Møde i udvalget d. 2. februar 2021
9. Markedsføringspuljen Fritid 2021-2022 (B)
Sagsnr.: 330-2020-146913 Dok.nr.: 330-2021-23698 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, hvilke
markedsføringsaftaler Slagelse Kommune skal indgå på baggrund af de tilbud, som
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice har modtaget.
Baggrund
Markedsføringspuljen har til formål at markedsføre og
synliggøre Slagelse Kommune som en attraktiv kommune med særligt fokus på
eliteidræt. Markedsføringspuljen skal være med til at styrke den positive
omtale af Slagelse Kommune og fremme brandingen og profileringen af kommunen.
Ligeledes skal puljen styrke business to business samt Slagelse Kommunes
generelle imagepleje og kommunens bosætningsstrategi.
Retningslinjerne for Markedsføringspuljen er vedlagt som
bilag.
Rammen for Markedsføringspuljen er i 2021/2022 på 1.071.378
kr. Der er indkommet tilbud på i alt ca. 2,7 mio. kr.
Der er yderligere tilført puljen 325.000 kr., som er
øremærket VK Vestsjælland, Team Skælskør Slagelse Kommune og Slagelse B&Is
markedsføringsaftaler. Dette er besluttet på Kultur- og Fritidsudvalgets møde
den 1. december 2020 vedr. udmøntning af punkt 36 fra budget 2019. Dette
understøtter budget 2021, punkt XXV i ændringsforslaget, som beskriver øget
samarbejde med disse tre foreninger.
Slagelse Kommune har de seneste 8 år benyttet en ekstern
partner til at vurdere de indkomne tilbud ud fra deres reelle
markedsføringsværdi. Dette giver en objektiv vurdering, der er
legitimeringsgrundlag for, at vi som offentlig myndighed kan anvende midlerne
på baggrund af markedsføringsværdien. I dialogen vurderes det også, om et
tilbud ligger inden for retningslinjerne for puljen, eksempelvis niveauet af
elitesport i tilbuddet. Når midlerne er fordelt, indgås der efterfølgende
kontrakter med hver tilbudsgiver med et konkret indhold, som svarer til det
beløb, der købes markedsføring for.
Der er stillet en ramme på samlet 1.325.000 kr. til rådighed
for fordelingen.
Retligt
grundlag
Loven om eliteidræt lovliggør, at kommuner kan indgå aftale
om markedsføring med foreninger, som i modydelse brander kommunen.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a) Følge Fladberg
Consults vurdering
b) Vælge en anden ramme
for at indgå markedsføringsaftaler
c) Indgå aftalerne
med Volleyklubben Vestsjælland, Team Skælskør Slagelse Kommune & Slagelse
Boldklub & Idrætsforening for en 2-årig periode.
Vurdering
Markedsføringsmidlerne bør gå
til de indsatser med sportsligt præg, som bedst brander kommunen ud over
kommunegrænsen. Der bør skelnes mellem rigtig gode indsatser og indsatser, som
i den grad brander kommunen i national og international sammenhæng efter
formålet.
I det forgangne år har der været
gjort stor brug af de individuelle atleter som ambassadører for Slagelse Talent
& Elite og dermed Slagelse Kommune. Der har været satset korrekt ved at
købe markedsføring af OL-atleterne, da det har givet national og international
TV-eksponering.
Administrationen vurderer, at der
er givet en vurdering på baggrund af den konkrete markedsføringsværdi, som
atleten, eventen eller foreningen kan give Slagelse Kommune. Fladberg Consults
vurdering fremgår af bilag 2: Markedsføringspulje 21/22 - indstilling fra
Fladberg Consult pr. december 2020.
Fladberg Consult har afgivet en
anbefaling til, hvordan Slagelse Kommune bedst fordeler det afsatte beløb, så
kommunen får bedst og mest mulig markedsføring for midlerne.
Fladberg Consult sammenligner
konkret med markedsgrundlaget for sporten, dens niveau og potentiale samt
undersøger den reelle effekt af seneste års markedsføring ved brug af
eksempelvis Infomedia som udgangspunkt for anbefalingen.
De vurderede midler til Slagelse
Garden vil efter aftale med Kulturafdelingen blive en del af
Markedsføringspuljen for kulturelle events og vil derfor ikke blive taget i
betragtning til Fritids Markedsføringspulje.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.
at Udvalget vælger handlemulighed a og dermed godkender Fladberg Consults
vurdering.
2.
at Udvalget vælger handlemulighed c og dermed godkender aftalerne med VKV,
TSS og SBI for en 2-årig periode.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 12. januar 2021:
Fraværende:
Sagen udsat med henblik på, at udvalget på næste møde får
forelagt alt indkommet tilbudsmateriale.
Genoptagelse
Administrationen har vedhæftet
alle modtagne tilbud.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
3.
at Udvalget vælger handlemulighed a og dermed godkender Fladberg Consults
vurdering.
4.
at Udvalget vælger handlemulighed c og dermed godkender aftalerne med VKV,
TSS og SBI for en 2-årig periode.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 2. februar 2021:
Fraværende:
At 3 til 4: Godkendt.
(A) bakker op om de nuværende retningslinjer og
forvaltningens arbejde sammen med en professionel samarbejdspartner omkring
vurderingen.
(B) og (V) ønsker, at der fremadrettet i højere grad er en
lokal kobling, der giver en mere nuanceret vurdering af foreningernes
værdiskabelse, gerne i form af yderligere inddragelse af Eliteboardet.
Synergien mellem elite- og breddearbejdet på ungdomssiden ønskes tillige inddraget
i vurderingsgrundlaget.