Møde i udvalget d. 16. marts 2021
8. Resultater fra brugertilfredshedsundersøgelsen i hjemmeplejen 2020 (O)
Sagsnr.: 330-2021-3563 Dok.nr.: 330-2021-12949 Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om resultaterne af
brugertilfredshedsundersøgelsen i hjemmeplejen, der er gennemført i efteråret
2020.
Baggrund
På udvalgsmøde den 06.03.2013 blev det besluttet, at der
skal laves en kvantitativ brugerundersøgelse i hjemmeplejen hvert andet år med
start i 2014.
Brugertilfredshedsundersøgelsen i hjemmeplejen i 2020 en del
af tilsyn og opfølgning på tilbud efter servicelovens §83 og 83a til borger i
eget hjem, som beskrevet i tilsynspolitikken, der er principgodkendt på
Sundheds- og Seniorudvalgsmøde den 06.12.2017.
Tidligere er brugertilfredshedsundersøgelsen i hjemmeplejen
blevet gennemført via spørgeskema, der er blevet sendt til udvalgte borgere.
I 2020 er undersøgelsen blevet digitaliseret, så den blev
gennemført med telefoninterview via eksternt konsulenthus. Ved at lade
professionelle telefoninterviewere gennemføre spørgeskemaundersøgelsen er det
blevet nemmere for borgeren at besvare spørgsmålene. Telefoninterviewene
sikrede også at svarene var borgerens egne oplevelse i forhold til den hjælp de
modtog eller havde modtaget, og ikke pårørende eller andre.
1657 borgere blev forsøgt kontaktet, hvoraf 710 borgere
svarede telefonen, og 556 borgere ønskede at deltage i undersøgelsen. Det giver
en svarprocent på 78% af dem der blev opnået kontakt til.
Konsulenthuset har udarbejdet to rapporter for hjemmeplejen.
En hovedrapport, der er vedlagt som bilag, samt en rapport, der er opdelt på
hjemmeplejeområder, og som områderne arbejder med lokalt.
Resultater
Overordnet viser brugertilfredshedsundersøgelsen et positivt
billede af hjemmeplejen. Stort set alle parametre er blevet forbedret eller har
holdt status quo i forhold til undersøgelsen i 2018. I det følgende gives en
opsummering af de væsentligste resultater af hjemmeplejeundersøgelsen
sammenlignet med 2018 undersøgelsen.
·
Borgerne er alt i alt meget tilfredse med hjemmeplejen.
Størstedelen, ca. 84%, af de adspurgte borgere har enten svaret tilfreds
eller meget tilfreds. Ca. 7% har svaret utilfreds eller meget utilfreds.
I 2018 var disse tal henholdsvis 62% og 4%.
·
Der er stor tilfredshed blandt borgerne, når det kommer til den
praktiske hjælp. 85% er tilfreds eller meget tilfreds. Ca. 5% af de adspurgte
er utilfredse. I 2018 var disse tal henholdsvis 64% og 9%. Der er altså sket en
markant forbedring ift. sidste måling.
·
Samme billede gør sig gældende i forhold til den personlige hjælp
de ældre modtager. Her er 89% tilfreds eller meget tilfreds. Mens 5% er
utilfreds eller meget utilfreds. I sidste måling var disse tal 72% og 4%. Så
også her er der en markant forbedring af oplevelsen af den service, der
tilbydes i forhold til personlig hjælp.
·
Ni ud af ti oplever, at hjælperen udfører den hjælp, der er
blevet tildelt. I 2018 var det otte ud af ti, som havde samme oplevelse.
·
97% af borgerne oplever, at hjælperen er venlig overfor dem og 92%
mener, at hjælperne udviser respekt overfor dem. I den tidligere måling i 2018
var disse tal henholdsvis 91% og 84%.
·
Ni ud af ti oplever, at hjælperen tager hensyn til deres behov og
ønsker, når de hjælper dem. I 2018 var det tal syv ud af ti.
·
8 ud af 10 svarer ja til, at den hjælp de får fra tekniske
hjælpemidler betyder, at de bedre kan gøre ting, der er vigtige for dem.
Tidligere var det tal 6 ud af 10.
·
Der er stadig en femtedel, der vurderer, at de ikke har
medbestemmelse i forhold til hvilke tekniske hjælpemidler, de anvender. Det er
det samme antal som for to år siden.
·
Oplevelsen i forhold til, om hjælperne kender borgerne og deres
historie er steget fra 33% til 57%.
·
Der er en markant stigning i oplevelsen af, at hjælperen støtter
borgeren i at kunne klare flest mulige dagligdagsting selv. Andelen af positive
svar er steget fra 38% i 2018 til 61% i 2020 undersøgelsen.
·
I forhold til mødestabilitet og tilbagemelding er der også sket
en forbedring. 70% af borgerne oplever, at hjælperen kommer til tiden og kun
23% oplever ikke at hjælperen giver besked, når de er forsinket i mere end 30
min. Denne oplevelse var i 2018 henholdsvis 50% og 39%.
Der er i alle ovenstående
eksempler ikke væsentlig forskel på den kommunale og private hjemmepleje i
forhold til oplevelsen af tilfredshed på de enkelte områder.
Retligt
grundlag
Serviceloven §83 og §83
Handlemuligheder
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at
brugertilfredshedsundersøgelsen giver et generelt positivt billede af
tilfredsheden i hjemmeplejen. Det er meget positivt, at stort set alle områder
er forbedret i forhold til seneste måling i 2018. Specielt er den overordnede
tilfredshed med hjemmehjælpen steget markant. Ligeledes er det positivt, at der
ikke er en markant forskel i serviceniveauet fra de enkelte områder samt privat
og kommunal hjemmepleje.
Samtidig vurderer administrationen, at der stadig er opmærksomhedspunkter,
eksempelvis:
·
Næsten 1 ud af 4 oplever stadig, at hjælperen ikke giver besked,
hvis de er forsinket i mere end 30 min.
·
Selvom oplevelsen af, at hjælperen støtter borgeren i at kunne
klare flest mulige dagligdagsting selv er steget fra 38% til 61%, bør det
fortsat være et opmærksomhedspunkt i den fremtidige indsats.
Disse opmærksomhedspunkter vil der blive sat fokus på i hjemmeplejen
i det fremadrettede arbejde.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
2.
at Udvalget sender brugertilfredshedsundersøgelsens resultater til
orientering i Ældrerådet og Handicaprådet.
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 2. februar 2021:
Fraværende:
At 1)
Udvalget tog orienteringen til efterretning
At 2)
Udvalget sender brugertilfredshedsundersøgelsens resultater
til orientering i Ældrerå-det og Handicaprådet.
Beslutning i Handicaprådet
den 16. marts 2021:
Fraværende:
Handicaprådet tog orienteringen til efterretning med
bemærkning om, at Handicaprådet ønsker at få oplyst fra Center for Sundhed og
Ældre om der udarbejdes handleplaner vedr. undersøgelsens opmærksomhedspunkter.