§ 17 stk. 4-udvalg – Lokalt Arbejdsmarkedsråd (LAR) – Referat – 31. oktober 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2015-35406                 Dok.nr.: 330-2017-616233          Åbent
Kompetence: Lokalt Arbejdsmarkedsråd
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at dagsordenen godkendes.
Beslutning i § 17 stk. 4-udvalg - Lokalt Arbejdsmarkedsråd (LAR) den 31. oktober 2017:
Fraværende:  Anders Steinmetz Thomsen, Flemming Hansen, Jacob Mortensen, Michael Kaas-Andersen, Morten Hass Augustsen, Ole Brandenborg
Godkendt.

2. Status på Lokalt Arbejdsmarkedsråds midler (O)

2.     Status på Lokalt Arbejdsmarkedsråds midler (O)

Sagsnr.: 330-2017-73419                 Dok.nr.: 330-2017-640477          Åbent
Kompetence: Lokalt Arbejdsmarkedsråd
Beslutningstema
Orientering om status på afsatte midler til rådets mødevirksomhed.
Baggrund
Byrådet afsatte på mødet den 27. oktober 2014 midler til mødevirksomhed på Lokalt Arbejdsmarkedsråd. Midlerne er fastsat til 30.000 kr. pr. år.
Forbrug og budget for 2016 og 2017 fremgår af nedenstående:
Retligt grundlag
Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i § 17 stk. 4-udvalg - Lokalt Arbejdsmarkedsråd (LAR) den 31. oktober 2017:
Fraværende:  Anders Steinmetz Thomsen, Flemming Hansen, Jacob Mortensen, Michael Kaas-Andersen, Morten Hass Augustsen, Ole Brandenborg
Til efterretning.

3. Lokalt Arbejdsmarkedsråds Virksomhedspriser 2017 (B)

3.     Lokalt Arbejdsmarkedsråds Virksomhedspriser 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2017-70975                 Dok.nr.: 330-2017-623387          Åbent
Kompetence: Lokalt Arbejdsmarkedsråd
Beslutningstema
Der skal vælges 2 virksomheder – 1 offentlig virksomhed og 1 privat virksomhed – der hver skal modtage Lokalt Arbejdsmarkedsråds Virksomhedspris 2017.
Baggrund
Lokalt Arbejdsmarkedsråd ønsker at promovere lokale virksomheder, der i særlig grad udviser socialt ansvar og engagement ved at understøtte den lokale beskæftigelsesindsats.
Af forretningsordenen for Lokalt Arbejdsmarkedsråd fremgår det i § 13, at rådet uddeler 2 årlige virksomhedspriser – 1 pris til en offentlig virksomhed og 1 pris til en privat virksomhed.
Der er indkommet 10 indstillinger, der peger på følgende virksomheder:
Private virksomheder
· Belfor Denmark A/S
· El-Gruppen A/S
· RT Caravan ApS
· Tømrer- og snedkermester Niels Lien ApS
· Vel Køleteknik ApS
· Westrup A/S
Offentlige virksomheder
· Autismecenter Vestsjælland
· Entreprenørservice, Slagelse Kommune
· Stillinge Plejecenter
· Magleby Skolecenter
Virksomhedspriserne skal overrækkes ved arrangementer på de 2 virksomheder, der bliver valgt.
Datoerne for prisoverrækkelserne bliver fastlagt mellem formandskabet og virksomhederne og meldes ud til medlemmerne af Lokalt Arbejdsmarkedsråd, så snart de er kendt.
Formandskabet har tidligere besluttet, at priserne foruden et diplom tillige skal bestå af et værk fra en lokal kunstner efter virksomhedernes valg inden for den givne prisramme (2 x maksimum kr. 10.000).
Retligt grundlag
Forretningsorden for § 17 stk. 4-udvalg – Lokalt Arbejdsmarkedsråd i Slagelse Kommune, § 13, stk. 1.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at rådet beslutter, hvilke virksomheder der skal tildeles Virksomhedspriserne 2017.
2.    at rådet beslutter, at uddelingerne af Virksomhedspriserne planlægges af Partnerskabssekretariatet.
Beslutning i § 17 stk. 4-udvalg - Lokalt Arbejdsmarkedsråd (LAR) den 31. oktober 2017:
Fraværende:  Anders Steinmetz Thomsen, Flemming Hansen, Jacob Mortensen, Morten Hass Augustsen, Ole Brandenborg
1) Rådet besluttede, at Tømrer- og snedkermester Niels Lien ApS og Entreprenørservice skal tildeles Virksomhedspriserne 2017.
2) Rådet besluttede, at uddelingerne af Virksomhedspriserne planlægges af Partnerskabssekretariatet i samarbejde med formandskabet.
Rådet anbefaler, at et kommende nyt LAR beslutter nærmere, hvordan processen kan forløbe mest hensigtsmæssigt i forbindelse med indstilling og udpegning af virksomheder til Virksomhedspriserne.

