Møde i udvalget d. 10. maj 2021

554. Ã…rsrapportering Magtanvendelser 2020 (O)

Sagsnr.: 330-2020-20232               Dok.nr.: 330-2021-140537                                Åbent

Kompetence:

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Børne – og Unge Udvalget.

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser orienteres om antal og udvikling i magtanvendelser i 2020 overfor voksne i botilbud drevet af Slagelse Kommune samt Slagelse Kommunes borgere i private og udenbys botilbud.

Børne- og Ungeudvalget orienteres om antal og udvikling i magtanvendelse i 2020 overfor børn og unge anbragt på institutioner og opholdssteder for børn og unge som drives af Slagelse Kommune samt private opholdssteder og udenbys tilbud.

Årsrapporteringen vedr. Magtanvendelser i 2020 fremsendes desuden til orientering i Handicaprådet.

Sagens indhold

Magtanvendelse er et indgreb i selvbestemmelsesretten og kan kun benyttes overfor voksne borgere med betydelig og varig funktionsevne i situationer, hvor der er akut fare for alvorlig personskade eller materiel skade.

Familieplejer og personale på opholdssteder eller døgninstitution har adgang til at anvende magt eller foretage andre indgreb i anbragte børn og unges selvbestemmelsesret som led i varetagelsen af den daglige omsorg.

Alle former for magtanvendelse kræver et lovgrundlag da den personlige frihed indskrænkes.

Formålet med lovgrundlaget er dels, at sikre retssikkerheden for både modtagere af offentlig omsorg og personalet der varetager omsorgen.

Magtanvendelse skal altid være undtagelsen og må aldrig erstatte omsorg og pleje og socialpædagogisk støtte. Se bilag vedr. lovbestemmelserne.

Magtanvendelse indberettes på særlige skemaer til Center for Handicap og Psykiatri der dels vurderer om der har været lovhjemmel til magtanvendelse og derefter tager kontakt til borgers rådgiver i forhold til det personrelaterede tilsyn. Samt de sociale tilbud for, at følge op på magtanvendelsen, hvis særlige forhold gør sig gældende.

Antallet af magtanvendelser i 2020

Voksenområdet:

Der identificeres samlet set i et fald i antallet af magtanvendelser i perioden fra 2019- 2020 på 43,5 %.

Udvikling i det samlede antal af magtanvendelser:

Ã…r

2016

2017

2018

2019

2020

Antal

300

205

114

69

39

Periode

2019-20

Fald i pct.

43,5 %

Udvikling i ikke-tilladte magtanvendelser:

Ã…r

2018

2019

2020

Antal

15

6

2

Pct. Af alle magtanvendelser

 

13,1

 

8,7

 

5,4

I 2020 kan der identificeres et yderligere fald af ikke- tilladte magtanvendelser. De 2 ikke- tilladte magtanvendelser er begrundet i, at personalet har anvendt magt forinden, at alle pædagogiske muligheder har været afprøvet.

Antal af magtanvendelser fordelt på Slagelse Kommunes virksomheder med botilbud:

Tilbud

ACV

SPS

CPUS

Udenbys

2018

84

3

3

24

2019

49

12

2

6

2020

17

11

2

9

 Tilladte magtanvendelser:

Der givet 1 tilladelse til kortvarig fastholdelse i hygiejne situationer jf. servicelovens § 136 a stk. 3 og 4.

Børne – og ungeområdet

Magtanvendelser overfor børn- og unge de seneste 5 år fordeler sig således:

Ã…r

2016

2017

2018

2019

2020

Antal

79

57

71

45

91

Fra et fald i antallet af magtanvendelser i perioden 2018- 2019 på 36,6 % kan der konstateres, at der har været en stigning i antallet af magtanvendelser i perioden 2019-2020 på 102,2 %.

Periode

2018-19

2019-20

Fald i pct.

36,6%

 

Stigning i pct.

 

102,2%

Af de 91 magtanvendelser i 2020 tegner 4 børn sig for 41 af det samlede antal, hvoraf de 3 børn er Slagelsebørn og 1 barn er anbragt af udenbys kommune i et Slagelse Kommune tilbud.

For alle 3 Slagelsebørn gør det sig gældende, at det er børn med meget komplekse udfordringer.

