Møde i udvalget d. 2. oktober 2017
4. Evaluering af bykontorerne i Skælskør og Korsør (O)
Sagsnr.: 330-2017-61246 Dok.nr.: 330-2017-559460 Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids-, og Turismeudvalget
Beslutningstema
Baggrund
På baggrund af beslutning i Kultur-, Fritids- og
Turismeudvalget den 6. august 2016 er der udarbejdet en evaluering af
bykontorerne i Korsør og Skælskør. Formålet med evalueringen har været at
belyse, i hvilket omfang de kommunale tilskud, som er givet til bykontorerne,
har skabt værdi i forhold til udviklingen af kultur, turisme og lokal
organisering i de to byer.
Evalueringen har taget udgangspunkt i følgende:
·
En belysning af bykontorernes aktiviteter. Hvordan fordeler
aktiviteterne sig på en skala mellem driftsopgaver og udviklingsaktiviteter?
·
En belysning af, hvordan de kommunale midler er anvendt set i
forhold til øvrige midler givet til beslægtede områder
·
En analyse af bykontorernes rolle i forhold til lokale
samarbejder og koordineringen af disse
·
En analyse af effekterne set i forhold til den kommunale indsats
inden for kultur- og turismeudvikling
Evalueringen er beskrevet omkring emnerne
udviklingspotentiale, netværk, videndeling, samarbejder, synlighed, branding og
økonomi.
Beskrivelse af bykontorerne i Korsør og Skælskør
Korsør Bykontor har brugt meget tid på at skabe en
organisering forankret i det lokale foreningsliv og har netop ansat en
medarbejder, som skal arbejde 10 timer ugentligt i lokaler i Korsørs Bymidte.
Under opstartsperioden har nogle af de lokale foreninger, som står bag
initiativet, bidraget til organiseringen af flere større events i Korsør for at
bane vejen for Bykontorets senere virke.
Da Korsør Bykontor endnu ikke fungerer på fuld kraft er
evalueringen hovedsageligt baseret på erfaringer fra Skælskør Bykontor, som har
fungeret siden 2014.
Skælskør Bykontor har kontor i Skælskør Bymidte med en
medarbejder, der arbejder 30 timer ugentligt. I 2017 har Bykontoret udvidet sin
kapacitet med en medarbejder, der arbejder 20 timer ugentligt.
Udviklingspotentiale
Ifølge VisitVestsjælland udgør bykontorerne generelt set et
potentiale i forhold til turismeudviklingen. Især hvad angår det lokale
værtskab, hvor bykontorerne kan servicere turister og besøgende, som er i
området. Man håber derfor at etablere et tættere samarbejde med bykontorerne i
fremtiden.
For Skælskør Bykontors vedkommende har det været med til at
give lokale events et kvalitetsløft. Eksempelvis ved at samle lokale
restauranter og caféer og opfordre dem til at øge udbuddet af mad- og
drikkevarer, når der kommer mange gæster til byen. Eller ved at bidrage til at nye
målgrupper kommer til byen, for eksempel i forbindelse med afholdelsen af
Smagen af Skælskør. Endelig spiller Bykontoret en vigtig rolle i koordineringen
af den årlige keramikfestival, som involverer kunstnere, frivillige samt lokale
institutioner og virksomheder.
Bykontoret gør endvidere en stor indsats for at koordinere
lokale aktiviteter og samarbejder og samle dem i større arrangementer, så de
får et større volumen.
Netværk, videndeling og samarbejder
Blandt de lokale aktører er der stor tilfredshed med
Skælskør Bykontor og dets arbejde for at skabe netværk og koordinere
samarbejde. Bykontoret skaber rammer for det frivillige arbejde og påtager sig
besværlige og tidskrævende logistiske opgaver, så de frivillige kan bruge deres
tid på at løse opgaver, som de brænder for. Bykontoret spiller ligeledes en
stor rolle i forhold til videndeling og sørger for, at viden bliver formidlet
til relevante aktører. Samtidig følger Bykontoret op på de informationer, som
det modtager, hvilket kommer besøgende og turister til gavn. Men det skaber
også værdi for borgerne i lokalmiljøet, som bliver orienteret om lokale
aktiviteter.