4. Den beskæftigelsesrettede indsats ift. flygtninge (O)

4.     Den beskæftigelsesrettede indsats ift. flygtninge (O)

Sagsnr.: 330-2016-20869                 Dok.nr.: 330-2017-636418          Åbent
Kompetence: Lokalt Arbejdsmarkedsråd
Beslutningstema
Orientering til rådet om den beskæftigelsesrettede indsats i forhold til flygtninge indeholdende dels en overordnet orientering og dels en statusorientering fra området for nyankomne udlændinge.
Baggrund
Integration og Netværk er Slagelse Kommunes koordinerende enhed i forhold til Kommunes integrationsindsats.
Statusorientering – Sommer/efterår 2017
Langt flere flygtninge kom i job i 2016 – Analyse fra DA
I 2016 kom en dobbelt så stor andel af nytilkomne flygtning i beskæftigelse end året forinden. Det viser en beregning, som Dansk Arbejdsgiverforening (DA) har lavet medio maj 2017 på baggrund af tal fra Beskæftigelsesministeriet. Analysen omfatter kun ordinære job.
Virksomhedspraktik, løntilskudsjob eller andet støttet beskæftigelse er ikke medregnet.
Ud af det samlede antal der overgik til ordinær beskæftigelse i 2016, er det hovedsageligt mænd, dvs. 85,6 %, mens der blot var 14,4 % af kvinderne, som kom i beskæftigelse.
Slagelse Kommune placerer sig på en flot femte plads over de kommuner, der har fået den højeste andel af borgere i integrationsprogrammet i beskæftigelse i 2016.
Øverste på listen ligger Høje-Taastrup, København, Lejre og Frederiksberg, hvortil det skal bemærkes, at Københavns Kommune indtil 2016 var nul-kommune, og at Høje-Taastrup Kommune også i 2016 var nul-kommune.
Beskæftigelsesbonus – Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slagelse Kommune/Center for Arbejdsmarked og Integration har fået et økonomiske skulderklap, der er en udløber af regeringens topartsaftale om integration med KL, da aftalen betyder, at kommunerne får en bonus på 25.000 kr. for hver ekstra flygtning, der kommer i job.
Slagelse Kommune er med en flot 4. plads nævnt i Udlændinge- og Integrationsministeriets nyhedsbrev (af 4. juli) om de ”Top 5” kommuner, der har fået flest flygtninge i job og derfor får den største bonus.
På de første tre pladser er Aarhus, København og Odense.
Den ekstraordinære beskæftigelsesbonussen udgør kr. 1.575.000 og er beregnet ud fra en stigning på 63 i antal beskæftigede flygtninge og familiesammenførte til flygtninge fra 31. december 2015 til 31. december 2016.
Evaluering – Udlændinge- og Integrationsministeriet
En evaluering af de første erfaringer med aftalerne – som Udlændinge- og Integrationsministeriet har gennemført – viser, at to- og trepartsaftalerne om integration begynder at virke.
Evalueringen viser, at langt flere flygtninge nu bliver vurderet som jobparate. I juli 2017 blev 72 % af nyankomne flygtninge og familiesammenførte på ydelse således visiteret jobparate. Landet over har virksomheder i mange forskellige brancher oprettet IGU-stillinger, og der er pr. 1. september registreret 867 IGU-forløb siden starten i sommeren 2016. Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at 27 % af flygtninge og familiesammenførte til flygtninge med tre års ophold var i ordinær beskæftigelse i november 2016. Året før var tallet kun 20 %.
