Møde i udvalget d. 10. august 2020

10.   Budgetdialogproces (D)

Sagsnr.: 330-2020-118084             Dok.nr.: 330-2020-282734                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter outputtet fra udvalgets dialogmøde med borgere og interessenter forud for budgetforhandlingerne.
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget holdt den 17. juni 2020 et virtuelt dialogmøde med områdets borgere og interessenter med det formål at få input til de kommende budgetforhandlinger.
Deltagelse
Til mødet var følgende interessenter inviteret: Det Lokale Arbejdsmarkedsråd (LAR), SektorMED i Center for Arbejdsmarked og Integration samt alle ikke kommunale partnerskabsvirksomheder med adresse i Slagelse Kommune. Derudover var der indgået direkte aftale med i alt 19 borgere bredt fordelt på områdets forsørgelsesgrupper.
I alt deltog der tre medlemmer fra LAR, en repræsentant fra en partnerskabsvirksomhed, femten SektorMED-medlemmer og seks borgere.
Temaer for dialogen
Der var to overordnede temaer for dialogen: 1) Håndtering af følgerne efter COVID-19 samt 2) Mødet med jobcenteret – oplevelsen af mødet og samarbejdet, hvad fungerede/ fungerede ikke samt konkrete løsningsforslag til en positiv udvikling af Jobcenteret.
Set-up
Alle deltagere startede med at være fælles i et virtuelt mødelokale, hvor udvalgsformanden bød velkommen og Arbejdsmarkedschefen gav en kort introduktion til områdets tendenser og udfordringer. Efterfølgende var der dialog i mindre grupper. Der var i alt tre grupper, som hver havde en af udvalgets politikere som ordstyrer. Grupperne var sammensat på tværs af deltagernes tilhørsforhold.
Output fra gruppedrøftelserne
Overordnet set kan outputtet fra gruppedrøftelserne tematiseres jf. nedenstående (ikke i prioriteret rækkefølge):
1.    Færre sagsbehandlerskift
I lighed med sidste år, er et af de emner, der nævnes flere gange, at det er gavnligt med én sagsbehandler. Dette sikrer en bedre kontinuitet i sagerne og skaber tryghed for borgerne. Dette underbygges tillige af forskning, hvor fx Beskæftigelses Indikator Projektet (BIP-projektet) peger på, at hvert sagsbehandlerskift reducerer aktivitetsparate kontanthjælpsmodtageres chance for at finde beskæftigelse med 22%.
Netop færre sager pr. sagsbehandler er en del af fundamentet for flere af de aktuelle projekter, der er på landsplan; Flere skal med 1 og 2, TVIR- og nu BIR-projektet.
2.    Samspil mellem fagligheder og fokus på løbende opkvalificering 
Der peges gentagne gange på, at det tværgående samarbejde mellem fagligheder og centre kunne fungere bedre. I de tilfælde hvor borgeren har en sag i flere centre, er der i højere grad behov for tværgående samarbejde og koordinering – der peges også her på ønsket om én (koordinerende) sagsbehandler;
a.    Tværgående sagsbehandling ønskes – behandling af det hele menneske og den hele sag. Teamtankegangen bør indføres a la den, der kendes fra hospitalsverdenen.
b.    Der kan med fordel kigges på den koordinerende kontaktperson i integration som inspiration til andre ydelsesområder.
Der kunne med fordel prioriteres og investeres mere i medarbejderne løbende udvikling og efteruddannelse – fx kunne der være mere fokus på konkret træning i at afholde jobrettede samtaler med borgerne.
3.    Løbende dialog og kvalitetssikring
Der kan med fordel være større fokus på at inddrage borgerne i udviklingen af kvalitetsarbejdet – dette kan fx gøres ved fokusgruppeinterviews, oprettelse af et borgerpanel, spørgeskemaundersøgelse eller lignende. Det er afgørende, at det skal opleves som et samarbejde mellem kommune og borgere, således der er fokus, hvordan der kan ske en positiv udvikling indenfor de givne rammer – såvel økonomiske som lovgivningsmæssige.
De uredigerede opsamlinger fra grupperne fremgår af bilaget.
Retligt grundlag
Den Kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal drøfte, hvilke emner udvalget vil prioritere ved de kommende budgetforhandlinger.
Vurdering
Det er Administrationens vurdering, at det vil kræve såvel en økonomisk som en tidsmæssig prioritering, at skulle arbejde videre med de tre temaer jf. ovenstående. For de kommende budgetforhandlinger vil der for hvert af emnerne kunne lægges vægt på:
Færre sagsbehandlerskift:
-      Opnormere af antallet af sagsbehandlere
-      Investering i den kulturændring det vil være, at ændre mind-set og vaner
Samspil mellem fagligheder og fokus på løbende opkvalificering 
-      Investering i efteruddannelse
Løbende dialog og kvalitetssikring
-      Investering i udviklingen af kvalitetssikringsarbejdet
-      Prioritering af tid og ressourcer i forhold til de løbende dialoger og opfølgninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
En konkret beskrivelse og vurdering vedr. de økonomiske og personalemæssige konsekvenser vil afhænge af de prioriteringer, der måtte komme, herunder den endelige udformning af budgetaftalen.
Konsekvenser for andre udvalg
En konkret beskrivelse af eventuelle konsekvenser for andre udvalg vil afhænge af de prioriteringer, der måtte komme, herunder den endelige udformning af budgetaftalen.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter punktet.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Drøftet.
Social- og Beskæftigelsesudvalget tilslutter sig administrationens anbefalinger og foreslår, at der igangsættes en prøvehandling i forhold til de anbefalede fokuspunkter.