Møde i udvalget d. 5. februar 2018

4.     Genoptaget - oplæg til den fremtidige erhvervsfremmestruktur (B)

Sagsnr.: 330-2016-30009               Dok.nr.: 330-2018-70398                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget skal tage stilling til den fremtidige erhvervsfremmestruktur i Slagelse Kommune med udgangspunkt i de tre fremlagte modeller udarbejdet af Slagelse Erhvervscenter og Slagelse Erhvervsråd.
Baggrund
På Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalgets møde den 6. juni 2017 godkendte udvalget – efter ønske fra bestyrelsen i Slagelse Erhvervscenter - at der blev igangsat et udredningsarbejde med henblik på fremlæggelse af en model for den fremtidige struktur for Slagelse Erhvervscenter, samt at resultatet af udredningsarbejdet skulle fremlægges ultimo oktober 2017. Udvalget besluttede, at der skulle belyses forskellige organiseringsmodeller og at de 3 lokale erhvervsforeninger skulle høres i udredningsarbejdet.
Med afsæt i ovennævnte har Slagelse Erhvervsråd og Slagelse Erhvervscenter udarbejdet et ”Oplæg til fremtidig erhvervsfremmestruktur”, som er vedlagt i bilag 1. Endvidere har bestyrelsesformanden for Slagelse Erhvervscenter udformet et brev til Erhvervs-, Plan og Miljøudvalget, som er vedlagt i bilag 2. I nedenstående er følgende gengivet af brevet til belysning af sagen:
”Siden EPM-udvalgets godkendelse den 6. juni har arbejdsgruppen, bestående af formænd og næstformænd i Slagelse Erhvervsråd og SEC, på en række møder arbejdet videre med bestyrelsens indstilling, således som den blev besluttet i foråret.
Vi har besøgt Erhvervsrådet i Herning/Ikast og drøftet deres erfaringer. Vi har gennemgået Advokatfirmaet Hortens materiale fra 2014 om forskellige modeller for organisering af erhvervsfremmeaktiviteter, og vi har fået belyst og klarlagt reglerne om udbud ved forskellige organiseringsformer.
Vi anbefaler fortsat, at det besluttes at omorganisere og samle kræfterne mellem SLER og SEC.
Der er enighed om, at der i Slagelse Erhvervsråd -  uanset model, jfr. nedenfor – etableres et bredt sammensat repræsentantskab, som bl.a. vælger bestyrelsen. Der henvises til udkast i vedhæftede materiale.
Arbejdsgruppen har indstillet 3 mulige modeller overfor bestyrelsen og foreslår, i fortsættelse af tidligere beslutninger, at vælge model A.
Modellerne beskrives således (se endvidere bilag 2):
A
Vi finder, at vi får det bedste udgangspunkt ”Herning-Ikast modellen”, en konstruktion med en medlemsbaseret forening (Slagelse Erhvervsråd). Det vil betyde, at Slagelse Erhvervsråd overtager den fremtidige drift, herunder driftskontrakten/ samarbejdsaftalen med Kommunen. Herudover kan den fremtidige organisation i ”Slagelse Erhvervscenter” generere egne projekter, opgavedele med erhvervsforeningerne, varetage medlemmernes og erhvervslivets interesser.

B
SLER køber Slagelse Erhvervscenter A/S. Selskabets drift fortsætter uændret med kommunale arbejdsopgaver, medlemsservice SLER og koordinerende opgaver for erhvervsforeningerne.
Kommunen får tilbagekøbsret.
C
Fastholdelse af eksisterende struktur, men således at bestyrelsen også i dette tilfælde vælges af repræsentantskabet. Samme bestyrelse i SEC og SLER. Opgaver som i B”
Den videre proces
Såfremt udvalget peger på en model for den fremtidige erhvervsfremmestruktur, vil administrationen igangsætte udarbejdelsen af et egentligt beslutningsgrundlag. Beslutningsgrundlaget vil efterfølgende danne grundlag for den endelige politiske beslutningsproces om den fremtidige erhvervsfremmestruktur. Beslutningsgrundlaget skal godkendes i Byrådet.
