Møde i udvalget d. 31. maj 2021

4.     Budgetopfølgning 2. - samlet budgetopfølgning (B)

Sagsnr.: 330-2021-27057                 Dok.nr.: 330-2021-147292          Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Alle fagudvalg har i maj behandlet Budgetopfølgning 2. for 2021 med vurdering af forventet regnskabsresultat for 2021. Økonomiudvalg og Byråd orienteres om det samlede resultat af budgetopfølgningen for 2021, samt træffer beslutning om de fremsendte bevillingsansøgninger.    

Sagens indhold

Fagudvalgene har gennemgået budget 2021 på baggrund af forbruget opgjort pr. ultimo marts 2021 og forventninger for resten af året. I bilag 1 er budgetopfølgningen samlet beskrevet med henblik på den overordnede rapportering.

De overordnede beløb i budgetopfølgningen er vist i nedenstående. Opfølgningen er baseret på korrigeret budget pr. 31 marts 2021 incl.  overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2020.

Resultatopgørelse og finansieringsoversigt
(mio. kr.)

Oprindeligt budget

Korrigeret budget

Forventet
resultat

Afvigelse

Resultatopgørelse

Indtægter

-5.747,9

-5.747,9

-5.714,4

33,5

Renter m.v.

0,7

0,7

-1,8

-2,5

Driftsudgifter 

5.568,2

5.612,4

5.674,6

62,2

 Heraf: serviceudgifter

3.733,3

3.786,6

3.804,5

18,0

Øvrige driftsudgifter

1.834,9

1.825,9

1.870,0

44,2

Anlæg

216,5

369,5

340,7

-28,8

Forsyningsvirksomhed (brugerfinansieret)

0,0

0,0

-0,1

-0,1

Resultat i alt

37,4

234,7

299,0

64,4

Finansieringsoversigt

Resultat efter renter 

37,4

234,7

299,0

64,4

Optagne lån

-88,6

0

0

0

Afdrag på lån

86,6

86,6

85,4

-1,2

Finansforskydninger

-0,5

9,5

0,5

-9,0

Ændring af kassebeholdning (+ = kasseforbrug )

34,9

330,8

384,9

54,2

Resultat på drift og anlæg  

På nuværende tidspunkt forventes en nettoafvigelse på 64,4 mio.kr., som skyldes forventede efterreguleringer for 2020 på tilskud/udligning på godt 34 mio.kr., samt et forventet merforbrug på overførelsesudgifter m.m. på 44,2 mio.kr., samt merforbrug på serviceudgifter på 18 mio.kr. På anlæg forventes til gengæld et mindreforbrug på 28,9 mio.kr.

Samlet finansiering

Oprindeligt er der budgetlagt med et kassestræk på 34,9 mio.kr. Efter overførelser på drift og anlæg fra 2020, forventet merforbrug på drift, samt beslutning om ikke at hjemtage lån i 2021 er det forventede kassetræk steget til 385 mio.kr. 

Indtægter

Sanktion skatter

Kommunerne har samlet set forhøjet skatterne med 126 mio.kr. mere end aftalt i Økonomiaftalen for 2021. overskridelsen har udløst kollektiv/individuel sanktion. Slagelse kommune er modregnet med 432.000 kr. (kollektiv sanktion)   

Kommunal Medfinansiering

På Kommunal Medfinansiering forventes en merudgift på 5,3 mio.kr. vedr. efterregulering for 2020.

Midtvejsregulering 2021 – efterregulering af beskæftigelsestilskuddet for 2020

Grundet COVID19 og en forventet stigning i ledigheden modtog kommunen i forbindelse med midtvejsreguleringen for 2020 75,1 mio.kr. ekstra til forsikrede ledige. Stigningen i ledigheden har ikke været så høj som forventet, og det er KL´s vurdering på baggrund af kommunernes foreløbige regnskabstal, at Slagelse kommune vil få en efterregulering på omkring 27,8 mio.kr.

Udgifter

I forhold til budgetopfølgning 1. forventes der nu på flere områder merforbrug: 

Det skal bemærkes, at det i forbindelse med Byrådets behandling af overførelser af mindreforbrug fra 2020 til 2021 blev besluttet, at virksomheder, som var blevet kategoriseret som centrale enheder også kan få overført deres mindreforbrug. Endvidere kan centrale enheder søge om overførsel – såfremt planlagte projekter/tiltag ikke kan finansieres inden for den eksisterende budgetramme.  

