Møde i udvalget d. 15. marts 2021
Den automatiske låneadgang omfatter energibesparende foranstaltninger med 4,6 mio. kr., solceller med 0,9 mio kr., nettoudgifter til I-lån med 11,5 mio. kr., havne med 2,1 mio. kr. og skæve boliger med 0,1 mio. kr.
Restlånerammen kan udnyttes til optagelse af nyt lån, eller frigivelse af deponerede midler.
For budget 2021 er i alt budgetlagt lånoptagelse for 88,6 mio. kr., der kan specificeres således:
Retligt grundlag
Byrådet kan vælge mellem følgende muligheder:
A At optage lån for den samlede låneramme for 2021 + restlåneramme for 2020, i alt 93,3 mio. kr.
B At udskyde lånoptagelse for 2021 til primo 2022, da den endelige låneramme først kan gøres endelig op i forbindelse med regnskab 2021. Så der alene optages lån vedrørende restlånerammen på 4,5 mio. kr.
C. At restlånerammen for 2020 anvendes til nedbringelse af deponerede midler.
Mulighederne er ikke udtømmende.
7. Lånoptagelse (B)
Sagsnr.: 330-2021-18677 Dok.nr.: 330-2021-85029 Åbent
Kompetence:
|
Byrådet
|
Beslutningstema
Sagens indhold
Anvendelse af restlånerammen for 2020 skal være godkendt
af Byrådet i marts måned efterfølgende år og eventuel lånoptagelse skal være
realiseret inden udgangen af april måned.
Lånerammen for 2020 kan opgøres således:
|
|
Automatisk låneadgang
|
19.262.404
|
Lånedispensation - styrkelse af likviditet
|
60.000.000
|
Lånedispensation - større strukturelle investeringer
|
13.000.000
|
Låneramme i alt 2020
|
92.262.404
|
-optaget lån i 2020
|
-141.910.000
|
Restlåneramme for 2019
|
54.110.000
|
Restlåneramme for 2020
|
4.462.404
|
Den automatiske låneadgang omfatter energibesparende foranstaltninger med 4,6 mio. kr., solceller med 0,9 mio kr., nettoudgifter til I-lån med 11,5 mio. kr., havne med 2,1 mio. kr. og skæve boliger med 0,1 mio. kr.
Restlånerammen kan udnyttes til optagelse af nyt lån, eller frigivelse af deponerede midler.
For budget 2021 er i alt budgetlagt lånoptagelse for 88,6 mio. kr., der kan specificeres således:
Budgetteret lånoptagelse 2021 - mio. kr.
|
|
|
Automatisk låneadgang
|
16,6
|
|
Lånedisp.Anlægsprojekter med effektiviseringspotentiale
|
4,0
|
|
Lånedisp. - større strukturelle investeringer
|
30,0
|
|
Lånedisp. - ordinære anlægsprojekter
|
38,0
|
|
Lånoptagelse i alt
|
88,6
|
Den automatisk låneadgang er budgetteret med
energibesparende foranstaltninger 8,5 mio. kr., færge 5,6 mio. kr. og I-lån med
2,5 mio. kr.
Til orientering
kan det oplyses, at I-lån er en afledt konsekvens af Boligpakken, hvor der er
indført en midlertidig indefrysningsordning for alle boligejere, hvor
stigningen i grundskylden er mere end 200 kr. pr. år. Lånet er ikke frivilligt,
men til gengæld rente og afdragsfrit oprindeligt til 2021, men ordninger er
forlænget til udgangen af 2023. Det bliver dog muligt for boligejerne fra medio
2021, at indfri de indefrosne ejendomsskatter.
Retligt grundlag
Styrelseslovens
§ 41. Beslutning om optagelse af lån og påtagelse af garantiforpligtelser skal,
medmindre økonomi- og indenrigsministeren fastsætter andet, træffes af
kommunalbestyrelsen.
Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v.
Låneramme: § 1
En kommunes samlede låntagning må i det enkelte regnskabsår må ikke overstige kommunens adgang til at optage lån i henhold til § 2.
Frist for optagelse af lån § 2 stk. 3:
Ved opgørelse af låneadgangen efter stk. 1 i et regnskabsår medregnes alene de udgifter, som afholdes i det pågældende regnskabsår. Beslutning om optagelse af lån skal være truffet af kommunalbestyrelsen i et møde senest den 31. marts året efter regnskabsåret. Lån skal være optaget senest den 30. april året efter regnskabsåret.
Nedbringelse af deponering §6 stk. 3:
Såfremt kommunen i årene, efter deponeringen er foretaget, har ledig låneramme, kan kommunen nedbringe det deponerede beløb med et beløb svarende til den ledige låneramme.
Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v.
