Møde i udvalget d. 3. juni 2019
5. Førtidspensionsområdet - udvikling i antal og økonomiske konsekvenser (D)
Sagsnr.: 330-2019-36405 Dok.nr.: 330-2019-203310 Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Drøfte udviklingen i førtidspensioner og tilhørende
økonomiske konsekvenser.
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget besluttede den 6. maj 2019
ved behandlingen af Budgetopfølgning 2 for 2019, at udviklingen i
førtidspensioner skulle drøftes på indeværende møde med udgangspunkt i et
underbyggende notat.
Tal fra Jobindsats.dk viser, at det samlede antal
førtidspensionister, opgjort som fuldtidspersoner pr. år, over tid har været
svagt faldende i perioden 2014-2018.
Gennem det seneste år fra april 2018 til april 2019 ses dog
en stigning i det samlede antal førtidspensionister fra 3.393 til 3.430,
opgjort som for fuldtidspersoner i de enkelte måneder.
Stigningen i antal nye tilkendelser er begrundet i flere
forhold, f.eks. ændrede reformer og regler for tilbagetrækning, fokusindsatser
på Jobcentret og Byrådets ønske om en ændret tilgang til de svagest ledige
borgere på langvarig forsørgelse.
Af Byrådets budgetforlig for 2017 fremgår således, at: Der
skal være en ny tilgang til de svageste ledige, hvor det er åbenbart
formålsløst at forsætte indsatsen i forhold til at udvikle arbejdsevnen. Her
skal muligheden for at tildele førtidspension anvendes
Administrationen på Jobcentret og i Rådgivning og Udbetaling
har ved efterfølgende budgetopfølgninger gjort opmærksom på de økonomiske
konsekvenser af en lempelig tilgang til tilkendelse af førtidspension.
Herudover har administrationen orienteret om, at de ændrede refusionsregler fra
2016 betyder, at de kommunale udgifter til førtidspension år for år vil stige,
da alle nytilkendelser af førtidspensioner indebærer markant mindre statslig
refusion end de gamle førtidspensioner, som afsluttes til folkepensioner.
I 2017-2019 er der sket en kraftig stigning i tilgangen til
førtidspensioner fra primært kontanthjælp og ressourceforløb, og i 2019 ses
også en stigende tendens for jobafklaringsforløbene.
En vigtig forklaring på, at stigningerne til førtidspension
primært ses fra disse ydelser er, at der fra både centralt og lokalt politisk
niveau har været øget fokus på, at borgerne i udkanten af arbejdsmarkedet enten
skal sikres en indsats, så de kommer hurtigere i virksomhedsrettede tilbud og
dernæst i beskæftigelse, eller også skulle de hurtigere afklares til en
førtidspension, hvis der ikke er mulighed for at sikre progression.
Til at understøtte disse politiske mål, har der via
satspuljemidlerne været sat midler af til projekterne Flere skal med og
Bedre ressourceforløb. Projekterne har været rettet mod udsatte borgere, der
har været i kommunal forsørgelse i over 5 år, typisk på enten kontanthjælp
eller i ressourceforløbsydelse.
Der er netop blevet udarbejdet en landsdækkende
statusrapport for Flere skal med. Rapporten viser, at for målgruppen, som
Jobcentret oprindeligt vurderede til at være i indsatsgruppen til
virksomhedsforløb, som inkluderer ordinære timer, fleksjob, uddannelse samt
løntilskud og virksomhedspraktik (277 personer), er 43 % pr. februar 2019 i et
af disse forløb. 5 % er på nuværende tidspunkt kommet i selvforsørget
beskæftigelse og 4 % er kommet i ordinær uddannelse. For de borgere, som blev
vurderet til at være i målgruppen for enten ressourceforløb, fleksjob eller
førtidspension (160 personer), er det pr. februar 2019 37 %, som har fået
tilkendt en førtidspension. Resten er indtil videre kommet videre til enten
ledighedsydelse/fleksjob eller ressourceforløb med en tilnærmelsesvis ligelig
fordeling. En lille andel på knap 10 % er fortsat på andre ydelser.
Samme tendens kan ses i forhold til ressourceforløbene, hvor
der har været en stigning i virksomhedsforløb fra ca. 40 primo 2017 til ca. 120
i april 2019. Der er endnu ikke lavet en måling i forhold til selvforsørgelse,
men ovenstående tabel viser, at der er sket en kraftig stigning i afgang fra
ressourceforløb til førtidspensioner. På det seneste er Jobcentret også begyndt
at tage mere aktivt fat i jobafklaringsforløbene, hvilket har en tilsvarende
afsmittende effekt i forhold til tilgangen til førtidspension fra dette område.
