6. Den beskæftigelsesrettede indsats ift. flygtninge (O)
6. Den beskæftigelsesrettede indsats ift. flygtninge (O)
Sagsnr.: 330-2016-20869 Dok.nr.: 330-2017-184638 Åbent
Kompetence: Lokalt Arbejdsmarkedsråd
Beslutningstema
Orientering til rådet om den beskæftigelsesrettede indsats i
forhold til flygtninge indeholdende dels en overordnet orientering og dels en
statusorientering fra området for nyankomne udlændinge.
Baggrund
Integration og Netværk er Slagelse Kommunes koordinerende
enhed i forhold til Kommunes integrationsindsats.
Statusorientering – Vinter 2016/forår 2017
Inspirationsmateriale
vedrørende børneattester
KL offentliggjorde i november 2016
inspirationsmateriale om brug af børneattester for flygtninge. I en ny pjece
giver KL inspiration til, hvordan kommunerne kan håndtere ansættelser af
flygtninge uden børneattest, da håndtering af
”tomme” børneattester ikke er blevet mindre aktuelt med de seneste lovændringer
om en tidligere og styrket virksomhedsindsats for flygtninge. Inspirationsmaterialet
beskriver reglerne omkring børneattester, og kan inspirere til, hvordan man på
anden vis kan tilgodese beskyttelseshensyn, der ligger bag børneattester.
Materialet indeholder en række gode konkrete kommunale eksempler på
retningslinjer og procedurer for ansættelse af nyankomne flygtninge inden for
børne- og ungeområdet.
Portal om uddannelse og
integration
På baggrund af sidste forårets
(2016) aftale mellem regeringen og KL, "Bedre rammer for at modtage og
integrere flygtninge", har Uddannelses- og Forskningsministeriet oprettet
portalen ”Uddannelse og integration” (www.ufm.dk/uddannelse-og-institutioner/integration-pa-uddannelsesomradet). Portalen er et redskab til brug for afklaring og
opkvalificering af flygtninge og familiesammenførte til flygtninge. Tanken er,
at flygtninges vej til job kan blive lettere, hvis de hurtigt får afklaret
deres kompetencer og kvalifikationer og om nødvendigt får et tilbud om
uddannelse. På portalen er der introduktioner og links til:
· uddannelses- og
opkvalificeringsmuligheder – fra danskundervisning til erhvervsuddannelser og
videregående uddannelser
· uddannelsesstøtte og -finansiering
· vurdering af formelle kvalifikationer
og realkompetencer
· tilbud fra uddannelsessteder
Integration er et fælles ansvar
Primo februar mødtes udlændinge-
og integrationsministeren samt beskæftigelsesministeren med repræsentanter fra
KL. Mødet var en opfølgning på samarbejdet om to- og trepartsaftalerne om
integration, hvis hovedformål er at skabe bedre rammer for at modtage og
integrere flygtninge og få flere flygtninge og indvandrere ud på
arbejdsmarkedet. På dagsordenen var blandt andet følgende emner:
· Hvordan får kommunerne endnu flere ud
på virksomhederne?
· Bedre overlevering fra asylcenter til
kommune, hvor staten vil tilbyde kurser for at sikre, at kommunen får god og
brugbar information om sin nye borger
· Hvordan kan der arbejdes bedre på tværs
af kommunegrænser, når en virksomhed har brug for en bestemt type medarbejder?
· Hvordan får vi flere i gang med en IGU,
og hvordan kan den gøres mindre bureaukratisk for virksomhederne?
· Den kommende reform af
danskuddannelsesområdet, som styrker det erhvervsrettede fokus. I tråd med to-
og trepartsaftalerne er det overordnede sigte, at udlændinge hurtigst muligt
kommer i arbejde og bliver selvforsørgede – understøttet af relevant
danskundervisning.
På mødet var der en fælles
erkendelse af, at integration af flygtninge på arbejdsmarkedet er en
fællesopgave, som både staten, kommuner, virksomheder og fagbevægelsen har
ansvar for. Der blev aftalt en række tiltag (møder med større danske
virksomheder, afdækning af hvad der virker og mulig forenkling af
IGU-ordningen) for at forbedre indsatsen. Ministrene og KL vil arbejde videre
med disse tiltag.
Flygtningeprofil for 2017
Udlændingestyrelsen har primo
marts oplyst, at størstedelen af de personer,
der får opholdstilladelse i Danmark, og som skal visiteres til boligplacering i
første halvår af 2017, forventes at stamme fra Syrien, Afghanistan og Iran.
Disse grupper – herunder statsløse fra Syrien - udgør langt hovedparten af
asylansøgerne i de verserende asylsager.
· I gruppen af asylansøgere fra Syrien
har lidt under halvdelen af ansøgerne angivet
at have gået i skole i 10 år eller mere, mens knapt den anden halvdel har
oplyst at have gået i skole i under 10 år. Omkring 10 % har angivet ikke at
have nogen skolegang.
