Møde i udvalget d. 12. april 2021
527. Mulige omprioriteringer inden for Børne- og Ungeudvalgets egen ramme (B)
Sagsnr.: 330-2020-164872 Dok.nr.: 330-2021-109619 Åbent
Kompetence:
|
Børne- og Ungeudvalget
|
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal beslutte, om der skal ændres i
prioriteringerne indenfor udvalgets egen ramme med udgangspunkt i de på
udvalgsmødet d. 8. marts 2021 fremsatte kan/skal-opgaver.
Sagens indhold
Byrådet vedtog den 14. december 2020
tidsplan for processen for behandling og vedtagelse af budget 2022-25. Det blev
i den forbindelse besluttet, at fagudvalgene i løbet af foråret 2021 skal
drøfte udvalgets budget.
På mødet i d. 11. januar 2021
besluttede Børne- og Ungeudvalget at godkende budgetprocessen, der indeholdt
følgende temaer:
·
Februar Status på udviklingen i
budgetforudsætninger siden vedtagelsen af budget 2021.
·
Marts - kan/skal og mulige
omprioriteringer inden for rammen.
· April og maj dialogmøder med relevante interessenter og
evt. fællesmøder med andre udvalg. Drøftelse af regnskab 2020, budgetopfølgning
2 og betydning for budgetforslag
·
Maj samlet budgetforslag for området.
Børne- og Ungeudvalget besluttede desuden på deres møde d. 8
marts 2021, at administrationen på kommende møde skulle præsentere mulighederne
for omfordeling af ressourcer på de tre områder. Udvalget bemærkede i den
forbindelse, at de har fokus på trivsel og tidlig forebyggelse.
Børne- og Ungeudvalgets område
vedrører både myndighedsområderne Skole, Dagtilbud og Børn og Familie, og
redegørelsen er derfor opdelt.
Det særlige børne- og
ungeområde
På det særlige børne- og
ungeområde er en stor del af budgettet disponeret til lovpligtige opgaver, som
følger af Lov og Social Service, jf. bilag 1 til sag 509.
Ud af det samlede budget for 2022
på ca. 298 mio. kr. er det budgetlagt ca. 165 mio. kr. til foranstaltninger,
eksempelvis opholdssteder, plejefamilier og døgntilbud, hvor kommunen skal
vælge den eller de tilbud, der bedst kan løse de problemer og behov, der er
afdækket gennem en børnefaglig undersøgelse.
35 mio. kr. går til kompensation
for merudgifter, tabt arbejdsfortjeneste m.v. En skal-opgave.
Ca. 90 mio. kr. er budgetlagt til
forebyggende indsatser, hvor kommunen skal sørge for forskellige typer
af tilbud til børn og unge, der har behov for særlig støtte, herunder støtte
til familier.
For alle de nævnte aktiviteter
foretages bevillinger på baggrund af konkrete individuelle vurderinger. Ved
valg mellem flere lige egnede tilbud iagttages økonomiske hensyn. På ingen af
de nævnte budgetposter har der de seneste år været mindreforbrug.
Herudover er der budgetposter på
ca. 8,2 mio. kr., som vedrører opgaver, der kan karakteriseres som kan-opgaver,
hvor der over tiden er truffet konkrete politiske beslutninger. For alle
aktiviteters vedkommende har de haft til formål at understøtte forebyggende
indsatser. Det drejer sig om følgende:
·
Ferietilbud til udsatte børn og unge,
Bildsølejren og Feriebørn Dansk Røde Kors samlet 208.000 kr.
·
Netværkstilbud til børn og forældre
Projekt Fru Larsen 37.000 kr.
·
Familiekoordinatorer, rådgivende
indsatser i familier 3,2 mio. kr.
·
Distriktsrådgiver i dagtilbud og på
skolerne 3,9 mio. kr.
·
God Start - Ung Mor støtte og
vejledning til unge mødre 1,0 mio. kr.
Der er stor efterspørgsel efter
ferietilbud og distriktsrådgiverne, familiekoordinatorer og støtte til unge
mødre.
Projekt Fru Larsen har de senere
år oplevet begrænset opbakning fra målgruppen, og aktiviteterne har det seneste
år reelt været indstillet.
Røde Kors oplever, at der er et
stigende behov for pladser på deres årlige sommerlejr for udsatte børn og unge.
Skoleområdet
På skoleområdet hører de fleste
opgaver til i kategorien skal-opgaver med mulighed for justering. Det vil sige,
at lovgivningen fastsætter enten et minimum eller en ramme for en given opgave,
men at der samtidig er relativt stor mulighed for politisk at sætte
ambitionsniveauet.