Økonomiudvalget

Der er under Økonomiudvalget en række områder med mindreforbrug, samtidig er der også en række områder med merforbrug –netto et forventet merforbrug på 3,3 mio.kr. 

Af områder med merforbrug kan nævnes 

·       Bidrag til Udbetaling Danmark bliver 3,4 mio.kr. højere end forventet.

·       Udgifter til Fælles IT forventer et merforbrug på 11,7 mio.kr.

Merforbruget modsvares af blandt andet mindreforbrug på

·       Tjenestemandspensioner 2,7 mio.kr.

·       Pulje afsat til CORONA-krisen 5,0 mio.kr. 

Social- og beskæftigelsesudvalget

Der forventes på nuværende tidspunkt et samlet merforbrug på 40,2 mio.kr. – en stigning på godt 40 mio.kr. siden sidste budgetopfølgning som især er relateret til sygedagpenge, forsikrede ledige, og fleksjob.

De væsentligste områder fremgår af nedenstående:

·       Tilbud til udlændinge 7,2 mio.kr.

·       Slagelse Sprogcenter -2,1 mio.kr.

·       Førtidspension og Seniorpension 3,0 mio.kr.

·       Sygedagpenge -35,0 mio.kr.

·       Forsikrede ledige -15,8 mio.kr.

·       Revalidering og fleksjob -2,0

·       Arbejdsmarkedsforanstaltninger m.m.4,2 mio.kr.  

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Der forventes nu et merforbrug på 3,4 mio.kr. som hovedsagelig relaterer sig til Specialcenter Slagelse - endvidere er der et opmærksomhedspunkt omkring særligt dyre enkeltsager (SDE)

·       Det er usikkert om det forhøjede indtægtsbudget på SDE (Særligt dyre enkeltsager) kan realiseres fuldt ud.

·       Specialcenter Slagelse forventer på nuværende tidspunkt er merforbrug på 5,4 mio.kr i 2021.

Kultur- og Fritidsudvalget    

Området forventer et merforbrug på 1,3 mio.kr. – som blandt andet kan henføres til CORONA og drift af svømmehallerne, samtidig varslets der om ansøgning om overførsel af mindreforbrug fra 2020 på omkring 2,0 mio.kr.

Erhvervs- og Teknikudvalget

Der forventes et merforbrug på 12,6 mio.kr. som blandt andet kan henføres til vintervedligeholdelse på 7 mio.kr. og vejbidrag 2,8 mio.kr. Endvidere søges om overførelse af mindreforbrug fra 2020 på 3,5 mio.kr.

Forebyggelses- og Seniorudvalget 

Der forventes nu et merforbrug på 5,6 mio.kr. relateret til Hjemmesygeplejen og levering af flere ydelser efter sundhedsloven.    

Børne- og Ungeudvalget

Her forventes et samlet mindreforbrug på 3,9 mio.kr. Mindreforbruget er sammensat således:

·       Skoler 8,2 mio.kr.

·       Dagtilbud 5,9 mio.kr.

·       Forberedende grunduddannelse (FGU) - ingen afvigelse

·       Børn og Familie -9,4 mio.kr.

·       Sundhedspleje og Tandpleje -0,8 mio.kr.

Der tages dog ligesom i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser forbehold for, hvorvidt det forhøjede indtægtsbudget på Særligt dyre enkeltsager (SDE) kan realiseres fuldt ud.

Anlæg

Alle anlægsprojekter er til denne budgetopfølgning gennemgået med henblik på, at de afsatte anlægsbudgetter afspejler de forventede udgifter i 2021 og overslagsår. Der er foretaget en redisponering af de afsatte anlægsbudgetter for 2021-2025 (bilag 2).

Der forventes efter redisponering afholdt 340 mio.kr. på igangværende anlægsprojekter, mens 28,8 mio.kr. af den nuværende anlægsramme ikke kan anvendes inden udgangen af 2021.

Der søges samtidig om, at anlægsprojekterne ”udisponeret pulje” i 2021-2024 og ”Samling af administrationen” nulstilles.  