· I gruppen af asylansøgere fra
Afghanistan har knapt ¾ angivet at have gået i
skole, heraf har omkring 1/3 gået i skole under 10 år, 1/3 har gået i skole
over 10 år, mens 1/3 ikke har gået i skole. I
denne gruppe er 80 % af ansøgerne mænd, og 20
% er kvinder. Det oplyses derudover, at 47 % af de afghanske ansøgere var
uledsagede mindreårige.
· I gruppen af asylansøgere fra Iran har
ansøgerne i 52 % af sagerne angivet, at de har gået i skole i 10 år eller mere,
heraf har ansøgeren i 18,5 % angivet at have en uddannelse på mere end 13 år.
20 %
af alle registrerede asylansøgninger, der er indgivet i løbet af 2016 var fra
uledsagede mindreårige asylansøgere.
Udlændingestyrelsen oplyser
endvidere, at der på nuværende tidspunkt ikke er nogen melding om, at Danmark
skal genbosætte kvoteflygtninge i 2017 (FN-kvoteflygtninge).
Udlændingestyrelsen har fastsat
kvoten for 2017 til ca. 8.500 flygtninge, hvoraf Slagelse Kommunes andel udgør
111 flygtninge.
Udviklingen i tal:
| 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 Medio marts |
Antal helårspersoner omfattet af integrationsprogram
0–3 år | 184 | 213 | 314 | 405 | 407 |
Antal helårspersoner omfattet af integrationsprogram
4–5 år *) | 0 | 0 | 0 | 3 | Opgøres halvårligt |
Antal nyankomne flygtninge –
voksne og børn (kvote) | 56 (41) | 81 (56) | 147 (167) | 101 (102) | 9 (111) |
Antal gennemførte familiesammenføringer
– voksne | 29 | 43 | 54 | 57 | 11 |
*) Integrationsprogrammet er pr. 1. juli 2016 forlænget til 5 år.
Udviklingen i løntilskud og praktikker:
Løntilskud | | | | | | |
Integrationsindsatsen | Sep. 16 | Okt. 16 | Nov. 16 | Dec. 16 | Jan. 17 | Feb. 17 | |
Privat arbejdsplads | 96 | 88 | 85 | 83 | 72 | 74 | |
Foreninger / organisationer | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | |
Kommunal arbejdsplads | 5 | 4 | 4 | 3 | 2 | 0 | |
Regional arbejdsplads | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Statslig arbejdsplads | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 103 | 94 | 90 | 88 | 76 | 76 | |
| | | | | | | | | | | | |
Praktikker | | | | | | | |
Integrationsindsatsen | Sep. 16 | Okt. 16 | Nov. 16 | Dec. 16 | Jan. 17 | Feb. 17 |
Privat arbejdsplads | 14 | 20 | 26 | 30 | 36 | 37 |
Foreninger / organisationer | 1 | 1 | 0 | 1 | 2 | 4 |
Kommunal arbejdsplads | 1 | 0 | 2 | 2 | 1 | 1 |
Regional arbejdsplads | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 |
Statslig arbejdsplads | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 17 | 22 | 29 | 34 | 40 | 42 |
| | | | | | | | | | | | |
Retligt
grundlag
Integrationsloven, Repatrieringsloven, Udlændingeloven, Lov
om integrationsuddannelse (IGU), Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, Serviceloven
og bekendtgørelser om sikkerhedsstillelse efter Udlændingeloven til dækning af
offentlige udgifter til hjælp efter Lov om aktiv social politik eller
Integrationsloven.
Konsekvenser
for andre udvalg
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget orienteres løbende
om status på integrationsområdet og udviklingen inden for området for nyankomne
udlændinge.
Indstilling
Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.
at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i § 17 stk.
4-udvalg - Lokalt Arbejdsmarkedsråd (LAR) den 25. april 2017:
Fraværende:
Anders Steinmetz Thomsen, Jacob Mortensen, Ole Brandenborg, Per
Struwe
Margot orienterede bl.a. om følgende fra
integrationsområdet:
Det vedtagne lokalpolitiske krav om børneattester begrænser
den virksomhedsrettede indsats over for især flygtningekvinder, som hyppigt har
interesse og viden indenfor de pædagogiske arbejdsområder.
Der bliver talt meget om IGU (Integrationsgrunduddannelsen),
men det er desværre for få pladser, der er hidtil er blevet etableret.
Integration og Netværk arbejder ihærdigt med at udbrede de lokale virksomheders
kendskab til ordningen og etablere flere forløb. Da det er bedst at beskrive
fuglene i hånden og ikke dem på taget, blev det oplyst, at Integration og
Netværk pr. 25. april har etableret 5 IGU-forløb.
Der er udmeldt kvotenedsættelse på landstal fra 8.500 til
4.000. Det medfører, at kvoten i Slagelse Kommune ændres fra 111 til ca. 52
modtagelser af nye flygtninge. Hertil skal lægges en fortsat forventning om 50
nye familiesammenføringssager. Slagelse Kommune vil modtage officiel besked
ultimo maj/primo juni.
Effekten af den nye integrationslovgivning er bl.a., at der
skal tilbydes praktikpladser "året rundt", og at personer på
integrationsydelse ikke har ret til ferie. Dette bevirker f.eks., at Slagelse
Sprogcenter ikke kan følge skolernes ferier i samme grad som hidtil.
Til efterretning.