Dette er også gældende for
tildelingen af midler i ressourcemodellen for almenskolerne, der er godkendt af
Byrådet. Her tildeles midler ud fra det af ministeriet givne
minimums-undervisningstimetal samt ud fra gennemsnitslønninger for hhv. lærere
og pædagoger. Ud over disse elementer, der med god ret kan siges at være
modellens basis, er der andre elementer, der ikke på samme vis er bundet op på
lovgivningen.
Desuden er der på skoleområdet en
række politisk bestemte budgettildelinger både centralt og på virksomhederne
der ligeledes ikke er skal-opgaver i lovgivningsmæssig forstand.
Dagtilbudsområdet
Hovedparten
af budgettet er målrettet aktivitet i kommunale og selvejende dagtilbud samt
afledte poster herunder forældrebetaling og tilskud til private tilbud.
Udgifterne hertil udtrykker det politisk besluttede serviceniveau, som
indeholder beslutning om ressourcetildelingsmodel, åbningstider og lukkedage.
I alt er knap 370 mio. kr. allokeret til dagtilbud og pasning af børn via de
ressourcetildelingsmodeller, der er gældende i Slagelse Kommune. Det er muligt
at lave en anderledes fordeling af midlerne, ligesom det er muligt at reducere
i det samlede beløb. Det er skal-opgaver med mulighed for justering.
På
Børne- og Ungeudvalgsmødet den 8. marts 2021 blev forvaltningen bedt om at
uddybe Tilskud til forældre vedr. pasning af egne børn samt Børnegården
Aften- og natåbent. Begge er tilbud, som Dagtilbudsloven sætter rammerne for, men
ikke sætter krav om.
Der
stilles ikke specifikke krav til åbningstiderne i dagtilbuddene i
dagtilbudsloven. Men det er lovfastsat, at den daglige åbningstid skal udgøre
et reelt pasningstilbud, og at åbningstiden under ét skal fastsættes, så den er
egnet til at dække det lokale behov for fleksible pasningsmuligheder i
dagtilbud. Hvis der er behov for det lokalt, kan dagtilbud oprettes med åbent
både i dag- og nattetimerne.
Tilskud
til pasning af egne børn understøtter forældres valgmuligheder og
fleksibilitet. Såfremt det ikke længere skal være et tilbud i Slagelse Kommune,
har forældrene pladsgaranti i et alderssvarende dagtilbud.
Retligt grundlag
Styrelseslovens §37-40 omkring kommuners budgetlægning samt
vedtaget budgetproces for budget 2022.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan drøfte og beslutte mulighederne
for omprioriteringer
Vurdering
Det særlige børne- og ungeområde
Det er administrationens vurdering, at det vil give mening
at omprioritere de midler, der er budgetteret til projekt Fru Larsen. De
øvrige midler, der anvendes på forebyggende kan-opgaver, kan tillige
omprioriteres, men med den risiko, at det øger behovet for mere indgribende og
dyrere indsatser.
Skoleområdet
Det er administrationens vurdering, at udvalget kan
genbesøge og drøfte de opgaver, hvor der er mulighed
for politisk at sætte ambitionsniveauet.
Dagtilbudsområdet
Hovedparten af budgettet på dagtilbudsområdet er allokeret
til dagtilbud og pasning af børn via ressourcetildelingsmodeller. Det er muligt
at ændre dette, og Børne- og Ungeudvalget besluttede primo 2021, at der skal
nedsættes en arbejdsgruppe, der skal komme med forslag til ny model. Det er
muligt at ændre kriterier for tildeling samt åbningstider og lukkedage.
Det er administrationens vurdering, at der kan foretages
omprioritering på samtlige poster på dagtilbudsområdet. For nogle poster er der
indgået aftaler/kontrakter, mens det for andre, for eksempel dagtilbuddenes
budgetter, vil være lønsum til medarbejdere, der bliver påvirket af ændringer.
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
Såfremt der er politisk er ønske om omprioriteringer af
poster, er det administrationens anbefaling, at der udarbejdes en konkret sag,
der belyser fordele og ulemper, samt udarbejdes en tids-, proces- og
involveringsplan.
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Social- og Projektchefen,
Skolechefen og Dagtilbudschefen indstiller,
1.
at Børne- og Ungeudvalget drøfter og beslutter mulighederne for
omprioriteringer.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 12. april 2021:
Fraværende:
Udvalget besluttede, at der skal arbejdes videre med at
identificere projekter og indsatser, der kan eventuelt kan reduceres eller
afvikles med henblik på at skabe rum for en omprioritering til tidlige
indsatser.