Udvikling i langfristet gæld

Kommunens samlede langfristet gæld forventes, at falde med godt 110 mio.kr. fra 1,618 mia.kr. til 1,508 mia.kr. – en væsentlig årsag til faldet skyldes Byrådets beslutning om, at udskyde budgetlagt låntagning i 2021 på godt 88 mio.kr. til 2022.

Udvikling i likviditet

Den gennemsnitlige kassebeholdning er steget fra 441 mio.kr. ved starten af 2021 til 453 mio.kr. ultimo april 2021.

Med udgangspunkt i forventet resultat og et kassetræk på omkring 385 mio.kr. vil den gennemsnitlige kassebeholdningen falde til omkring 337 mio.kr. ved årets udgang.       

Forbrugsprocenter

Forbrugsprocenter på serviceudgifter ifht. vedtaget budget ligger ultimo april under både 2019 og 2020, hvilket indikerer at det vedtagene budget holder.

Forbrugsprocent ifht. vedtaget budget

 

Januar

Februar

Marts

April

2019

7,8

17,1

26,2

34,3

2020

8,8

17,0

25,4

33,9

2021

8,8

16,9

25,1

33,4

Forbrugsprocenten ifht. korrigeret budget indikerer et forbrug, som vil ligge mellem 96,3% og 97, 2 af det korrigeret budget. 

Forbrugsprocent ifht. korrigeret

 

 

Januar

Februar

Marts

April

2019

7,5

16,6

25,3

33,1

 

2020

8,5

16,4

24,7

32,9

 

2021

8,7

16,6

24,8

33,0

 

Serviceramme

Servicerammen er i det vedtagne budget fastsat til 3.733,3 mio.kr. Med udgangspunkt i budgetopfølgning 2. forventes et forbrug på serviceudgifter på 3.804,5 mio.kr. svarende til en budgetlagt overskridelse af servicerammen på 71,2 mio.kr.

Hvis udgangspunktet er nuværende forbrugsprocenter tyder det dog ikke på, at servicerammen vil blive overskredet.

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet

Handlemuligheder

Ansøgning om tillægsbevillinger

I forbindelse med fagudvalgenes behandling af budgetopfølgning 2. er der fremsendt følgende ønsker omkring tillægsbevillinger og budgetomplaceringer.

(Der udarbejdes dog ikke handleplaner på merforbrug opstået, som følge af manglende oveførelse fra 2020 og som søges finansieret til budgetopfølgning 3. eller 4.) 

Økonomiudvalget og Byrådet kan vælge imellem følgende muligheder: 

A: Nedenstående ansøgninger om tillægsbevillinger og budgetomplaceringer godkendes.

B: Nedenstående ansøgninger om tillægsbevillinger og budgetomplaceringer drøftes med henblik på, hvorvidt finansieringen kan ske inden for egen budgetramme. 

·       Økonomiudvalget søger om følgende bevillinger:

o    Udisponeret anlægspulje nulstilles i 2021-2024 – nettovirkning for alle år udgør 0,65 mio. kr.

o    Anlægsprojekt ”Samling af Administrationen” er ikke længere aktuelt og nulstilles i 2022 og 2023 med 48,0 mio.kr., samtidig nulstilles indlagt lånefinansiering på -48 mio.kr. 

o    For at få retvisende anlægsbudgetter er der alle anlægsbudgetter med henblik på, at budgetter tilpasses forventet forbrug i 2021 og overslagsår. (bilag 2)

o    Der budgetomplaceres 5,5 mio.kr. vedr. anlægsprojekt ”Stamvej Mælkevejen” til ETU. 

o    Der budgetomplaceres 0,5 mio.kr. til Plejecentret Lûtzensvej til dækning af merudgifter til rengøring ifb. med COVID19 – finansieres af Hjælpepakken.      (Beløb indgår også som en del af handleplan i punkt 7.a.)

·       Social- og Beskæftigelsesudvalget

o   Ifb. med prøvehandlinger er der behov for at tilpasse budgetrammer på korrekte udvalg og udgiftstyper 

·       Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget

o   Manglende overførelse af mindreforbrug fra 2020 vedr. BNBO midler og enheden Plan og byggesager i alt 1,711 mio.kr. 

