Møde i udvalget d. 5. oktober 2020
4. Opfølgning budget 2020-2023 (D)
Sagsnr.: 330-2020-130323 Dok.nr.: 330-2020-343502 Åbent
Kompetence:
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal drøfte styringsark
for udvalgets punkter i budgetaftalen 2020 2023 og den løbende opfølgning i
2020.
Baggrund
Byrådet vedtog mandag den 28.
oktober 2019 budget for 2020 2023. Aftalen viderefører udarbejdelsen af et
styringsark til den løbende opfølgning for aftalens punkter.
Bilaget indeholder det samlede
styringsark over budgetaftalens punkter. Nedenfor fremgår de af aftalens
punkter, som hører under Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Nr.
|
Overskrift
|
Status og forventet tidsplan
|
Udvalg
|
Status-farve (tekst)
|
Ansvarlig
|
Budgetaftale 2020
|
|||||
2.d.1
|
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk
særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A. Ved igangsætning af business case på sygedagpengeområdet vurderes forbruget at kunne nedjusteres med netto kr. 8,5 mio. Det kræver en investering på konto 6 på kr. 1,5 mio. og kr. 1,5 mio. på konto 5. Konto 5 investeringen vurderes at kunne afholdes indenfor eksisterende rammer. Erfaring fra tidligere personalemæssi-ge investeringer har givet stor besparelse på ydelsessiden. Besparelse kr. 8,5 mio. |
Vi begynder så småt at kunne se effekterne af business
casen - fuld effekt forventes dog først, når alt er implementeret.
|
SBU
|
Mindre afvigelser
|
Chef Henrik Skov
|
2.d.2
|
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk
særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A. Social- og beskæftigelsesområdet - indlagte besparelser på særlige indsatser. På området for jobafklaringsforløb kan der opnås en positiv effekt af investeringen på sygedagpengeområdet svarende til kr. 3,5 mio. Ved investeringen i sygedagpengeområdet vil antallet af langvarige sygedagpengesa-ger mindskes, og derved vil antallet af potentielle jobafklaringsforløb ligeledes blive mindre (se vedlagte business case). Besparelse kr. 3,5 mio. |
Vi begynder så småt at kunne se effekterne af business
casen - fuld effekt forventes dog først, når alt er implementeret.
|
SBU
|
Mindre afvigelser
|
Chef Henrik Skov
|
2.d.3
|
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk
særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A. På integrationsområdet vurderes det muligt at nedjustere forbrug med kr. 4 mio. Gennemgang af antallet på forsørgelse ved indgangen til 4. kvartal 2019 viser en nedgang, som vil have en positiv konsekvens på forsør-gelsen. Nedgangen vil også betyde færre i danskuddannelse, hvorfor forbruget også nedjusteres her. Besparel-se kr. 4 mio. |
Integrationsindsatsen er forsat blandt landets bedst
placerede kommuner på benchmark. Det har været muligt at opnå besparelse på
bl.a. Danskuddannelse, fordi antallet af S-kursister (udenlandske
arbejdstagere) og integrationsborgere var faldende i første halvår.
Tilsvarende opnås færre indtægter i grundtilskud og resultattilskud på
integrationsborgere. Antallet af S-kursister forventes at stige i andet
halvår. Det medfører samlet set et merforbrug. Området er omfattet
budgetgaranti.
|
SBU
|
Mindre afvigelser
|
Leder Helle S.D. Larsen / Chef Henrik Skov
|
2.d.4
|
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk
særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A. Ved omlægning af STU forløb til brug af private aktører og virksomhedsrettede forløb frem for kommunale kan opnås besparelse på kr. 4 mio. Omlægningen vil have en afledt effekt hos de kommunale tilbud, hvor STU for-løbene købes. Tiltaget vil ikke have effekt på forsørgelsesydelsen, men vil alene have betydning for omkostnin-gen til indsatsen. Besparelse kr. 4 mio. |
Grundet 1) ekstraordinær stigende tilgang af unge på
Særligt Tilrettelagt Uddannelse (STU), samt 2) forsinkelse af ændringer på
STU-området grundet coronakrisen, vurderes det ikke muligt at opnå den
besluttede besparelse i 2020.
Social- og Beskæftigelsesudvalget blev ved deres møde i august præsenteret for en handleplan på området. |
SBU
|
Udfordringer!!
|
Leder Zina Zvizdic / Chef Henrik Skov
|
3.c
|
Der tilføres midler til social- og beskæftigelsesområdet
og Førtidspensioner. Slagelse Kommune udfordres, som en række andre kommuner
landet over af en betragtelig vækst i omkostninger på disse områder. Ud over
de udfordrede områder budgetlægges med en fortsat vækst i antallet af
førtidspensioner, på trods af, at partierne gerne så at også denne kurve blev
knækket. Samlet set tilføres der netto følgende beløb (i 1.000 kr.)
