Møde i udvalget d. 10. august 2020

9.     Integrationsområdet (O)

Sagsnr.: 330-2020-3927                 Dok.nr.: 330-2020-316495                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Orientering om status fra området for nyankomne udlændinge.
Baggrund
På mødet orienteres om status på integrationsområdet på baggrund af ønske om kvartalsvis orientering om udviklingen inden for området for nyankomne udlændinge.
Status fra Integration og Netværk – 2. kvartal 2020
På Social- og Beskæftigelsesudvalgets møde den 8. juni 2020 (der blev afholdt virtuelt) deltog Integration og Netværks leder Helle Sofie Dedenroth Larsen og Slagelse Sprogcenters forstander Line Christiane Cramer med et oplæg hver.
Integration og Netværk
Helle orienterede om økonomien på integrationsområdet og præsenterede bl.a. de flotte resultater, der blev skabt i 2014-2019 med budgetforbedringer og merindtægter på 26,7 mio. kr. heraf er 9,4 mio. kr. tilgået konto 8 (kommunekassen til finansindtægter i form af statsrefusioner, diverse statslige tilskud m.v.) og opnåelse af 3. højeste statslige særtilskud i beskæftigelsesbonus i 2017 og 2018.
Integration og Netværk har givet Slagelse Kommune en benchmark-placering alle årene, som værende blandt de 1-3 bedste kommuner i Danmark til at få udlændinge under integrationsprogrammet i arbejde. De gode resultater har ført til omfattende mindreforbrug, som er dokumenteret i Mploy-rapporten fra 2019, hvor det konkluderes, at integrationsområdet i Slagelse Kommune har et mindreforbrug på jobparate og aktivitetsparate udlændinge på henholdsvis 26 % og 49 % i forhold til sammenlignelige kommuner.
Et forventet merforbrug på 6,2 mio. kr. i 2020 skyldes, at integrationsområdet er blevet pålagt en besparelse på 4 mio. kr. samt nedregulering af budgettet på 2 mio. kr., hvilket ikke er muligt at implementere, da integrationsområdet afholder obligatoriske udgifter.
Obligatoriske udgifter er de lovbundne opgaver Kommunalbestyrelsen er forpligtet til at varetage og modtager grundtilskud og DUT-midler (Det Udvidede Totalbalanceprincip) til som kompensation for udgifterne til området (budgetgaranti). Princippet sikrer, at kommunerne får de nødvendige midler tilført, når Folketinget ændrer på love/regler af udgiftskrævende karakter, der skal implementeres i kommunerne. Det vil med andre ord sige, at Slagelse Kommune bliver kompenseret for udgifter, der lovmæssigt afholdes efter Integrationsloven, på Kommunens konto 8.
Aktuelt udgør det tilbageværende samlede driftsbudget 2 mio. kr. i 2020. Overholdelse af dette budget kræver, at integrationsindsatsen opnår historisk højt refusionsniveau på 84 % på driftskonto 560. I 2020 vurderes et refusionsniveau på 30 % som værende realistisk.
Slagelse Sprogcenter
Line orienterede om den aktuelle situation på Sprogcentret, herunder bl.a. kursistfordeling, kursisternes forsørgelsesgrundlag samt driftsgrundlag. Sprogcentret har gennem det seneste år oplevet et faldende kursisttal, hvilket kræver nye former for organisering og løbende ressourcetilpasning. Yderligere tilpasning af ressourcer vurderes løbende.
Dernæst præsenterede Line en række resultater, der indgår i den nationale benchmarking på området. I forhold til landsgennemsnittet for karakterer til de afsluttende prøver lå Slagelse Sprogcenter i 2019 højere i karakterer på alle tre danskuddannelser. Tallene er fremkommet på basis af de to årlige prøveterminer for de afsluttende prøver i dansk.
Beståelsesprocenten for kursister på Slagelse Sprogcenter ligger over landsgennemsnittet på Danskuddannelse 1 og lige under på henholdsvis Danskuddannelse 2 og 3. Samlet set er kursistfraværet meget tæt på landsgennemsnittet med 35,3 % mod landstallet på 35,4 %. Dog er der i Slagelse et markant lavere fravær for I-kursister, end der er på landsplan.
