Møde i udvalget d. 12. juni 2017
5. Budgetudviklingen på førtidspensionsområdet (O)
Sagsnr.: 330-2017-40029 Dok.nr.: 330-2017-368459 Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om budgetudviklingen på
førtidspensionsområdet, herunder samspillet med udviklingen i øvrige
forsørgelsesydelser.
Baggrund
På førtidspensionsområdet er der gennem de sidste par år
konstateret en akkumuleret underbudgettering i forhold til de faktiske
udgifter. Tendensen er blevet forstærket i 2016 og 2017 med en aktuel
forventning om et underskud på 11,4 mio. kr. for 2017.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget har på mødet den 15.
maj 2017 ønsket en status på tilkendelser af førtidspensioner.
Forvaltningen har udarbejdet et statusnotat, som samler op
på udviklingen i tilkendelser af førtidspensioner samt samspillet til øvrige
forsørgelsesydelser. Notatet belyser de væsentlige årsager til, hvorfor
kommunen aktuelt er presset i forhold til at overholde budgettet i forhold til
førtidspensionsområdet, herunder det samlede forsørgelsesbudget.
I notatet ses på de politiske bevæggrunde for de mange
reformer på arbejdsmarkedsområdet i perioden 2012-2016 og konsekvenserne heraf
i form af flytning af borgere mellem stadig flere nye forsørgelsestyper. På
nuværende tidspunkt betyder det en stigning i tilgangen til førtidspension.
Endelig er der fokus på de forskellige tilsigtede og utilsigtede effekter som
følge af reformerne, som har haft betydning for de enkelte kommuners økonomiske
udvikling på forsørgelsesydelserne.
Retligt
grundlag
Handlemuligheder
Udvalget har mulighed at forholde sig til forvaltningens
analyse og vurdering på de områder, som har betydning for mulighederne for at
overholde forsørgelsesbudgettet.
Vurdering
Forvaltningen vurderer, at der er 3 overordnede udfordringer
i forhold til at overholde budgettet på førtidspensionsområdet, herunder det
samlede forsørgelsesbudget.
1. Underbudgettering
af antal og gennemsnitligt dyrere forsørgelsesudgifter pr. borger
2. Flere
forsørgelsesudgifter flyttes fra stat til kommuner
3. Tilflytning af
borgere som er i udkanten af arbejdsmarkedet
Ad 1) Den faktiske udvikling i
antal borgere på offentlig forsørgelse i Slagelse har været mere positiv end på
landsplan. Det indikerer, at budgetteringen i antal borgere har været for
optimistisk.
I budgetteringen har der desuden
ikke i tilstrækkeligt omfang været taget højde for, at de valgte prioriteringer
af flere ressourceforløb og fleksjob er en langsigtet investering, som i første
omgang fører til gennemsnitligt dyrere forsørgelsesudgifter. Herunder er det
ikke i tilstrækkeligt omfang indarbejdet i budgettet, at den politiske
prioritering om lettere adgang til førtidspensioner fører til gennemsnitligt
dyrere forsørgelsesudgifter, fordi førtidspension er den absolut dyreste
ydelse.
Prognoser på
arbejdsmarkedsområdet vil altid indeholde en vis usikkerhed på grund af hurtigt
omskiftelige konjunkturer, lukninger/tilflytninger af store arbejdspladser i
lokalområdet samt mange nye reformer. Men forvaltningens udgangspunkt er at
blive bedre til at udarbejde ambitiøse, men realistisk opnåelige budgetter.
Forvaltningen er derfor i gang
med at omlægge den helheds- og progressionsorienterede indsats, så den
fremadrettet i videst muligt omfang sker inden for den først tildelte
forsørgelsestype. Det sikrer øget fokus på den tidlige og forebyggende indsats,
og der ydes ikke en dyrere forsørgelse end nødvendigt. Desuden er næste skridt
at sikre, at nyetablerede fleksjob i udgangspunktet indeholder flere timer, og
der skal være markant større fokus på at sikre progression i antallet af timer
i de nuværende fleksjob. Det er vanskeligt at bremse de allerede igangsatte
førtidspensioner, da stadig flere ressourceforløb afsluttes, men det anbefales,
at der efter nuværende oprydning igen vendes tilbage til tidligere
tildelingspraksis fra de øvrige forsørgelsesydelser.
Ad 2) Flere af reformerne på
beskæftigelsesområdet fra 2012-2016 har bidraget til, at kommunerne over tid
overtager en stadig større del af forsørgelsesudgifterne fra staten. Særligt
tilbagetrækningsreformen og den forkortede A-dagpengeperiode betyder, at der
flyttes stadig flere borgere fra den statslige efterlønsordning til kommunale
forsørgelsesydelser, herunder kommunale seniorjob.
Forvaltningen konstaterer, at
forhandlinger om overflytning af udgifter mellem stat og kommuner sker mellem
KL og Regering. I den sammenhæng mangler endnu forhandling og beslutning om
fremadrettet udligningsreform, som har stor betydning i forhold
arbejdsmarkedsområdet.
Ad 3) Kontanthjælpsreformens
fokus på uddannelse til unge og Jobreformens nye kontanthjælpsloft betyder, at
kommuner med store erhvervsskoler og relativt billige boliger er ekstra udsatte
i forhold til at tiltrække borgere fra andre kommuner, som enten er eller hurtigt
ender på kommunal forsørgelse. Særligt på ungeområdet har der været en markant
stigning af tilflyttere, som søger kommunal forsørgelse.
Flygtningesituationen og
arbejdskraftens frie bevægelighed har også ført til markant flere udenlandske
tilflyttere i de seneste år. En relativ stor del af disse ender på offentlig
forsørgelse i en kort eller længere periode.
Forvaltningen konstaterer, at
konsekvenserne i form af flere tilflyttere med behov for kommunal forsørgelse
er et lovmæssigt vilkår, som der må arbejdes inden for. For kommunen handler
det derfor om at sikre de mest effektive indsatser til unge uden uddannelse og
flygtninge, så de hurtigst muligt kommer i job eller uddannelser med gode
fremadrettede jobmuligheder. Herudover bør der fortsat være fokus på, at
billige lejeboliger i videst muligt omfang kommer kommunens egne indbyggere til
gode.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på
forvaltningens vegne,
1.
at Orienteringen om budgetudviklingen på forsørgelsesudgifter tages til
efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses-
og Integrationsudvalget den 12. juni 2017:
Fraværende:
Taget til efterretning.
Helle Blak (F) og Ali Yavuz (A) bemærker, at på trods af et
forventet underskud på 6,2 mio. kr. synes det ikke at give anledning til personalemæssige
konsekvenser.