Møde i udvalget d. 5. november 2018

7.     Revisionsbemærkninger - status (O)

Sagsnr.: 330-2018-65870               Dok.nr.: 330-2018-531179                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget anmodede ved udvalgsmødet den 3. september 2018, om at blive præsenteret for de effekter og resultater, der er fremkommet i forhold til håndteringen af revisionens bemærkninger.
Baggrund
Direktionen havde til deres møde den 27. september 2018 udbedt sig en status på opfølgning vedr. revisionens bemærkninger. Det vil være samme status, der nedenfor gives til Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Udviklingen i forhold til den konkrete håndtering af revisionens bemærkninger, lader sig bedst vise via vores ledelsestilsyn. Det er således ikke umiddelbart en mulighed at trække nogle relevante tal og herudfra tale om en effektmåling. De foreløbige resultater lader sig derfor bedst illustrere ved nedenstående status, der skal ses i sammenhæng med ”Redegørelse til revisionsberetning 2, Delberetning for efteråret 2017” præsenteret for Social- og Beskæftigelsesudvalget ved udvalgsmødet den 3. september 2018.
Det skal endvidere bemærkes, at Center for Arbejdsmarked og Integration skiftede fagsystem til Schultz FASIT den 1. marts 2018. Systemet giver mulighed for mere effektiv sagsgang og bedre overbliksbilleder for såvel medarbejdere, ledelse og organisation. På kort sigt har skiftet været ressourcetungt i forhold til implementering og oplæring og forandring af arbejdsgange og rutiner.
På lang sigt vurderes det, at det nye system giver mulighed for forbedret sagsarbejde og øget effektivitet og overblik. Der arbejdes målrettet på at anvende disse muligheder blandt andet med henblik på at komme revisionens bemærkninger i møde.
Status 
1. Af revisionsberetningen konstateres der fejl vedrørende:
(Sygedagpenge)
A. Manglende rettidig opfølgning, B. manglende journalisering i forhold til opfølgningerne, samt C. manglende tydelig begrundelse for undladelse af personlig opfølgning
Området for sygedagpenge (herunder) jobafklaring har som bemærket i forrige redegørelse været opdelt i 2017, men blev lagt sammen igen i afdelingen for Fastholdelse for at sikre en højere faglighed og bedre sagsflow. Efterfølgende har afdelingen fået sin egen leder, hvorved det ledelsesmæssige fokus er styrket markant. Pt. fungerer denne leder også som leder for ressourceforløbsområdet.
Siden efteråret 2017 har afdelingen for Fastholdelse tillige haft en udpeget faglig konsulentfunktion. Denne har igangsat en række læringsprocesser, der skal se på rettidig opfølgning og korrekt journalføring i forbindelse med opfølgninger, herudover også på at arbejde med fyldestgørende dokumentation og tydelig begrundelse for undladelse af personlig opfølgning.
Den faglige konsulent følger allerede nu op på ovennævnte områder, bl.a. ved faste fag- og sagsmøder med sagsbehandlerne.
Rettidighed, journalisering og begrundelser ved manglende personligt fremmøde vil ligeledes indgå i ledelsestilsynet i såvel i fjerde kvartal 2018, som i det nye ledelsestilsyn, der træder i kraft i januar 2019.
I tillæg hertil er der anvendt ressourcer i forhold til at klæde sagsbehandlerne godt på i forbindelse med implementeringen af Schultz FASIT (centrets nye fagsystem) i foråret 2018. Der arbejdes pt. på at optimere systemanvendelse og overbliksbilleder i det nye fagsystem blandt sagsbehandlerne. 
Der er derudover indført retningslinjer ift., at alle forlængelsesafgørelser skal godkendes af en specialistgruppe i afdelingen. Dette for give læring og for at nedbringe forlængelserne og for at se nærmere på hvorfor sagerne trækker ud.
Det vurderes, at ovennævnte forandringer allerede nu har positiv effekt på journalisering i forbindelse med opfølgninger og begrundelse for deres form.
Der er derudover lavet et projekt tidlig indsats pr. 1 oktober 2018, som forsøger at fastholde borgere i job på arbejdspladsen, eller igangsætte en målrettet indsats i deres sag så tidligt som muligt. Det vurderes, at dette vil styrke rettidigheden i centrets opfølgninger på dette område.
(Jobafklaring)
A. Manglende behandling af sager i Rehabiliteringsteamet inden 4 uger, B. Lange tidsintervaller mellem individuel opfølgning herunder forsinket journalisering af afholdte samtaler
Medarbejdergruppen, der sidder med jobafklaringssager er forholdsvis ny, hvorfor ovennævnte faglige konsulent sammen med den nyudpegede leder på området, har fokus på at oplære medarbejderne og øge deres fokus på de lovbestemte retningslinjer for jobafklaringsforløb og journalisering i sagerne med mere.
Der vil i efteråret 2018 blive udarbejdet en plan for den konkrete afvikling af puklen af sager, der ikke er blevet forelagt rehabiliteringsteamet inden for de lovbestemte fire uger. Tillige bliver der udarbejdet en arbejdsgang, der skal sikre at alle jobafklaringssager fremadrettet forelægges rehabiliteringsteamet indenfor de i loven fastsatte fire uger.
Dette vil også indgå i de fremtidige ledelsestilsyn, såvel i fjerde kvartal 2018, som i det nye ledelsestilsyn, der træder i kraft i januar 2019.
I tillæg til ovenstående omrokeres der på medarbejderressourcerne, så der kommer endnu en medarbejder på jobafklaringsområdet.
Forbedringerne er allerede ved at få effekt. Det må dog realistisk forventes, at der vil gå en rum tid inden den eksisterende pukkel af sager og oprydning heri er afviklet, men centret forventer at ovennævnte tiltag vil komme revisionens bemærkninger i møde.