Evalueringen viser også, at der fortsat er udfordringer, som kræver en ekstra indsats:
· Nyankomne kvinder med flygtningebaggrund har fortsat en meget lav arbejdsmarkedstilknytning. Kommunerne peger bl.a. på den udfordring, at flygtningekvinder ser sig selv som hjemmegående og derfor ikke kommer ud på arbejdsmarkedet.
· Kommunerne har vanskeligt ved at leve op til kravet om at give flygtninge et virksomhedsrettet tilbud inden for en måned.
Kvoteflygtninge – Udlændinge- og Integrationsministeriet
Regeringen vil indføre en fleksibel ordning for kvoteflygtninge, der tager højde for, dels hvor stor tilstrømningen er af spontane asylansøgere og familiesammenførte, dels hvordan de udlændinge, der allerede befinder sig i Danmark, er integrerede. Siden 1989 har Danmark påtaget sig en kvote på 500 kvoteflygtninge årligt via FN. Det er den ordning, regeringen vil gøre mere fleksibel. Efter forslaget skal udlændinge- og integrationsministeren hvert år vurdere, hvor mange kvoteflygtninge Danmark kan tage imod.
Under flygtningekrisen steg antallet af spontane asylansøgere voldsomt. Der ventes nu at komme et større antal familiesammenføringer til de flygtninge, der kom hertil i 2015 og 2016, samtidig med at Danmark fortsat har store udfordringer med at integrere flygtninge og indvandrere, der allerede er her. Derfor tager regeringen ikke kvoteflygtninge i 2017.
Visiteringer i 2017 - Udlændingestyrelsen
Medio april 2017 oplyste Udlændingestyrelsen, at styrelsen forventede, at der i 2017 skulle visiteres 4.000 flygtninge til boligplacering i kommunerne. På den baggrund fastsatte Udlændingestyrelsen landstallet til 4.000.
På baggrund af antallet af indrejste asylansøgere og antallet af flygtninge, der indtil medio september 2017 er blevet boligplaceret, sammenholdt med styrelsens forventninger til antallet af afgørelser om visiteringer resten af året, skønnes det nu, at der vil blive boligplaceret ca. 2.200 flygtninge i kommunerne i 2017.
Baseret på den oprindelige forventning (4.000 flygtninge) skulle Slagelse Kommune modtage 52 flygtninge. Som følge af den udmeldte reducering af landstallet (ca. 2.200 flygtninge) nedjusteres Slagelse Kommunes kvote til 29 flygtninge i 2017.
Kommunekvoter i 2018 - Udlændingestyrelsen
Ultimo april 2017 meddelte Udlændingestyrelsen, at landstallet for 2018 blev fastsat til 3.000 personer. Den 6. juni 2017 fastsatte Udlændingestyrelsen regionskvoterne for 2018. KKR Sjælland meddelte Udlændingestyrelsen medio juni, at KKR Sjælland tiltrådte en fordeling mellem de 17 kommuner efter den matematiske model.
Kommunekvoten for Slagelse Kommune er estimeret til 37 flygtninge i 2018.
Udviklingen i tal:
 