Samme konsekvens må forventes at ske, idet øjeblik at det lykkedes at få vendt
den negative udvikling på sygedagpengeområdet.
Den mere aktive tilgang til at afklare de mest udsatte
borgere betyder, udover stigende kommunale udgifter til førtidspension, også
stigende udgifter til rehabiliteringsindsatsen, herunder stigende udgifter til
lægeerklæringer. En del af udgifterne til stigende førtidspension modsvares af
en besparelse på de forsørgelsesydelser, som borgerne kommer fra. Men
udgifterne til disse ydelser er ikke lige så høje som udgifterne til
førtidspension, som er den dyreste ydelse. Desuden skal der være opmærksomhed
om, at faldet i øvrige ydelser på ingen måder kan sættes lig med den årlige
afgang, som der er til førtidspension, da der hvert år kommer nye potentielle
førtidspensionister til. Hvis der skal ske et fald i gruppen af øvrige borgere
på forsørgelse, opnås det kun ved enten at få borgerne i selvforsørgelse, eller
ved at nytilgangen til førtidspension øges til et højere niveau end tidligere
år.
Retligt
grundlag
Lov om social pension.
Handlemuligheder
Tilkendelse af førtidspension er omfattet af den sociale
lovgivning og er meget regelfastsat. Der er 3 forhold, som indgår i en
pensionsvurdering: Beskæftigelse, helbred og sociale forhold.
Der er mulighed for i nogen grad at påvirke antallet af nye
tilkendelser, primært ved en prioriteret længerevarende beskæftigelsesindsats,
også overfor borgere langt fra arbejdsmarkedet.
Administrationen foreslår, at udvalget drøfter, om der skal
arbejdes med en ændret prioritering, f.eks. af beskæftigelsesindsatsen overfor
langvarigt forsørgede.
Handlemulighed 1:
At sikre retvisende budget til førtidspension i 2019 og
overslagsårene, svarende til faktisk forbrug og forventet stigende udgift på
mellem 20-30 mio. kr. årligt ved uændret tilkendelsespraksis.
Handlemulighed 2:
At sikre retvisende budget til førtidspension, svarende til
nuværende forbrug, og at indarbejde en forventning om en lavere budgetstigning,
svarende til en reduktion i antal forventede tilkendelser.
Handlemulighed 2 forudsætter en intensiveret indsats for at
bringe langvarigt forsørgede i hel eller delvis selvforsørgelse.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at borgere med
helbredsproblemer, der berettiger til førtidspension efter lovens bestemmelser,
fortsat skal have tilkendt pension, og at administrationen i den type sager
skal foregå så gnidningsløst som muligt.
Administrationen vurderer, at den økonomiske udvikling på
førtidspensionsområdet bør danne grundlag for særlige indsatser i andre
tilfælde, hvor der er tvivl om borgerens arbejdsevne. F.eks. hvor borgerens
primære udfordring er manglende sociale ressourcer, faglige kompetencer eller
manglende tilknytning til arbejdsmarkedet.
Det bemærkes, at sociale og beskæftigelsesrettede indsatser
for disse målgrupper erfaringsmæssigt er langvarige og ressourcetunge.
Administrationen vurderer, at en prioriteret indsats ikke kan ske uden
ressourcetilførsel.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Udgifterne til førtidspension afholdes af stat og kommune.
Den statslige medfinansiering er gennem årene faldet i forbindelse med, at der
er vedtaget lovreformer på området.
I budget og regnskab opgøres udgifterne til førtidspension i
to hovedgrupper:
1. Pensioner, der
er tilkendt efter gamle regler (med høj statsrefusion)
2. Pensioner, der
er tilkendt efter nuværende regler (med lav statsrefusion)
Når statsrefusionen falder, bliver kommunens andel af
udgiften større. Derfor er det dyrere for kommunen at tilkende førtidspensioner
nu.
Det afspejler sig i den økonomiske udvikling og kommunens
forbrug, sådan:
År
|
Udgifter til førtidspension efter gamle regler
|
Udgifter til førtidspension efter nye regler
|
Udgifter i alt
|
2016
|
284,3 mio. kr.
|
28,0, mio. kr.
|
312,3 mio. kr.
|
2017
|
273, 6 mio. kr.
|
56,9 mio. kr.
|
330,5 mio. kr.
|
2018
|
259, 6 mio. kr.
|
82,8 mio. kr.
|
342,4 mio. kr.
|
Forventet i 2019
|
251,9 mio. kr.
|
123,2 mio. kr.
|
375,1 mio. kr.
|
Stigningen i de kommunale udgifter forventes at fortsætte
med 20-30 mio. kr. årligt ved uændret indsats og praksis.
