Møde i udvalget d. 4. december 2017

5.     Udmøntning af reduktion på idrætsarealer (B)

Sagsnr.: 330-2017-75198               Dok.nr.: 330-2017-660210                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal udmønte den i Budget 2018 vedtagne reduktion på 500.000 kr. på idrætsarealer.
Baggrund
Byrådet har i forbindelse med Budget 2018 vedtaget en reduktion på 500.000 kr. på idrætsarealer. Entreprenørservice har fremsendt følgende forslag til udmøntning. En uddybende beskrivelse af de pågældende forslag er vedlagt som bilag.
Optimeringer:
Entreprenørservice har løbende arbejdet med forbedringer ift. udnyttelse af maskinpark, ny teknologi, optimering af arbejdsgange samt faglig viden. Derfor vurderer Entreprenørservice, at det er muligt at frigive 200.000 kr., uden at det vil føre til serviceforringelser for brugerne.
Ukrudtsbekæmpelse med intelligent punktsprøjtning:
Såfremt ukrudtsbekæmpelsen (foretages pt. ved hjælp af termisk og mekanisk bekæmpelse) suppleres med kemisk bekæmpelse udført som intelligent punktsprøjtning, kan der spares 75.000 kr., uden at det vil medføre serviceforringelser. Det er Entreprenørservices professionelle vurdering, at muligheden for at supplere nuværende ukrudtsbekæmpelse med punktvis sprøjtning samlet set vil være den bedste løsning både ift. økonomi, CO2, pesticid osv.
Klubber skal selv flytte mål:
Såfremt brugerne forpligtes til at bære mål ind på banen ved trænings-/kampstart og ud, når træning/kamp slutter, vil det frigive tid ift. græsklipning. Entreprenørservice vurderer, at dette forslag vil give en besparelse på 75.000 kr. Forslaget kræver dog disciplin fra brugerne, og at der er en ensartet konsekvens, hvis målene ikke er blevet flyttet, fx at græsset ikke klippes.
Tage baner/områder ud og lade dem overgå til minimumsdrift:
Entreprenørservice har regnet på eksempler, hvor driften ændres fra nuværende idrætsfacilitet til blot græsslåning (minimumsdrift). Der kan plukkes fra de vedhæftede regneeksempler. Den opnåede besparelse afhænger af, hvilke og hvor mange arealer/områder der vælges. Administrationen og Entreprenørservice har foretaget en faglig vurdering af, hvor det vil være mest hensigtsmæssigt at overgå til minimumsdrift (se nedenfor). Vurderingen er baseret på ønsket om at kunne levere høj faglig standard og professionelt driftede banearealer til flest mulige borgere med plejeaktiviteter tilpasset den enkelte lokation og dens slid/brugsintensitet. Beløb angiver den opnåede besparelse.
· Tårnborg (eksklusiv 1 stk. 11v11): 77.359 kr.
· Søndermarksskolen: 10.711 kr.
· Korsør stadionområde (nordlige baner): 80.000 kr.
· Støvlebækvej (anlæg nedlægges helt): 38.325 kr.
· Nymarksskolen: 11.910 kr.
· Skælskør stadionområde (eksklusiv kunst- og stadionbane): 25.000 kr.
Forholdsmæssig reduktion i selvejende hallers tilskud til grønne arealer (administrationens forslag)
Sørbyhallen og Dalmosehallen står til at modtage henholdsvis 483.311 kr. og 426.299 kr. i tilskud til drift af grønne arealer i 2018. Administrationen foreslår, at der sker en forholdsmæssig reduktion i de selvejende hallers tilskud til pleje af grønne arealer svarende til den procentdel, som besparelsen i kommunens rammeaftale med Entreprenørservice som følge af Budget 2018 udgør (6,97 %). Det vil betyde, at Dalmosehallen (-29.713,04 kr.) og Sørbyhallens (-33.686,78 kr.) tilskud til grønne arealer reduceres med i alt 63.399,82 kr.    
Opstilling af modeller:
Administrationen har på baggrund af ovennævnte opstillet 3 modeller for udmøntningen af reduktionen. Både Model A og B indeholder de to tiltag, som ikke vil medføre serviceforringelser for borgerne (Optimeringer og Ukrudtsbekæmpelse med intelligent punktsprøjtning).
Det er dog ikke muligt at udmønte hele reduktionen, uden at der vil være arealer, som skal overgå til minimumsdrift. Valg af arealer/baner i Model A og B er baseret på en faglig vurdering.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan vælge mellem følgende modeller:
Model A:
Optimeringer: 200.000 kr.
Ukrudtsbekæmpelse med intelligent punktsprøjtning: 75.000 kr.
Klubber skal selv flytte mål: 75.000 kr.
Forholdsmæssig reduktion i tilskud til grønne arealer i Sørby og Dalmose: 63.400 kr.
Overgang til minimumsdrift på baner i Tårnborg (eksklusiv 1 stk. 11v11): 77.359 kr.
Overgang til minimumsdrift på bane ved Søndermarksskolen: 10.711 kr.
Samlet reduktion ved model: 501.470 kr.
Model B:
Samme som Model A. Dog med den forskel at punktet ”Foreninger skal selv flytte mål” er taget ud og erstattet med overgang til minimumsdrift på Korsør stadionområde (nordlige baner). Samlet reduktion ved model: 506.470 kr.
Model C:
Udvalget sammensætter selv model for udmøntning af reduktionen på 500.000 kr. på baggrund af de fremlagte forslag fra Entreprenørservice og administrationen.
Vurdering
Administrationen vurderer, at Model B er den model, der medfører den mindste serviceforringelse for brugerne samlet set, da den ikke indeholder punktet ”Foreninger skal selv flytte mål”, som vil berøre fodboldforeningerne i kommunen som helhed og dermed mange brugere.
Modellen indeholder endvidere punkterne ”Optimeringer” og ”Ukrudtsbekæmpelse ved intelligent punktsprøjtning”, som ikke fører til serviceforringelser for foreningslivet. Entreprenørservice vurderer, at sidstnævnte punkt samlet set vil være den bedste løsning ift. økonomi, CO2, pesticid osv.
Administrationen vurderer det som værende rimeligt, at der sker en forholdsmæssig reduktion i tilskuddet til pleje af grønne arealer i Sørby og Dalmose svarende til den procentvise reduktion i kommunens rammeaftale med Entreprenørservice. Dermed undgås en skævvridning ift. de økonomiske forudsætninger for drift af grønne arealer samt oplevet serviceniveau. 
Endelig vurderer administrationen ud fra en faglig vurdering af bl.a. slid, behov og brugerintensitet, at arealerne/banerne i Tårnborg, Korsør stadionområde (nordlige baner) og Søndermarksskolen er dem, som bedst vil kunne overgå til minimumsdrift.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Entreprenørservice vurderer, at reduktionen ikke vil få personalemæssige konsekvenser.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget vælger Model B som model for udmøntning af vedtaget reduktion på idrætsarealer.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 4. december 2017:
Fraværende:  ingen
Godkendt. Dog ønsker Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, at administrationen undersøger, om besparelsen ift. ukrudt kan indfries på anden vis.