Møde i udvalget d. 7. august 2017

7.     Godkendelse af Rammeaftale 2018 og 2019 for det specialiserede social- og undervisningsområde (B)

Sagsnr.: 330-2017-16482               Dok.nr.: 330-2017-425855                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Rammeaftale 2018 og 2019 på det specialiserede social- og undervisningsområde forelægges til byrådets godkendelse.
Baggrund
De 17 kommunalbestyrelser i Region Sjælland og Regionsrådet skal årligt senest 15. oktober indgå en rammeaftale på det specialiserede social- og undervisningsområde.
Rammeaftalen består af to dele – en udviklingsstrategi (behov for tilbud, faglig udvikling og fokusområder) og en styringsaftale (kapacitets- og økonomi-styringsdel).
I forbindelse med rammeaftalen for 2017 besluttede KKR Sjælland en ny proces for rammeaftale 2018 med fokus på tidlig politisk inddragelse og inddragelse af brugere og faglige medarbejdere.
Med rammeaftalen for 2018-19 styrker kommunerne samarbejdet. Mere end 200 brugere, medarbejdere og politikere har været involveret i en ny proces frem mod rammeaftale 2018-19, og behovet for et endnu tættere samarbejde har været gennemgående i processen. Et tættere, forpligtende samarbejde mellem de 17 kommuner og regionen er derfor en hjørnesten i rammeaftale 2018-19.
Processen har været præget af stort engagement fra deltagerne og mange vigtige drøftelser og forslag, som vil blive anvendt i det videre arbejde, og indgår i bilag til rammeaftalen. I processen er fremkommet ønske om en flerårig aftale. Aftalen foreslås derfor at være to-årig med midtvejsstatus og opfølgning efter 1 år. Det ligger i øvrigt fint i tråd med den netop indgåede økonomiaftale, her lægges nemlig op til en forenkling af rammeaftalekonceptet, herunder at rammeaftalerne gøres flerårige m.v.
Målet med rammeaftale 2018 og 2019 er at udvikle socialområdet, så det tager afsæt i borgernes ressourcer og drømme, og at udvikling er muligt for alle, som på et tidspunkt i deres liv, får brug for en social indsats fra en kommune.
Socialområdet er under konstant forandring. Nye målgrupper vokser, mens andre målgrupper bliver mindre – og hele tiden skal der arbejdes med at udvikle og matche tilbuddene (og kapacitet) til borgernes behov. Skal det lykkes kræver det tæt samarbejde, tæt styring og en fokusering på rehabilitering/recovery.
Processen har skabt et klart billede af behovet og ønsket om:
– Et styrket og mere forpligtigende samarbejde mellem kommunerne samt en større videndeling
– En større inddragelse af borgerne – i tilbuddene og i forhold til den enkelte indsats
– Et fortsat fokus på styring.
Fokusområder
Med afsæt i input fra de 4 temamøder i processen foreslås derfor følgende fokusområder for 2018 og 2019:
1. Borgeren først – samarbejde med brugerne og deres pårørende
2. Forpligtende samarbejde om tilbud til udvalgte målgrupper
3. Tilbuddenes viden og kompetencer skal i spil
4. Praksisnær metodeudvikling og vidensdeling om effekt
5. Vidensdeling om styring
6. Styringsdata og information
7. Stigende behov for støtte.
Behov for tilbud
Der skal i udviklingsstrategien indgå et samlet skøn for behov for regulering i antallet af tilbud samt områder, der skal arbejdes med i det pågældende år.
Det generelle billede i kommunerne er, at der på de fleste områder opleves balance mellem udbud og efterspørgsel og mellem behov og tilbud/ydelser. Der er dog områder og målgrupper, som man bør være opmærksom på og herunder særligt i forhold til plejefamilier og herberg/forsorgshjem.
Opmærksomhedspunkterne vil blive indtænkt i arbejdet med fokusområderne i 2018 og 2019.
Styringsaftalen
Styringsaftalen lægger rammerne for kapacitets- og prisudviklingen samt takster og principper for omkostningsberegning og betalingsmodeller. Som udgangspunkt er tilbud inden for de relevante lovparagraffer, der anvendes af flere kommuner omfattet af styringsaftalen. Det samme gælder regionale tilbud.
Anbefaling fra KKR Sjælland:
KKR Sjælland har på deres møde den 12. juni tiltrådt følgende indstilling:
– Tager status på den flerårige strategi til efterretning
– At KORA's benchmarkinganalyser tages til efterretning og videreformidles til kommunerne som grundlag for den lokale styring, at
– Der til oktobermødet i KKR Sjælland fremlægges en sag om, hvilke styringsinformationer på økonomiområdet, der skal satses på, på baggrund af oplysninger om problemer med datakvalitet, og at
– "Takstinstrumentet" i form af henstilling over for sælgerkommunerne om en given procent takstreduktion ikke anvendes i 2018, men at KKR Sjælland i stedet opfordrer alle kommuner til at sikre et målrettet arbejde for konstant driftsoptimering med den hensigt at reducere taksterne på de takstbelagt institutioner og stram udgiftsstyring generelt, herunder ved køb hos private udbydere.
Drøftelser i rammeaftalen
I rammeaftalen indgår en status i forhold til børnehus, socialtilsyn, lands- og landsdelsdækkende tilbud og sikrede institutioner samt Grønland og Færøerne, da disse områder jf. rammeaftalebekendtgørelsen skal drøftes og koordineres mellem kommuner og regioner.
KKR Sjælland har behandlet rammeaftalen på sit møde den 12. juni 2017 og anbefaler rammeaftalen til kommunalbestyrelserne og regionsrådet, idet man peger på, at der bør være opmærksomhed på fortsat styring af området.
Rammeaftalen i år består af et kort hoveddokument, som er vedlagt. Herudover er vedlagt en række bilag særligt til det administrative niveau med bilag 1 som hovedbilag. Bilag 11 er en dokumentation af processen frem mod ny rammeaftale.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse om rammeaftaler mv. på det sociale område og det almene ældrebolig område.
Handlemuligheder
De 17 kommunalbestyrelser i Region Sjælland og Regionsrådet skal årligt senest 15. oktober indgå en rammeaftale på det specialiserede social- og undervisningsområde. KKR Sjælland har behandlet rammeaftalen 2018-2019 den 12. juni 2017 og anbefaler at den godkendes.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at rammeaftalen for 2018-2019 godkendes.
Supplerende bemærkninger fra berørte fagområder/fagcentre:
Center for Handicap og Psykiatri fremhæver at processen med dette års forslag til rammeaftale har været særdeles positiv. Dette års rammeaftale er i forhold til tidligere år er mere fokuseret og handlingsrettet. Den direkte inddragelse af såvel politikere, fagpersoner m.v. i rammeaftale arbejdet afspejles bl.a. i at der er overensstemmelse mellem såvel fagcentrets samt Handicap og Psykiatriudvalgets politiske pejlemærker omkring recovery/rehabilitering, socialt udsatte og stigende udgiftspres og rammeaftalens faglige mål.
Center for Børn og Familie fremhæver, at processen med dette års forslag til rammeaftale har været særdeles positiv. Processen med rammeaftalen har i forhold til tidligere år været mere fokuseret og handlingsrettet. Den direkte inddragelse af såvel politikere, fagpersoner og brugere har bidraget til en positiv proces, og sat sit aftryk på rammeaftalens indhold.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Rammeaftalen berører fagudvalgene: Handicap og Psykiatriudvalget og Uddannelsesudvalget
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Rammeaftalen for 2018 og 2019 godkendes
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:  Bodil Knudsen (A), Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Godkendt.