Møde i udvalget d. 19. august 2016
3. Risikobaseret dimensionering, oplæg til serviceniveau (B)
Sagsnr.: 330-2016-44753 Dok.nr.: 330-2016-456420 Åbent
Kompetence: BRK
Beslutningstema
I henhold til beredskabsloven skal kommunalbestyrelsen
fastsætte et serviceniveau for beredskabet, som tager udgangspunkt i lokale
risici. Center for Beredskab har udarbejdet et oplæg til forskellige
serviceniveauer, som forelægges til beredskabskommissionen behandling.
Baggrund
Det kommunale redningsberedskab skal i den enkelte kommune
opbygges ud fra en vurdering af de lokale risici.
Konkret indebærer det, at kommunens beredskab skal
identificere og analysere risici i kommunen. På basis af denne analyse skal
kommunalbestyrelsen fastlægge et serviceniveau for udrykningsberedskabet og det
forebyggende beredskab m.v.
Dette arbejde blev gennemført i Slagelse kommune første gang
i 2007 og blev senest revideret i 2013. Kommunens risikobaserede
redningsberedskab skal således revurderes såfremt udviklingen gør det
nødvendigt, dog mindst en gang i hver kommunal valgperiode.
I 2016 har Kommunens Center for Beredskab arbejdet med denne
proces, og er nu klar med et oplæg til et nyt serviceniveau (vedlagt som
bilag), hvor beredskabskommissionen skal træffe beslutning om, hvilket
serviceniveau der skal danne grundlag for en endelig plan.
Når serviceniveauet er fastlagt af beredskabskommissionen
udarbejder Center for Beredskab en egentlig Plan for risikobaseret
redningsberedskab, som fremsendes til Beredskabsstyrelsen m.fl. til høring.
Når høringssvar kommer retur udarbejder Center for Beredskab
et oplæg til den endelige plan, som efterfølgende skal godkendes i
kommunalbestyrelsen.
Høringssvar og den endelige plan kan forelægges beredskabskommissionen
inden behandling i byrådet.
Som en konsekvens af økonomiaftalen for 2015 mellem KL og
regeringen er Slagelse Kommunes beredskab blevet reduceret med ca. 2,4 mio.
Dette og andre lokale besparelser har medført, at Center for Beredskab har
været nødsaget til at arbejde med helt nye reducerede serviceniveauer, som dog
fortsat tager udgangspunkt i kommunens risikoprofil og beredskabsstyrelsens
procesmodel.
Helt konkret er der udarbejdet 3 forslag; En væsentligt
reduceret model C, som er den eneste model som overholder den økonomiske
ramme for budget 2017; en model B, som er en mere tidssvarende model,
som indeholder en betydelig effektivisering i forhold til det nuværende
serviceniveau, men som samtidig kræver et forhøjet budget (i forhold til
overslagsårene) på ca. 1 mio.; en model A, som er en videreførelse af
serviceniveauet fra 2013, og som kræver et forhøjet budget i 2017 og frem på
1,6 mio.
Retligt
grundlag
§ 4, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 765 af 3. august 2004 om
risikobaseret kommunalt redningsberedskab.
Handlemuligheder
Analyser og en række handlemuligheder, herunder
kombinationer fremgår af bilaget Oplæg til serviceniveau med tilhørende
delrapporter og underbilag. En opsummering af modellerne fremgår sidst i
oplægget (afsnit 10).
Vurdering
Det er beredskabschefens vurdering, at der i alle 3 modeller
kan foretages en forsvarlig indsats i henhold til beredskabsloven.
Det vurderes, at Model A i særdeleshed lever op til gældende
lovgivning, med et relativt højt serviceniveau.
Model B vurderes at matche kommunens risikoprofil med et
solidt og tidssvarende serviceniveau, hvor der dog også er er foretaget
relativt store betydelig reduktioner i beredskabet.
Model C ligger i den nedre ende af et forsvarligt
serviceniveau men dog forsvarligt.
I model C vil der således - i større omfang end i model A og
B være situationer hvor de først fremmødte styrker (nærmeste station) ikke
vil være i stand til at iværksætte en effektiv indsats, som derfor evt. må
afvente yderligere ressourcer fx fra en nabostation, med en heraf evt. større
skadesudvikling. Dette hyppigere behov for nabohjælp og generelt færre
ressourcer i model C vil generelt medfører en reduceret robusthed i det samlede
beredskab både i forhold til dagligdage samt større hændelser. Beredskabschefen
vurderer ikke at modellen vil have konsekvenser for mandskabets sikkerhed.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Model C kan realiseres indenfor rammen (budgetoverslag
2017).
Ved valg af model B skal beredskabet årligt tilføres ca. 1
mio.
Ved valg af model A skal beredskabet årligt tilføres ca. 1,6
mio.
Som en konkvens af øvrige væsentlige driftsbesparelser på
beredskabsområdet vil det ikke være muligt at finansiere ekstraordinære
udgifter forbundet med større og middelstore hændelser inden for rammerne.
Såfremt der ønskes et stedligt dykkerberedskab skal
beredskabet supplerende tilføres 1 mio. i årligt. Ved en samarbejdsaftale med
Fyns beredskab om øjeblikkelig dykkerassistance skal beredskabet supplerende
tilføres kr.100.000 årligt.
Det må forvente, at model B og særligt model C vil betyde et
fravalg af frivillige (driften er ikke omkostningsfri), samt et overskud af
deltidsansatte brandmænd.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Beredskabschefen indstiller,
1. at (1)
Valg af serviceniveau drøftes og der træffes beslutning herom.
2. at (2)
Der træffes beslutning om model for et evt. dykkerberedskab samt finansiering
heraf.
3. at (3)
At planen udarbejdes på baggrund heraf og sendes i høring i beredskabsstyrelsen
og lokalt på kommunens hjemmeside.
4.
at (4) De indkomne høringssvar forelægges beredskabskommissionen med
administrationens forslag om evt. rettelser, hvorefter planen sendes til
endelig godkendelse i byrådet.
Beslutning i Beredskabskommissionen
den 28. juni 2016:
Fraværende:
Egon Bo
Sagen drøftet. Genoptages på et ekstraordinært møde i
august.
Administrationen skal som supplement til behandling af
sagen:
a) Skitsere en ny kombineret løsning der bygger på model C
hvor der vælges delelementer fra model A for så vidt angår brandmandskab,
køretøjer og frivillige, samt i muligt omfang anvise evt. alternative
finansieringsforslag inden for den eksisterende ramme og konsekvenser heraf.
b) Udarbejde et notat og vurdering af hvorvidt og hvordan
man, ved valg af model B, kan reducere evt. konsekvenser i forhold til model A.
Administrationens bemærkninger
Sagen er
suppleret med et bilag supplerende notat - som besvarer kommissionens
spørgsmål fra mødet den 28. juni 2016 m.fl.
Beslutning i Beredskabskommissionen
den 19. august 2016:
Fraværende:
Egon Bo
at 1) Beredskabskommissionen anbefaler model A, der
forudsætter at den økonomiske ramme i budget 2017 og overslagsårene udvides med
kr. 1.608.206,- årligt.
at 2) Der skal etableres et samarbejde omkring
dykkerberedskab (model B) i løbet af 2017, som skal finansieres indenfor den
udvidede økonomiske ramme i hovedmodel A.
at 3) og 4) godkendt.