Møde i udvalget d. 8. maj 2017
22. Partsfordeling af ledningsejere i kystbeskyttelsesprojekter (B)
Sagsnr.: 330-2016-10082 Dok.nr.: 330-2017-271502 Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Erhvervs-, Plan og Miljøudvalget skal beslutte, om Slagelse
Kommune vil pålægge ledningsejere bidragspligt i de kystbeskyttelsessager, samt
antal parter der eventuelt kan pålægges
Baggrund
Center for Teknik og Miljø har
flere igangværende kystbeskyttelsesprojekter, som har til formål at beskytte
lavtliggende områder mod oversvømmelse fra havet. Projekterne er så langt, at der
er brug for at få afklaret, om der skal tildeles parter til de ledningsejere,
der drager nytte at en kystbeskyttelse.
I de beskyttede områder, kan der
ligge en række forsyningsledninger som f.eks. vand, varme, gas, el, antenne,
tele/ fibernet, regn- og spildevand.
Det har hidtil været uklart om
kystbeskyttelsesloven gav mulighed for at pålægge ledningsejere parter i
forbindelse med kystbeskyttelsesanlæg. I den tidligere kystbeskyttelseslov blev
brugt begrebet grundejere om de der kunne pålægges bidrag, men med
lovændringen er det nu præciseret, at Byrådet kan pålægge bidrag til ejere af
fast ejendom (herunder ledningsejere), der kan opnå beskyttelse eller en anden
fordel ved et kystbeskyttelsesanlæg. Det enkelte bidrags størrelser fastsættes
af Byrådet.
For ledningsejere skal det
herefter besluttes, hvilken beskyttelse der opnås med et kystbeskyttelsesanlæg.
I det følgende tages der udgangspunkt i, at et ledningsanlægs værdi afspejles i
kundegrundlaget til den pågældende ledning. Jo flere kunder der er koblet på et
ledningsanlæg des større værdi udgør det pågældende ledningsanlæg for en forsyning.
Bidragstildelingen tager hermed ikke udgangspunkt en lednings aktuelle værdi
f.eks. om den er ny eller gammel, men derimod brugsværdien af ledningen. Uanset
om ledningen er ny eller gammel forbliver brugsværdien, udtrykt i de kunder der
er tilsluttet ledningen, nogenlunde konstant.
Princippet om brugsværdien målt i
antal kunder skal ses i forhold til selve målet med et kystbeskyttelsesanlæg,
som i udgangspunktet ikke tager afsæt i en aktuel værdi af f.eks. et
hus, men derimod ønsket om at sikre boligen eller boligområdet som et trygt og
velfungerende bysamfund, der ikke sættes ud af funktion i tilfælde af
stormflod.
Hvis et bysamfund eller et
boligområde skal kunne betegnes som trygt og sikkert, skal der ikke være risiko
for, at grundlæggende forsynings-funktioner sættes ud af kraft i tilfælde af
stormflod. Det er den forpligtigelse som ledningsejerne skal beskytte, og det
er også derfor, at administrationen foreslår, at bidragsfordelingen tager afsæt
i brugsværdien udtrykt i kundegrundlaget i det beskyttede området.
Principper for tildeling af
part til ledningsejere
Kystdirektoratet oplyser, at de
pt. arbejder med en række overordnede principper for en partsfordeling:
Fordelingen skal:
·
være en simpel model, der er nem at
efterregne,
·
ses ud fra en helhed i
kystbeskyttelsesprojektet,
·
være solidarisk, hvor alle der drager
nytte yder et bidrag.
Det er ud fra disse principper, at
administrationen har udarbejdet et forslag til partsfordeling af ledningsejere
i kystbeskyttelsessager:
Administrationen foreslår en
pragmatisk løsning ud fra en vurdering om, at ledningsejere med rimelighed kan
tildeles en part, for hver 30 kunder/boliger i et område, der beskyttes.
Princippet om brugsværdier og
kundegrundlag sikrer ønsket om en simpel model, der er nem at efterregne.
Princippet sidestiller også forsyningsarterne som lige vigtige. En
varmeforsyning bliver f.eks. partsfordelt ligesom en elforsyning og
spildevandsforsyning.
I kystbeskyttelsesprojekter høres
interessenterne om projekt og partsfordeling. Høringen forelægges politisk og
partsfordelingen skal ligeledes godkendes af byrådet. Det bliver derfor muligt
at følge sagerne op politisk, hvis det viser sig, at der bliver brug for at
justere i principperne for partsfordeling herunder også til ledningsejere.
Retligt
grundlag
Lov nr. 1732 af 27/12/2016
LBK nr. 78 af 19/01/2017.
Handlemuligheder
·
Ledningsejere partsfordeles efter de overordnede principper administrationen
har fremlagt.
·
Ledningsejere gøres ikke bidragspligtige i forbindelse med
projekter om kystbeskyttelse.
·
Ledningsejere partsfordeles efter andre principper end dem som
forvaltningen har fremlagt.
·
Udvalget meddeler, at digesagerne sættes standby og afventer
Kystdirektoratets vejledning om partsfordeling af ledningsejere til efteråret
2017 og vurderer herefter om ledningsejere skal partsfordeles i sager om
kystbeskyttelse
Vurdering
Borgere inden for et beskyttet område opfatter det typisk
som uretfærdigt, hvis ikke alle interessenter i området bidrager. Det undgås
ved, at forsyningsselskaber partsfordeles i sager om kystbeskyttelse, så de
også tager ansvar for anlægs- og vedligeholdelsesudgifterne til
kystbeskyttelsen.
Der er ikke en facitliste for, hvordan man kan beregne sig
til en part, eller hvordan man udregner tryghed i kroner og øre, men ud fra
en simpel helhedsorienteret og solidarisk betragtning findes en part per 30
kunder at være et rimeligt niveau i forhold til ledningsejere generelt.
Kystdirektoratet har oplyst, at de forventer, at der ligger
en ny vejledning klar ultimo 2017. Med de aktuelle og fremskredne
kystbeskyttelsessager har Center for Teknik og Miljø vurderet, at kommunen ikke
kan vente på en vejledning om partsfordeling med ledningsejere.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og
Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1. at der pålægge
ledningsejere en part per 30 kunder, inden
for et område der beskyttes af et kystbeskyttelsesanlæg
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 8. maj 2017:
Fraværende:
Udvalget afventer vejledning fra Kystdirektoratet.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.