Møde i udvalget d. 3. december 2018
11. Integrationsområdet (O)
Sagsnr.: 330-2018-5844 Dok.nr.: 330-2018-568953 Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Orientering om status fra området for nyankomne udlændinge.
Baggrund
På mødet orienteres om status på integrationsområdet på
baggrund af ønske om kvartalsvis orientering om udviklingen inden for området
for nyankomne udlændinge.
1.
Status på Integrationsprojekt
Integrations- og beskæftigelsesambassadører
Slagelse Kommune modtog i juni
2018 tilsagn fra Styrelsen for International
Rekruttering og Integration (SIRI) om pulje på
1,6 mio. kr. til ansættelse af integrations- og beskæftigelsesambassadør.
Foruden Slagelse Kommune har 35 andre kommuner modtaget tilsagn.
Der blev ansat en integration- og
beskæftigelsesambassadør 1. september. Ambassadørens rolle er at styrke det
tværfaglige samarbejde og medvirke til at udbrede viden om god
integration i Kommunen og mellem kommunerne.
I alle 36 kommuner vil der i de kommende måneder blive
udarbejdet samarbejdsaftaler med SIRI om konkrete initiativer, der skal styrke
den virksomhedsrettede indsats for flygtninge og familiesammenførte med særligt
fokus på kvinder og unge. Især kvindernes tilknytning til arbejdsmarkedet kræver
en ekstra indsats, fordi mange har været afbrudt af barsel i deres
integrationsprogram, og fordi der har manglet muligheder for at lave relevante
praktikpladser til målgruppen blandt andet som følge af beslutning i 2016 om
børneattester. Samarbejdsaftalen har også fokus på at styrke indsats for at få unge
i fritidsjob, da det kan styrke tilknytningen til arbejdsmarkedet i den enkelte
familie (jf. bilag benævnt IBA-folder og afsnit 2. om
familiekonsulenternes opgaver) og har også til formål at sørge for en
forebyggende indsats, før de unge søger ydelse og lander i den almene
ungeindsats.
2.
Familiekonsulenternes opgaver
Det aktive medborgerskab
Integration
og Netværk er koordinerende forvaltning på integrationsområdet efter
Integrationslovens § 19 a. Heraf fremgår det, at kommunalbestyrelsen skal sikre
en sammenhængende og koordineret integrationsindsats, som tager udgangspunkt i
udlændingens samlede situation. Det er blandt andet den sammenhængende indsats,
der blev lagt som grundsten i Slagelse Kommunes Integrationspolitik 2013-2016
med fælles kerneopgave: Aktivt medborgerskab.
Koordineringen
af integrationsopgaven ligger i et samarbejde mellem myndighed på Integrationsloven,
og familiekonsulenter som arbejder efter Serviceloven. Familiekonsulenterne
varetager koordinerende funktioner med Center for Børn og Unge,
Sundhedstjenesten, Dagtilbud, Skole, SSP, Junior- og Ungdomsklubber, Center for
Kultur, Fritid og Borgerservice, Center for Handicap og Psykiatri m.fl. samt
sundhedssektoren (læger og hospitaler), Røde Kors og Red Barnet. Det handler om
at sikre progression i det aktive medborgerskab at forældre trives i deres
forældrerolle, opnår viden om normer og værdier i det danske samfund og ikke
mindst om at børnene opnår tilknytning og trives i deres miljø. Trives børnene,
er det langt nemmere at inddrage forældrene i det aktive medborgerskab.
Indsatsen omfatter også uledsagede mindreårige flygtningebørn, som enten er netværksanbragt
eller bor på botilbud.
Det
tværfaglige og meget velfungerende netværk er helt afgørende for, at
integrationsopgaven lykkes. Forebyggende og praktisk vejledning medfører, at
udfordringer reduceres, således at familiernes fokus kan være på en velfungerende
hverdag med arbejde, Danskuddannelse, skole, dagtilbud.
3.
