Møde i udvalget d. 14. juni 2021

25.   Videre arbejde med kernefortællingen herunder Broløbet (B)

Sagsnr.: 330-2021-40177                 Dok.nr.: 330-2021-195359          Åbent

Kompetence:

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget skal tage stilling til dette forslag til langsigtet udrulning af Kernefortællingen, og de 300.000 kroner til markedsføring med afsæt i Kernefortælling i forbindelse med Broløbet.

Sagens indhold

Kernefortællingen blev godkendt af Byrådet den 26. april 2021. Med beslutningen fulgte en bemærkning om, at Kernefortællingen kun får effekt og dermed værdi, hvis alle relevante interessenter og aktører i kommunen ejer og bruger den – og bruger den over en meget lang tidshorisont (10 år).  Derfor fik administrationen til opgave at danne et overblik over, hvordan indsatsen tænkes struktureret og organiseret.

Hertil kommer, at Økonomiudvalget på møde den 25. maj besluttede at bevilge 300.000 kroner til markedsføring ved Broløbet, med afsæt i Kernefortællingen.

Administrationen har inddelt det videre arbejde i følgende spor:

Pkt. 1: Forankring hos flere. Eksternt, internt og politisk.
Trin 1 (Nu+)

Pkt. 2: Markedsføring og kampagner. Målrettede indsatser.
Trin 1 (Nu+)

Pkt. 3:Media & Public Relations. Trykte og sociale medier, journalistik og redaktion.
Trin 2 (Snarest muligt)

Pkt. 4: Æstetik. Grafisk identitet og kommunikation.
Trin 2-3 (December+)

Pkt. 5: Politikudvikling og –udmøntning. Samskabelse med borgere og interessenter.
Trin 3 eller 4 (Afgøres af byråd)

Pkt. 6: Omdømme- og kendskabsundersøgelser.
Trin 4 (Om et år+)

Bilag uddyber sporene.

Retligt grundlag

Intet at bemærke

Handlemuligheder

Økonomiudvalget kan forholde sig til den samlede plan eller vurdere de enkelte punkter. Der er en indbyrdes afhængighed mellem punkterne, og planen skal efterfølgende revideres hvis der fravælges punkter, men det kan lade sig gøre.

Pkt 1. Formålet med dette spor er at sikre at så mange aktører som muligt taler ind i samme og konsistente historie om de styrkepositioner, som Slagelse Kommune (som geografi) har. Derfor ses dette spor som præmissen for, at de øvrige spor lader sig gøre.

Pkt 2. Hvis der skal være en vedvarende og langsigtet markedsføring af Slagelse Kommune forudsætter det en politisk drøftelse af ambitionsniveau og efterfølgende vilje til en langsigtet investering i markedsføring.

Pkt. 3. Hvis der skal være en systematisk og øget profilering i de såkaldt landsdækkende medier, og generelt i medier uden for egen Region så forudsætter det assistance fra eksternt bureau med vedvarende fokus på – og viden om - disse medier.

Pkt. 4. Formålet med dette spor er at al visuel æstetik og grafik understøtter kernefortællingens budskaber og det visionære i den. Den nuværende grafiske identitet er fra kommunesammenlægningen og derfor foreslås en modernisering/opdatering af Kommunens design.

Pkt. 5. Formålet med dette spor er at sikre, at kernefortællingens styrkepositioner udmøntes af handling der understøtter fortællingen.

Pkt. 6. Set i lyset af den lange tidshorisont anbefaler administrationen, at der årligt eller hvert andet år gennemføres en måling, hvor til- og fraflyttere interviewes om årsager til skifte samt målinger af kommunens omdømme i øvrigt.

Vurdering

Det er administrationens vurdering at de valgte spor og det anbefalede budget kan bevæge Slagelse Kommune i den langsigtede retning, som Byrådet ønsker.

Der hersker ingen tvivl om, at ændring af en opfattelse af en kommune fordrer en langsigtet indsats, og Kernefortællingen kan indgå som et element i en sådan ændring.

Administrationen vurderer, at det nuværende momentum post-Corona hvor flere borgere overvejer at fraflytte de store byer giver en åbning for at tiltrække borgere til Slagelse Kommune. Tilflytning har mange facetter – familie, venner, beskæftigelse m.m. og derfor skal arbejdet med Kernefortællingen suppleres af et vedvarende fokus på at etablere boliger, arbejdspladser, gode institutioner m.m.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I vedlagte bilag er der indsat estimater for de udgifter som er forbundet med indsatsen. Efterfølgende skal der indhentes tilbud på de besluttede konkrete aktiviteter, og på den baggrund vurderes tidsplan, udbud m.v.

I forhold til de 300.000 kroner som Byrådet har afsat til at få Kernefortællingen ind i markedsføring af Broløbet vil der komme separat plan for den aktivitet.

Tværgående konsekvenser

Kernefortællingen er netop det – en fortælling. Hvis opfattelsen af kommunen skal ændres, skal borgere i kommunen og potentielle tilflyttere blive bekræftet i, at vi er det, som vi siger vi er. Derfor skal alle dele af kommunen (både den kommunale organisation og eksterne lokale interessenter) understøtte fortællingen gennem handlinger.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Økonomiudvalget drøfter og beslutter omfang af det videre arbejde med Kernefortællingen og markedsføring med afsæt i samme i forbindelse med Broløbet.

Bilag

330-2021-200400

Notat - Bilag til Kernefortælling _ ØU 14 Juni 2021

Beslutning i Økonomiudvalget den 14. juni 2021:

Fraværende: 

At 1 - Godkendt.

I forhold til Broløbet får Økonomiudvalget orientering om status for de igangsatte aktiviteter inden sommerferien.

Thomas Clausen (Ø) stemte imod.