Møde i udvalget d. 6. november 2017

17.   Fjernvarme for 53 boliger på Valmuevej, Tidselbjerg, Slagelse by (B)

Sagsnr.: 330-2017-40284               Dok.nr.: 330-2017-672378                                          Åbent
Kompetence: Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget skal tage stilling til om 2 eksisterende og 53 fremtidige boliger på Valmuevej kan få fjernvarme.
Baggrund
Hele området omkring Valmuevej er blevet udlagt til naturgasforsyning i 1984. Der er ikke tilslutningspligt i området. Slagelse Kommune er varmeforsyningsmyndighed. Hvis boliger i området skal forsynes med fjernvarme skal dette godkendes af kommunen.
SK Varme A/S (SK) har, den 3. juni 2017, sendt et projektforslag om fjernvarmeforsyning. Projektforslaget sammenligner forskellige opvarmningsscenarier og viser, hvad de betyder for bl.a. samfundsøkonomien og brugernes økonomi. Den sammenligner to individuelle opvarmningsformer (jordvarme, luft-til-vand varmepumpe) og to kollektive løsninger (naturgas hhv. fjernvarme) med hinanden.
Under sagsbehandlingen har det været uklart, om bygningsreglementet gør det muligt at etablere gasfyr i nye bygninger, da bygningsopvarmning som udgangspunkt skal basere sig på vedvarende energi.
Samtidigt har Dong Gas Distribution A/S (DGD) og SK været meget uenige om de antagelser, som skal lægges til grund for de samfundsøkonomiske beregninger. Der har været afholdt et møde, hvorefter begge partner har sendt yderligere beregninger.
Center for Teknik og Miljø har på den baggrund vurderet de nedenstående punkter uafhængig af hinanden: 
a) Er gasforsyning lovligt?  
b) Er fjernvarmeforsyning samfundsøkonomisk fordelagtigt?
c) Er fjernvarme den billigste opvarmningsform?
Slagelse Kommune har udarbejdet et notat til disse spørgsmål. Det er vedlagt indstillingen som bilag 3.
Retligt grundlag
Projektforslaget skal behandles efter varmeforsyningsloven og projektbekendtgørelse nr. 825 af 24. juni 2016. Kommunen skal sikre, at projektforslaget er samfundsøkonomisk fordelagtigt. I løbet af sommeren 2017 er der kommet nye forudsætninger, projektberegningerne er opdateret med dem.
Bygningsreglementet fra den 1. juli 2017 indeholder en bestemmelse om, at bygninger skal opvarmes med vedvarende energi (eller fjernvarme). Bygningsreglementet indeholder dog også undtagelser, som specificerer i hvilke tilfælde, der alligevel må etableres gaskedler i nye bygninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at godkende projektforslaget. En godkendelse vil betyde, at SK Varme A/S kan etablere fjernvarme i projektområdet.
Udvalget kan vælge at afvise projektforslaget. Udvalget kan vælge at afvise projektforslaget, hvis det går imod kommunens interesser eller øvrige planlægning.
Udvalget kan også vælge at bede om et andet projektforslag, eller et projektforslag fra et andet forsyningsselskab.
Vurdering
a.) Er gasforsyning lovlig?
Administrationen vurderer, at opsætning af gasfyr i de nye husene vil være i strid med bygningsreglementets forbud mod etablering af gasfyr i nye bygninger.
Valmuevej er udlagt til naturgasforsyning via Slagelse Kommunens godkendelse fra den 14. juni 1984. Jf. bygningsregeelmentet må der opsættes gasfyr, hvis der foreligger en projektgodkendtelse inden 1. januar 2013 om individuel naturgasforsyning. Hvis kommunalbestyrelsens beslutning er truffet før den 15. juni 1990, fremgår det af bygningsreglementets vejledningstekst og af Energistyrelsens udmeldinger, at undtagelsen kun gælder, hvis der allerede er etableret et naturgasnet i området.
Baggrunden herfor er, at gasforsyning overordnet skal afvikles, og at etablering af nye gasledninger derfor skal undgås. Der er alene mulighed for gas i nye bebyggelser, når man kan udnytte eksisterende gasinfrastruktur.
Tæt på området ligger hovedgasledningen til Slagelse By, men den nye bebyggelse vil ikke kunne gasforsynes herfra, uden at der anlægges et nyt ledningsnet fra hovedledningsnettet ind i det området der byggemodnes.
Muligheden for gas-forsyning af de nye huse må derfor afvises.
b.) Er fjernvarmeforsyning samfundsøkonomisk fordelagtigt?
Kravet om positiv samfundsøkonomi betyder, at projektet skal være den samfundsøkonomisk mest fordelagtige i forhold til relevante alternativer. I det konkrete tilfælde udgør naturgas ikke et relevant alternativ til fjernvarme, da området er omfattet af byggereglements forbud mod installation af naturgasfyr i nye bygninger.
Relevante alternativer til fjernvarmeforsyning af området vil derfor være individuelt forsyning (jordvarme eller luft-til-vand-varmepumper). Projektforslagets første samfundsøkonomiske beregninger viser dog at begge alternativer samfundsøkonomisk er dyrere end fjernvarme. Derfor er fjernvarmeforsyningen samfundsøkonomisk den mest fordelagtige alternative.
Det skal bemærkes, at det også ville være tilfældet, selvom området ikke var omfattet af byggereglements forbud mod installation af naturgasfyr i nye bygninger. Også i forhold til et eventuelt naturgasscenarie udviser projektet således en snæver, men samfundsøkonomisk fordel på ca. 200.000 kr.
Sammenfattende opfylder fjernvarmeforsyningen således kravet om at være det samfundsøkonomisk mest fordelagtige projekt.
c.) Er fjernvarme den billigste opvarmningsform for forbrugerne?
Under sagsbehandlingen er der kommet nye oplysninger om reduceret tilslutningsbidrag og fjernet byggemodningsbidrag for fjernvarmeforsyningen (bilag 3). Administrationen vurderer, at opvarmning med fjernvarme vil være lidt billigere eller på niveau end andre alternativer.
Samlet anbefaler Center for Teknik og Miljø derfor, at fjernvarmeprojektet godkendes.
Godkendelsen kan påklages til Energiklagenævnet inden 4 uger efter afgørelsen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at Projektforslaget godkendes.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 6. november 2017:
Fraværende:  Villum Christensen (I)
Godkendt.