Retligt grundlag
Erhvervsfremmeloven.
Handlemuligheder
· Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan vælge at godkende en af de tre fremlagte modeller, som grundlag for udarbejdelse af det endelige politiske beslutningsgrundlag.
· Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan vælge at bede om en uddybning og præcisering af en eller flere de tre modeller, før en stillingtagen fra udvalgets side.
· Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan vælge at forkaste de tre fremlagte modeller.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, i forlængelse af Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalgets beslutning, at følgende bør indeholdes i det politiske beslutningsgrundlag, der skal endeligt godkendes i Byrådet
· Afklaring af de juridiske aspekter i relation til valg af model, herunder om model A indeholder en opløsning af aktieselskabet bag Slagelse Erhvervscenter, og i givet fald hvordan dette kan håndteres – evt. inspiration fra ”Herning/ Ikast” modellen eller ”Hillerød” modellen.

· Beskrivelse af hvordan den fremtidige erhvervsfremmestruktur vurderes at kunne tilgodese erhvervsservice og erhvervsfremme indenfor alle sektorer, herunder detailhandlen (i de tre købstæder) og sammenhæng med destinationsudvikling i relation til turismeindsatsen. Erfaringer fra Business Slagelses medbyg koncept, og erhvervsforeningernes arbejde generelt, medtænkes.
· Beskrivelse af den valgte model set i lyset af de nye krav, der vil blive afledt af den tværministerielle indsats for forenkling og professionalisering af erhvervsfremmeindsatsen, der er igangsat som en del af regeringsgrundlaget. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget godkender model for det videre arbejde med den fremtidige erhvervsfremmestruktur og beder administrationen igangsætte udarbejdelsen af et egentligt grundlag for en politisk beslutning.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 6. november 2017:
Fraværende:  Villum Christensen (I)
Der ønskes en nærmere juridisk og økonomisk uddybning af model A og B, herunder også konsekvenserne for Slagelse Kommune.
Genoptaget
Afledt af Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget ønske om en juridisk og økonomisk uddybning af Slagelse Erhvervscenters fremlagte modeller for den fremtidige erhvervsfremmestruktur, har administrationen udarbejdet oplæg i samarbejde med Horten – se bilag. Oplægget uddybes yderligere på udvalgsmødet.
I det følgende er kort sammenfattet Hortens konklusioner vedrørende modellernes fordele og ulemper.
Horten har udarbejdet udkast til et notat, der beskriver tre forskellige organiseringsmodeller for den fremtidige erhvervsfremmestruktur i kommunen. To af modellerne er foreslået af SEC og SLER, mens den tredje model er foreslået af Horten.
Organiseringsmodellerne i notatet er følgende:
Model A: SEC og SLER samles i en forening – og SEC opløses
Model B: SLER bliver ejer af SEC i stedet for kommunen
Model X: Kommunen og SLER ejer SEC i fællesskab
Hver af de tre modeller indebærer en række fordele og udfordringer, som nærmere beskrives i notatet samt i en skematisk oversigt vedlagt som bilag til notatet.
Det fremgår af notatet, at det efter en omorganisering af erhvervsfremmestruktur i kommunen er vigtigt, at kommunen ved udarbejdelse af en samarbejdsaftale vedrørende erhvervsfremmeområdet har fokus på at sikre, at kommunen ikke køber ydelser, men yder støtte til erhvervsfremme. Dette med henblik på at sikre, at støtten til erhvervsfremme ikke udgør en udbudspligtig ydelse.
Herudover redegøres der i notatet for mulighederne for at sikre et bredt samarbejde på erhvervsfremmeområdet, herunder ved etablering af et bredt sammensat repræsentantskab eller et advisory board.  Etablering af et bredt funderet repræsentantskab eller advisory board i sammenhæng med etablering af en ny organiseringsmodel for erhvervsfremmearbejdet i kommunen vil medvirke til at sikre, at der etableres en overordnet "paraply" for erhvervsfremmeområdet i Slagelse Kommune med deltagelse af alle relevante aktører på området.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Erhvervs- og Turismeudvalget godkender model for det videre arbejde med den fremtidige erhvervsfremmestruktur og beder administrationen igangsætte udarbejdelsen af et egentligt grundlag for en politisk beslutning.
