Møde i udvalget d. 10. august 2020
10. Budgetdialogproces (D)
Sagsnr.: 330-2020-118084 Dok.nr.: 330-2020-282734 Åbent
Kompetence:
Social- og
Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter outputtet fra
udvalgets dialogmøde med borgere og interessenter forud for
budgetforhandlingerne.
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget holdt den 17. juni 2020 et
virtuelt dialogmøde med områdets borgere og interessenter med det formål at få
input til de kommende budgetforhandlinger.
Deltagelse
Til mødet var følgende interessenter inviteret: Det Lokale
Arbejdsmarkedsråd (LAR), SektorMED i Center for Arbejdsmarked og Integration
samt alle ikke kommunale partnerskabsvirksomheder med adresse i Slagelse
Kommune. Derudover var der indgået direkte aftale med i alt 19 borgere bredt
fordelt på områdets forsørgelsesgrupper.
I alt deltog der tre medlemmer fra LAR, en repræsentant fra
en partnerskabsvirksomhed, femten SektorMED-medlemmer og seks borgere.
Temaer for dialogen
Der var to overordnede temaer for dialogen: 1) Håndtering af
følgerne efter COVID-19 samt 2) Mødet med jobcenteret oplevelsen af mødet og
samarbejdet, hvad fungerede/ fungerede ikke samt konkrete løsningsforslag til
en positiv udvikling af Jobcenteret.
Set-up
Alle deltagere startede med at være fælles i et virtuelt
mødelokale, hvor udvalgsformanden bød velkommen og Arbejdsmarkedschefen gav en
kort introduktion til områdets tendenser og udfordringer. Efterfølgende var der
dialog i mindre grupper. Der var i alt tre grupper, som hver havde en af
udvalgets politikere som ordstyrer. Grupperne var sammensat på tværs af
deltagernes tilhørsforhold.
Output fra gruppedrøftelserne
Overordnet set kan outputtet fra gruppedrøftelserne
tematiseres jf. nedenstående (ikke i prioriteret rækkefølge):
1. Færre
sagsbehandlerskift
I
lighed med sidste år, er et af de emner, der nævnes flere gange, at det er
gavnligt med én sagsbehandler. Dette sikrer en bedre kontinuitet i sagerne og
skaber tryghed for borgerne. Dette underbygges tillige af forskning, hvor fx
Beskæftigelses Indikator Projektet (BIP-projektet) peger på, at hvert
sagsbehandlerskift reducerer aktivitetsparate kontanthjælpsmodtageres chance
for at finde beskæftigelse med 22%.
Netop
færre sager pr. sagsbehandler er en del af fundamentet for flere af de aktuelle
projekter, der er på landsplan; Flere skal med 1 og 2, TVIR- og nu
BIR-projektet.
2. Samspil
mellem fagligheder og fokus på løbende opkvalificering
Der
peges gentagne gange på, at det tværgående samarbejde mellem fagligheder og
centre kunne fungere bedre. I de tilfælde hvor borgeren har en sag i flere
centre, er der i højere grad behov for tværgående samarbejde og koordinering
der peges også her på ønsket om én (koordinerende) sagsbehandler;
a. Tværgående sagsbehandling
ønskes behandling af det hele menneske og den hele sag. Teamtankegangen bør
indføres a la den, der kendes fra hospitalsverdenen.
b. Der kan med
fordel kigges på den koordinerende kontaktperson i integration som inspiration
til andre ydelsesområder.
Der kunne med fordel prioriteres og
investeres mere i medarbejderne løbende udvikling og efteruddannelse fx kunne
der være mere fokus på konkret træning i at afholde jobrettede samtaler med
borgerne.
3. Løbende
dialog og kvalitetssikring
Der
kan med fordel være større fokus på at inddrage borgerne i udviklingen af
kvalitetsarbejdet dette kan fx gøres ved fokusgruppeinterviews, oprettelse af
et borgerpanel, spørgeskemaundersøgelse eller lignende. Det er afgørende, at
det skal opleves som et samarbejde mellem kommune og borgere, således der er
fokus, hvordan der kan ske en positiv udvikling indenfor de givne rammer
såvel økonomiske som lovgivningsmæssige.
De uredigerede opsamlinger fra grupperne fremgår af bilaget.
Retligt
grundlag
Den Kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om
kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for
budgetlægningen.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal drøfte, hvilke emner
udvalget vil prioritere ved de kommende budgetforhandlinger.
Vurdering
Det er Administrationens vurdering, at det vil kræve såvel
en økonomisk som en tidsmæssig prioritering, at skulle arbejde videre med de
tre temaer jf. ovenstående. For de kommende budgetforhandlinger vil der for
hvert af emnerne kunne lægges vægt på:
Færre sagsbehandlerskift:
- Opnormere
af antallet af sagsbehandlere
- Investering
i den kulturændring det vil være, at ændre mind-set og vaner
Samspil mellem fagligheder og fokus på løbende
opkvalificering
- Investering
i efteruddannelse
Løbende dialog og kvalitetssikring
- Investering
i udviklingen af kvalitetssikringsarbejdet
- Prioritering
af tid og ressourcer i forhold til de løbende dialoger og opfølgninger
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
En konkret beskrivelse og vurdering vedr. de økonomiske og
personalemæssige konsekvenser vil afhænge af de prioriteringer, der måtte
komme, herunder den endelige udformning af budgetaftalen.
Konsekvenser
for andre udvalg
En konkret beskrivelse af eventuelle konsekvenser for andre
udvalg vil afhænge af de prioriteringer, der måtte komme, herunder den endelige
udformning af budgetaftalen.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.
at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter punktet.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 10. august 2020:
Fraværende:
Drøftet.
Social- og Beskæftigelsesudvalget tilslutter sig
administrationens anbefalinger og foreslår, at der igangsættes en prøvehandling
i forhold til de anbefalede fokuspunkter.