Når der har været foretaget en magtanvendelse overfor det enkelte barn følger Slagelse Kommune som en del af det personrelaterede tilsyn op på indberetningen ved, at der afholdes en børnesamtale med det enkelte barn samt en samtale med stedet/personen der har udført magtanvendelsen.

Af de 22 involverede børn og unge fordeler sig 54 magtanvendelser på Slagelses Kommunes anbragte børn/unge og 37 magtanvendelser på børn og unge anbragt i Slagelse Kommunes tilbud for børn og unge fra andre kommuner.

Det skal bemærkes, at der i voksenansvarsloven pr. 1. januar 2020 kom en ændring der betød, at der kan anvendes magt i et bredere perspektiv. Det gælder blandt andet, hvis et barn/ung er ved at ødelægge materiel. Her er det nu muligt, at anvende magt over for barnet/unge.

Ikke tilladte magtanvendelser:

11 magtanvendelser svarende til 12,1 % er identificeret som ikke tilladte. Årsagerne hertil er kendetegnet ved, at der i enkelte tilfælde har været anvendt magt i barnets aflastningstilbud, hvilket der ikke er lovhjemmel til samt når det er vurderet, at ikke alle pædagogiske muligheder er afprøvet forud for magtanvendelsen.

Antallet af magtanvendelser fordelt på Slagelse Kommunes tilbud for børn og unge og udenbys tilbud:

Tilbud

 

Antal

Procentfordeling

Personer

 Slagelse børn/unge

SPS

 

1

1,1%

1

1

ACV

 

36

39,6 %

5

6

Udenbys

 

54

59,3

16

47

Retligt grundlag

Lovgrundlaget for magtanvendelse på voksenområdet reguleres af servicelovens §§ 124-125,128 samt § 136.

Lovgrundlaget for magtanvendelser på børne- og ungeområdet reguleres af Lov om voksenansvar §§ 8-11.

Handlemuligheder

A: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan tage orienteringen til efterretning.

B: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan tage orienteringen og samtidig anmode administrationen om yderligere oplysninger.

C: Børne- og Ungeudvalget kan tage orienteringen til efterretning.

D: Børne- og Ungeudvalget kan tage orienteringen til efterretning og samtidig anmode administrationen om yderligere oplysninger.

Vurdering

Administrationen i Center for Handicap og Psykiatri behandler indkomne magtanvendelsesindberetninger på såvel voksen og børne- og unge området. Forså vidt angår voksenområdet er det administrationens vurdering, at antallet af magtanvendelser i kommunens botilbud nu ligger på et forventeligt og acceptabelt niveau. Set i lyset, af især ACVs målgruppe som er børn, unge og voksne indenfor autismespektret med komplekse kommunikative og heraf adfærdsmæssige udfordringer er det vurderingen, at magtanvendelse på et tilbud som ACV ikke totalt kan elimineres. Det er ligeledes vurderingen af den politiske handleplan fra 2014 om nedbringelse af magtanvendelser med fokus på udvikling af faglig tilgang, etik og kompetencer har sat skub i den positive udvikling som kan afspejles i en forsat nedgang i antallet af magtanvendelser på voksenområdet.

Det er administrationens vurdering, at den markante udvikling i antallet af magtanvendelser overfor anbragte børn og unge bør give anledning til, at Slagelse Kommune via det personrelaterede tilsyn har et skærpet fokus på magtanvendelse og på barnet/den unges trivsel i tilbuddet. Herunder et fokus på tilbuddets faglige tilgange, kompetencer og pædagogiske metoder for, at sikre, at der er det rigtige match mellem barnet/den unges behov og de indsatser tilbuddet kan levere.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Årsrapporteringen forelægges Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, Børne- og Ungeudvalget og Handicaprådet til orientering.

Indstilling

Social- og projektchefen indstiller

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser tager orienteringen til efterretning.

2.    at Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 5. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 - Taget til efterretning.

Udvalget anerkender den positive udvikling i magtanvendelser på voksenområdet og medarbejdernes indsatser i relation hertil.

Bilag

330-2020-122673

Bilag 1 - Magtanvendelse

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 - Taget til efterretning.

Udvalget inviterer på senere tidspunkt en specialist på området til at gennemgå både lovgivning og magtanvendelsesudviklingen på børneområdet.