Møde i udvalget d. 8. maj 2017

22.   Partsfordeling af ledningsejere i kystbeskyttelsesprojekter (B)

Sagsnr.: 330-2016-10082               Dok.nr.: 330-2017-271502                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Erhvervs-, Plan og Miljøudvalget skal beslutte, om Slagelse Kommune vil pålægge ledningsejere bidragspligt i de kystbeskyttelsessager, samt antal parter der eventuelt kan pålægges
Baggrund
Center for Teknik og Miljø har flere igangværende kystbeskyttelsesprojekter, som har til formål at beskytte lavtliggende områder mod oversvømmelse fra havet. Projekterne er så langt, at der er brug for at få afklaret, om der skal tildeles parter til de ledningsejere, der drager nytte at en kystbeskyttelse.
I de beskyttede områder, kan der ligge en række forsyningsledninger som f.eks. vand, varme, gas, el, antenne, tele/ fibernet, regn- og spildevand.
Det har hidtil været uklart om kystbeskyttelsesloven gav mulighed for at pålægge ledningsejere parter i forbindelse med kystbeskyttelsesanlæg. I den tidligere kystbeskyttelseslov blev brugt begrebet ”grundejere” om de der kunne pålægges bidrag, men med lovændringen er det nu præciseret, at Byrådet kan pålægge bidrag til ”ejere af fast ejendom” (herunder ledningsejere), der kan opnå beskyttelse eller en anden fordel ved et kystbeskyttelsesanlæg. Det enkelte bidrags størrelser fastsættes af Byrådet.
For ledningsejere skal det herefter besluttes, hvilken beskyttelse der opnås med et kystbeskyttelsesanlæg. I det følgende tages der udgangspunkt i, at et ledningsanlægs værdi afspejles i kundegrundlaget til den pågældende ledning. Jo flere kunder der er koblet på et ledningsanlæg des større værdi udgør det pågældende ledningsanlæg for en forsyning. Bidragstildelingen tager hermed ikke udgangspunkt en lednings aktuelle værdi f.eks. om den er ny eller gammel, men derimod brugsværdien af ledningen. Uanset om ledningen er ny eller gammel forbliver brugsværdien, udtrykt i de kunder der er tilsluttet ledningen, nogenlunde konstant.
Princippet om brugsværdien målt i antal kunder skal ses i forhold til selve målet med et kystbeskyttelsesanlæg, som i udgangspunktet ikke tager afsæt i en aktuel værdi af f.eks. et hus, men derimod ønsket om at sikre boligen eller boligområdet som et trygt og velfungerende bysamfund, der ikke sættes ud af funktion i tilfælde af stormflod.
Hvis et bysamfund eller et boligområde skal kunne betegnes som trygt og sikkert, skal der ikke være risiko for, at grundlæggende forsynings-funktioner sættes ud af kraft i tilfælde af stormflod. Det er den forpligtigelse som ledningsejerne skal beskytte, og det er også derfor, at administrationen foreslår, at bidragsfordelingen tager afsæt i brugsværdien udtrykt i kundegrundlaget i det beskyttede området.
Principper for tildeling af part til ledningsejere
Kystdirektoratet oplyser, at de pt. arbejder med en række overordnede principper for en partsfordeling:
Fordelingen skal:
· være en simpel model, der er nem at efterregne,
· ses ud fra en helhed i kystbeskyttelsesprojektet,
· være solidarisk, hvor alle der drager nytte yder et bidrag.
Det er ud fra disse principper, at administrationen har udarbejdet et forslag til partsfordeling af ledningsejere i kystbeskyttelsessager:
Administrationen foreslår en pragmatisk løsning ud fra en vurdering om, at ledningsejere med rimelighed kan tildeles en part, for hver 30 kunder/boliger i et område, der beskyttes.
Princippet om brugsværdier og kundegrundlag sikrer ønsket om en simpel model, der er nem at efterregne. Princippet sidestiller også forsyningsarterne som lige vigtige. En varmeforsyning bliver f.eks. partsfordelt ligesom en elforsyning og spildevandsforsyning.
I kystbeskyttelsesprojekter høres interessenterne om projekt og partsfordeling. Høringen forelægges politisk og partsfordelingen skal ligeledes godkendes af byrådet. Det bliver derfor muligt at følge sagerne op politisk, hvis det viser sig, at der bliver brug for at justere i principperne for partsfordeling herunder også til ledningsejere.
Retligt grundlag
Lov nr. 1732 af 27/12/2016
LBK nr. 78 af 19/01/2017.
Handlemuligheder
· Ledningsejere partsfordeles efter de overordnede principper administrationen har fremlagt.
· Ledningsejere gøres ikke bidragspligtige i forbindelse med projekter om kystbeskyttelse.
· Ledningsejere partsfordeles efter andre principper end dem som forvaltningen har fremlagt.
· Udvalget meddeler, at digesagerne sættes standby og afventer Kystdirektoratets vejledning om partsfordeling af ledningsejere til efteråret 2017 og vurderer herefter om ledningsejere skal partsfordeles i sager om kystbeskyttelse
Vurdering
Borgere inden for et beskyttet område opfatter det typisk som uretfærdigt, hvis ikke alle interessenter i området bidrager. Det undgås ved, at forsyningsselskaber partsfordeles i sager om kystbeskyttelse, så de også tager ansvar for anlægs- og vedligeholdelsesudgifterne til kystbeskyttelsen.
Der er ikke en facitliste for, hvordan man kan beregne sig til en part, eller hvordan man udregner ”tryghed” i kroner og øre, men ud fra en simpel helhedsorienteret og solidarisk betragtning findes en part per 30 kunder at være et rimeligt niveau i forhold til ledningsejere generelt.
Kystdirektoratet har oplyst, at de forventer, at der ligger en ny vejledning klar ultimo 2017. Med de aktuelle og fremskredne kystbeskyttelsessager har Center for Teknik og Miljø vurderet, at kommunen ikke kan vente på en vejledning om partsfordeling med ledningsejere.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at der pålægge ledningsejere en part per 30 kunder, inden for et område der beskyttes af et kystbeskyttelsesanlæg
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 8. maj 2017:
Fraværende: 
Udvalget afventer vejledning fra Kystdirektoratet.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.