Hjemsendelse af somaliske
statsborgere Repatriering
Inddragelse af opholdstilladelser for somaliske statsborger
fylder en del i integrationsindsatsen i 2018, og er følge af en lovændring i
februar 2015, hvor man gav ophold på baggrund af generelle forhold i
hjemlandet. I modsætning til personer der har fået ophold, fordi de er
personligt forfulgt, kan somaliske statsborgeres opholdstilladelse inddrages,
selvom sikkerhedssituationen i Somalia forsat skildres som alvorlig.
Udlændingestyrelsen har fulgt op på udviklingen, og
inddragelserne er foretaget ud fra en vurdering af sikkerhedssituationen i
Somalia.
Efter en række konkrete prøvesager i Flygtningenævnet, har Udlændingestyrelsen
siden ultimo 2016 vurderet, at der er grundlag for at indlede undersøgelse af
herboende somaliske flygtninges opholdsgrundlag. Udlændingestyrelsen har
foretaget en konkret og individuel vurdering i hver enkelt sag vedrørende de
forhold, der kan tale imod en inddragelse, og en række sårbare grupper er
blevet undtaget.
På landsplan har ca. 62 % af de somaliske flygtninge mistet
opholdstilladelsen, mens ca. 38 % har bevaret den. Generelt er der sket
inddragelse for somaliere med relativt få års ophold i Danmark.
Integration og Netværk bliver orienteret fra
Udlændingestyrelsen, når integrationsborgere bosiddende i Slagelse Kommune får
inddraget deres opholdstilladelser. Integration og Netværk skal inddrage
opholdskort og vejlede borgerne om opsigelse af lejemål, ophør i dagtilbud og
skole, afrejser til udrejsecentre, bestilling af billetter til hjemland og
opstarter sager efter Repatrieringsloven (i samarbejde med Dansk
Flygtningehjælp). Repatrieringsloven giver mulighed for økonomisk bistand til
både hjemrejse, sundhedsordning, skolegang, erhvervsstøtte mv. Erfaringen er
dog, at mange repatrieringssager må afbrydes, fordi Integration og Netværk
mister kontakten med familierne i løbet af processen.
4.
Danmark tager ikke imod
kvoteflygtninge
Kvoteflygtninge er flygtninge, som
opholder sig uden for Danmark, og som bliver genbosat i Danmark efter aftale
med De Forenede Nationers Højkommissær for Flygtninge (UNHCR). Kvoteflygtninge
bliver tilbudt genbosætning i Danmark, når en delegation fra
Udlændingestyrelsen er på kvoterejser til de lande, hvor flygtningene
midlertidigt opholder sig.
Det er Udlændingestyrelsen, der
træffer afgørelse og giver opholdstilladelse i de enkelte sager.
Opholdstilladelse som kvoteflygtning gives efter Udlændingelovens § 8.
Folketinget vedtog sidste år en ny
og mere fleksibel kvoteordning, som bl.a. indebærer, at det er op til
udlændinge- og integrationsministeren at fastsætte antallet af flygtninge, der
hvert år skal genbosættes i Danmark.
Udlændinge- og
integrationsministeren har primo oktober besluttet, at Danmark ikke tager imod
kvoteflygtninge i 2018.
5.
Fra Integration og Netværk
Generelt
Generelt har Integration og
Netværk til stadighed arbejdsmæssigt fokus på den virksomhedsrettede indsats og
de tilbudsmuligheder, der skal skabes.
Udviklingen i antal personer og
resultattilskud:
|
2014
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
Pr. 8. nov.
|
Antal helårspersoner
omfattet af integrationsprogram 03 år (modtager grundtilskud)
|
213
|
314
|
405
|
388
|
478 1)
|
Antal helårspersoner
omfattet af integrationsprogram 45 år 2) (modtager ikke grundtilskud)
|
0
|
0
|
3
|
84
|
Opgøres årligt
|
Antal resultattilskud på ordinær uddannelse
|
6
|
16
|
9
|
21
|
26
|
Antal resultattilskud på ordinært arbejde
|
30
|
24
|
24
|
76
|
44
|
Antal resultattilskud på Danskuddannelse
|
34
|
36
|
45
|
84
|
75
|
1) Grundet skift af fagsystem forefindes pt. ikke opgørelse over,
hvor mange af de 478 personer, der er omfattet program 4-5 år. 478 tæller antal
personer og er ikke pt. opgjort til helårspersoner.