2013
2014
2015
2016
2017
Medio sep.
Antal helårspersoner omfattet af integrationsprogram 0–3 år
 
184
 
 
213
 
314
 
405
 
405
Antal helårspersoner omfattet af integrationsprogram 4–5 år *)
 
0
 
0
 
0
 
3
 
67
Antal nyankomne flygtninge – I alt
(Kvote)
 
56
(41)
 
81
(56)
 
147
(167)
 
101
(102)
 
22
(52)
Antal gennemførte familiesammenføringer – voksne
 
29
 
43
 
54
 
57
 
42
*) Integrationsprogrammet er pr. 1. juli 2016 forlænget til 5 år.
Udviklingen i løntilskud og praktikker:
Løntilskud
Integrationsindsatsen
Mar. 17
Apr. 17
Maj 17
Juni 17
Juli 17
Aug. 17
Privat arbejdsplads
87
90
84
75
75
64
Foreninger/organisationer
1
1
1
1
1
1
Kommunal arbejdsplads
1
1
1
0
0
0
Regional arbejdsplads
0
0
0
0
0
0
Statslig arbejdsplads
0
0
0
0
0
0
89
92
86
76
76
65
Praktikker
 
 
 
 
 
 
Integrationsindsatsen
Mar. 17
Apr. 17
Maj 17
Juni 17
Juli 17
Aug. 17
Privat arbejdsplads
39
27
33
42
32
22
Foreninger/ organisationer
5
4
3
1
0
0
Kommunal arbejdsplads
1
1
2
1
1
1
Regional arbejdsplads
0
0
0
0
0
0
Statslig arbejdsplads
0
0
0
0
0
0
45
32
38
44
33
23
Retligt grundlag
Integrationsloven, Repatrieringsloven, Udlændingeloven, Lov om integrationsuddannelse (IGU), Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, Serviceloven og bekendtgørelser om sikkerhedsstillelse efter Udlændingeloven til dækning af offentlige udgifter til hjælp efter Lov om aktiv social politik eller Integrationsloven.
Konsekvenser for andre udvalg
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget orienteres løbende om status på integrationsområdet og udviklingen inden for området for nyankomne udlændinge.
Indstilling
Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i § 17 stk. 4-udvalg - Lokalt Arbejdsmarkedsråd (LAR) den 31. oktober 2017:
Fraværende:  Anders Steinmetz Thomsen, Flemming Hansen, Jacob Mortensen, Morten Hass Augustsen, Ole Brandenborg
Margot orienterede fra integrationsområdet, herunder om
- at kvoterne er nedskrevet, men der modtages forsat det dobbelte antal familiesammenføringer i forhold til før 2015,
- og at antallet af borgere i program forsat er stort i forhold til 2013, da integrationsperioden er udvidet fra 3 til 5 år.
Stormen er muligvis reddet af, men der er stadig hård blæst. Dette er billedet - også landsdækkende.
Derudover nævnte Margot:
- Der er fortsat udfordringer med de kvindelige integrationsborgere i forhold til uddannelse og beskæftigelse pga. familiemønstre m.m. Det er et langt sejt træk.
- Det er vigtigt, at integrationsborgerne gennemfører Danskuddannelse, for at de kan etablere sig på arbejdsmarkedet.
- Der er stort behov for praktikpladser, da de ofte er det første skridt på vejen til arbejdsmarkedet. Samtidig er det vigtigt, at der er jobperspektiv efter en praktikperiode - det er der ikke altid i den offentlige sektor.
- God integration er, udover at give godt medborgerskab i Kommunen, også er en rigtig god forretning.
Der var ros fra rådets medlemmer i forhold til den integrationsindsats, der bliver præsteret, ligesom rådets medlemmer også bemærkede, at Slagelse Kommune blev fremhævet på jobCAMP pga. den gode integrationsindsats.
Integration og Netværk går efter bolden. Fokus er, at den sproglige udvikling går hånd i hånd med et job.
Til efterretning.

5. Orientering fra formanden (O)

5.     Orientering fra formanden (O)

Sagsnr.: 330-2015-35406                 Dok.nr.: 330-2017-649628          Åbent
Kompetence: Lokalt Arbejdsmarkedsråd
Beslutningstema
Orienteringer og/eller meddelelser fra formanden.
Orienteringer og/eller meddelelser fra medlemmerne af Lokalt Arbejdsmarkedsråd (LAR) til formanden respektive Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (BUI).
Indstilling
Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at eventuelle orienteringer og/eller meddelelser tages til efterretning.
Beslutning i § 17 stk. 4-udvalg - Lokalt Arbejdsmarkedsråd (LAR) den 31. oktober 2017:
Fraværende:  Anders Steinmetz Thomsen, Flemming Hansen, Jacob Mortensen, Morten Hass Augustsen, Ole Brandenborg
Formanden orienterede om, at JobCAMP 17 var en god oplevelse med gode temaer, bl.a. var der 33 pitstops i jobCAMPgallerierne, hvor forskellige indsatser fra hele landet havde et bord, hvorfra de fortalte om, hvad de gjorde i netop deres kommune. Tanken var, at deltagerne gik fra bord til bord for at høre om de gode idéer. Det var meget inspirerende og spændende.
Formanden nævnte endvidere, at under overskriften "Ready to self-disrupt?" præsenterede adm. direktør Erick Thürmer (Thürmer Tools) et oplæg om disruption. Det var meget tankevækkende og åbner mulighed for, at hele arbejdsmarkedet bliver forandret indenfor de kommende år.
Afslutningsvis nævnte formanden, at der i BIU arbejdes med strategier for henholdsvis socialøkonomiske virksomheder og veteraner.
Til efterretning.

