Møde i udvalget d. 4. september 2017

8.     Midtvejsstatus på udvalgte nøgletal på folkeskoleområdet (O)

Sagsnr.: 330-2016-92220               Dok.nr.: 330-2017-511541                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Den 6. februar 2017 fik Uddannelsesudvalget forelagt udvalgte nøgletal på folkeskoleområdet som KL havde udsendt i december 2016. Sagen blev drøftet med en beslutning om, at Udvalget skal have forelagt en midtvejsstatus i starten af efteråret 2017.
I marts 2017 blev Udvalget præsenteret for muligheder og udfordringer ved at udarbejde en midtvejsstatus. På denne baggrund blev det besluttet, hvilke nøgletal der skulle fremlægges.
Denne status giver administrationen mulighed for at præsentere Uddannelsesudvalget for en overvejende del af de nøgletal på folkeskoleområde, som KL udsender til kommunerne i december.
Det skal bemærkes, at karaktergennemsnit på landsplan for 2016/17 endnu ikke er tilgængeligt. Desuden kan nøgletal for karaktergennemsnit evt. afvige lidt i forhold til de tal som KL udsender i december. Årsagen er, at KL kan medtage resultater af sygeprøver (mundtlige prøver) som ikke er afholdt på nuværende tidspunkt.
De udvalgte nøgletal på folkeskoleområdet
Karaktergennemsnit i grundskolen (alle prøver i 9. kl. i folkeskolen og kommunale specialskoler) 2016/17
Udvikling i karaktergennemsnit fra 2015/16 – 2016/17
Slagelse Kommune
6,7
Slagelse Kommune (6,3 i 2015/16)
+0,4
Landsresultater er endnu ikke tilgængelige
 