Kontanthjælp).
A. Manglende rettidig opfølgning, B. manglende tilstrækkelig journalføring i forbindelse med den udførte opfølgning, og C. manglende tilbud til tiden for særligt aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere
Centret er begyndt at opkvalificere myndighedssagsbehandlerne for de aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere til at håndtere deres opgaveportefølje mere hensigtsmæssigt. Fokus på denne indsats er særligt en bedre anvendelse af centrets nye fagsystem, dets overbliksbilleder og andre muligheder, med henblik på at højne effektiviteten.
Derudover ses der på at opkvalificere medarbejderne i anvendelse af rehabiliteringsplanen og i anvendelse af rådighedsvurderinger og sanktioner overfor målgruppen. Samlet forventes dette at give luft til at sikre en mere tilfredsstillende journalføring.
I efteråret 2017 oprettede centret et såkaldt ret og pligt tilbud – ”Din vej frem”.
Formålet hermed var blandt andet at sikre rettidige tilbud til kontanthjælpsmodtagere. Der er pt. øget fokus på anvendelse af dette forløb for at sikre rettidige tilbud til borgerne.
I tillæg hertil arbejdes der med at synliggøre den eksisterende tilbudsvifte og de aktuelt tilgængelige pladser heri i forbindelse med opkvalificerings- og overbliksarbejdet i centrets nye fagsystem.  
Derudover arbejdes der forsat med projekt ”Flere skal med”, der forventes at have positiv effekt på sagsbehandlingen på området.
I tillæg hertil er der igangsat en drøftelse i centrets ledelse med henblik på en håndtering af kontanthjælpsområdets udfordringer. Derudover vil tilstrækkelig journalisering, rettidig opfølgning og rettidige tilbud til aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere også indgå i centrets ledelsestilsyn i såvel i fjerde kvartal 2018, som i det nye ledelsestilsyn, der træder i kraft i januar 2019.
Det øgede ledelsestilsyn vurderes at have positiv effekt på journalføring, rettidig opfølgning og den rettidige aktivering af kontanthjælpsmodtagerne. 
(Ressourceforløb)
A. Lange tidsintervaller mellem individuel opfølgning herunder forsinket journalisering af afholdte samtaler, samt B. mangler i de udarbejdede indsatsplaner
Sagsbehandlerne på ressourceforløb har siden marts 2018 været en del af projekt ”Tværgående Indsats – Ressourceforløb” (TVIR), hvor fokus er på at nedbringe sagsmængden for bl.a. at øge tiden til den individuelle opfølgning, dertilhørende journalisering og udarbejdelse af og opfølgning i forhold til indsatsplanerne.
I tillæg hertil er der indført personlige dialogmøder med medarbejderne hvor der ses på rettidighed, placeringer og indsatsplaner. Samtidigt er der indført fælles fagmøder for styrket læring. Revisionens punkter vil løbende indgå i ledelsestilsynet i såvel i fjerde kvartal 2018, som i det nye ledelsestilsyn, der træder i kraft i januar 2019.
Det er forvaltningens vurdering, at tilføjelsen af ressourcer og det øgede fokus på området allerede nu har ført til kortere tidsintervaller mellem opfølgningerne, og journaliseringen sker i umiddelbar forlængelse af opfølgningen. Det vurderes, at disse forbedringer vil øges med tiden.
Derudover har tiltaget også ført til begyndende forbedringer i indsatsplanerne. Det må dog forventes, at den oparbejdede pukkel af arbejde i forhold til disse planer tager længere tid.
1. Derudover gives der i beretningen anbefalinger vedrørende:
At alle kvalitetskontroller foretages som besluttet, herunder at der udarbejdes konklusioner for hvert sagsområde hvorpå der er udført kontrol, og at det samlede materiale arkiveres.
En forbedring og øget strukturering af ledelsestilsynet fremgår både som et behov og en løsning i forhold til flere af de områder, som revisionen bemærker på.
Arbejdet i forhold til denne forandring er igangsat, men grundet ovennævnte ledelsesmæssige forandringer forventes det fulde ledelsestilsyn først at kunne træde fuldt i kraft pr. 1 januar 2019.
Indtil da forsættes med den og de eksisterende model(ler) for ledelsestilsyn.
Der er dog allerede nu øget fokus på ledelsestilsynene og deres indhold. Det er centrets vurdering, at de kommende forandringer vil komme en lang række af revisionens bemærkninger i møde.
At der tilrettelægges en kontrol af udbetalinger til alternative modtagere i de afdelinger, der anvender udbetalingssystemer med adgang til udbetaling til alternative modtagere.
Det kommende ledelsestilsyn, der skal træde i kraft den 1. januar 2019 vil ligeledes indeholde en kontrol af udbetalinger til alternative modtagere, som revisionen har anbefalet.
For at komme revisionens bemærkninger i møde allerede i nærværende år, pågår der pt. en gennemgang af alle alternative modtagere.
At ”arbejdet med Min Plan generelt set kan forbedres så planen anvendes som et dynamisk værktøj både i sager hvor der gives konkret tilbud, men også i sager hvor der iværksættes en indsats for at borger kan blive i stand til at deltage i tilbud på sigt. Det er oplyst, at der fremover ved ledelsestilsynet vil være øget fokus på arbejdet med Min Plan, herunder vurdering på metoden for anvendelsen af Min Plan.”
Min Plan og anvendelse heraf vil indgå i de fremtidige ledelsestilsyn, der forventes at træde i kraft i januar 2019.
Retligt grundlag
Lov om aktiv beskæftigelse.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 5. november 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Taget til efterretning.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.