15.  Bemyndigelse til automatiske nedlukninger som følge af coronasmitte (B)
Sagsnr.: 330-2021-29752Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Dok.nr.: 330-2021-138558Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Ã…bent
Kompetence: |
Byrådet |
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte, om kompetencen til automatisk nedlukning skal delegeres til administrationen.
Sagens indhold
I forbindelse med bekæmpelse af corona-pandemien, har regeringen og folketingets partier på nær Ny Borgerlige vedtaget, at det skal være muligt at gennemføre automatiske nedlukninger på kommune – og sogneniveau.
Det fremgår af Bekendtgørelse nr. 595 af 9. april 2021, at kommunalbestyrelsen kan meddele midlertidigt påbud om lukning af skoler og institutioner m.v. Tilsvarende gør sig gældende for så vidt angår uddannelsesinstitutioner på Uddannelses- og Forskningsministeriets område, jf. bekendtgørelse nr. 594 af 8. april 2021 og for skoler og uddannelsesinstitutioner på Kulturministeriets område jf. bekendtgørelse nr. 593 af 8. april 2021, samt for udbydere af danskuddannelser på Udlændinge- og Integrationsministeriets område jf. bekendtgørelse nr. 599 af 8. april 2021.
Bekendtgørelserne ovenfor giver byrådet mulighed for følgende nedlukninger:
1.   Byrådet er forpligtet til at meddele midlertidigt påbud om lukning af et sogn når a) incidensen i et sogn overstiger 400 smittede med COVID-19 pr. 100.000 borgere pr. uge, b) der er registreret flere end 20 smittetilfælde i alt de sidste syv dage og c) positivprocenten er på 2 procent eller mere. Alle tre betingelser skal være opfyldte.
2.   Byrådet er forpligtet til at meddele midlertidigt påbud om lukning af kommunen, når incidensen i en kommune overstiger 200 (testkorrigeret) smittede med COVID-19 pr. 100.000 borgere.
3.   Ud fra smitteforebyggende hensyn har Byrådet mulighed for at meddele midlertidigt påbud om lukning af kommunen, hvis den testkorrigerede incidens i kommunen er på mindst 100 smittede med covid-19 pr. 100.000 indbyggere. Denne nedlukning er ikke et retligt krav, men en reaktionsmulighed.
Retligt grundlag
Beslutning om kompetenceændringer er byrådets kompetence med hjemmel i Slagelse Kommunes styrelsesvedtægt.
Handlemuligheder
Byrådet kan
A.   godkende at kompetencen til automatisk nedlukning delegeres til administrationen
Vurdering
Grundet påbuddets akutte karakter vurderes det, at kompetencen til at iværksætte påbud og nedlukning bør varetages af Slagelse Kommunes administration, da en akut nedlukning ikke vil kunne afvente byrådets beslutning. Det vurderes ligeledes, at påbud om akut nedlukning af samfundet på hhv. sogne og kommuneniveau er en foranstaltning af så indgribende karakter, at det kræver eksplicit delegation fra byrådet til administrationen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.   at Kompetencen til akut nedlukning delegeres til administrationen
Beslutning i Byrådet den 26. april 2021:
Fraværende: Flemming Erichsen (A)
At 1 - Godkendt.
Der forudsættes en orientering til byrådet, offentligheden m.fl. samtidig med at beslutningen træffes i administrationen.
(O) stemte imod, med henvisning til at det bør være et politisk ansvar at træffe beslutningen.
Ann Sibbern (UFP) undlod at stemme.