Møde i udvalget d. 6. februar 2017
14. Udmøntning af Affaldsplan 2014-2024 i ordning for haveaffald (B)
Sagsnr.: 330-2016-79330 Dok.nr.: 330-2016-692921 Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Der skal tages stilling til om der skal etableres en
henteordning for haveaffald herunder serviceniveau for ordningen samt
placering af driftsopgaven.
Baggrund
Byrådet godkendte den 28. november 2016, at der arbejdes
videre med en billig fællesløsning for større haveaffald og at udformningen af
ordningen, der er nødvendig for udarbejdelse af regulativer, besluttes af
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget. Med fællesløsning menes en løsning, som alle
husstande kan benytte og som alle husstande betaler til.
I dag kan haveaffald afleveres på genbrugspladsen eller
havepladsen. Herudover kan borgerne bruge restkapaciteten i beholderen til
bioaffald til blødt haveaffald/grene, da affaldet komposteres. Fremover skal
bioaffald energiudnyttes, og derfor er grene ikke egnet.
Der lægges der op til en ordning, hvor haveaffald skal
tilmeldes i alle områder. Haveaffaldet hentes hver 4. uge i 8 måneder fra april
til november. Der vil typisk blive tilbudt at hente større grenaffald i bundter
eller sække.
Små mængder blødt haveaffald vil fortsat kunne håndteres i
beholderen til bioaffald. Jf. notat af 13. september 2016 om blødt haveaffald i
bio-beholder miljø, økonomi og service.
Driftsopgaven kan enten placeres hos AffaldPlus som
genbrugspladsernes henteordning eller hos kommunen som kommunens egen
haveaffaldsordning.
Agersø og Omø kan omfattes af henteordningen.
Genbrugspladsernes henteordning betyder, at AffaldPlus
varetager indsamlingen af haveaffaldet med genbrugspladsernes mandskab,
materiel og fjerntransport. AffaldPlus vurderer selv at kunne udføre opgaven
uden udbud, idet opgaven betragtes som in-house-opgave.
AffaldPlus har fremsendt oplæg af 10. december 2016 til
fælles haveaffaldsordning udformet som genbrugspladsernes henteordning. Oplægget
er bilag til sagen.
Kommunens egen haveaffaldsordning betyder, at kommunen
udbyder indsamlingsopgaven til en vognmand. Det indsamlede haveaffald afleveres
til behandling i AffaldPlus-regi.
Retligt
grundlag
Bekendtgørelse nr. 1309 af 18/12/2012 om affald.
Handlemuligheder
Udvalget kan for hvert af punkterne vælge mellem enten a.
eller b.:
1. Overordnet
serviceniveau for fællesløsning
a. Aflevering af haveaffald henvises til genbrugspladsen/havepladsen.
b. En henteordning, hvor haveaffald indsamles ved husstanden.
Fordelen ved en henteordning er borgerne fortsat kan få hentet den del af haveaffaldet, der ikke længere må hentes i den almindelige husstandsindsamling af bioaffald, fx større grene.
Ulempen ved en henteordning er, at affaldet bliver synligt ved vejkanten, samt at nogle grundejerforeninger har regler imod at placere haveaffald.
a. Aflevering af haveaffald henvises til genbrugspladsen/havepladsen.
b. En henteordning, hvor haveaffald indsamles ved husstanden.
Fordelen ved en henteordning er borgerne fortsat kan få hentet den del af haveaffaldet, der ikke længere må hentes i den almindelige husstandsindsamling af bioaffald, fx større grene.
Ulempen ved en henteordning er, at affaldet bliver synligt ved vejkanten, samt at nogle grundejerforeninger har regler imod at placere haveaffald.
2. Placering af
driftsopgaven for henteordningen for haveaffald
a. I AffaldPlus-regi udformet som genbrugspladsernes henteordning.
b. I kommunens eget regi udformet som kommunens haveaffaldsindsamling.
Fordelen ved at placere driftsopgaven i AffaldPlus-regi frem for i kommunens eget regi er at al håndtering af haveaffald bliver samlet på genbrugspladserne/havepladserne.
Ulempen er, at indsamlingsopgaven for vognmænd ikke bliver udbudt særskilt.
a. I AffaldPlus-regi udformet som genbrugspladsernes henteordning.
b. I kommunens eget regi udformet som kommunens haveaffaldsindsamling.
Fordelen ved at placere driftsopgaven i AffaldPlus-regi frem for i kommunens eget regi er at al håndtering af haveaffald bliver samlet på genbrugspladserne/havepladserne.
Ulempen er, at indsamlingsopgaven for vognmænd ikke bliver udbudt særskilt.
3. Øerne
a. Med øerne Agersø og Omø
b. Uden øerne Agersø og Omø.
Fordelen ved at lade henteordningen for haveaffald omfatte øerne er at alle tilbydes samme service. Ulempen er at ordningen bliver relativt dyrere.
a. Med øerne Agersø og Omø
b. Uden øerne Agersø og Omø.
Fordelen ved at lade henteordningen for haveaffald omfatte øerne er at alle tilbydes samme service. Ulempen er at ordningen bliver relativt dyrere.
