Møde i udvalget d. 4. november 2019

7.     Opnormering af Kontrolgruppen (O)

Sagsnr.: 330-2019-40719               Dok.nr.: 330-2019-226217                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Økonomiudvalget har på sit møde den 20. maj 2019 besluttet en businesscase på opnormering af kontrolområdet.
En opnormering vil give administrationen mulighed for at gennemføre flere fokuskontroller og registertjek af, om borgere på overførselsindkomst har formue eller lønindtægt, som kan dække borgerens behov for forsørgelse, og om borgerne løbende opfylder regler for udbetaling af forsørgelsesydelser. Det forventes, at en øget kontrol vil kunne medføre et samlet provenu svarende til løn til 2 fuldtidsstillinger.
Økonomiudvalget har besluttet, at de 2 fuldtidsstillinger finansieres på Konto 5 (forsørgelsesydelser) på Social- og Beskæftigelsesudvalgets område.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Da sagen har været behandlet i Økonomiudvalget, kan Social- og Beskæftigelsesudvalget tage denne orientering til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Driftsønske i 1000 kr. gældende fra 1. juli 2019
Budgetår 2019
Budgetår 2020
Budgetår 2021
Budgetår 2022
Total
Lønudgift til 2 kontrol medarbejdere, konto 6
-550
-1.000
-1.000
-1.000
-3.550
Sparede kommunale udgifter til kontanthjælp, konto 5
0
400
500
500
1.400
Sparede kommunale udgifter til uddannelseshjælp, konto 5
0
300
400
400
1.100
Sparede sygedagpenge og fleksydelse, konto 5
0
300
400
400
1.100
I alt netto
-550
0
300
300
50
I Økonomiudvalgets behandling af sagen blev fremlagt følgende økonomiske bemærkninger:
”Det er vanskeligt at skønne om en opnormering direkte kan aflæses i de kommunale budgetter på overførselsområdet.
Det er dog administrationens vurdering, at et ekstra kvalitetstjek inden der ”trykkes på udbetalingsknappen” vil medføre færre fejludbetalinger og dermed på sigt understøtte kommunens indsats på kontroltrin 1 og 2.
Businesscasen er behæftet med stor usikkerhed, idet der ikke aktuelt findes et digitalt redskab, som kan dokumentere indsatsen. Administrationen foreslår derfor, at der tages udgangspunkt i en balanceret business model, hvor ambitionen er, at indsatsen skal modsvare lønudgiften til 2 medarbejdere over en 3 årig periode”.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservide indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. november 2019:
Fraværende:  Helle Blak (F), Søren Lund Hansen (O)
Orienteringen taget til orientering med bemærkning om, at opnormeringen skal kunne rumme juridisk kompetence og er gældende for:
Kontroltrin 1: Der foretages en vurdering af borgerens berettigelse til ydelse på grundlag af en ansøgning. Kontrollen af borgererens oplysninger i ansøgningen foretages gennem opslag i egne it-systemer og offentlige registrere såsom CPR, e-indkomst mv.
samt
Kontroltrin 2: Her er det de medarbejdere, der udbetaler en ydelse i kommunen, der har ansvar for løbende at følge op på ændringer i borgerens forhold, som kan have betydning for berettigelse af modtagelse af ydelsen.
Vigtige elementer her er borgerens egne oplysninger samt elektroniske adviser fra fagsystemer og CPR registret.
Social- og Beskæftigelsesudvalget bemærker, at det er en forebyggende indsats.
Kontrolgruppen opfordres til at samarbejde med andre instanser.