Møde i udvalget d. 7. juni 2017

11.   Midtvejsstatus på social- og omsorgskoordinator (O)

Sagsnr.: 330-2016-72675               Dok.nr.: 330-2017-326403                                          Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om status på arbejdet og indsatserne for den nye social- og omsorgskoordinator.
Baggrund
Udvalget besluttede d. 2.11.2016, at der skulle ansættes endnu en social- og omsorgskoordinator med særligt fokus på parkinson samt andre relaterede diagnoser såsom atypisk parkinsonisme, sklerose og andre neurologiske sygdomme. Efter ønske fra udvalget orienteres om status.
Stillingens indhold svarer til den allerede eksisterende social- og omsorgskoordinator (ansat siden 2009), blot med forskellige diagnose- og målgrupper. Rammen for koordinatorens opgaver har været, at;
· Sikre kvalitet, herunder vejledning, rådgivning og støtte for borgere med parkinson og deres pårørende
· Formidle kontakter og opfølgning mellem de forskellige aktører – internt i kommunen og ift. sygehus og praktiserende læger
· Styrke og udvikle samarbejdet mellem primær og sekundær sektor med henblik på bedst mulige og sammenhængende forløb for borgere med parkinson
Koordinatoren fungerer altså som tovholder/guide/vejviser for borgerne og deres pårørende. Koordinatoren har ikke myndighedsfunktion og/eller yder behandling.
Den ny social- og omsorgskoordinator blev ansat pr. 1.1.2017 for en foreløbig 1-årig periode.
Borgere
Koordinatoren har indtil nu, maj 2017, været i kontakt med
· 20 borgere med parkinson i alderen 52-80 år, de fleste er tilkendt førtidspension eller modtager folkepension, de fleste bor i eget hjem.
· 8 borgere med sklerose i alderen 27-64 år, de fleste er tilkendt førtidspension, de fleste bor i eget hjem.
· 4 borgere med andre kroniske nervesygdomme og/eller behov for en koordineret indsats i alderen 37-84 år.
Henvisning
De fleste henvisninger af borgere med parkinson sker internt, dvs. fra andre enheder og medarbejdere i kommunen, primært visitatorer, hjælpemiddelterapeuter, og træningsterapeuter. Borgerne er således ”kendte” i det kommunale system, og modtager typisk en eller anden form for ydelse.
Henvisninger af borgere med sklerose kommer forskellige steder fra, eks. Jobcenteret, træningsterapeuter, visitatorer, sklerosehospital, pårørende mv.
Aktiviteter
I de første måneder er der udover møder og individuelle samtaler med borgere og pårørende samt koordinering af indsatserne, brugt en del ressourcer på opstart, kommunikation, planlægning og netværk internt og eksternt. Herudover har koordinatoren deltaget på parkinsonkoordinatoruddannelse ved Parkinsonforeningen, og indgår i erfa-netværk med øvrige kommuner herigennem.
Samarbejdspartnere
Koordinatoren har et fint samarbejde med de øvrige enheder i kommunen, ligesom der er brugt en del ressourcer på opsøgende arbejde ift. eksterne samarbejdspartnere, eks. SANO (videnscenter for Parkinson i Skælskør) og Parkinsonforeningen.
Fremadrettet
Udover de faste opgaver ift. rådgivning og koordinering, vil fokus fremadrettet være på at oprette og understøtte netværksgrupper for pårørende i regi af den lokale parkinsonklub.
Herudover vil der være et øget fokus på at gøre opmærksom på den nye koordinatorfunktion – både overfor borgere og pårørende, men også overfor relevante samarbejdspartnere, herunder relevante enheder/medarbejdere i kommunen samt eksternt, eks. de neurologiske afdelinger på sygehusene og praktiserende læger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Vurdering
De opgaver og aktiviteter koordinatoren hidtil har haft fokus på, svarer til det, udvalget besluttede i november, og antallet af borgere, der har været i kontakt med koordinatoren, svarer til det estimerede.
Tilbagemeldingerne fra både borgere med sygdommene og de pårørende er særdeles positive. De er især glade for at have fået én kontaktperson, der kan sikre koordinering og give tryghed og støtte i et sygdomsforløb, og som kan samle trådene, så der sikres en god koordinering.
Målgruppen for indsatsen og for koordinatorens arbejde er bred, og omend de berørte borgere og pårørende kan have visse fællestræk, er der i sagens natur en lang række individuelle behov, hvilket også er en del af koordinatorens arbejde at håndtere. Arbejdet indeholder mange facetter og komplekse problemstillinger, men det vurderes, at oprettelsen af endnu en koordinatorfunktion giver stor værdi for de berørte borgere og pårørende, og for personalet i de øvrige kommunale enheder.
Social- og omsorgskoordinatorfunktionen (med fokus på parkinson og relaterede diagnoser) evalueres i efteråret 2017, jf. udvalgets beslutning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 7. juni 2017:
Fraværende: 
Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Udvalget ønsker et oplæg til budgetforhandlingerne samt til § 17,4 udvalget på fastholdelse af social- og omsorgskoordinatorfunktionen.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.