Møde i udvalget d. 6. februar 2017
8. Nationale måltal på baggrund af testresultater 2015/16 (E)
Sagsnr.: 330-2016-90821 Dok.nr.: 330-2016-751750 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Da de konkrete testresultater på kommunalt niveau og
skoleniveau er fortrolige, jf. folkeskoleloven § 55b, stk. 1 og 2, fremgår de
af et bilag som udleveres på mødet. I det åbne dagsordenspunkt er det derfor
kun muligt at orientere om udviklingen i resultaterne.
Baggrund
I forbindelse med folkeskolereformen har Ministeriet for
Børn, Undervisning og Ligestilling udviklet kriteriebaserede tilbagemeldinger
på de nationale test i dansk og matematik. De kriteriebaserede tilbagemeldinger
vurderer elevernes dygtighed i forhold til fagligt definerede niveauer. Det
skal gøre det lettere at følge udviklingen frem mod de nationale mål på folkeskoleområdet.
I dansk testes eleverne i 2., 4., 6. og 8. klasse. I
matematik testes eleverne i 3. og 6. klasse.
Ved det årlige dialogmøde mellem skolechef og skoleleder er
der fokus på den enkelte skoles resultater. Giver resultater anledning til
særlig opmærksomhed, bliver konkrete mål og indsatser iværksat.
Center for Skole nedsatte i foråret 2015 en arbejdsgruppe,
der har udarbejdet et oplæg til, hvordan forvaltning, ledelser og lærere kan
arbejde mere målrettet med resultaterne af de nationale test. Arbejdsgruppen
mødes årligt for at følge op på indsatsen.
Bemærkning til testresultater 2015/16
I hver test indgår 3 profilområder (forskellige kundskabs-
og færdighedsområder). Der er udskiftet et profilområde i matematiktesten i 3. klasse i skoleåret
2015/2016. Profilområdet matematik i anvendelse er skiftet ud med
profilområdet statistik og sandsynlighed. Det skyldes, at det tidligere
profilområde ikke længere stemte overens med Fælles Mål. Testen består nu af
profilområderne tal og algebra, geometri og statistik og sandsynlighed.
En sammenligning mellem de samlede testresultater i matematik 3. klasse
fra 2014/15 og 2015/16 skal derfor tages med forbehold.
Overordnet udvikling i resultaterne fra 2014/15 til
2015/16
Slagelse Kommune ligger fortsat
under landsgennemsnittet, men afstanden mellem landsgennemsnittet og
kommunegennemsnittet er samlet set reduceret fra 2014/15 til 2015/16.
Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og
regne i de nationale test.
Hverken i Slagelse Kommune eller på landsplan er det endnu
lykkes at opnå det nationale mål om, at 80 pct. af eleverne skal være gode til
at læse og regne. Positivt er det dog, at eleverne i Slagelse Kommune ikke
længere er så langt bagud i forhold til landsgennemsnittet.
I Slagelse Kommune er andelen af elever der er gode til at
læse steget i gennemsnit 4 procentpoint. Gennemsnittet på landsplan er i samme
periode faldet 0,75 procentpoint.
I Slagelse Kommune er andelen af elever der er gode til
matematik steget i gennemsnit 2,5 procentpoint. Gennemsnittet på landsplan er i
samme periode uændret.
Andelen af de allerdygtigste elever i dansk, læsning og
matematik skal stige år for år.
Generelt har Slagelse Kommune opnået målet om, at andelen af
de allerdygtigste elever i dansk, læsning og matematik skal stige.
I Slagelse Kommune er andelen af de allerdygtigste elever i
læsning steget i gennemsnit 0,75 procentpoint. Gennemsnittet på landsplan er i
samme periode steget 0,25 procentpoint.
I Slagelse Kommune er andelen af de allerdygtigste elever i
matematik steget i gennemsnit 2 procentpoint. Gennemsnittet på landsplan er i
samme periode steget 1,5 procentpoint.
Andelen af elever med dårlige resultater i dansk, læsning
og matematik skal reduceres år for år.
Generelt har Slagelse Kommune opnået målet om, at andelen af
elever med dårlige resultater i dansk, læsning og matematik skal reduceres.
I Slagelse Kommune er andelen af elever med dårlige
resultater i læsning reduceret med 3,25 procentpoint. På landsplan er
gennemsnittet i samme periode reduceret med 0,5 procentpoint.
I Slagelse Kommune er andelen af elever med dårlige
resultater i matematik reduceret med 0,5 procentpoint. På landsplan er
gennemsnittet i samme periode uændret.
Retligt
grundlag
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget og Byrådet kan tage orienteringen til
efterretning.
Vurdering
Det er vanskeligt at udpege
årsager til den positive udvikling i resultaterne af de nationale test. Det må
formodes, at de lokale og centrale indsatser har bidraget hertil, f.eks. et
øget fokus på brobygningen fra daginstitution til skole, samt skolernes arbejde
med Visible Learning. Desuden kan et øget fokus på arbejdet med data, herunder
en forbedret testkultur på skolerne, også have bidraget hertil.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at Uddannelsesudvalget og Byrådet tager orienteringen om udviklingen i
resultaterne af de nationale test i dansk og matematik til efterretning.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 6. februar 2017:
Fraværende:
Orienteringen taget til efterretning.
Thomas Clausen (Ø) tager orienteringen til orientering.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.