Møde i udvalget d. 3. december 2018

11.   Integrationsområdet (O)

Sagsnr.: 330-2018-5844                 Dok.nr.: 330-2018-568953                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Orientering om status fra området for nyankomne udlændinge.
Baggrund
På mødet orienteres om status på integrationsområdet på baggrund af ønske om kvartalsvis orientering om udviklingen inden for området for nyankomne udlændinge.
1.        Status på Integrationsprojekt – Integrations- og beskæftigelsesambassadører
Slagelse Kommune modtog i juni 2018 tilsagn fra Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) om pulje på 1,6 mio. kr. til ansættelse af integrations- og beskæftigelsesambassadør. Foruden Slagelse Kommune har 35 andre kommuner modtaget tilsagn.
Der blev ansat en integration- og beskæftigelsesambassadør 1. september. Ambassadørens rolle er at styrke det tværfaglige samarbejde og medvirke til at udbrede viden om god integration i Kommunen og mellem kommunerne.
I alle 36 kommuner vil der i de kommende måneder blive udarbejdet samarbejdsaftaler med SIRI om konkrete initiativer, der skal styrke den virksomhedsrettede indsats for flygtninge og familiesammenførte med særligt fokus på kvinder og unge. Især kvindernes tilknytning til arbejdsmarkedet kræver en ekstra indsats, fordi mange har været afbrudt af barsel i deres integrationsprogram, og fordi der har manglet muligheder for at lave relevante praktikpladser til målgruppen blandt andet som følge af beslutning i 2016 om børneattester. Samarbejdsaftalen har også fokus på at styrke indsats for at få unge i fritidsjob, da det kan styrke tilknytningen til arbejdsmarkedet i den enkelte familie (jf. bilag benævnt IBA-folder og afsnit 2. om familiekonsulenternes opgaver) og har også til formål at sørge for en forebyggende indsats, før de unge søger ydelse og lander i den almene ungeindsats.
2.        Familiekonsulenternes opgaver – Det aktive medborgerskab
Integration og Netværk er koordinerende forvaltning på integrationsområdet efter Integrationslovens § 19 a. Heraf fremgår det, at kommunalbestyrelsen skal sikre en sammenhængende og koordineret integrationsindsats, som tager udgangspunkt i udlændingens samlede situation. Det er blandt andet den sammenhængende indsats, der blev lagt som grundsten i Slagelse Kommunes Integrationspolitik 2013-2016 med fælles kerneopgave: ”Aktivt medborgerskab”.
Koordineringen af integrationsopgaven ligger i et samarbejde mellem myndighed på Integrationsloven, og familiekonsulenter som arbejder efter Serviceloven. Familiekonsulenterne varetager koordinerende funktioner med Center for Børn og Unge, Sundhedstjenesten, Dagtilbud, Skole, SSP, Junior- og Ungdomsklubber, Center for Kultur, Fritid og Borgerservice, Center for Handicap og Psykiatri m.fl. samt sundhedssektoren (læger og hospitaler), Røde Kors og Red Barnet. Det handler om at sikre progression i det aktive medborgerskab – at forældre trives i deres forældrerolle, opnår viden om normer og værdier i det danske samfund og ikke mindst om at børnene opnår tilknytning og trives i deres miljø. Trives børnene, er det langt nemmere at inddrage forældrene i det aktive medborgerskab. Indsatsen omfatter også uledsagede mindreårige flygtningebørn, som enten er netværksanbragt eller bor på botilbud.
Det tværfaglige og meget velfungerende netværk er helt afgørende for, at integrationsopgaven lykkes. Forebyggende og praktisk vejledning medfører, at udfordringer reduceres, således at familiernes fokus kan være på en velfungerende hverdag med arbejde, Danskuddannelse, skole, dagtilbud.
3.        Hjemsendelse af somaliske statsborgere – Repatriering
Inddragelse af opholdstilladelser for somaliske statsborger fylder en del i integrationsindsatsen i 2018, og er følge af en lovændring i februar 2015, hvor man gav ophold på baggrund af ”generelle forhold i hjemlandet”. I modsætning til personer der har fået ophold, fordi de er personligt forfulgt, kan somaliske statsborgeres opholdstilladelse inddrages, selvom sikkerhedssituationen i Somalia forsat skildres som alvorlig.
Udlændingestyrelsen har fulgt op på udviklingen, og inddragelserne er foretaget ud fra en vurdering af sikkerhedssituationen i Somalia.
Efter en række konkrete prøvesager i Flygtningenævnet, har Udlændingestyrelsen siden ultimo 2016 vurderet, at der er grundlag for at indlede undersøgelse af herboende somaliske flygtninges opholdsgrundlag. Udlændingestyrelsen har foretaget en konkret og individuel vurdering i hver enkelt sag vedrørende de forhold, der kan tale imod en inddragelse, og en række sårbare grupper er blevet undtaget.
På landsplan har ca. 62 % af de somaliske flygtninge mistet opholdstilladelsen, mens ca. 38 % har bevaret den. Generelt er der sket inddragelse for somaliere med relativt få års ophold i Danmark.
Integration og Netværk bliver orienteret fra Udlændingestyrelsen, når integrationsborgere bosiddende i Slagelse Kommune får inddraget deres opholdstilladelser. Integration og Netværk skal inddrage opholdskort og vejlede borgerne om opsigelse af lejemål, ophør i dagtilbud og skole, afrejser til udrejsecentre, bestilling af billetter til hjemland og opstarter sager efter Repatrieringsloven (i samarbejde med Dansk Flygtningehjælp). Repatrieringsloven giver mulighed for økonomisk bistand til både hjemrejse, sundhedsordning, skolegang, erhvervsstøtte mv. Erfaringen er dog, at mange repatrieringssager må afbrydes, fordi Integration og Netværk mister kontakten med familierne i løbet af processen.
4.        Danmark tager ikke imod kvoteflygtninge
Kvoteflygtninge er flygtninge, som opholder sig uden for Danmark, og som bliver genbosat i Danmark efter aftale med De Forenede Nationers Højkommissær for Flygtninge (UNHCR). Kvoteflygtninge bliver tilbudt genbosætning i Danmark, når en delegation fra Udlændingestyrelsen er på kvoterejser til de lande, hvor flygtningene midlertidigt opholder sig.
Det er Udlændingestyrelsen, der træffer afgørelse og giver opholdstilladelse i de enkelte sager. Opholdstilladelse som kvoteflygtning gives efter Udlændingelovens § 8.
Folketinget vedtog sidste år en ny og mere fleksibel kvoteordning, som bl.a. indebærer, at det er op til udlændinge- og integrationsministeren at fastsætte antallet af flygtninge, der hvert år skal genbosættes i Danmark.
Udlændinge- og integrationsministeren har primo oktober besluttet, at Danmark ikke tager imod kvoteflygtninge i 2018.
5.        Fra Integration og Netværk – Generelt
Generelt har Integration og Netværk til stadighed arbejdsmæssigt fokus på den virksomhedsrettede indsats og de tilbudsmuligheder, der skal skabes.
Udviklingen i antal personer og resultattilskud:
 