Som alternativ til fællesløsning kan der peges på en
tilkøbsordning med egenbetaling ud fra tilbudspriser. En tilkøbsløsning er en væsentligt
dyrere løsning for den enkelte, da ordningen finansieres af brugerne. Ukendt
antal brugere kan betyde øgede tilbudspriser.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der etableres en henteordning
for haveaffald, der også omfatter øerne. Henteordningen for haveaffald vil
sikre at borgerne forsat kan få hentet det haveaffald der ikke længere må
hentes i den almindelige husstandsindsamling af bioaffald, fx større grene.
Administrationen vurderer, at driftsopgaven kan løses lige
godt i AffaldPlus-regi og i kommunens eget regi. Uanset hvor driftsopgaven
placeres vil der være flere indgange til affaldsområdet.
Genbrugspladsernes henteordning vurderes at være et
naturligt supplement til genbrugspladserne/havepladserne, hvor borgerne
allerede i dag afleverer store mængder haveaffald.
Administrationen vurderer at Agersø og Omø bør omfattes af
en eventuel henteordning. Alternativt kan der arbejdes på en ordning hvor
haveaffaldet bliver på øerne eller døgnåbne havepladser. Genbrugspladserne på
øerne er allerede en udvidet service, hvor der også modtages haveaffald.
Henteordningen kan udformes som en tilkøbsløsning (altså
ikke en fællesløsning, som Byrådet har peget på), idet færre borgere vil finde
en haveaffaldsordning lige så attraktiv som en storskraldsordning.
Tendensen er at andre kommuner lægger op til krav om tilkøb
og tilmelding, såfremt de overvejer at indføre en henteordning for haveaffald.
Eksempelvis kan man i Vejle Kommune få tømt en 240 liters beholder 13 gange
årligt for 248 kr. inkl. moms. Hvis man har tilkøbt ordningen medtages også
bundter med haveaffald.
Det vurderes, at en del af de nuværende affaldsbeholdere med
fordel vil kunne tilbydes, som beholder til haveaffald. I så fald skal dette
indarbejdes i den endelige henteordning. I henteordningen for større samlede
bebyggelser kan der med fordel indsamles i større containere der tømmes efter
et fast skema og frekvens.
Generelt taler det imod en henteordning for haveaffald, at
flere af fokusgrupperne i vores tidligere undersøgelse mener at
tilkøb/tilmelding nok vil blive brugt, men at mange vil være afskrækket hvis
det betyder en ekstra beholder. Nogle større boligselskaber foretrækker at
holde haveaffaldsløsningen internt og aflevere på genbrugspladsen/havepladsen.
Henteordningerne for haveaffald bør tidligst sættes i drift
i 2018 i forbindelse med udrulning af de øvrige henteordninger for
husholdningsaffald.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ved en fællesløsning betaler alle husstande til
henteordningen for haveaffald som en del af grundgebyret i lighed med
betaling til genbrugspladserne/havepladserne.
Ud fra AffaldPlus oplæg vurderes det, at den årlige udgift
til en henteordning vil blive ca. 37 kr. inkl. moms per boligenhed. Den årlige
udgift reduceres ca. 4 kr. per boligenhed hvis øerne ikke omfattes af
henteordningen. I AffaldPlus oplæg er den årlige pris for en tilkøbsløsning
beregnet til ca. 290 kr. inkl. moms per boligenhed - ved afhentning hver 4. uge
og 6 enheder per gang. Udgifterne er med administration, men uden IT og
information
Udgiftsmæssigt vurderes kommunens egen ordning at ligge på
niveau med genbrugspladsernes henteordning, idet vi ikke kender prisen ved
udbud. Personalemæssigt vurderes kommunens egen ordning at kunne administreres
uden tilførsel af ekstra ressourcer ud over opstartsperioden.
Indførelse af henteordningen for haveaffald kan indeholdes i
budget 2018 og i øvrigt finansieres af renovationens mellemværende med
kommunekassen, der pr. 31.12.2015 udgør ca. 34,5 mio. kr. Vi forventer at
fastholde det nuværende gebyrniveau, selvom vi skal bruge ca. 1,5 mio. kr.
årligt til en henteordning for haveaffald (ca. 1,4 mio. kr. uden øerne).
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- & Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på
forvaltningens vegne,
1.
at der etableres en fælles henteordning, hvor haveaffald indsamles ved
husstanden.
2.
at driftsopgaven for henteordningen for haveaffald placeres enten i
AffaldPlus-regi udformet som genbrugspladsernes henteordning eller i kommunens
eget regi, som kommunens haveaffaldsindsamling.
3.
at henteordningen for haveaffald etableres som en fællesløsning, hvor
brugerne tilmelder haveaffald efter behov.
4.
at Omø og Agersø omfattes af henteordningen for haveaffald.
5.
at hvis driftsopgaven placeres i AffaldPlus-regi, så opfordres de til at fremsende
konkret tilbud på genbrugspladsernes henteordning for haveaffald.
6.
at Center for Teknik og Miljø udformer den endelige henteordning for
haveaffald, der er nødvendig for udarbejdelse af regulativer.
7.
at henteordning for haveaffald sættes i drift i 2018 i sammenhæng med at
øvrige henteordninger for bio/rest/genbrug hos husholdninger iværksættes.
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende:
Godkendt.
Et flertal bestående af Villum Christensen (I), Flemming
Erichsen (A), Steen Olsen (A), Ali Yavuz(A) og Frederik Pedersen (O) ønskede at
ordningen placeres i AffaldPlus.
Udvalget ønskede at der ved implementering af ordningen
tages hensyn til særlige vej-/ adresseforhold.
Der foretages en evaluering af ordningen.