Møde i udvalget d. 6. november 2017
17. Fjernvarme for 53 boliger på Valmuevej, Tidselbjerg, Slagelse by (B)
Sagsnr.: 330-2017-40284 Dok.nr.: 330-2017-672378 Åbent
Kompetence: Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget skal tage stilling til om
2 eksisterende og 53 fremtidige boliger på Valmuevej kan få fjernvarme.
Baggrund
Hele området omkring Valmuevej
er blevet udlagt til naturgasforsyning i 1984. Der er ikke tilslutningspligt i
området. Slagelse Kommune er varmeforsyningsmyndighed. Hvis boliger i området
skal forsynes med fjernvarme skal dette godkendes af kommunen.
SK Varme A/S (SK) har, den 3.
juni 2017, sendt et projektforslag om fjernvarmeforsyning. Projektforslaget
sammenligner forskellige opvarmningsscenarier og viser, hvad de betyder for
bl.a. samfundsøkonomien og brugernes økonomi. Den sammenligner to individuelle
opvarmningsformer (jordvarme, luft-til-vand varmepumpe) og to kollektive løsninger
(naturgas hhv. fjernvarme) med hinanden.
Under sagsbehandlingen har det været
uklart, om bygningsreglementet gør det muligt at etablere gasfyr i nye
bygninger, da bygningsopvarmning som udgangspunkt skal basere sig på vedvarende
energi.
Samtidigt har Dong Gas
Distribution A/S (DGD) og SK været meget uenige om de antagelser, som skal
lægges til grund for de samfundsøkonomiske beregninger. Der har været afholdt
et møde, hvorefter begge partner har sendt yderligere beregninger.
Center for Teknik og Miljø har på
den baggrund vurderet de nedenstående punkter uafhængig af hinanden:
a)
Er gasforsyning lovligt?
b)
Er fjernvarmeforsyning samfundsøkonomisk fordelagtigt?
c)
Er fjernvarme den billigste opvarmningsform?
Slagelse Kommune har udarbejdet et notat til disse
spørgsmål. Det er vedlagt indstillingen som bilag 3.
Retligt
grundlag
Projektforslaget skal behandles efter varmeforsyningsloven
og projektbekendtgørelse nr. 825 af 24. juni 2016. Kommunen skal sikre, at
projektforslaget er samfundsøkonomisk fordelagtigt. I løbet af sommeren 2017 er
der kommet nye forudsætninger, projektberegningerne er opdateret med dem.
Bygningsreglementet fra den 1. juli 2017 indeholder en
bestemmelse om, at bygninger skal opvarmes med vedvarende energi (eller fjernvarme).
Bygningsreglementet indeholder dog også undtagelser, som specificerer i hvilke
tilfælde, der alligevel må etableres gaskedler i nye bygninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at godkende
projektforslaget. En godkendelse vil betyde, at SK Varme A/S kan etablere
fjernvarme i projektområdet.
Udvalget kan vælge at afvise
projektforslaget. Udvalget kan vælge at afvise projektforslaget, hvis det
går imod kommunens interesser eller øvrige planlægning.
Udvalget kan også vælge at bede om et andet
projektforslag, eller et projektforslag fra et andet forsyningsselskab.
Vurdering
a.) Er gasforsyning lovlig?
Administrationen vurderer, at opsætning af gasfyr i de nye
husene vil være i strid med bygningsreglementets forbud mod etablering af
gasfyr i nye bygninger.
Valmuevej er udlagt til naturgasforsyning
via Slagelse Kommunens godkendelse fra den 14. juni 1984. Jf.
bygningsregeelmentet må der opsættes gasfyr, hvis der foreligger en
projektgodkendtelse inden 1. januar 2013 om individuel naturgasforsyning. Hvis
kommunalbestyrelsens beslutning er truffet før den 15. juni 1990, fremgår det
af bygningsreglementets vejledningstekst og af Energistyrelsens udmeldinger, at
undtagelsen kun gælder, hvis der allerede er etableret et naturgasnet i
området.
Baggrunden herfor er, at gasforsyning
overordnet skal afvikles, og at etablering af nye gasledninger derfor skal
undgås. Der er alene mulighed for gas i nye bebyggelser, når man kan udnytte
eksisterende gasinfrastruktur.
Tæt på området ligger hovedgasledningen
til Slagelse By, men den nye bebyggelse vil ikke kunne gasforsynes herfra, uden
at der anlægges et nyt ledningsnet fra hovedledningsnettet ind i det området
der byggemodnes.
Muligheden for gas-forsyning af de nye huse
må derfor afvises.
b.) Er fjernvarmeforsyning
samfundsøkonomisk fordelagtigt?
Kravet om positiv samfundsøkonomi betyder, at projektet skal
være den samfundsøkonomisk mest fordelagtige i forhold til relevante
alternativer. I det konkrete tilfælde udgør naturgas ikke et relevant
alternativ til fjernvarme, da området er omfattet af byggereglements forbud mod
installation af naturgasfyr i nye bygninger.
Relevante alternativer til fjernvarmeforsyning af området
vil derfor være individuelt forsyning (jordvarme eller
luft-til-vand-varmepumper). Projektforslagets første samfundsøkonomiske
beregninger viser dog at begge alternativer samfundsøkonomisk er dyrere end
fjernvarme. Derfor er fjernvarmeforsyningen samfundsøkonomisk den mest
fordelagtige alternative.
Det skal bemærkes, at det også ville være tilfældet, selvom
området ikke var omfattet af byggereglements forbud mod installation af
naturgasfyr i nye bygninger. Også i forhold til et eventuelt naturgasscenarie
udviser projektet således en snæver, men samfundsøkonomisk fordel på ca.
200.000 kr.
Sammenfattende opfylder fjernvarmeforsyningen således kravet
om at være det samfundsøkonomisk mest fordelagtige projekt.
c.) Er fjernvarme den billigste opvarmningsform for
forbrugerne?
Under sagsbehandlingen er der
kommet nye oplysninger om reduceret tilslutningsbidrag og fjernet
byggemodningsbidrag for fjernvarmeforsyningen (bilag 3). Administrationen
vurderer, at opvarmning med fjernvarme vil være lidt billigere eller på niveau
end andre alternativer.
Samlet anbefaler Center for
Teknik og Miljø derfor, at fjernvarmeprojektet godkendes.
Godkendelsen kan påklages til
Energiklagenævnet inden 4 uger efter afgørelsen.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.
at Projektforslaget godkendes.
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 6. november 2017:
Fraværende:
Villum Christensen (I)
Godkendt.