Møde i udvalget d. 3. marts 2021
5. Revideret tids-og procesplan for udvikling af masterplan 2022-2025 for fremtidens tilbud på Handicap-og Psykiatriområdet 2022-2025 (B)
Sagsnr.: 330-2017-21896 Dok.nr.: 330-2021-59596 Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget for Specialiserede
Borgerindsatser kan beslutte den reviderede tids- og procesplan samt
afgrænsning af projekt Fremtidens tilbud på Handicap- og Psykiatriområdet.
Sagens
indhold
Udvalget for Specialiserede
Borgerindsatser godkendte i sit møde den 7. oktober 2020 oplægget til tids- og
procesplan for udvikling af masterplan for fremtidens tilbud på handicap- og
psykiatriområdet. Masterplanen skal bl.a. indeholde indsamling af nuværende
kapacitet, samt datagrundlag for at kunne pege på fremtidens behov.
Projektets opgaver og leverancer
er delt op i 4 spor med afsæt i centrale temaer fra pejlemærket Slagelse som
sælgerkommune:
Spor 1) Bygningsmæssig kapacitet
og kvalitet
Spor 2) Kapacitetsbehov
Spor 3) Kompetente medarbejdere
Spor 4) Omkostningseffektiv
drift
Projektets organisering
Projektet er organiseret med en
styregruppe, projektgruppe og en arbejdsgruppe pr. spor.
Projektgruppens formand er
Social-og Projektchef Vini Lindhardt.
Projektets afgrænsning
Det anbefales, at projektet
afgrænses således at spor 2, 3 og 4 afgrænses til at omfatte de
takstfinansierede bo- og dagtilbud (se bilag A), da det især er disse tilbud,
der vægter i omfanget af salg til andre kommuner. Den fremtidige efterspørgsel
vil tillige få betydning for den fremadrettede sælgerkommunestrategi.
På den bygningsmæssige kapacitet
og kvalitet tages dog alle bygninger for sociale tilbud med under Center for
Handicap og Psykiatri med henblik på at kunne identificere muligheder og
udfordringer.
Revideret tids og
milepælsplan
Udvalget godkendte en tids- og
procesplan for projektet i oktober 2020 med en ambition om, at der kunne
fremlægges en samlet masterplan for udvalget første kvartal 2022. På baggrund
af arbejdsgruppernes detailplanlægning af processen, kan der allerede nu,
konstateres et behov for at revidere den samlede tids- og procesplan for
projektet således, at Masterplanen til udvalget udskydes til andet kvartal
2022. Dette skyldes, at afdækningen af den nuværende kapacitet samt fremtidens
behov i spor 2 peger på en meget stor mængde af data, der skal analyseres,
hvilket vurderes til at tage en del længere tid end først antaget.
Det foreslås derfor, at
arbejdsgrupperne arbejder frem mod en Midtvejs temadag i oktober 2021, hvor
udvalget præsenteres for resultaterne af arbejdsgruppernes dataindsamling,
således det sikres, at delresultaterne indbyrdes sammenhæng kan trækkes frem.
Herefter går arbejdsgrupperne ind i en analysefase omkring fremtidens behov,
som inkluderer en workshop/fremtidsværksted. Den endelige Masterplan fremlægges
til beslutning i slutningen af andet kvartal 2022. Der vil være en løbende
involvering af brugerorganisationer, Handicap- og Udsatteråd samt MED-organisation
bl.a. i form af deltagelse i midtvejstemadag og workshop/fremtidsværksted.
Revideret tids- og procesplan
samt projektafgrænsning er vedlagt som bilag A.
Retligt
grundlag
Styrelsesloven.
Handlemuligheder
A: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
kan godkende den reviderede tids-og procesplan samt projektafgrænsning. Den
reviderede tids- og procesplan samt projektafgrænsning gør det muligt at
arbejde i dybden med den samlede datamængde, og give et mere validt grundlag
for at vurdere fremtidens behov på de store sælgerområder indenfor den afsatte
tidsramme. Ulempen ved afgrænsningen er, at der ikke skabes det samme fokus på
efterspørgsel og udviklingsbehov på de øvrige områder indenfor udvalgets
ressortområde.
B. Udvalget for Specialiserede
Borgerindsigter kan alternativt beslutte at afvise den revidere tids- og
procesplan, og bede administrationen forelægge et nyt forslag.
Vurdering
Det er administrationens
vurdering, at den reviderede tids- og procesplan med den anbefalede projektafgrænsning
kan lade sig gøre indenfor den fremlagte tidsplan. I givet fald udvalget
ønsker, at projektet omfatter de øvrige områder, vil det efter
administrationens vurdering ikke være muligt indenfor den afsatte tidsplan.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Social- og Projektchefen indstiller,
1.
at handlemulighed A godkendes.
Beslutning i Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser den 3. marts 2021:
Fraværende:
Godkendt.