·       Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

o   Justering af udgifts- og indtægtsrammer på Rusmiddelcentret – så budgetrammerne afspejler den faktiske aktivitet

·       Kultur- og Fritidsudvalget

o    Manglende overførelse af mindreforbrug fra 2020 vedr. Biblioteket

·       Erhvervs- og Teknikudvalget på 1,0 mio. kr.

o    Budgetomplacering af budget til BUU ifb. med leje af pavillon til autisme klasse på Stillinge skole 

o    Omplacering af anlægsbudget på 2,0 mio. kr. fra Storebælts Udstillingscenter til Kulturfærgen Broen

o    Manglende overførelse af mindreforbrug fra 2020 vedr. Entreprenørservice og Slagelse Erhvervscenter på i alt 3,5 mio.kr.

·       Forebyggelses- og Seniorudvalget

o    Ansøgning om tillægsbevilling på 2,1 mio.kr. til finansiering af handleplaner på plejecentre for at undgå besparelser på personale.

o    Manglende overførelse af mindreforbrug fra 2020 vedr. på Sundhedstilbud på 2,4 mio.kr.

·       Børne- og Ungeudvalget 

o    I forbindelse med budget 2021-2024 blev anlægsramme på anlægsprojekt Daginstitutionen Ndr Ringgade reduceret med 0,5 mio.kr. for meget.

o    Udgifts- og indtægtsbevilling som følge af tilskud fra puljen ”Generelt løft af folkeskolen” på 5 mio.kr.  

o    Partnerskabsaftale Skole- og dagtilbudsområdet – hjælpepakke kulturområdet 0,5 mio.kr. 

o    Udgifts- og indtægtsbevilling som følge af tilskud fra puljen ”Styrkelse af faglighed og trivsel på skoleområdet” på 2,2 mio.kr.

o    Budgetomplacering af budget til USB ifb. Rosenkilde skole - i alt 42.000 kr.

o    Manglende overførelse af mindreforbrug fra 2020 vedr. på Sundhedstjenesten, Tandplejen og PUI - i alt 6,6 mio.kr. 

o    Justering af udgifts- og indtægtsrammer på Dagtilbud vedr. Pulje til ”Bedre normeringer i dagtilbud” – så budgetrammerne afspejler den faktiske aktivitet og udgifterne dermed kan indregnes i forældrebetalingen 

  Handleplaner

Hvis der forventes et merforbrug på mere end 5 % af korrigeret udgiftsbudget eller 1. mio.kr. skal virksomheder/enheder udarbejde handleplaner med henblik på at afvikle merforbruget. Igangværende handleplaner fremgår af bilag 1. afsnit 6.

Økonomiudvalget og Byrådet kan vælge imellem følgende muligheder:

A: Tage orientering om handleplaner til orientering

B: Drøfte orienteringen og evt. bede om yderligere uddybning/forklaringer  

Der er for øjeblikket 5 virksomheder/enheder med væsentlige driftsudfordringer:

·        Udvalget for specialiserede Borgerindsatser følger udviklingen på Specialcenter Slagelse nøje. På nuværende tidspunkt forventes et merforbrug på 5,4 mio.kr. i 2021  

·       Social- og Beskæftigelsesudvalget har ikke godkendt forslag til handleplan med forventet merforbrug på 2,1 mio.kr. på Slagelse Sprogcenter, og har bedt om ny sag og handleplan – herunder målsætning for at have et sprogcenter.

·       Forebyggelse- og seniorudvalget har ikke godkendt de 2 handleplaner på plejecentrene. Men i stedet søgt tillægsbevilling på 2,154 mio.kr. til finansiering af forventet merforbrug, så nuværende serviceniveau kan fastholdes.

·       Børne- og ungeudvalget har ikke godkendt den forelagte handleplan på det særlige børne- og ungeområde, og bedt om ny handleplan med fokus på omstillingsmuligheder i et investeringsperspektiv, hvor børn og familiers behov er i fokus.

Vurdering

Det er Stab for Økonomi og Digitaliserings vurdering, at der frem mod budgetopfølgning 3. skal arbejdes på, at kvalificere fagudvalgenes afrapporterede forventninger yderligere.

Der er forskellige forhold som indikerer behov for en mere dybdegående gennemgang - f.eks. tyder de nuværende forbrugsprocenter på et lavere udgiftsniveau end afrapporteret. Et lavere udgiftsniveau vil have positiv indvirkning på både resultat og likviditet.

