Møde i udvalget d. 7. juni 2021

3.     Fribus Stillinge - Udbudsovervejelser (B)

Sagsnr.: 330-2021-28769               Dok.nr.: 330-2021-183570                                          Åbent

Kompetence:

Erhvervs- og Teknikudvalget

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget skal tage stilling til hvordan udbuddet skal sammensættes i forhold til bæredygtighed og i forhold til at give lokale muligheder for at byde.

Sagens indhold

Udvalget vedtog den 6. april at Fribussen i Stillinge skulle fortsætte som fast rute, og i konsekvens heraf, at opgaven skulle sendes i udbud.

I forbindelse med udbudsarbejdet har der bl.a. været drøftelser omkring bæredygtighed, jf. Slagelse Kommunes indkøbspolitik, Slagelse Kommunes bæredygtighedsstrategi samt Slagelse Kommunes medlemskab af POGI (Partnerskab for Offentlige Grønne Indkøb), og drøftelser omkring Indkøbspolitikkens målsætning om at give mulighed for lokale at byde på vores udbud.

Administrationen har vurderet, at netop disse to elementer (især bæredygtighed, men også muligheden for at lokale kan byde), er af en sådan principiel karakter, at det giver anledning til at forelægge sagen, inden offentliggørelse af udbuddet.

Det er teknisk og juridisk muligt at gennemføre et udbud hvor tilbudsgiverne skal byde både på en basispakke med fossilfri busser og en option med fossile busser. Dvs. udbuddet finder en vinder, men vinderen får først senere at vide, om der skal køres fossilfrit eller i fossile busser. Vilkåret for et sådant udbud er, at begge dele skal indgå med en vægt i evalueringen. En sådan udbudssammensætning dækkes af handlemulighed C nedenfor.

En fossilfri bus drives af enten biogas, HVO, el eller brint. En fossilfri bus er således ikke nødvendigvis en el-drevent bus, men kan være drevet på en af de nævnte. Men ved at vælge fossilfri busser er det administrationens vurdering, at dette vil give mulighed for at flere kan byde ind på opgaven, end hvis der alene blev valgt el-busser.

Administrationen skal i den forbindelse henlede opmærksomheden på udvalgets behandling af trafikbestillingen i Movia i 2020. Her fik udvalget – efter at Movia havde udbudt opgaven - mulighed for at vælge mellem to løsninger, nemlig el-busser på nogle linjer eller dieselbusser på alle linjer. El-busser var en dyrere løsning, men udvalget valgte el-busserne på de linjer det var muligt. Til orientering var Movias udbud baseret på, at løsningen med el-busser på nogle linjer vægtede 60% og løsningen med dieselbusser på alle linjer vægtede 40%.

Retligt grundlag

Udbudsloven

EUÂ’s Forsyningsdirektiv

Folkeskoleloven §26

Handlemuligheder

A.    Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge at udbyde kørslen med fossile busser.

B.    Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge at udbyde kørslen med fossilfrie busser.

C.    Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge at udbyde kørslen med en basispakke og en optionspakke.

D.   Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge at udbyde kørslen med emissionsfri busser, dvs. el eller brint.

Hvis handlemulighed A, B eller D, vælges gennemføres udbuddet uden videre inddragelse af udvalget.

Hvis handlemulighed C vælges skal udvalget fastsætte en vægtning mellem basispakken og optionspakken, hvor basispakken er fossilfrie busser og optionspakken er fossile busser.

Der er alle alternativer mellem 1 og 99. Det anbefales dog, at der ikke bliver for stor afstand mellem vægtningen. Anbefalingen er derfor en vægtning på eksempelvis 60/40, 50/50 eller 40/60.

Vægtningen har betydning for hvilket fokus der ønskes prioriteret højest. En vægtning på 60/40 har eksempelvis mest fokus på miljøet, dvs. de fossilfrie busser.

Og endelig vil udvalget efter gennemført udbud skulle vælge mellem fossilfri busser eller fossile busser (formentlig i september måned).

Vurdering

En generel vurdering er:

Handlemulighed A, vil opnå den laveste pris, og den tilbudsgiver der har budt den bedste pris vinder kontrakten. Der vil formentlig være en del tilbudsgivere idet flere lokale har mulighed for at byde. Handlemuligheden støtter op om indkøbspolitikkens ønsker om at give lokale, herunder mindre virksomheder, mulighed for at byde på vores opgaver. Men handlemuligheden indeholder ikke en ekstra miljøgevinst.

Handlemulighed B, vil være en dyrere løsning end A, men det vil på samme måde som i A, være den der byder den bedste pris der vinder kontrakten. Ved at kræve fossiltfri, gives der en bredere adgang for tilbudsgiverne, i det der kan bydes ind med biogas, HVO, el eller brint, og dermed øges antallet af tilbudsgivere, herunder lokale, i forhold til krav om alene at kunne byde ind med el. Der vil formentlig være lidt færre tilbudsgivere end A, men der vil til gengæld opnås en miljøgevinst, hvorfor dette spiller fint op til målsætningen i indkøbspolitikken.

Handlemulighed C, vil i udgangspunktet være en løsning, hvor vi prisen vil være højere end A eller B, altså en dyrere løsning, men vil i udbudssituationen støtte op om indkøbspolitikkens to formål om bæredygtighed og lokal handel. Der vil formentlig være et antal tilbudsgivere svarende til gennemsnittet ved valg af A eller B. Handlemuligheden vil efterfølgende indeholde en politisk stillingtagen til fossilfri eller fossil. Dvs. at man ved handlemulighed C kan se prisforskellen mellem fossilfri og fossil. Udvalget har således mulighed for, på fuldstændigt oplyst grundlag, at træffe en beslutning baseret på om der ønskes økonomi eller bæredygtighed. Ulempen ved en sådan udbudsform, altså at give politisk valgmulighed er, at prisen på løsningen bliver højere end prisen ved valg af handlemulighed A eller B.

Handlemulighed D, vil umiddelbart medføre en højere pris end A og B og måske også C. Løsningen vil derimod være bæredygtig, idet løsningen i udgangspunktet sikre nulemission. Dog vil det være sådan, at vi vil være nødt til at acceptere fossil drift af aircondition anlæg til varme/kulde/luft, da et sådant anlæg, hvis det skal drives af bussens eldrift, vil belaste det i en sådan grad, at driften (antal km på el) vil blive nedsat. Total nulemission er således ikke en mulighed pt. Det er vurderingen, at antal tilbudsgivere vil være få og formentlig større virksomheder.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

De økonomiske konsekvenser kendes ikke før udbuddet er afsluttet. Og i fald udvalget vælger handlemulighed C. kendes de økonomiske konsekvenser først ved valg af basispakke eller optionspakke.

Tværgående konsekvenser

Fribussen i Stillinge indgår som en væsentlig del af skolebuskørslen, hvorfor afgangstider mv. afstemmes med skolens ringetider. I forhold til at give mulighed for at udbyde og efterfølgende vælge en mere eller mindre bæredygtig løsning vil dette have afledte effekter til klima/miljø indsatsen.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget beslutter at vælge handlemulighed B. Dvs. udbud af fossilfri busser.

2.    at Såfremt Erhvervs- og Teknikudvalget vælger handlemulighed C, samtidigt fastsætter vægtningen mellem basispakken fossilfrie busser og optionspakken fossile busser

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 7. juni 2021:

Fraværende: 

Udvalget beslutter handlemulighed B.