Låneramme: § 1
En kommunes samlede låntagning må i det enkelte regnskabsår må ikke overstige kommunens adgang til at optage lån i henhold til § 2.
Frist for optagelse af lån § 2 stk. 3:
Ved opgørelse af låneadgangen efter stk. 1 i et regnskabsår medregnes alene de udgifter, som afholdes i det pågældende regnskabsår. Beslutning om optagelse af lån skal være truffet af kommunalbestyrelsen i et møde senest den 31. marts året efter regnskabsåret. Lån skal være optaget senest den 30. april året efter regnskabsåret.
Nedbringelse af deponering §6 stk. 3:
Såfremt kommunen i årene, efter deponeringen er foretaget, har ledig låneramme, kan kommunen nedbringe det deponerede beløb med et beløb svarende til den ledige låneramme.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge mellem følgende muligheder:
A At optage lån for den samlede låneramme for 2021 + restlåneramme for 2020, i alt 93,3 mio. kr.
B At udskyde lånoptagelse for 2021 til primo 2022, da den endelige låneramme først kan gøres endelig op i forbindelse med regnskab 2021. Så der alene optages lån vedrørende restlånerammen på 4,5 mio. kr.
C. At restlånerammen for 2020 anvendes til nedbringelse af deponerede midler.
Mulighederne er ikke udtømmende.
Vurdering
Ad A Lånedispensationerne er givet
under forudsætning at kommunens samlede anlægsudgifter på de berørte områder i
alt udgør 295 mio. kr. Da der kan være udfordringer med at realisere hele
anlægsrammen indenfor året, risikerer vi at hjemtage for meget lån.
Denne model anbefales ikke af den eksterne revision, da modellen påvirker den gennemsnitlige kassebeholdning og der ved for meget hjemtaget lån kan være større kurstab, som afledte konsekvenser ved nedbringelse af lånet.
Ad B Stab for Økonomi og digitalisering anbefaler denne mulighed af hensyn til risikoen ved at tage for store lån hjem nævnt under ad A.
Ad C Slagelse Kommune har pr. 31/12 2020 en samlet deponeringsforpligtigelse på 88,6 mio. kr., der vedrører sale & lease back af skolerne i Skælskør med 44,9 mio. kr. og salg af gadelys med 36,5 mio. kr., overskud vedrørende Solceller med 0,5 mio. kr. og kommunale garantistillelser med 6,6 mio. kr. Såfremt restlånerammen for 2020 anvendes til frigivelse af deponerede midler vil det betyde, at forrentningen af deponerede midler reduceres.
Alle lån forudsættes optaget i Kommunekredit med maksimal løbetid.
Denne model anbefales ikke af den eksterne revision, da modellen påvirker den gennemsnitlige kassebeholdning og der ved for meget hjemtaget lån kan være større kurstab, som afledte konsekvenser ved nedbringelse af lånet.
Ad B Stab for Økonomi og digitalisering anbefaler denne mulighed af hensyn til risikoen ved at tage for store lån hjem nævnt under ad A.
Ad C Slagelse Kommune har pr. 31/12 2020 en samlet deponeringsforpligtigelse på 88,6 mio. kr., der vedrører sale & lease back af skolerne i Skælskør med 44,9 mio. kr. og salg af gadelys med 36,5 mio. kr., overskud vedrørende Solceller med 0,5 mio. kr. og kommunale garantistillelser med 6,6 mio. kr. Såfremt restlånerammen for 2020 anvendes til frigivelse af deponerede midler vil det betyde, at forrentningen af deponerede midler reduceres.
Alle lån forudsættes optaget i Kommunekredit med maksimal løbetid.
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
|
Politikområde
|
2021
|
2022
|
2023
|
2024
|
Bevillingsønske
|
|
|
|
||
Drift
|
|
|
|
|
|
Anlæg
|
|
|
|
|
|
Afledt
drift
|
|
|
|
|
|
Finansiering
|
1.04
|
-4.462,4
|
|
|
|
Afdrag
|
1,04
|
90,0
|
178,5
|
178,5
|
178,5
|
Kassen
|
1.04
|
4.372,4
|
-178,5
|
-178,5
|
-178,5
|
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger
Indstilling
Chef
for Økonomi- og Digitalisering indstiller,
1.
at Der optages lån svarende til
restlånerammen på 4.462.404 kr. i Kommunekredit.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 15. marts 2021:
Fraværende:
At 1 - Handlemulighed B blev godkendt for så vidt angår at
udskyde låneoptagelse for 2021 til primo 2022, da den endelige låneramme først
kan gøres endelig op i forbindelse med regnskab 2021. Der optages ikke lån
vedrørende restlånerammen på 4,5 mio. kr.