Endvidere er der indikationer på, at fremdriften på anlægsprojekterne har været for optimistisk, da det nu begynder at blive svært at skaffe håndværkere og materialer. Frem mod budgetopfølgning 3. vil der blive foretaget en fornyet gennemgang af anlægsprojekter med henblik et mere realistisk forbrug og tilpasning af anlægsbudgetter.

Der er dog fortsat et opmærksomhedspunkt omkring særligt dyre enkeltsager (SDE), hvor der grundet nye kriterier til budget 2021 blev indarbejdet en ekstra indtægt på -28,5 mio.kr. På nuværende tidspunkt er det svært at komme et bud på, hvor meget ændringen giver i merindtægter.

Der er fortsat usikkerhed omkring de økonomiske konsekvenser af COVID19 i relation til udviklingen i beskæftigelse herunder midtvejsregulering for 2021, samt evt. kompensation for COVID19 relaterede udgifter.     

Det forventes, at ovenstående forhold vil blive afklaret i forbindelse med forhandlingerne af Økonomiaftalen for 2022. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I hele 1.000 kr.

Politik-

område

2021

2022

2023

2024

Bevillingsønske drift

 

 

 

1. e Merudgifter til rengøring finansieret af Hjælpepakke

ØU

FSU

-500

500

 

 

 

2.a Prøvehandlinger

SBU 2.1(service)

SBU 2.1 (overfør.)

ØU 1.2 (service)

-408

268

140

 

 

 

 

3.a Manglende overførelse af mindreforbrug fra 2020

MPL 3.2.

1.711

 

 

 

4.a Justering af budgetrammer Rusmiddelcentret

USB 4.1

3.279

-3.279

3.337

-3.337

3.337

-3.337

3.337

-3.337

5.a Manglende overførelse af mindreforbrug fra 2020

KFU

1.031

 

 

 

6.a Budgetomplacering pavillon

ETU

BUU

-127

127

-65

65

-65

65

-65

65

6.C Manglende overførelse af mindreforbrug fra 2020

ETU

3.534

 

 

 

7.a Ansøgning om tillægsbevilling til Plejecentre med handleplaner

FSU

2.154

 

 

 

7.b Manglende overførelse af mindreforbrug fra 2020

FSU

2.388

 

 

 

8.b Puljemidler ”Generelt løft af folkeskolen”

BUU

BUU

5.045

-5.045

 

 

 

8.c Partnerskabsaftale  -Lokal hjælpepakke kultur

BUU

500

 

 

 

8.d Puljemidler ”Styrkelse  af faglighed og trivsel i folkeskolen”

BUU

2.234

-2.234

 

 

 

8.e Budgetomplacering til Rosenkilde skole

BUU

USB

-42

42

 

 

 

8.f Manglende overførelse af mindreforbrug fra 2020

BUU

6.625

 

 

 

8.g Tilpasning af budgetrammer  pulje ”Bedre normeringer i dagtilbud”

BUU

9.646

-9.646

11.809

-11.809

15.670

-15.670

19.342

-19.342

Bevillingsønske anlæg

 

 

 

 

 

1.a Udisponeret pulje **

 ØU 1.3

59.395 

-22.000

-15.000

-22.395

1.b Samling administrationen

 ØU 1.2

 

-25.000

-23.000

 

11.c Anlægsjustering***

 Se bilag 2.

-93.024 

19.179 

32.406

41.434

1.d Anlægsbudget til anlægsprojekt Mælkevejen flyttes til ETU

ETU

ØU

5.500

-5.500

 

 

 

6.b Omplacering af anlægsbudget til  ”Kulturfærgen Broen”

ETU

ØU

-2.000

2.000

 

 

 

8.a Budget til anlægsprojekt daginstitution Nrd. Ringgade

BUU

500

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat lånefinansiering

 

 

25.000 

23.000

 

Kassen

 

15.186

2.821

-17.406

-19.039

*Positive tal styrker kassen

** af afsat beløb i 2024 skal -0, 650 mio.kr. afsættes i 2025

*** af afsat bebeløb i 2024 skal 11,7 mio.kr. vedr. anlægsprojekt ”Renovering svømmehaler ” placeres i 2025

Tværgående konsekvenser

Tilpasning af anlægsrammerne jf. bilag 2. vil ændre fagudvalgenes anlægsrammer til budget 2021, samt anlægsrammer for budgetforslag 2022-2025  

