Møde i udvalget d. 12. april 2021

527. Mulige omprioriteringer inden for Børne- og Ungeudvalgets egen ramme (B)

Sagsnr.: 330-2020-164872             Dok.nr.: 330-2021-109619                                Åbent
Kompetence:
Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal beslutte, om der skal ændres i prioriteringerne indenfor udvalgets egen ramme med udgangspunkt i de på udvalgsmødet d. 8. marts 2021 fremsatte kan/skal-opgaver.
Sagens indhold
Byrådet vedtog den 14. december 2020 tidsplan for processen for behandling og vedtagelse af budget 2022-25. Det blev i den forbindelse besluttet, at fagudvalgene i løbet af foråret 2021 skal drøfte udvalgets budget.
På mødet i d. 11. januar 2021 besluttede Børne- og Ungeudvalget at godkende budgetprocessen, der indeholdt følgende temaer:
·        Februar – Status på udviklingen i budgetforudsætninger siden vedtagelsen af budget 2021.
·        Marts - kan/skal og mulige omprioriteringer inden for rammen.
·       April og maj – dialogmøder med relevante interessenter og evt. fællesmøder med andre udvalg. Drøftelse af regnskab 2020, budgetopfølgning 2 og betydning for budgetforslag
·        Maj – samlet budgetforslag for området.
Børne- og Ungeudvalget besluttede desuden på deres møde d. 8 marts 2021, at administrationen på kommende møde skulle præsentere mulighederne for omfordeling af ressourcer på de tre områder. Udvalget bemærkede i den forbindelse, at de har fokus på trivsel og tidlig forebyggelse.
Børne- og Ungeudvalgets område vedrører både myndighedsområderne Skole, Dagtilbud og Børn og Familie, og redegørelsen er derfor opdelt.
Det særlige børne- og ungeområde
På det særlige børne- og ungeområde er en stor del af budgettet disponeret til lovpligtige opgaver, som følger af Lov og Social Service, jf. bilag 1 til sag 509.
Ud af det samlede budget for 2022 på ca. 298 mio. kr. er det budgetlagt ca. 165 mio. kr. til foranstaltninger, eksempelvis opholdssteder, plejefamilier og døgntilbud, hvor kommunen skal vælge den eller de tilbud, der bedst kan løse de problemer og behov, der er afdækket gennem en børnefaglig undersøgelse.
35 mio. kr. går til kompensation for merudgifter, tabt arbejdsfortjeneste m.v. En skal-opgave.
Ca. 90 mio. kr. er budgetlagt til forebyggende indsatser, hvor kommunen skal sørge for forskellige typer af tilbud til børn og unge, der har behov for særlig støtte, herunder støtte til familier.
For alle de nævnte aktiviteter foretages bevillinger på baggrund af konkrete individuelle vurderinger. Ved valg mellem flere lige egnede tilbud iagttages økonomiske hensyn. På ingen af de nævnte budgetposter har der de seneste år været mindreforbrug.
Herudover er der budgetposter på ca. 8,2 mio. kr., som vedrører opgaver, der kan karakteriseres som kan-opgaver, hvor der over tiden er truffet konkrete politiske beslutninger. For alle aktiviteters vedkommende har de haft til formål at understøtte forebyggende indsatser. Det drejer sig om følgende:
·        Ferietilbud til udsatte børn og unge, Bildsølejren og Feriebørn Dansk Røde Kors – samlet 208.000 kr.
·        Netværkstilbud til børn og forældre – Projekt Fru Larsen – 37.000 kr.
·        Familiekoordinatorer, rådgivende indsatser i familier – 3,2 mio. kr.
·        Distriktsrådgiver i dagtilbud og på skolerne – 3,9 mio. kr.
·        God Start - Ung Mor – støtte og vejledning til unge mødre – 1,0 mio. kr.
Der er stor efterspørgsel efter ferietilbud og distriktsrådgiverne, familiekoordinatorer og støtte til unge mødre.
Projekt Fru Larsen har de senere år oplevet begrænset opbakning fra målgruppen, og aktiviteterne har det seneste år reelt været indstillet.
Røde Kors oplever, at der er et stigende behov for pladser på deres årlige sommerlejr for udsatte børn og unge.
Skoleområdet
På skoleområdet hører de fleste opgaver til i kategorien skal-opgaver med mulighed for justering. Det vil sige, at lovgivningen fastsætter enten et minimum eller en ramme for en given opgave, men at der samtidig er relativt stor mulighed for politisk at sætte ambitionsniveauet.
