Møde i udvalget d. 7. juni 2017
11. Midtvejsstatus på social- og omsorgskoordinator (O)
Sagsnr.: 330-2016-72675 Dok.nr.: 330-2017-326403 Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om status på arbejdet og indsatserne for
den nye social- og omsorgskoordinator.
Baggrund
Udvalget besluttede d. 2.11.2016, at der skulle ansættes
endnu en social- og omsorgskoordinator med særligt fokus på parkinson samt
andre relaterede diagnoser såsom atypisk parkinsonisme, sklerose og andre
neurologiske sygdomme. Efter ønske fra udvalget orienteres om status.
Stillingens indhold svarer til den allerede eksisterende
social- og omsorgskoordinator (ansat siden 2009), blot med forskellige diagnose-
og målgrupper. Rammen for koordinatorens opgaver har været, at;
·
Sikre kvalitet, herunder vejledning,
rådgivning og støtte for borgere med parkinson og deres pårørende
·
Formidle kontakter og opfølgning mellem
de forskellige aktører internt i kommunen og ift. sygehus og praktiserende
læger
·
Styrke og udvikle samarbejdet mellem
primær og sekundær sektor med henblik på bedst mulige og sammenhængende forløb
for borgere med parkinson
Koordinatoren fungerer altså som
tovholder/guide/vejviser for borgerne og deres pårørende. Koordinatoren har ikke
myndighedsfunktion og/eller yder behandling.
Den ny social- og omsorgskoordinator blev ansat pr. 1.1.2017
for en foreløbig 1-årig periode.
Borgere
Koordinatoren har indtil nu, maj 2017, været i kontakt med
·
20 borgere med parkinson i alderen 52-80 år, de fleste er
tilkendt førtidspension eller modtager folkepension, de fleste bor i eget hjem.
·
8 borgere med sklerose i alderen 27-64 år, de fleste er tilkendt
førtidspension, de fleste bor i eget hjem.
·
4 borgere med andre kroniske nervesygdomme og/eller behov for en
koordineret indsats i alderen 37-84 år.
Henvisning
De fleste henvisninger af borgere med parkinson sker
internt, dvs. fra andre enheder og medarbejdere i kommunen, primært
visitatorer, hjælpemiddelterapeuter, og træningsterapeuter. Borgerne er således
kendte i det kommunale system, og modtager typisk en eller anden form for
ydelse.
Henvisninger af borgere med sklerose kommer forskellige
steder fra, eks. Jobcenteret, træningsterapeuter, visitatorer,
sklerosehospital, pårørende mv.
Aktiviteter
I de første måneder er der udover møder og individuelle
samtaler med borgere og pårørende samt koordinering af indsatserne, brugt en
del ressourcer på opstart, kommunikation, planlægning og netværk internt og
eksternt. Herudover har koordinatoren deltaget på
parkinsonkoordinatoruddannelse ved Parkinsonforeningen, og indgår i
erfa-netværk med øvrige kommuner herigennem.
Samarbejdspartnere
Koordinatoren har et fint samarbejde med de øvrige enheder i
kommunen, ligesom der er brugt en del ressourcer på opsøgende arbejde ift.
eksterne samarbejdspartnere, eks. SANO (videnscenter for Parkinson i Skælskør)
og Parkinsonforeningen.
Fremadrettet
Udover de faste opgaver ift. rådgivning og koordinering, vil
fokus fremadrettet være på at oprette og understøtte netværksgrupper for
pårørende i regi af den lokale parkinsonklub.
Herudover vil der være et øget fokus på at gøre opmærksom på
den nye koordinatorfunktion både overfor borgere og pårørende, men også
overfor relevante samarbejdspartnere, herunder relevante enheder/medarbejdere i
kommunen samt eksternt, eks. de neurologiske afdelinger på sygehusene og
praktiserende læger.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Vurdering
De opgaver og aktiviteter koordinatoren hidtil har haft
fokus på, svarer til det, udvalget besluttede i november, og antallet af
borgere, der har været i kontakt med koordinatoren, svarer til det estimerede.
Tilbagemeldingerne fra både borgere med sygdommene og de
pårørende er særdeles positive. De er især glade for at have fået én
kontaktperson, der kan sikre koordinering og give tryghed og støtte i et
sygdomsforløb, og som kan samle trådene, så der sikres en god koordinering.
Målgruppen for indsatsen og for koordinatorens arbejde er
bred, og omend de berørte borgere og pårørende kan have visse fællestræk, er
der i sagens natur en lang række individuelle behov, hvilket også er en del af
koordinatorens arbejde at håndtere. Arbejdet indeholder mange facetter og komplekse
problemstillinger, men det vurderes, at oprettelsen af endnu en
koordinatorfunktion giver stor værdi for de berørte borgere og pårørende, og
for personalet i de øvrige kommunale enheder.
Social- og omsorgskoordinatorfunktionen (med fokus på parkinson
og relaterede diagnoser) evalueres i efteråret 2017, jf. udvalgets beslutning.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på
forvaltningens vegne,
1.
at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Sundheds- og
Seniorudvalget den 7. juni 2017:
Fraværende:
Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Udvalget ønsker et oplæg til budgetforhandlingerne samt til
§ 17,4 udvalget på fastholdelse af social- og omsorgskoordinatorfunktionen.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.