skal tiltaget behandles på Byrådet med henblik på Byrådets vedtagelse af kriterierne for at modtage flyttehjælp.
Indstilling
Social- og projektchefen indstiller,
1.    at udvalget beslutter, om de vil godkende handlemulighed 1 eller 2.
Beslutning i § 17 stk. 4-udvalg - Indsatsen mod Parallelsamfund den 7. december 2020:
Fraværende:  John Dyrby Paulsen (A), Morten Hass Augustsen
Udsat.
Beslutning i § 17 stk. 4-udvalg - Indsatsen mod Parallelsamfund den 21. december 2020:
Fraværende:  Christopher Trung (V), Morten Hass Augustsen
§ 17 stk. 4 udvalget ser flyttehjælp som et muligt redskab i forhold til indsatsen mod parallelsamfund.
Udvalget ønsker, at der arbejdes videre med oplægget. § 17 stk. 4 udvalget - Indsatsen Mod Parallelsamfund ønsker, at flyttehjælp skal kunne tilbydes i både Ringparken og på Motalavej.
§ 17 stk. 4 udvalget understreger, at der ikke vil være tale om belønning af kriminalitet. Flyttehjælp skal blandt andet sikre, at økonomi ikke forhindrer familier i at flytte fra kriminalitet.

5. Status på udvalgets arbejde (B)

5.     Status på udvalgets arbejde (B)

Sagsnr.: 330-2019-11143                Dok.nr.: 330-2020-500689                                           Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
§ 17 stk. 4 udvalget indsatsen mod parallelsamfund skal beslutte deres afrapportering samt deres anbefalinger til Økonomiudvalget.
Baggrund
Den 25. marts 2019 besluttede Byrådet i Slagelse Kommune at nedsætte § 17 stk. 4 udvalg – Indsatsen mod parallelsamfund. Udvalget skulle bestå af 6 byrådspolitikere og indkalde interessenter efter behov.

Kommissoriet for udvalget blev tiltrådt den 12. april 2019 og fremgår af bilag 1. Af kommissoriet fremgår det, at udvalgets anbefalinger som udgangspunkt skal vedtages i fællesskab, samt at udvalgets funktionsperiode løber frem til 30. juni 2021. Udvalget har følgende opgaver.
1.    Drøfte og komme med anbefalinger til Økonomiudvalg og Byråd i forhold til halvårlig status på den samlede indsats, herunder at indsamle gode erfaringer fra andre lignede indsatser. 
2.    Drøfte og komme med anbefalinger til Økonomiudvalget i forbindelse med beslutninger vedrørende salg/nedrivning af almene boliger i de 2 områder. I forlængelse heraf er det også udvalgets opgave at drøfte genhusning og sikre økonomiudvalget viden i forhold til de konsekvenser det kan få for det lokale boligmarked.
3.    Udvalget kan derudover drøfte og komme med anbefalinger til fagudvalgene i forhold til beslutninger vedrørende parallelsamfund, der behandles og afgøres i fagudvalgene. Udvalget orienteres løbende om kommende sager vedrørende indsatser mod parallelsamfund, der behandlet i fagudvalg, Økonomiudvalget og Byrådet.
4.    Udvalget kan af egen drift tage emner/ temaer op til drøftelse, der har relevans for udviklingen i Slagelse Kommune med tilknytning til udvalgets formål.
Udvalget refererer til og er rådgivende i forhold til Økonomiudvalget.
Status over udvalgets arbejde ind til nu:
Udvalget har afholdt ordinære møder den 2. maj 2019, 23. september 2019, 11. november 2019, 20. august 2020, 19. oktober 2020 og 7. december 2020. Afhængigt af dagsorden, har der været inviteret repræsentanter fra den Kriminalpræventive Enhed, Politiet, BoligKorsør og FOB, samt skole- og dagtilbudsområde til visse af møderne eller til punkter på enkelte møder.

Udvalget har besøgt Ringparken den 25. juni 2019 samt Motalavej den 19. august 2019 med henblik på feedback fra boligorganisationer og beboere. Udvalgets mødefrekvens var særligt i starten af 2020 påvirket af Coronasituationen.

Udvalget har været inviteret til workshops med BoligKorsør og beboere på Motalavej den 15. juni 2020, 11. august 2020 samt den 3. december 2020, og har deltaget i en eller flere af disse. Formålet med disse workshops var at komme med input til en foreløbig helhedsplan samt infrastrukturplan for området.

Der er endnu ikke fastsat mødedatoer og mødefrekvens for udvalgets møder i den resterende del af udvalgets funktionsperiode frem til 30. juni 2021.
Udvalget har holdt sig orienteret om-, og har behandlet emner i relation udviklingsplanerne for henholdsvis Ringparken og Motalavej, samt til den samlede indsats mod parallelsamfund, og den praktiske betydning heraf. Herunder i forhold til nye lovkrav til daginstitutioner samt orienteringer i forhold til genhusning i forbindelse med salget af Schakenborgvænge.

I sidste halvdel af 2020 har udvalget haft særligt fokus på den konflikt, der har udspillet sig mellem to familier på Motalavej. En konflikt, der har medført meget uro og presseomtale, og som er blevet fremhævet af regeringen som argument for behovet for yderligere stramninger.

Udvalgets er i forbindelse med sit arbejde kommet med en række anbefalinger i forhold til udvikling og indsatsen mod parallelsamfund. Selve anbefalingerne fremgår af bilag 2.