Samlet set er antallet af førtidspensionister nogenlunde
stabilt, men udgifterne påvirkes som tidligere nævnt af, at der er størst
afgang fra de billige pensioner og høj tilgang af de dyre førtidspensioner.
Derfor stiger kommunens udgifter til førtidspension.
Udviklingen i forholdet mellem de gamle og nye pensioner kan
ses her:
Antal
|
Efter gamle regler
|
Efter nye regler
|
Antal personer i alt
|
|
(kilde: KMD Opus)
|
(kilde: STAR)
|
|
2016
|
2.645 personer
|
266 personer
|
2.911 personer
|
2017
|
2.547 personer
|
472 personer
|
3.019 personer
|
2018
|
2.472 personer
|
634 personer
|
3.106 personer
|
Maj 2019
|
2.446 personer
|
688 personer
|
3.134 personer
|
Tallene fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
(STAR) viser, at det samlede antal førtidspensionister er svagt stigende. Det
skal bemærkes, at tallene stemmer ikke fuldstændig overens med data fra
Jobindsats, idet data afhænger af opgørelsestidspunktet.
Selv med et meget lavt antal nye tilkendelser om året, vil
kommunens udgifter stige, fordi:
1. Der vil fortsat
være borgere, som uden tvivl opfylder lovens bestemmelser for tilkendelse af
førtidspension.
2. Førtidspension
er en af de dyreste udgifter til forsørgelse, som kommunen har. Derfor vil nye
tilkendelser stort set altid betyde, at kommunen får en merudgift, når en
borger overgår fra anden forsørgelsesydelse, f.eks. fra kontanthjælp til
førtidspension.
3. Antallet af
førtidspensioner med lav statsrefusion stiger år for år, så selvom der er
nogenlunde samme afgang fra de gamle førtidspensioner som tilgang, stiger
udgifterne
4. Førtidspension
er en langvarig ydelse, som fortsætter indtil folkepension. Tilkendelser har
derfor budget virkning i mange år uden mulighed for at kommunen ved indsatser
kan påvirke udgiften.
I forhold til det oprindeligt budgetlagte for 2019 er
ressourceforløb blevet nedskrevet med 40 helårspersoner, svarende til 6,6 mio.
kr. netto. Den direkte årsag er projektet Bedre ressourceforløb, (TVIR), som
har bevirket en større afgang til førtidspension. På jobafklaringsforløb
opleves imidlertid store stigninger på grund af pres på sygedagpengeområdet. Da
ressourceforløb og jobafklaringsforløb ligger på samme økonomiske funktion, kan
nedjusteringen ikke aflæses direkte i budgetopfølgningerne, men kun i de
tilhørende noter.
På kontanthjælpsområdet var der i august 2018 ønske om at
være mere optimistiske i forhold til Budget 2019, hvorfor budgettet blev
nedskrevet med 50 helårspersoner. Aktuelt ser det ud til, at det reviderede
budgetmål for kontanthjælp nås i 2019. En del af årsagen kan måske hænge sammen
med indsatsen fra Flere skal med, hvor nogle af disse er blevet tilkendt en
førtidspension.
Konsekvenser
for andre udvalg
Er ikke vurderet endnu. Det må forventes, at en eventuel
ændret prioritering vil medføre et ressourcetræk i andre centre, f.eks.
indenfor misbrug og psykiatri.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice og
Centerledelsen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.
at Udvalget drøfter udviklingen på førtidspensionsområdet.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 3. juni 2019:
Fraværende:
Punktet er drøftet og bliver genoptaget på det kommende møde
i Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Social- og Beskæftigelsesudvalget ønsker, at der udarbejdes
notat til det kommende møde - notatet skal blandt andet indeholdende:
- Bemærkninger om, at førtidspensionen skal revurderes efter
5 år ved bevilling for personer under 40 år.
- Tidligere forsørgelse - hvor længe var borgeren på den
tidligere forsørgelse?
- Der ønskes tal på tildelt førtidspension holdt op imod
klyngekommuner inkl. 1. halvår 2019.
- Opgørelse over nettoudgifter, som flytter sig fra et
ydelsesområde til andet.