2020 2021 2022 2023 28.500 38.700 48.700 80.400 |
Til trods for de ekstra tilførte midler til førtidspension
forventes et merforbrug på ca. 15 mio. kr. en del af årsagen hertil er de
nye seniorpensioner, som der ikke har været budgetlagt tilstrækkeligt med.
|
SBU
|
Afsluttet
|
Ledere Marianne Søgaard og Helle Guldager / Chef Henrik
Skov
|
4.
|
Partierne er opmærksomme på, at forventningerne til
udviklingen på førtidspensionsområdet ikke afspejler den faktiske udvikling i
2019. Med henblik på at imødegå en forventet yderli-gere vækst på området
afsættes en buffer på yderligere 6 mio. kr. i 2020 stigende med dette beløb i
hvert af overslagsårene til 24 mio. kr. i 2023.
|
Til trods for de ekstra tilførte midler til førtidspension
forventes et merforbrug på ca. 15 mio. kr. en del af årsagen hertil er de
nye seniorpensioner, som der ikke har været budgetlagt tilstrækkeligt med.
|
SBU
|
Afsluttet
|
Ledere Marianne Søgaard og Helle Guldager / Chef Henrik
Skov
|
11.b
|
Partierne er enige om, at:
Brugen af eksterne aktører på Jobcenteret reduceres (2 mio. kr. pr. år) |
Det samlede indsatsbudget nedsættes med 2 mio.
|
SBU
|
Afsluttet
|
Leder Marianne Søgaard / Chef Henrik Skov
|
11.c
|
Partierne er enige om, at:
Udgifter til Sprogcenter kan reduceres (med skønsmæssigt) -2,0 mio.kr. |
Afskaffelse af deltagerbetaling for S-kursister 01.07.20
(udenlandske arbejdstagere og studerende) betyder, at der siden starten af
august ses en stigning i antallet af denne gruppe borgere, der har ret til
danskuddannelse. Sprogcenteret har 0-budget og besparelsen skal derfor udmøntes
under integrationsområdet.
|
SBU
|
Mindre afvigelser
|
Leder Line Cramer / Chef Henrik Skov
|
12.
|
Partierne ønsker, at Slagelse Kommune på
beskæftigelsesområdet i sammenlignelige undersøgelser placerer sig markant
bedre fra en placering i laveste tredjedel til indenfor de næste 1-2 år til
en placering i midten af sammenlignelige danske kommuner. Partierne er enig
om, at der skal markante ændringer til indenfor området og ønsker, der senest
december 2019 politisk (for budgetgruppen) fremsættes forslag til initiativer
for de kommende 1-3 år med fokus på øget beskæftigelse og uddannelse.
Partierne ønsker forslaget udarbejdet efter følgende retningslinjer: a. Generel fokus på erhvervsaktive, særlig fokus på unge i alderen 16-30 år. b. Vi vil udfordre beskæftigelsesområdet med fokus på nytænkning og nye arbejdsgange på området. c. Fokus på sammenhængen mellem indsats og effekt. Kommunaldirektøren er ansvarlig for udarbejdelse af forslaget til december 2019 og skal involvere eksterne aktører i udarbejdelsen. |
Social- og Beskæftigelsesudvalget har besluttet, at der
skal arbejdes videre med anbefalingerne fra Mploys rapport. Samme rapport vil
indgå ved temadrøftelse i Byrådet.
|
SBU
|
Afsluttet
|
Chef Henrik Skov
|
Retligt
grundlag
Det retlige grundlag for
budgettet fremgår af Den Kommunale Styringslov §§ 37 40. I Regler for
Økonomistyring for Slagelse Kommune har byrådet fastsat regler for den
økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Social- og
Beskæftigelsesudvalget drøfter punkterne i styringsarket og den løbende
opfølgning for 2020.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chef for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.
at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter styringsark og den løbende
opfølgning i
2020.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 5. oktober 2020:
Fraværende:
Drøftet.
(A), (F), (Ø) og (O) ønsker at foreslå, at det ved
fremtidige styringsark fremgår tydeligere, hvor langt man er i forhold til
opfyldelse af måltallene.
Da (V) og (O) ikke er en del af budgetaftalen, tager (V) og
(O) forbehold for opfølgning på Budgetaftale 2020-2023.