Heraf fremgår det, at:
1.    Udvalget anbefaler en række alternative målepunkter i forhold til ghettoer og ghetto-kriterier, idet den eksisterende ghettoliste og dennes kriterier giver et begrænset billede af situationen i boligområderne.
Udvalget lægger op til at udviklingen årligt følges på følgende områder:
a.    Politiets tryghedsmålinger for de to boligområder. 
b.    Antal brande i de to boligområder.
c.     Antallet af sager behandlet i ungdomskriminalitetsnævnet, der relaterer sig til de to boligområder.
d.    Udviklingen i anmeldelser til politiet.
e.    Udviklingen i antallet af ungdomsuddannelser.
f.     Udviklingen i boligselskabernes hærværkskonti.
g.    Udviklingen i det frivillige foreningsarbejde.
2.    Udmøntning af udviklingsplanerne
Udvalget anbefaler, at oprettelsen af seniorkollektiver indgår i forbindelse med udmøntning af Ringsparkens udviklingsplan. Særligt i området "Radiserækkerne", der har ældre beboere som målgruppe.
3.    Involvering og inddragelse af beboere i forbindelse med udmøntning af udviklingsplanerne
Udvalget anbefaler, at kommunen og boligorganisationerne har et særligt fokus på involvering af- og information til beboerne i forbindelse med processen omkring udviklingsplanerne og eventuel genhusning og ændringer i områderne.
4.    Fokus på udviklingen i Sydbyen og på Parkvej
Udvalget anbefaler, at udviklingen i Sydbyen og på Parkvej følges, og at der er opmærksomhed på, at arbejdet med Ringparken og Motalavej ikke rykker Sydbyen og Parkvej tættere på at opfylde kriterierne for udsatte boligområder og ghettoområder.
5.    Pigeklub – som redskab i relation til konflikten på Motalavej
Udvalget ser tiltaget omkring en pigeklub som et særdeles konstruktivt tiltag.
Udvalget har tidligere på dagens møde den 7. december behandlet et punkt omkring flyttehjælp som redskab i konflikten på Motalavej. Anbefaler udvalget flyttehjælp som redskab, vil dette tiltag indgå i listen over §17 stk. 4-udvalgets samlede anbefalinger.
Retligt grundlag
§ 17 stk. 4 i styrelsesloven.
Handlemuligheder
Udvalget kan:
1. Godkende afrapporteringen til Økonomiudvalget.
2. Vælge at udskyde afrapporteringen til Økonomiudvalget.
Udvalget kan derudover:
3. Vælge at sende alle anbefalinger videre til Økonomiudvalget.
4. Vælge kun at sende udvalgte anbefalinger videre til Økonomiudvalget.
Vurdering
Administrationen vurderer, at udvalget bør sende afrapporteringen til Økonomiudvalget.
Administrationen vurderer, at udvalget bør drøfte, hvilke anbefalinger de vil sende videre til Økonomiudvalget, idet der allerede er handlet på visse af områderne. Dette gælder blandt andet i relation til anbefalingerne omkring Sydbyen og Parkvej, hvor Økonomiudvalget allerede i april 2020 har taget hensyn til udsatte boligområder og anvisning til disse i den såkaldte udlejningsaftale.
Konsekvenser for andre udvalg
Udvalget skal rapportere til Økonomiudvalget.
Indstilling
Social- og projektchefen indstiller,
1.    at § 17 stk. 4-udvalget godkender afrapportering af udvalgets arbejde til Økonomiudvalget. 
2.    at § 17 stk. 4-udvalget drøfter og beslutter, hvilke anbefalinger der sendes videre til Økonomiudvalget til beslutning på Økonomiudvalgets møde i januar 2021.
Beslutning i § 17 stk. 4-udvalg - Indsatsen mod Parallelsamfund den 7. december 2020:
Fraværende:  John Dyrby Paulsen (A), Morten Hass Augustsen
Udsat.
Administrationens bemærkninger
Administrationen tilføjer, at der også har været repræsentanter fra arbejdsmarkedsområdet tilstede ved visse af udvalgets møder.
Beslutning i § 17 stk. 4-udvalg - Indsatsen mod Parallelsamfund den 21. december 2020:
Fraværende:  Christopher Trung (V), Morten Hass Augustsen
§ 17 stk. 4 udvalget - Indsatsen mod Parallelsamfund godkender statusrapporteringen til Økonomiudvalget.
§ 17 stk. 4 udvalget - Indsatsen mod Parallelsamfund godkender, at alle udvalgets anbefalinger sendes til Økonomiudvalget - herunder udvalgets anbefaling dags dato omkring flyttehjælp som redskab mod parallelsamfund.
§ 17 stk. 4 udvalget, vurderer, at den fremtidige placering af en nærpolitienhed i Slagelse Kommune er central i forhold til indsatsen mod parallelsamfund. Udvalget ønsker, at placeringen af en kommende nærpolitienhed i Slagelse Kommune drøftes i § 17 stk. 4 udvalget - Indsatsen mod Parallelsamfund.
Så snart der foreligger en officiel udmelding fra politiet om en fremtidig placering af en nærpolitienhed i Slagelse Kommune, ønsker § 17 stk. 4 udvalget - Indsatsen mod Parallelsamfund at blive indkaldt med henblik på at give deres anbefaling i forhold hertil.

6. Godkendelse af referat (B)

6.     Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2019-32368                Dok.nr.: 330-2020-500258                                           Åbent
Kompetence: § 17 stk. 4 udvalg – Indsatsen mod parallelsamfund
Beslutningstema
Godkendelse af referat.
Indstilling
Social- og Projektchefen indstiller,
1.    at udvalget godkender referatet.
Beslutning i § 17 stk. 4-udvalg - Indsatsen mod Parallelsamfund den 21. december 2020:
Fraværende:  Christopher Trung (V), Morten Hass Augustsen
Godkendt.