Slutteligt orienterede Line om ny lovgivning, som er vedtaget i juni 2020 og trådte i kraft den 2. juli 2020. I henhold til den nye bekendtgørelse (BEK nr. 1089 af 26/06/2020) afskaffes deltagerbetalingen for S-kursister (primært udenlandske arbejdstagere og studerende). Dette kan betyde en stigning i kursisttallet for denne kursistkategori, hvilket først vil vise sig henover efteråret 2020.
Nyankomne udlændinge til Slagelse Kommune
Slagelse Kommunes kommunekvote for 2020 er fastsat til 7 flygtninge. I første halvår 2020 er der modtaget 5 flygtninge, og der er er modtaget 24 voksne og børn på familiesammenføring.
Udlændingestyrelsen skal hvert år senest den 1. maj udmelde et landstal, som er styrelsens skøn over det antal flygtninge, der skal boligplaceres i kommunerne det kommende år. På landsplan forventer Udlændingestyrelsen at modtage ca. 600 flygtninge i både 2020 og 2021.
I henhold til beregnede kommunekvoter for fordeling i 2021 (pr. 17. juni 2020) er Slagelse Kommune indtil videre ikke blevet tildelt nogen flygtninge i 2021.
Integration og Netværk vurderer, at den manglende tildeling af flygtninge i 2021 til Slagelse Kommune blandt skyldes det forholdsvis høje antal af familiesammenføringer gennem de seneste 4 år i forhold til andre kommuner.
COVID-19 og status på genåbning – Integration og Netværk
Integrationsindsatsen har været suspenderet i perioden fra og med den 13. marts 2020 og til og med den 26. maj 2020. Efter suspensionsperioden har der fortsat været generelt lukket for samtaler/møder og tilbud med fysisk fremmøde. Der er åbnet for en primært digital integrationsindsats med fokus på telefoniske og digitale samtaler samt digitale tilbud, ligesom der dog i et vist omfang er mulighed for at give tilbud med fysisk fremmøde.
Udlændinge har igen pligt til at deltage i indsatsen, men Integration og Netværk er i forbindelse med den digitale åbning opmærksomme på, at det skal være muligt for udlændingen at deltage i bl.a. samtalerne (dvs. eje en telefon).
Derudover kan der bevilliges og påbegyndes virksomhedspraktik og løntilskudsansættelse hos private arbejdsgivere med fysisk fremmøde på virksomheden.
Integration og Netværk har i lighed med de øvrige afdelinger i Center for Arbejdsmarked og Integration udarbejdet plan for genåbning og dermed personalets tilbagevendende med fysisk fremmøde på arbejdspladsen. Genåbningsplanen sker i henhold til sundhedsmyndighedernes retningslinjer for genåbning af kontorarbejdspladser og den seneste bekendtgørelse om delvis genåbning og fortsat delvis suspension af integrationsindsatsen som følge af COVID-19.
Regeringen har besluttet at genoptage Dublin-overførsler
Udlændinge- og Integrationsministeriet har den 3. juli oplyst, at overførsler efter Dublinforordningen genoptages. Arbejdet har for at begrænse smittespredning af COVID-19 været sat i bero siden den 13. marts 2020.
Dublin-forordningen er en aftale mellem EU-landene, Norge, Schweiz, Island og Liechtenstein. Den skal sikre, at en asylansøgning, der indgives i et af disse lande, kun behandles af ét land. Oftest vil den ansvarlige medlemsstat være staten, hvor asylansøgeren først kom ind i EU.
Lige så vel som Danmark kan begynde at overføre til andre Dublin-lande, åbnes der samtidig op for, at de øvrige Dublin-lande kan overføre asylansøgere tilbage til Danmark.
Arbejdet med overførslerne vil naturligvis ske under hensyntagen til de gældende retningslinjer fra sundhedsmyndighederne.
Udviklingen i antal personer og resultattilskud:
 