Indstilling

Økonomi- og Digitaliseringschefen indstiller,

·       at Budgetopfølgning 2. tages til efterretning

·       at Bevillinger og omplaceringer drøftes og godkendes jf. sagens pkt. 1.a til 8.g

·       at Bevillinger jf. pkt. 1a.til 8.g styrker kassen med 15.2 mio.kr. i 2021, samt at bevillinger med virkning i overslagsår indarbejdes i budgetforslag for 2022-2025

·       at Handleplaner drøftes og tages til efterretning 

·       at Forebyggelses- og Seniorudvalget ansøgning om finansiering af forventet merforbrug på udvalgets plejecentre på 2,154 mio.kr. drøftes (pkt.7.a) 

·       At Justering af anlægsrammer jf. bilag 2. godkendes og indarbejdes i 2021, samt budgetforslag for 2022 -2025

Beslutning i Økonomiudvalget den 25. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 til 6 oversendes til Byrådets behandling.

Jørgen Grüner (F) fandt at behovet for opbremsning på anlægssiden er så gennemgribende at der bør indkaldes til særskilt forhandling blandt Byrådets parter herom.

Bilag

330-2021-174754

Bilag 1. Samlet budgetopfølgning 2. til ØU og BY

330-2021-174129

Bilag 2. Anlægsprojekter - Redisponering af anlægsbudgetter 2021-2025

Beslutning i Byrådet den 31. maj 2021:

Fraværende:  Ebbe Jens Ahlgren (V), Morten Hass Augustsen (V), Unnie Oldenburg (A)

At 1 - Budgetopfølgningen taget til orientering.

At 2 - Bevillinger og omplaceringer godkendt jfr. pkt. 1.a. til 8.g.

At 3 - Godkendt at bevillingerne jfr. pkt. 1.a. til 8.g. styrker kassen med 15,2 mio. kr. i 2021, og at bevillinger med virkning i overslagsårene indarbejdes i budgetforslag for 2022-2025.

At 4 - Handleplanerne taget til efterretning.

Helle Blak(UFP) orienterede om at handleplanen for Børn og Familie ikke er godkendt af Børne- og Ungeudvalget, da udvalget har bedt om en revideret plan.

At 5 - Ansøgning fra Forebyggelses- og Seniorudvalgets om finansiering af forventet merforbrug på udvalgets plejecenter på 2,154 mio. kr. godkendt.

At 6- Justeringer på anlægsrammer jfr. bilag 2 godkendt og indarbejdes i 2021 samt budgetforslag for 2022-2025, således at forslaget om udskydelses af anlægsmidler for 8 mio. kr. til campusområdet og 10 mio. kr. til anlæg af vej i Skælskør ved højskolegrunden udgår.

(A) og (I) bemærkede:

Sagen understreger både behovet for en stram økonomistyring og for en mere retvisende budgetopfølgning. Fx blev den nuværende likviditet sidste år ved samme tid anslået til 290 mio. kr., men den er hele 453 mio. kr. pr. udgangen af april og voksende. På samme måde undervurderer den nuværende budgetopfølgning formentlig udviklingen i likviditeten, hvilket bl.a. fremgår af de aktuelle forbrugsprocenter, der ligger på niveau med 2020 og under 2019.

Forvaltningens arbejde med en ændret indgangsvinkel til budgetopfølgningen hilses derfor meget velkommen.

Til behandlingen af sagen i byrådet bedes forvaltningen beregne forventningerne til 2021 med udgangspunkt i samme forbrugsprocent og anlægsniveau som i 2020, og med en opdateret forventning til overførselsudgifterne.

Til økonomiudvalgets møde i juni eller august ønskes forslag til yderligere reduktion af anlægsrammen i 2021, idet et anlægsniveau i 2021 på 340 mio. kr. ikke skønnes realistisk.

Samlet set vil Slagelse Kommunes langfristede gæld med de nuværende forventninger falde med 110 mio. kr. i 2021.

Den aktuelle budgetopfølgning bør ikke bruges som et skræmmebillede på den kommunale økonomi, og det er vores klare opfattelse, at regnskabet for 2021 i sidste ende vil blive noget bedre end forventningerne skitseret i budgetopfølgningen, ganske som det har været tilfældet i 2019 og 2020.

Jørgen Grüner(F) fandt at behovet for opbremsning på anlægssiden er så gennemgribende, at der bør indkaldes til særskilt forhandling blandt Byrådets parter herom.