5. Busbetjening af Halsskov Færgehavn (B)
5. Busbetjening af Halsskov Færgehavn (B)
Sagsnr.: 330-2015-12272 Dok.nr.: 330-2016-606255 Åbent
Kompetence: § 17 stk. 4 - Korsør - Byen møder vandet
Beslutningstema
Udvalget orienteres om den eksisterende busbetjening af
Halsskov Færgehavn med henblik på at drøfte, om det overfor Landdistrikts-
Teknik- og Ejendomsudvalget anbefales, at ændre serviceniveauet for buslinje
438, og at driftsudvidelser afholdes af § 17 stk. 4 – udvalgets budget.
Baggrund
Slagelse Kommune bestemmer overordnet set kørslen af
kommunens buslinjer, og bestiller kørslen hos trafikselskabet Movia. Den
aktuelle bestillingsproces, hvor Slagelse Kommune skal afgive endelig
bestilling senest 1. maj 2017, indeholder ændringer, der vil være gældende fra
december 2017.
Forslag til ændringer vil blive fremlagt for Landdistrikts-
Teknik og Ejendomsudvalget den 5. december 2016, som beslutter hvilke forslag
der skal medtages i den videre planlægning.
Det foreslås derfor at udvalget, § 17 stk. 4 – Korsør - Byen
møder vandet, drøfter busbetjeningen af Halsskov Færgehavn med henblik på at
kunne foretage ønsker til ændringer af busbetjeningen fra december 2017.
Halsskov færgehavn betjenes i dag af linje 438 på Revvej med
ca. 300-500 meters gangafstand fra busstoppestedet til området. Buslinjen kører
på ruten Slagelse st. - Caspar Brands Plads, Korsør via Korsør st..
Der er 4 afgange dagligt i hver retning på skoledage - en
tidlig afgang og 3 sene. På skolefridag er der 6 afgange dagligt i hver retning
med 2 timers drift.
Buslinjen kører kun i weekenden i perioden fra påske til og
med efterårsferien. I denne periode er der på lørdage 2 timers drift med 5
daglige afgange i hver retning, hvoraf den første ankommer ved Halsskov
færgehavn omkring kl.10 og på søndage 2 timers drift med 4 daglige afgange i
hver retning, hvoraf den første ankommer til Halsskov færgehavn omkring kl.
11.30. Se nuværende køreplan i bilag 1.
Retligt
grundlag
Ikke relevant.
Handlemuligheder
Busbetjeningen kan være
tilstrækkelig for kommende brugere af Halsskov Færgehavn. I det tilfælde kan
udvalget vælge at tage orientering om busbetjeningen til efterretning.
Hvis udvalget ønsker, at busbetjeningen gøres mere
attraktiv, er det muligt for udvalget, at anbefale Landdistrikts- Teknik og
Ejendomsudvalget at ændre på serviceniveauet på buslinje 438. Driftsudvidelser
afholdes af § 17 stk. 4 – udvalgets budget.
Der er flere muligheder for at
gøre linje 438 mere attraktiv.
1. Udvide kørslen
på lørdage med 1 ekstra afgang og på søndage med 2 ekstra afgange
2. Udvide kørslen
på skolefridage med 1 senere afgang
3. Udvide kørslen
til timesdrift på lørdage og søndage
Det foreslås at serviceniveauet
i så fald ændres i en prøveperiode på fem år.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at den nuværende
betjening på linje 438 stemmer overens med det eksisterende behov.
Med udgangspunkt i at Halsskov færgehavn forventes benyttet
især i weekenden, så vil busbetjeningen kunne gøres mere attraktiv ved, at der
på linje 438 tilføjes en senere afgang i begge retninger omkring 19-20 på
lørdage og søndage, samt at der tilføjes en tidligere afgang på søndage til
omkring kl.10.
På skolefridage kan betjeningen af området ligeledes
forbedres med en senere afgang omkring kl. 19-20.
En markant forbedring af linje 438 vil være at udvide
kørslen med dobbelt så mange afgange på lørdage og søndage, således der er busforbindelser
fra området hver time. Med timesdrift skal borgeren ikke planlægge sin
transport i samme grad, som når bussen afgår hver anden time.
Linje 438 har kun ca. 40.000 passagerer årligt og en
selvfinansieringsgrad på ca. 20%, og antallet af passagerer forventes ikke at
stige markant med de foreslåede udvidelser. Omvendt kan området blive mere
benyttet, hvis der fås en mere attraktiv busforbindelse.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ønskes betjeningen på 438 udvidet, vil de 3 forslag under
”Handlemuligheder” få følgende økonomiske konsekvenser:
1. 115.000 kr.
årligt, dvs. i alt 575.000 kr. for en prøveperiode på 5 år.
2. 35.000 kr.
årligt, dvs. i alt 175.000 kr. for en prøveperiode på 5 år.
3. 525.000 kr.
årligt, dvs. i alt 2.625.000 kr. for en prøveperiode på 5 år.
Konsekvenser
for andre udvalg
Landdistrikts- Teknik- og Ejendomsudvalget er ansvarlige for
trafikbestillingen af den kollektive bustrafik i Slagelse Kommune. Ønskes der
udvidelser af buskørslen, skal udvalget beslutte dette den 5. december 2016,
med henblik på administrationens videre arbejde, og træffe endelige beslutning
omkring trafikbestillingen i april 2017.
Indstilling
Borger- og udviklingsdirektøren indstiller,
1.
at udvalget beslutter om de vil afsætte driftsmidler til udvidelse af busbetjeningen
af Halsskov Færgehavn.
Beslutning i § 17 stk. 4
udvalg - Korsør - byen møder vandet den 3. november 2016:
Fraværende:
Jørgen Klode, Troels Christensen (I)
Udvalget træffer ikke beslutning om driftsmidler til
busbetjening, men videresender sagen til Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
med udtalelse om, at udvalget skal have særlig opmærksomhed omkring
busbetjeningen af Halsskov Færgehavn.