Synlighed og branding
Skælskør Bykontor er med til at skabe synlighed om
aktiviteter i Skælskør og omegn gennem lokale hjemmesider og på sigt i kraft af
en app, som er under udvikling. Man laver også fælles markedsføring, som
eksempelvis den årlige Familiefestival.
Økonomi
Skælskør Bykontor er afhængig af økonomisk støtte fra
kommunen. Der arbejdes ud fra en forretningsmodel, hvor lønnede medarbejdere
løser serviceopgaver og yder bistand til lokale aktører. Selv om der genereres
indtægt gennem lokale samarbejdsaftaler, salg af billetter, provisioner og
honorarer, kan indtægterne ikke dække bykontorets omkostninger.
Retligt
grundlag
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
a) Tage
orienteringen til efterretning.
Vurdering
Evalueringen peger på, at bykontorerne i Skælskør og Korsør
har forskellige set-ups og fungerer meget forskelligt i forhold til den
kontekst, som de er en del af. Der er således ikke grundlag for at sammenligne
de to bykontorer eller at udlede en model for, hvordan bykontorer kan fungere,
eller hvilke opgaver de kan/skal varetage.
Skælskør Bykontor er med til at understøtte lokale netværk
og lokale samarbejder og er i kraft af sin koordinering af aktiviteter og
rammesætning for det frivillige arbejde med til at gøre det nemmere at yde en
frivillig indsats til gavn for byen. Bykontoret er således med til at gøre det
attraktivt at bo og virke i Skælskør-området, hvilket administrationen vurderer
vil have en positiv indflydelse på turismeudviklingen og bosætningen i området
omkring Skælskør. Samlet set bidrager Skælskør Bykontor sammen med andre lokale
aktører til en fortælling om Skælskør som en levende by, og det er med til at
understøtte byens identitet som en aktiv by båret af et stærkt fællesskab og
med et rigt kunst- og kulturliv.
Det fremgår, at en del af Skælskør Bykontors indtægter
kommer fra lokale aktører, der betaler bykontoret for at løse opgaver inden for
kommunikation og markedsføring. Det vurderes imidlertid, at lokale aktører, som
er kommunalt støttet, gerne må købe ydelser af bykontoret, så længe de ligger
inden for det kommunale formål.
Med udgangspunkt i Skælskør Bykontors indsats i forhold til
turismeudviklingen anbefaler administrationen, at udvalget drøfter anvendelsen
af turismemidlerne, når forudsætningerne for Budget 2018 er kendt.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Skælskør Bykontor:
År
|
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
|
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget,
|
I alt
|
2014-2015
|
165.000 kr.
|
165.000 kr.
|
330.000 kr.
|
2016
|
130.000 kr.
|
130.000 kr.
|
260.000 kr.
|
2017
|
130.000 kr.
|
130.000 kr.
|
260.000 kr.
|
Korsør Bykontor:
År
|
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
|
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget,
|
I alt
|
2016-2017
|
130.000 kr.
|
130.000 kr.
|
260.000 kr.
|
Konsekvenser
for andre udvalg
Evalueringen af bykontorerne i Skælskør og Korsør behandles
i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget på mødet den 2. oktober 2017.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på
forvaltningens vegne,
1.
at orienteringen tages til efterretning.
2. at udvalget drøfter
anvendelsen af turismemidlerne, når forudsætningerne for Budget 2018 er kendt.
Beslutning i Kultur-,
Fritids- og Turismeudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:
ingen
Ad 1: Til efterretning.
Ad 2: Drøftet. Bykontorernes rolle skal ses i sammenhæng med
de øvrige aktører på turismeområdet, herunder Visit Vestsjælland. Til sagen om
anvendelse af turismemidler ønskes en oversigt over, hvad midlerne til
Bykontorerne er anvendt til i 2017.