Møde i udvalget d. 4. marts 2019
6. Orientering om Socialt Frikort (O)
Sagsnr.: 330-2019-4418 Dok.nr.: 330-2019-55630 Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Social
og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Social og
Beskæftigelsesudvalget orienteres om forsøgsordning med socialt frikort til
udsatte borgere.
Baggrund
Folketinget vedtog ved lov om
forsøg med socialt frikort med virkning pr. 1. januar 2019, hvorefter socialt
udsatte borgere kan blive visiteret til socialt frikort.
Formålet med initiativet, er at
borgere med særlige sociale problemer i en forsøgsperiode i 2019 og 2020 har
ret til at modtage socialt frikort. Frikortet skal give udsatte borgere
mulighed for at tjene op til 20.000 kr. skattefrit pr. kalenderår ved ordinært
og ustøttet arbejde for virksomheder, offentlige myndigheder m.v., uden at
indtægten fradrages i forsørgelsesydelser eller andre indkomstafhængige
offentlige ydelser.
Formålet med det sociale frikort
er, at give de mest socialt udsatte borgere i samfundet bedre muligheder for at
deltage i samfundets fællesskaber, bidrage og opleve værdi i hverdagen.
Hensigten er desuden, at det sociale frikort tilskynder virksomheder til at
tage et socialt ansvar ved at engagere udsatte borgere.
Målgruppen for socialt frikort
er personer med særlige sociale problemer (fx hjemløshed eller misbrug),
herunder psykiske vanskeligheder (fx angst eller depression). Det er en
forudsætning, at personerne i målgruppen skal være langt fra beskæftigelse og
uddannelse, således at man hverken har været under uddannelse eller har haft
arbejdsindkomst over 10.000 kr. indenfor det sidste år.
Visitation til socialt
frikort
Det er kommunerne der skal visitere borgerne til socialt
frikort. Virksomhederne skal indberette borgerens aktivitet, når de har ansat
en borger med et frikort. Borgerne kommer til at kunne identificere sig selv
ved hjælp af et identifikationsnummer på det sociale frikort. Via frikortet vil
både borger og virksomhed kunne få overblik over det optjente beløb.
Loven skal administreres via en fælles kommunal it-løsning.
It-løsningen skal bruges af både borgerne, virksomhederne og de offentlige
virksomheder.
Der er er nedsat en tværgående arbejdsgruppe bestående af
medarbejdere fra Jobcenter og Center for Handicap og Psykiatri. Arbejdsgruppen
har til opgave at afklare og beskrive den præcise målgruppe der vil være
berettiget til socialt frikort samt visitationskriterier/oplysninger til brug
for visitation. På baggrund heraf skal der en træffes administrativ beslutning
om, hvilket center der skal varetage visitationsopgaven.
Retligt
grundlag
Lov om forsøg med socialt frikort. Lov om social service
afsnit V. Aktivlovens § 11.
Handlemuligheder
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Social- og
Beskæftigelsesudvalget kan tage orienteringen til efterretning eller bede om
yderligere oplysninger.
Vurdering
Det er administrationernes
vurdering, at frikortets succes bl.a. vil afhænge af kommunens indsats i
forhold til, at tage kontakt til det lokale erhvervsliv og sociale
organisationer herunder, at virksomheder er villige til at ansætte socialt
udsatte i fleksible stillinger. Desuden vil succesen afhænge af en smidig
ansøgningsprocedure og sagsbehandling. Den foreløbige antagelse er, at det få
socialt udsatte borgere i kommunen der vil ansøge om socialt frikort samt
opfylde kriterierne for visitation frikortet.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
I økonomiaftalen for 2019 er der afsat 50 mio. kr. til
indførelse af et socialt frikort for hjemløse i 2019 og 2020. Til
forsøgsordningen er Slagelse Kommune tildelt 108.000 kr. i 2019 og 45.000 kr. i
2020. Det er endnu ikke besluttet hvilket center midlerne skal overføres til.
Konsekvenser
for andre udvalg
Social- og
Beskæftigelsesudvalget orienteres om socialt frikort på udvalgsmøde d. 4.
februar 2019.
Udvalget for Specialiserede
Borgerindsatser orienteres om socialt frikort på udvalgsmøde d. 6. februar
2019.
Indstilling
Centerledelsen i Center for Arbejdsmarked og Integration og
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.
at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:
Ali Yavuz (A)
Udsat.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende:
Taget til orientering.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.