2014
2015
2016
2017
 
2018
Pr. 8. nov.
Antal helårspersoner omfattet af integrationsprogram 0–3 år (modtager grundtilskud)
 
213
 
314
 
405
 
388
 
478 1)
Antal helårspersoner omfattet af integrationsprogram 4–5 år 2) (modtager ikke grundtilskud)
 
0
 
0
 
3
 
84
 
Opgøres årligt
Antal resultattilskud på ordinær uddannelse
 
6
 
16
 
9
 
21
 
26
Antal resultattilskud på ordinært arbejde
 
30
 
24
 
24
 
76
 
44
Antal resultattilskud på Danskuddannelse
 
34
 
36
 
45
 
84
 
75
1) Grundet skift af fagsystem forefindes pt. ikke opgørelse over, hvor mange af de 478 personer, der er omfattet program 4-5 år. 478 tæller antal personer og er ikke pt. opgjort til helårspersoner.
2) Integrationsprogrammet er pr. 1. juli 2016 forlænget til 5 år.
NB: Resultattilskud opnås efter 6 måneders ustøttet beskæftigelse, 6 måneders ordinær uddannelse og/eller bestået Danskuddannelse. Det vil sige at resultattilskud viser antallet af fastholdte i job- og uddannelse og mens antallet af iværksatte job er højere.
Udviklingen i familiesammenføringer, flygtninge, EU-borgere m.v.:
 
 
2014
2015
2016
2017
 
2018
Pr. 8. nov.
Antal nyankomne flygtninge – I alt
(Kvote)
 
81
(56)
 
147
(167)
 
101
(102)
 
23
(29)
 
10
(12)
Antal gennemførte familiesammenføringer – I alt
 
-
 
-
 
-
 
83
 
53
Antal overtaget fra andre kommuner
 
-
 
2
 
2
 
12
 
4
Antal helårspersoner henvist til Danskuddannelse/EU-borgere og øvrige
 
193
 
313
 
181
 
186
 
192 3)
Gennemførte repatrieringer
5
1
2
4
3
3) 192 tæller antal personer og er ikke pt. opgjort til helårspersoner.
Udviklingen i løntilskud og praktikker:
LØNTILSKUD
Integrationsindsatsen
Maj 18
Juni 18
Juli 18
Aug. 18
Sep. 18
Okt. 18
Privat arbejdsplads
51
41
41
47
43
45
Forening/organisation 4)
 
 
 
 
 
 
Kommunal arbejdsplads
0
0
0
0
0
0
Regional arbejdsplads
0
0
0
0
0
0
Statslig arbejdsplads
0
0
0
0
0
0
51
41
41
47
43
45
PRATIKKER
 
 
 
 
 
 
Integrationsindsatsen
Maj 18
Juni 18
Juli 18
Aug. 18
Sep. 18
Okt. 18
Privat arbejdsplads
34
35
26
15
12
17
Forening/organisation 4)
 
 
 
 
 
 
Kommunal arbejdsplads
0
0
0
0
0
1
Regional arbejdsplads
0
0
0
0
0
0
Statslig arbejdsplads
0
0
0
0
0
0
34
35
26
15
12
18
4) I det nye fagsystem (pr. 1. marts 2018) kan der ikke fordeles ud på foreninger. Sådanne forløb ender i stedet som enten private eller den form for offentlig virksomhed, hvor de modtager offentligt tilskud fra.
Retligt grundlag
Integrationsloven, Repatrieringsloven, Udlændingeloven, Lov om integrationsgrunduddannelse (IGU), Serviceloven og bekendtgørelser om sikkerhedsstillelse efter Udlændingeloven til dækning af offentlige udgifter til hjælp efter Lov om aktiv social politik eller Integrationsloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at orienteringen bliver taget til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. december 2018:
Fraværende: 
Orientering taget til efterretning.
Helle Blak (F) foreslår, at der bliver skrevet til folketinget om, at Danmark igen tager imod kvoteflygtninge. Thomas Clausen (Ø) tilslutter sig.
Palle Kristiansen (O) spørger ind til Integrationsstrategien jf. budgetaftalen. Direktionen arbejder med en tidsplan og der kommer sag til Social- og Beskæftigelsesudvalget omkring prioritering af budgetaftalen.