2016
2017
 
2018
 
2019
 
2020
Pr. 1. juli
Antal personer i alt omfattet af Integrationsloven
 
408
 
472
 
471
 
362
 
324
Antal integrationsydelsesmodtagere omfattet af LAB-loven
 
-
 
-
 
-
 
30
 
56
Antal integrationsydelsesmodtagere omfattet af integrationsprogram
 
-
 
-
 
205
 
129
 
137
Antal selvforsørgede omfattet af integrationsprogram
 
-
 
-
 
266
 
232
 
183
Antal resultattilskud på ordinær uddannelse
 
9
 
21
 
28
 
41
 
19
Antal resultattilskud på ordinært arbejde
 
24
 
76
 
47
 
38
 
17
Antal resultattilskud på Danskuddannelse
 
45
 
84
 
78
 
84
 
36
NB: Resultattilskud opnås efter 6 måneders ustøttet beskæftigelse, 6 måneders ordinær uddannelse og/eller bestået Danskuddannelse. Det vil sige, at resultattilskud viser antallet af fastholdte i job og uddannelse, mens antallet af iværksatte job er højere.
Udviklingen i familiesammenføringer, flygtninge, EU-borgere m.v.:
 
 
2016
2017
 
2018
 
2019
 
2020
Pr. 1. juli
Antal nyankomne flygtninge – I alt
(Kvote)
 
101
(102)
 
23
(29)
 
11
(12)
 
18
(18)
 
5
(7)
Antal gennemførte familiesammenføringer – I alt
 
57
(Voksne)
 
83
(Voksne + børn)
 
75
(Voksne + børn)
 
42
(Voksne + børn)
 
24
(Voksne + børn)
Antal overtaget fra andre kommuner
 
2
 
12
 
4
 
8
 
1
Antal EU-borgere på Danskuddannelse
 
181
(Helårspersoner)
 
186
(Helårspersoner)
 
260 1)
 
171
 
84
Gennemførte repatrieringer
2
4
3
9
1
1) Fra 2018 og fremadrettet er antal opgjort i personer (og ikke i helårspersoner).
Udviklingen i løntilskud og praktikker:
LØNTILSKUD
Integrationsindsatsen
Jan. 20
Feb. 20
Mar. 20
Apr. 20
Maj 20
Juni 20
Privat arbejdsplads
30
35
31
21
18
18
Forening/organisation 2)
 
 
 
 
 
 
Kommunal arbejdsplads
1
1
1
1
1
0
Regional arbejdsplads
0
0
0
0
0
0
Statslig arbejdsplads
0
0
0
0
0
0
31
36
32
22
19
18
PRATIKKER
 
 
 
 
 
 
Integrationsindsatsen
Jan. 20
Feb. 20
Mar. 20
Apr. 20
Maj 20
Juni 20
Privat arbejdsplads
28
34
22
7
7
5
Forening/organisation 2)
 
 
 
 
 
 
Kommunal arbejdsplads
6
12
10
5
0
0
Regional arbejdsplads
0
0
0
0
0
0
Statslig arbejdsplads
0
1
1
1
0
0
34
47
33
13
7
5
2) I det nye fagsystem (pr. 1. marts 2018) kan der ikke fordeles ud på foreninger. Sådanne forløb ender i stedet som enten private eller den form for offentlig virksomhed, hvor de modtager offentligt tilskud fra.
Retligt grundlag
Integrationsloven, Repatrieringsloven, Udlændingeloven, Lov om integrationsgrunduddannelse (IGU), Serviceloven § 11, stk. 3, Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats og bekendtgørelser om sikkerhedsstillelse efter Udlændingeloven til dækning af offentlige udgifter til hjælp efter Lov om aktiv social politik eller Integrationsloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at orienteringen bliver taget til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Helle Blak (F) bemærker, at Slagelse Kommune skal tage flere sårbare flygtning fra Europas ydergrænser. Thomas Clausen (Ø) tilslutter sig dette.
Søren Lund Hansen (O), tilkendegiver at Slagelse Kommune ikke bør modtage flygtninge.