6. Orientering til/fra RAR Sjælland (O)

6.     Orientering til/fra RAR Sjælland (O)

Sagsnr.: 330-2015-35406                 Dok.nr.: 330-2017-649680          Åbent
Kompetence: Lokalt Arbejdsmarkedsråd
Beslutningstema
De tilstedeværende medlemmer af Det Regionale Arbejdsmarkedsråd for Sjælland (RAR Sjælland) orienterer fra de afholdte møder.
Baggrund
Carsten Bloch Nielsen, Annette Elvensø, Jane Møller og/eller Per Struwe orienterer fra de afholdte møder i RAR Sjælland bl.a. fra møderne henholdsvis den 26. juni og den 19. september 2017.
De tilstedeværende medlemmer af RAR Sjælland modtager eventuelle emner, som rådet ønsker at henlede RAR Sjællands opmærksomhed på.
Handlemuligheder
Rådets medlemmer kan udtrykke ønske om, at konkrete orienteringer/meddelelser fra RAR Sjælland eller orienteringer/opmærksomhedspunkter til RAR Sjælland tages til referat.
Indstilling
Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at orienteringer og/eller meddelelser tages til efterretning.
Beslutning i § 17 stk. 4-udvalg - Lokalt Arbejdsmarkedsråd (LAR) den 31. oktober 2017:
Fraværende:  Anders Steinmetz Thomsen, Flemming Hansen, Jacob Mortensen, Morten Hass Augustsen, Ole Brandenborg
Carsten orienterede om, at RARs fokuspunkt fortsat er positivlisten. Der er ros fra RAR til Slagelse Kommune for den flittige brug af uddannelser indenfor positivlisten.
Annette orienterede fra et fælles strategiseminar om, hvordan medlemmerne af RAR bruger deres indflydelse og bliver mere synlige. De vil gerne have inddraget flere, fx tillidsvalgte.
Derudover nævnte Annette, at revalideringsindsatsen er bedre i nogle kommunerne end andre. Der er nogle kommuner, som vælger at prioritere revalideringen højt, men det er også et sats på den årelange bane. Uddannelse er redskabet, og det er vigtigt at fremhæve fra RAR.
Formanden spurgte til, om BIP-projektet (Beskæftigelses Indikator Projektet) også bliver drøftet i RAR, da en sagsbehandlers indstilling har betydning for, om borgeren kommer i arbejde, ligesom Væksthusets Forskningscenters analyser/forskningsrapporter herom viser, at virksomhederne også skal inddrages ved italesættelse af værdiskabelsen.
Formanden anmodede om, at BIP-projektet også bliver drøftet i RAR.
Formandskabet havde ønsket en orientering om jobbarometeret. Administration oplyste, at jobbarometeret ikke giver den effekt i dialogen med borgerne, som intentionen er. Midtvejsevalueringen (efter de første 2-3 uger) viser, at der er nogle udfordringer ift. drøftelserne med de ledige, da placeringerne i kategorierne ikke giver et retvisende oplevet billede af virkeligheden, og da det er nødvendigt at tænke udover egen regionsgrænse. Sagsbehandlerne finder det mere hensigtsmæssigt at bruge Arbejdsmarkedsbalancen med tilhørende konkrete job i samtalen med de ledige.
Annette nævnte, at der er flere kommuner, som ikke er tilfredse med jobbarometret, hvorfor Annette vil tage tilbagemeldingerne med til RAR. Det skulle gerne blive bedre.
Til efterretning.