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 5. januar 2018:
Fraværende: 
Udvalget ønsker at afholde temamøde om den fremtidige erhvervsfremmestruktur med formændene for Slagelse Erhvervscenter, Slagelse Erhvervsråd, Business Slagelse, Korsør Erhvervsforening og Skælskør Erhvervsforening og inviterer til dette møde mandag den 15. januar kl. 8.
Sagen genoptages.
Flemming Erichsen (A) og Villum Christensen (I):
Der ønskes udarbejdet en supplerende model, hvor de tre erhvervsforeninger indgår i ejerstrukturen, og hvor kommunen bevarer en form for ejerindflydelse.
Genoptaget
Administrative bemærkninger
I forlængelse af møde i Erhvervs- og Turismeudvalget den 5. januar 2018, inviterede udvalget de primære parter indenfor erhvervsfremme til et dialogmøde med henblik på en drøftelse af de foreliggende modeller for den fremtidige organisering. Dialogmødet blev afholdt den 15. januar med repræsentation fra Slagelse Erhvervscenter, Slagelse Erhvervsråd, Business Slagelse, Korsør Erhvervsforening og Skælskør Erhvervsforening.
På mødet gav partnerne udtryk for deres synspunkter på de foreliggende modeller og forudsætninger for et styrket samarbejde gennem en ændret organisering af strukturen.
Udvalget besluttede efterfølgende at bede administrationen udarbejde et oplæg – en fjerde model – der tager afsæt i den eksisterende struktur, en ændret sammensætning af bestyrelsen, samt rammer, der understøtter udnyttelse af faglighed og kompetencer.
Model 4 beskrives i bilag: Ændringer indenfor den eksisterende selskabsstruktur
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at At Udvalget godkender en model eller en kombination af flere modeller for organisering af erhvervsfremmestrukturen, der kan danne grundlag for et konkret grundlag, herunder eventuelle ændrede vedtægter, til endelig politisk beslutning i Byrådet,
2.    at Såfremt udvalget beslutter at der arbejdes videre med model 4, bedes udvalget drøfte bestyrelsens sammensætning, herunder de medlemmer, der vælges af kommunen.
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Udvalget godkendte:
- en model, der bevarer den eksisterende ejerkonstruktion,
- at der arbejdes hen imod samlokalisering i Posthuset for interressenter omkring erhverv og turisme,
- at samhandelsaftalen skal revideres blandt andet med øget vægtning på detailhandel.
Udvalget (Knud Vincents (V), Pernille Ivalo Frandsen (V) og Henrik Brodersen (O)) besluttede at indstille vedtægtsændringer til byrådet med følgende bestyrelses sammensætning:
- en repræsentant fra hver af de 3 erhvervsforeninger (Korsør Erhvervsforening, Skælskør Erhvervsforening og Business Slagelse),
- en repræsentant fra de videregående uddannelsesinstitutioner,
- en repræsentant fra Visit Vestsjælland,
- formanden for Erhvervs- og Turismeudvalget som menigt bestyrelsesmedlem,
- to fra Slagelse Erhvervsråd.
Erhvervslivet skal besætte formandsposten.
Villum Christensen (I) og Flemming Erichsen (A) indstiller, at Slagelse Erhvervsråd repræsenteres med et medlem i bestyrelsen, og bestyrelsens næstformand bør være det af byrådet udpegede medlem.
Villum Christensen (I) og Flemming Erichsen (A) ønsker, at der til Byrådets behandling bliver fremlagt en vedtægt, der svarer til deres ønsker.
Udvalget beslutter, at der fremlægges oplæg til vedtægter med ændringer for Byrådet til førstkommende møde.