2) Integrationsprogrammet
er pr. 1. juli 2016 forlænget til 5 år.
NB: Resultattilskud opnås efter 6 måneders ustøttet beskæftigelse,
6 måneders ordinær uddannelse og/eller bestået Danskuddannelse. Det vil sige at
resultattilskud viser antallet af fastholdte i job- og uddannelse og mens
antallet af iværksatte job er højere.
Udviklingen i
familiesammenføringer, flygtninge, EU-borgere m.v.:
|
2014
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
Pr. 8. nov.
|
Antal nyankomne flygtninge I alt
(Kvote)
|
81
(56)
|
147
(167)
|
101
(102)
|
23
(29)
|
10
(12)
|
Antal gennemførte familiesammenføringer I alt
|
-
|
-
|
-
|
83
|
53
|
Antal overtaget fra andre
kommuner
|
-
|
2
|
2
|
12
|
4
|
Antal helårspersoner henvist til Danskuddannelse/EU-borgere
og øvrige
|
193
|
313
|
181
|
186
|
192 3)
|
Gennemførte repatrieringer
|
5
|
1
|
2
|
4
|
3
|
3) 192 tæller antal personer og er ikke pt. opgjort til
helårspersoner.
Udviklingen i løntilskud og
praktikker:
LØNTILSKUD
|
||||||
Integrationsindsatsen
|
Maj 18
|
Juni 18
|
Juli 18
|
Aug. 18
|
Sep. 18
|
Okt. 18
|
Privat
arbejdsplads
|
51
|
41
|
41
|
47
|
43
|
45
|
Forening/organisation
4)
|
|
|
|
|
|
|
Kommunal
arbejdsplads
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Regional
arbejdsplads
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Statslig
arbejdsplads
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
51
|
41
|
41
|
47
|
43
|
45
|
PRATIKKER
|
|
|
|
|
|
|
|||||
Integrationsindsatsen
|
Maj 18
|
Juni 18
|
Juli 18
|
Aug. 18
|
Sep. 18
|
Okt. 18
|
|||||
Privat
arbejdsplads
|
34
|
35
|
26
|
15
|
12
|
17
|
|||||
Forening/organisation
4)
|
|
|
|
|
|
|
|||||
Kommunal
arbejdsplads
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
|||||
Regional
arbejdsplads
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|||||
Statslig
arbejdsplads
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|||||
34
|
35
|
26
|
15
|
12
|
18
|
||||||
4) I det nye fagsystem (pr. 1. marts 2018) kan
der ikke fordeles ud på foreninger. Sådanne forløb ender i stedet som enten
private eller den form for offentlig virksomhed, hvor de modtager offentligt tilskud
fra.
Retligt
grundlag
Integrationsloven, Repatrieringsloven, Udlændingeloven, Lov
om integrationsgrunduddannelse (IGU), Serviceloven og bekendtgørelser om sikkerhedsstillelse
efter Udlændingeloven til dækning af offentlige udgifter til hjælp efter Lov om
aktiv social politik eller Integrationsloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.
at orienteringen bliver taget til efterretning.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 3. december 2018:
Fraværende:
Orientering taget til efterretning.
Helle Blak (F) foreslår, at der bliver skrevet til
folketinget om, at Danmark igen tager imod kvoteflygtninge. Thomas Clausen (Ø) tilslutter
sig.
Palle Kristiansen (O) spørger ind til Integrationsstrategien
jf. budgetaftalen. Direktionen arbejder med en tidsplan og der kommer sag til
Social- og Beskæftigelsesudvalget omkring prioritering af budgetaftalen.