Møde i udvalget d. 6. april 2021
6. Samarbejdsmodel om mobil blodprøvetagning i Region Sjælland (B)
Sagsnr.: 330-2021-11268 Dok.nr.: 330-2021-80789 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Forebyggelses- og
Seniorudvalget beslutte, om Slagelse Kommune skal indgå i et nyt samarbejde med
Region Sjælland om mobil blodprøvetagning til borgere, der ikke kan
transportere sig selv, eller om kommunen skal bibeholde eksisterende ordning.
Sagens
indhold
Regionsrådet i Region Sjælland har den 2. november 2020
godkendt en ny samarbejdsmodel for mobil blodprøvetagning til borgere, der ikke
kan transportere sig selv.
Forud for godkendelsen blev samarbejdsmodellen kvalificeret
af en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra kommuner, sygehuse, Det Fælleskommunale
Sundhedssekretariat og Det Nære Sundhedsvæsen.
Formål
Formålet med den nye samarbejdsaftale er at sikre, at
borgerne i de 17 kommuner i Region Sjælland får et ensartet tilbud om
blodprøvetagning tæt på hjemmet, hvor der samtidig er mulighed for lokale
variationer. Det lokale samarbejde om mobil blodprøvetagning
aftales mellem det lokale prøvested og den enkelte kommune. Aftalen
skal tydeliggøre ansvar, roller og ressourcer herunder finansiering (bilag 1 og
bilag 2).
Nuværende ordning for borgere i Slagelse Kommune
Borgere i Slagelse Kommune har i dag mulighed for at få
taget blodprøver på Slagelse Sygehus eller på det Regionale
blodprøvetagningssted i Korsør by (bilag 3). I Korsør by er der mulighed for
blodprøvetagning hver torsdag kl. 8-10.
Blodprøverne bestilles både af praktiserende læge og
sygehus. Hvis blodprøven tages på sygehuset eller blodprøvetagningsstedet i
Korsør by, betaler Regionen for eventuel transport. Ved transport af borgere,
som bor på plejecentre, finansieres transporten ofte af det enkelte
plejecenter, som også jf. Slagelse Kommunes værdighedspolitik sender ledsager
med. Hvis blodprøven tages hos praktiserende læge eller speciallæge, betaler
Slagelse Kommune for eventuel transport. Ved behov for ledsagelse finansieres
dette af kommunen.
Den praktiserende læge kan også selv tage blodprøver i
borgers hjem i de tilfælde, hvor lægen har mulighed for det.
Hvad betyder samarbejdsmodellen for Slagelse Kommune?
For Slagelse Kommune betyder modellen, at adgang til at få
taget blodprøver på Slagelse Sygehus og det regionale blodprøvetagningssted i
Korsør fortsætter uændret. Derudover betyder modellen, at kommunen har mulighed
for at indgå en aftale om mobil blodprøvetagning til sårbare og/eller immobile
borgere.
Der er to modeller for mobil blodprøvetagning:
-
Model 1:
Kommunen finansierer en regional bioanalytiker, som kører ud fra sygehuset og tager planlagte blodprøver i borgerens hjem. Denne model bygger på erfaringer fra et samarbejde mellem Holbæk Sygehus og Kalundborg og Odsherred Kommuner.
Modellen medfører en merudgift for kommunen til finansiering af bioanalytiker, leasing af bil og brændstof. Anslået årlig udgift i alt 560.000 kr.
Kommunen finansierer en regional bioanalytiker, som kører ud fra sygehuset og tager planlagte blodprøver i borgerens hjem. Denne model bygger på erfaringer fra et samarbejde mellem Holbæk Sygehus og Kalundborg og Odsherred Kommuner.
Modellen medfører en merudgift for kommunen til finansiering af bioanalytiker, leasing af bil og brændstof. Anslået årlig udgift i alt 560.000 kr.
- Model
2:
Personale fra kommunen tager blodprøver, der er bestilt af sygehuset eller af den praktiserende læge. Blodprøverne samles et sted, fx ved de midlertidige pladser, hvor de bliver hentet via den ordning, som Region Sjælland allerede har med afhentning af blodprøver hos praktiserende læger. Denne model er ny, og den er blevet muliggjort i forlængelse af etableringen af de kommunale akutfunktioner. Vælges denne model, skal den lokale aftale beskrive, hvordan sygehuset sikrer undervisning i blodprøvetagning til personalet i akutteamet. Derudover skal kommunen sikre et lokale til opbevaring og pakning af blodprøver samt diverse remedier til blodprøvetagning. Modellen medfører en merudgift for kommunen til finansiering af akutsygeplejerske, leasing af bil og brændstof. Anslået årlig udgift i alt 560.000 kr.
Personale fra kommunen tager blodprøver, der er bestilt af sygehuset eller af den praktiserende læge. Blodprøverne samles et sted, fx ved de midlertidige pladser, hvor de bliver hentet via den ordning, som Region Sjælland allerede har med afhentning af blodprøver hos praktiserende læger. Denne model er ny, og den er blevet muliggjort i forlængelse af etableringen af de kommunale akutfunktioner. Vælges denne model, skal den lokale aftale beskrive, hvordan sygehuset sikrer undervisning i blodprøvetagning til personalet i akutteamet. Derudover skal kommunen sikre et lokale til opbevaring og pakning af blodprøver samt diverse remedier til blodprøvetagning. Modellen medfører en merudgift for kommunen til finansiering af akutsygeplejerske, leasing af bil og brændstof. Anslået årlig udgift i alt 560.000 kr.