7. Evaluering af Lokalt Arbejdsmarkedsråds virke 2014-2017 (D)

7.     Evaluering af Lokalt Arbejdsmarkedsråds virke 2014-2017 (D)

Sagsnr.: 330-2015-35633                 Dok.nr.: 330-2017-616396          Åbent
Kompetence: Lokalt Arbejdsmarkedsråd
Beslutningstema
Evaluering af Lokalt Arbejdsmarkedsråds virke i perioden 2014-2017.
Baggrund
Lokalt Arbejdsmarkedsråd blev nedsat af Byrådet den 27. oktober 2014, som et rådgivende udvalg efter Styrelseslovens § 17, stk. 4. Byrådet vedtog samtidigt et kommissorium for rådets virke og en sammensætning af medlemmer i Lokalt Arbejdsmarkedsråd.
Formålet med etablering af et Lokalt Arbejdsmarkedsråd (LAR) blev set i tæt sammenhæng med, at der fra 2015 blev etableret Det Regionale Arbejdsmarkedsråd (RAR) for Region Sjælland. Formålet med LAR er at skabe større koordination og nytænkning mellem beskæftigelses-, erhvervs- og uddannelsespolitikken på lokalt niveau samt at fungere som et rådgivende og forberedende råd.
Byrådet uddelegerede kompetencen til udpegning af medlemmer til Lokalt Arbejdsmarkedsråd til det politiske fagudvalg (Beskæftigelses- og Integrationsudvalget) på baggrund af indstillinger fra organisationer m.fl.
Lokalt Arbejdsmarkedsråds funktionsperiode følger den kommunale valgperiode. Det nye politiske fagudvalg med ansvar for arbejdsmarkedsområdet skal indstille til det nye Byråd, hvis der ønskes et nyt Lokalt Arbejdsmarkedsråd eller lignende i den nye byrådsperiode.
Retligt grundlag
Kommissorium for Lokalt Arbejdsmarkedsråd i Slagelse Kommune og Forretningsorden for § 17 stk. 4–udvalg – Lokalt Arbejdsmarkedsråd i Slagelse Kommune.
Handlemuligheder
Formandskabet i Lokalt Arbejdsmarkedsråd opfordrer til, at rådet mundtligt evaluerer rådets virke med henblik på at kunne komme med en anbefaling til det nye Byråd.
Vurdering
Administrationen vurderer, at en evaluering af rådets virke med tilhørende anbefaling vil give et kvalificeret beslutningsgrundlag for et nyt Byråd.
Administrationen anbefaler, at rådet minimum forholder sig til emner som:
· Rådets værdi og relevans for politisk niveau, administration og samarbejdspartnere
· Rådets sammensætning, udpegningsmetode mv.
· Rådets mødehyppighed, temadage mv.
· Rådets virke uden afsat økonomi til projekter
· Rådets årlige uddeling af to virksomhedspriser
Som understøttelse til evalueringen har administrationen oplistet faktuelle oplysninger om sammensætning af råd og aktiviteter i funktionsperioden.
Medlemmer
Der har i funktionsperioden været følgende sammensætning af rådsmedlemmer:
· 3 repræsentanter fra LO (HK, FOA og 3F)
· 1 repræsentant fra FTF – Region Sjælland
· 1 repræsentant fra AC
· 3 repræsentanter der bredt repræsenterer de lokale virksomheder i de tre købstæder; Slagelse, Korsør og Skælskør
· 1 repræsentant fra den største lokale uddannelsesinstitution; Selandia
· 1 repræsentant fra Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU Vestsjælland)
· 2 repræsentanter fra Slagelse Erhvervscenter
· 1 repræsentant fra Danske Handicaporganisationer (DH-Slagelse)
· Formanden for det politiske fagudvalg for beskæftigelsesområdet; Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
· 1 repræsentant fra integrationsområdet
· 1 medarbejderrepræsentant
Der har været lagt vægt på paritet i rådet, så alle rådets medlemmer stilles lige, uden hensyntagen til hvor mange ledige, virksomheder eller uddannelsesinstitutioner at medlemmers eventuelle organisationer repræsenterer.
Formanden for Beskæftigelses- og Integrationsudvalget er formand for LAR. Rådet har blandt sine medlemmer valgt to næstformænd for hele funktionsperioden.
Aktiviteter
LAR har afholdt to ordinære møder årligt. Derudover har det været lagt op til afholdelse af en årlig temadag i forbindelse med udarbejdelsen af beskæftigelsesplanen.
Siden det konstituerende møde den 13. maj 2015 har der været arrangeret:
2015
· Temadag for LAR og Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 19. maj 2015 om rammerne for den overordnede strategiske retning og indhold i Beskæftigelsesplan 2016.