Dette er også gældende for tildelingen af midler i ressourcemodellen for almenskolerne, der er godkendt af Byrådet. Her tildeles midler ud fra det af ministeriet givne minimums-undervisningstimetal samt ud fra gennemsnitslønninger for hhv. lærere og pædagoger. Ud over disse elementer, der med god ret kan siges at være modellens basis, er der andre elementer, der ikke på samme vis er bundet op på lovgivningen.
Desuden er der på skoleområdet en række politisk bestemte budgettildelinger – både centralt og på virksomhederne – der ligeledes ikke er ”skal-opgaver” i lovgivningsmæssig forstand.
Dagtilbudsområdet
Hovedparten af budgettet er målrettet aktivitet i kommunale og selvejende dagtilbud samt afledte poster – herunder forældrebetaling og tilskud til private tilbud. Udgifterne hertil udtrykker det politisk besluttede serviceniveau, som indeholder beslutning om ressourcetildelingsmodel, åbningstider og lukkedage.  I alt er knap 370 mio. kr. allokeret til dagtilbud og pasning af børn via de ressourcetildelingsmodeller, der er gældende i Slagelse Kommune. Det er muligt at lave en anderledes fordeling af midlerne, ligesom det er muligt at reducere i det samlede beløb. Det er skal-opgaver med mulighed for justering.
På Børne- og Ungeudvalgsmødet den 8. marts 2021 blev forvaltningen bedt om at uddybe ”Tilskud til forældre vedr. pasning af egne børn” samt ”Børnegården – Aften- og natåbent”. Begge er tilbud, som Dagtilbudsloven sætter rammerne for, men ikke sætter krav om.
Der stilles ikke specifikke krav til åbningstiderne i dagtilbuddene i dagtilbudsloven. Men det er lovfastsat, at den daglige åbningstid skal udgøre et reelt pasningstilbud, og at åbningstiden under ét skal fastsættes, så den er egnet til at dække det lokale behov for fleksible pasningsmuligheder i dagtilbud. Hvis der er behov for det lokalt, kan dagtilbud oprettes med åbent både i dag- og nattetimerne.
Tilskud til pasning af egne børn understøtter forældres valgmuligheder og fleksibilitet. Såfremt det ikke længere skal være et tilbud i Slagelse Kommune, har forældrene pladsgaranti i et alderssvarende dagtilbud.
Retligt grundlag
Styrelseslovens §37-40 omkring kommuners budgetlægning samt vedtaget budgetproces for budget 2022.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan drøfte og beslutte mulighederne for omprioriteringer
Vurdering
Det særlige børne- og ungeområde
Det er administrationens vurdering, at det vil give mening at omprioritere de midler, der er budgetteret til projekt ”Fru Larsen”. De øvrige midler, der anvendes på forebyggende kan-opgaver, kan tillige omprioriteres, men med den risiko, at det øger behovet for mere indgribende og dyrere indsatser.
Skoleområdet
Det er administrationens vurdering, at udvalget kan genbesøge og drøfte de opgaver, hvor der er mulighed for politisk at sætte ambitionsniveauet.
Dagtilbudsområdet
Hovedparten af budgettet på dagtilbudsområdet er allokeret til dagtilbud og pasning af børn via ressourcetildelingsmodeller. Det er muligt at ændre dette, og Børne- og Ungeudvalget besluttede primo 2021, at der skal nedsættes en arbejdsgruppe, der skal komme med forslag til ny model. Det er muligt at ændre kriterier for tildeling samt åbningstider og lukkedage.
Det er administrationens vurdering, at der kan foretages omprioritering på samtlige poster på dagtilbudsområdet. For nogle poster er der indgået aftaler/kontrakter, mens det for andre, for eksempel dagtilbuddenes budgetter, vil være lønsum til medarbejdere, der bliver påvirket af ændringer.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Såfremt der er politisk er ønske om omprioriteringer af poster, er det administrationens anbefaling, at der udarbejdes en konkret sag, der belyser fordele og ulemper, samt udarbejdes en tids-, proces- og involveringsplan.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Social- og Projektchefen, Skolechefen og Dagtilbudschefen indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget drøfter og beslutter mulighederne for omprioriteringer.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12. april 2021:
Fraværende: 
Udvalget besluttede, at der skal arbejdes videre med at identificere projekter og indsatser, der kan eventuelt kan reduceres eller afvikles med henblik på at skabe rum for en omprioritering til tidlige indsatser.