Erfaringer fra andre kommuner
Administrationen har forespurgt Kalundborg Kommune og Holbæk
Sygehus, der har indgået en lokalaftale om mobilblodprøvetagning med udkørsel
fra Sundhedshuset i Kalundborg.
Erfaringen er, at det er en god ordning, som muliggør at borgere,
der ikke kan transportere sig selv, kan få taget blodprøve i eget hjem. Der
bliver taget 30 blodprøver pr. uge. Ordningen har dog været sat i bero under
Coronapandemien.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Forebyggelses- og
Seniorudvalget beslutte en af følgende handlemuligheder:
A. Model 1, hvor
kommunen udvider den eksisterende ordning ved at finansiere en regional
bioanalytiker, som kører ud fra sygehuset og tager blodprøver i borgers
eget hjem. Modellen medfører en årlig merudgift på i alt 560.000 kr.
B. Model
2, hvor kommunen udvider den eksisterende ordning ved, at kommunens akutteam
tager blodprøver i borgers eget hjem. Modellen medfører en årlig merudgift på i
alt 560.000 kr.
C. Kommunen
bibeholder eksisterende ordning med mulighed for blodprøvetagning på Slagelse
Sygehus og i Korsør by.
Vurdering
Administrationen vurderer, at en aftale om
mobilblodprøvetagning som skitseret i model 1 og 2 vil være en serviceudvidelse,
hvor borgere, der ikke kan transportere sig selv får mulighed for
blodprøvetagning i eget hjem. Det kan f.eks. være borgere med demens, psykiske
sygdom eller anden svær sygdom, hvor transport kan være udfordrende.
Hvis Byrådet beslutter en udvidelse af serviceniveauet for
blodprøvetagning, anbefaler administrationen model 1, hvor Regionen ansætter en
kommunal finansieret bioanalytiker. Denne anbefaling er begrundet i, at
blodprøvetagning ligger indenfor bioanalytikkerens fagområde.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Både model 1 og 2 vil betyde en merudgift til
ansættelse af medarbejder, leasing af bil og brændstof, anslået 560.000 kr.
årligt.
Desuden vil der, udover ovenstående, være en ekstra
arbejdsopgave i forhold til administration og koordinering af ordningen, som
ikke er medtaget i beregningen.
Beregningsgrundlag
Målgruppen for den mobile blodprøvetagning er borgere, der
ikke kan transportere sig selv.
Det har ikke været muligt at trække data på, hvor mange det
drejer sig om, hverken ved kommunal finansiering eller regional finansiering.
Derfor er der ved beregninger af merudgift taget udgangspunkt i erfaringer fra
Kalundborg Kommune (bilag 4).
Økonomi i Kalundborg Kommune med 30 blodprøvetagninger
pr. uge:
2021 417.932 kr.
2022 423.436 kr.
Beløbet dækker aflønning af bioanalytiker svarende til 0,75
årsværk, leasing eller leje af bil og brændstof.
I Slagelse Kommune er der estimeret med et årsværk, pga.
forskel i kommunernes størrelse (Indbyggertal: Kalundborg Kommune 48.500/Slagelse
Kommune: 79.000).
I hele 1.000 kr.
|
Politikområde
|
2021
|
2022
|
2023
|
2024
|
Bevillingsønske
|
|
|
|
|
|
Drift
|
7.01 Pleje og Omsorg
|
560
|
560
|
560
|
560
|
Anlæg
|
|
|
|
|
|
Afledt drift
|
|
|
|
|
|
Finansiering
|
|
|
|
|
|
Afsat rådighedsbeløb
|
|
|
|
|
|
Kassen
|
|
|
|
|
|
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1.
at Byrådet på baggrund af indstilling fra Forebyggelses- og Seniorudvalget
beslutter, om kommunen skal fortsætte med den eksisterende ordning, som
beskrevet i handlemulighed C, eller indgå aftale om mobil blodprøvetagning, som
beskrevet i handlemulighed A.
2.
at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter om merudgiften på 0,560 mio.
kr. årligt fra 2021 til mobil blodprøvetagning findes ved omprioritering af
kan/skal opgaver.
3.
at Byrådet på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget bevilger
kassefinansieret tillægsbevilling på 0,560 mio. kr. årligt fra 2021 til mobil
blodprøvetagning.
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 6. april 2021:
Fraværende:
At 1 - Forebyggelses- og Seniorudvalget anbefaler
handlemulighed A (Model 1).
At 2 - Forebyggelses- og Seniorudvalget ønsker ikke, at
merudgiften på 0,560 mio. kr. årligt fra 2021 finansieres ved omprioritering af
kan/skal-opgaver.
At 3 - Forebyggelses- og Seniorudvalget anbefaler
kassefinansiering i 2021, regnet fra 1. juli 2021. Den fremadrettede
finansiering fra 2022 medtages ved kommende budgetforhandlinger.
Ann Sibbern (Udenfor Parti) bemærkede i forhold til
indstillingen i At 2), at når et flertal i Byrådet har besluttet, at opsparede
og uforbrugte midler til tiltag m.m. tilføres kassen fremfor overførsel og
dette ikke videreføres, er det ikke realistisk at prioritere et ellers godt
forslag indenfor udvalgets budgetramme. Derfor forslag 3 model 1.
(V) og Ann Sibbern (Udenfor Parti) bemærkede i forhold til
indstillingen i At 3), at Værdighedsmidlerne kan indtænkes i en fremadrettet
finansiering fra 2022.