· Temadrøftelse af 360-graders analysen på det ordinære møde den 28. oktober 2015.
· Temadrøftelse på det ordinære møde den 28. oktober 2015 af effektiviseringstiltag, som blev sat i værk i 2015 for at effektivisere beskæftigelsesindsatsen.
· Drøftelse af udkast til Beskæftigelsesplan 2016 på det ordinære møde den 28. oktober 2015, da den indførte Beskæftigelsesreform betød, at den årlige Beskæftigelsesplan ikke længere skal udarbejdes efter en centralt udmeldt skabelon.
· Uddeling af virksomhedspriser 2015 til Georg Berg og Lützenvej Plejecenter ved arrangementer på de to virksomheder i december 2015.
2016
· LAR var initiativtager til en fælles temakonference under overskriften ”Kvalificerede ledige og opkvalificering af de ledige” med deltagelse af LAR, Beskæftigelses- og Integrationsudvalget, Uddannelsesudvalget og Uddannelsesrådet. Temakonferencen blev afholdt 7. juni 2016
· Orientering om de overordnede overvejelser i forhold til spareplan (der var en del af Budget 2017 – 2020) på det ordinære møde den 26. oktober 2016 efterfulgt af drøftelse i rådet med henblik på input og sparring, da afledte konsekvenser af besparelsesplan i forhold til ændrede indsatsstrategier og målgruppeprioriteringer efterfølgende skulle tilrettes i Beskæftigelsesplan 2017. Det skete, da konkrete ændringer i indsatsen blev politisk vedtaget.
· Uddeling af virksomhedspriser 2016 til Slagelse Transportcenter og Plejecentret Antvorskov ved arrangementer på de to virksomheder i december 2016.
2017
· Temamøde for LAR og Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 31. oktober 2017. Temamødet tager udgangspunkt i det politiske budget, herunder drøftelser af input til Beskæftigelsesplan 2018 og af konsekvenserne af eventuelle indgåede trepartsaftaler.
· Uddeling af virksomhedspriser 2017 til en privat virksomhed og til en offentlig virksomhed ved arrangementer på de to virksomheder i december 2017.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Rådets anbefalinger vil i første omgang blive givet videre til det kommende politiske fagudvalg for arbejdsmarkedsområdet, som vil få ansvaret for at lave en eventuel indstilling om et Lokalt Arbejdsmarkedsråd til det nye Byråd.
Indstilling
Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at rådet evaluerer dets virke i perioden 2014-2017.
2.    at rådet fremkommer med anbefalinger til det nye Byråd.
Beslutning i § 17 stk. 4-udvalg - Lokalt Arbejdsmarkedsråd (LAR) den 31. oktober 2017:
Fraværende:  Anders Steinmetz Thomsen, Flemming Hansen, Jacob Mortensen, Morten Hass Augustsen, Ole Brandenborg
Rådet evaluerede dets virke i perioden 2014-2017 og besluttede, at der skal udarbejdes et selvstændigt notat indeholdende LARs evalueringer fra mødet.
Notatet bliver efterfølgende udsendt til alle medlemmerne med henblik på kvalificering og yderligere input. Derefter vil indholdet af det endelige notat blive fremlagt i det nye Byråd.
Opsummerende og kort skal det anføres, at der var konsensus blandt alle de tilstedeværende medlemmer om, at de vil anbefale det nye Byråd, at der nedsættes et Lokalt Arbejdsmarkedsråd.

8. Eventuelt (O)

8.     Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2015-35406                 Dok.nr.: 330-2017-650001          Åbent
Kompetence: Lokalt Arbejdsmarkedsråd
Indstilling
Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at eventuelle fremkomne orienteringer under punktet tages til efterretning.
Beslutning i § 17 stk. 4-udvalg - Lokalt Arbejdsmarkedsråd (LAR) den 31. oktober 2017:
Fraværende:  Anders Steinmetz Thomsen, Flemming Hansen, Jacob Mortensen, Morten Hass Augustsen, Ole Brandenborg
Anette orienterede om, at hun har hørt, at indenfor social- og sundhedsområdet vil der komme en besparelse.
Arbejdmarkedschefen nævnte, at det formentlig vedrørte en del af budgetforliget, og at der burde være en del tillidsfolk, som allerede er orienteret.
Der var intet andet at bemærke.