 
Score på social trivsel 2016/17
Udvikling på social trivsel fra 2015/16 til 2016/17
Slagelse Kommune
4,1
Slagelse Kommune
0
Hele landet
4,1
Hele landet
0
Score på faglig trivsel 2016/17
Udvikling på faglig trivsel fra 2015/16 til 2016/17
Slagelse Kommune
3,7
Slagelse Kommune
0
Hele landet
3,7
Hele landet (3,8 i 2015/16)
-0,1
Score på støtte og inspiration i undervisningen 2016/17
Udvikling i støtte og inspiration i undervisningen 2015/16 til 2016/17
Slagelse Kommune
3,3
Slagelse Kommune
0
Hele landet
3,3
Hele landet
0
Score på ro og orden i undervisningen 2016/17
Udvikling i Ro og orden i undervisningen fra 2015/16 til 2016/17
Slagelse Kommune
3,7
Slagelse Kommune
0
Hele landet
3,8
Hele landet
0
Kompetencedækning 2016/17
Udvikling i kompetencedækning fra 2015/16 til 2016/17
Slagelse Kommune
86,4 pct.
Slagelse Kommune (84,2 pct. i 2015/16)
+2,2
Hele landet
85,1 pct.
Hele landet (83,2 pct. i 2015/16)
+1,9
Segregeringsgrad for 0.-9. kl. juni 2017
Udvikling i segregeringsgrad for 0.-9. kl. juni 2016-juni 2017
Slagelse Kommune
7,79 pct.
Slagelse Kommune (7,28 pct. i juni 2016)
+0,5
Hele landet
4,94 pct.
Hele landet (4,85 pct. i juni 2016)
+0,1
Segregeringsgrad for 0. kl. juni 2017
Udvikling i segregeringsgrad for 0. kl. juni 2016- juni 2017
Slagelse Kommune
6,49 pct.
Slagelse Kommune (3,41 pct. i juni 2016)
+3,1
Hele landet
2,94 pct.
Hele landet (2,54 pct. i juni 2016)
+0,4
Andel elever i specialklasse på almen folkeskole juni 2017
Udvikling i andel elever i specialklasse på almen folkeskole juni 2016-juni 2017
Slagelse Kommune
25,1 pct.
Slagelse Kommune (30,5 pct. i juni 2016)
-5,4
Hele landet
54,2 pct.
Hele landet (54,6 pct. i juni 2016)
-0,4
Sygefravær, lærere, juni 2017
Udvikling i sygefravær, lærere juni 2016-juni 2017
Slagelse Kommune
2,51 pct.
Slagelse Kommune (3,6 pct. i juni 2016)
-1,1
Hele landet
3,26 pct.
Hele landet (3,4 pct. i juni 2016)
-0,1
I et bilag til sagen fremgår lærernes procentvise sygefravær måned for måned fra maj 2016 til juni 2017.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget kan tage nøgletallene til orientering, og har også mulighed for at drøfte tallene, evt. med udgangspunkt i administrationens konklusioner.
Vurdering
Administrationen kan konkludere, at flere væsentlige resultater i Slagelse Kommunes folkeskoler har udviklet sig positiv fra 2015/16 til 2016/17.
· Karaktergennemsnittet for alle prøver i 9. kl. er 6,7. Det er en stigning på 0,4 karakterpoint i forhold til 2015/16. Det er meget sandsynligt, at den positive stigning kan tilskrives skolernes målrettede arbejde med skolepolitikkens indsatsområde ’Styrket faglighed’, herunder arbejdet med Visible Learning.
· Indikator-værdierne af den nationale trivselsmåling er uændret.
Administrationen har kigget dybere ned i de enkelte svarfordelinger, som viser, at der er sket en positiv udvikling. Den er dog ikke af en størrelsesorden, så det kommer til udtryk som en stigning i de overordnede indikator-værdier.    
På 3 ud af 4 indikator-værdier ligger Slagelse Kommune på landsgennemsnittet.
· Indikatoren kompetencedækning er 86,4 pct. Det er en stigning på 2,2 procentpoint i forhold til sidste år. Slagelse Kommune ligger bedre end landsgennemsnittet. Det er meget sandsynligt, at den positive stigning kan tilskrives skolernes fokus på fagfordeling og efteruddannelse.
Administrationen kan konkludere, at Slagelse Kommune har væsentlige udfordringer i forhold til målet om øget inklusion i folkeskolen. Der er en stigning i andelen af elever i de specialiserede undervisningstilbud. Samtidig visiteres flere elever til specialtilbud uden for den almene folkeskole.
Der kan ikke gives nogen entydige forklaringer på udfordringerne. I første omgang har disse nøgletal givet anledning til en tættere dialog mellem Center for Skole og Center for Børn og Familie med henblik på at iværksætte forebyggende indsatser der rækker ud over de eksisterende. I forlængelse af 360 graders analysen lægges der også op til at indføre økonomiske incitamentsmodeller for at understøtte inklusionen. Desuden vil udmøntningen af den seneste visitationspraksis blive evalueret.
· Segregeringsgraden for 0.-9. kl. er 7,79 pct., hvilket er en stigning på 0,6 procentpoint fra juni 2016 til juni 2017.  Segregeringsprocenten i Slagelse Kommune er væsentlig højere end landsgennemsnittet.
· Segregeringsgraden for 0. kl. er 6,49 pct., hvilket er en stigning på 3,1 procentpoint fra juni 2016 til juni 2017. Her er segregeringsprocenten i Slagelse Kommune mere end dobbelt så høj som landsgennemsnittet.
· Andelen af elever der går i specialklasse på en almen folkeskole er 25,1 pct., hvilket er et fald på 5,4 procentpoint fra juni 2016 til juni 2017. Andelen er under det halve af landsgennemsnittet, hvilket viser, at specialklasseelever i Slagelse Kommune oftere segregeres til specialklasser uden for den almene folkeskole.
Administrationen kan konkludere, at lærernes sygefravær har udviklet sig positivt fra juni 2016 til juni 2017. Det skal bemærkes, at disse nøgletal kun dækker en enkelt måned.
· Sygefraværet for lærere i juni 2017 er 2,51 pct., hvilket er et fald på 1,1 procentpoint i forhold til juni 2016. Sygefraværet i juni 2017 ligger 0,75 procentpoint under landsgennemsnittet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Skole indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Uddannelsesudvalget tager midtvejsstatus på udvalgte nøgletal på folkeskoleområdet til orientering.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 4. september 2017:
Fraværende:  Anders Koefoed (V), Johnny Persson (V)
Til orientering.