Møde i udvalget d. 2. februar 2021
12. Status på Hjælpemiddelområdet (O)
Sagsnr.: 330-2017-15362 Dok.nr.: 330-2021-17886 Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om status på
ventetider ift. de politisk fastsatte sagsbehandlingsfrister på
Hjælpemiddelområdet.
Udvalget bedes tage til
efterretning, at udvalget får forelagt en beslutningssag til april med
løsningsmodeller for overholdelse af sagsbehandlingstiden.
Baggrund
Udvalget er løbende blevet
orienteret om sagsmængder og sagsbehandlingstider på Hjælpemiddelområdet.
Senest på udvalgsmøde den 6. oktober 2020 og igen den 12. januar 2021.
På hjælpemiddelområdet behandles
akutte ansøgninger og ventelisteansøgninger. Akutte ansøgninger vedrører bl.a.
udskrivelser, plejens APV, tryksår og reparationer, mens
ventelisteansøgningerne fx kan være udskiftning af kørestole, el-scootere,
arbejdsstole og særlig boligindretning.
På hjælpemiddelområdet behandles
flere og flere akutte ansøgninger, hvilket betyder, at der i perioder er
udfordringer med at overholde den politisk fastsatte sagsbehandlingstid på 65
hverdage på ventelisteansøgningerne.
Fra november 2018 og frem til
marts 2020 har det været muligt at overholde sagsbehandlingstid på 65 dage for
ventelisteansøgningerne. Dette som følge af en række tiltag, der blev iværksat
efter en analyse på området i 2018, bl.a. blev der opnormeret med en
medarbejder og arbejdet med effektive arbejdsgange.
Området blev imidlertid igen udfordret på
sagsbehandlingstiderne og i september 2020 var der 79 ventelisteansøgninger,
der havde overskredet sagsbehandlingstiden. Årsagerne til dette har bl.a. været
begrænsede muligheder for hjemmebesøg under Covid-19 nedlukningen i foråret
2020, implementering af nyt IT-system (CURA hjælpemidler), stigning i antal
akutte ansøgninger og omrokering af terapeuttimer.
Med henblik på at nedbringe
sagsbehandlingstiden for ventelistesager ansatte hjælpemiddelafdelingen 2
terapeuter i fuldtidsvikariater fra medio oktober til og med 30. april 2021.
Tiltaget har stabiliseret
sagsbehandlingstiden, men har ikke nedbragt sagsbehandlingstiden for
ventelisteansøgningerne i det omfang, det var forventet.
Status på sagsbehandlingstider
Opgjort pr. primo januar 2021, er
der 86 ansøgninger (ventelistesager), der har overskredet
sagsbehandlingsfristen på 65 hverdage. Erfaringsmæssigt er antallet af
ansøgninger, der overskrider fristen, forhøjet i starten af januar måned, som
følge af juleferie.
Nedenstående tabel viser udviklingen
i antallet af ansøgninger på hjælpemiddelområdet
(genbrugsområdet) for årene 2018, 2019 og 2020:
Genbrugshjælpemidler
|
År 2018
|
År 2019
|
År 2020
|
Indkomne ansøgninger
|
9.853
|
9.813
|
11.126
|
Heraf er behandlet som Akutsager
& Semi- akutte (inkl. APV)
|
8.788
|
8.594
|
10.010
|
Venteliste sager med
Sagsbehandlingsfrist 65 hverdage
|
634
|
804
|
719
|
Årsager - hvad udfordrer området
Særligt to forhold udfordrer pt.
sagsbehandlingen på hjælpemiddelområdet.
Stigning i antallet af
ansøgninger (akutsager) se i tabel ovenfor
Der er i 2020 modtaget i alt
11.126 ansøgninger, hvilket er 1.313 flere ansøgninger sammenholdt med 2019.
Dette udgør en stigning på 13,3%. Sammenholdes perioden i 2020 med 2018, er der
1.273 flere ansøgninger i 2020 i forhold til perioden i 2018; svarende til en
stigning på 12,9%.
Hjælpemiddelområdet oplever, at
den aktuelle situation med Covid-19 betyder hurtige og flere udskrivelser fra
sygehuset, hvilket afføder en markant stigning i akutte ansøgninger lige nu.
Sygemeldinger
Hjælpemiddelområdet har i
perioden fra oktober 2020 indtil d.d. været ramt af 3 langtidssygemeldinger; to
deltidssygemeldinger og en fuldtidssygemelding. Dette ud af 18 sagsbehandlende
terapeuter. Disse sygemeldinger har konsekvenser for sagsbehandlingstiden på
ventelisteansøgningerne.
Retligt
grundlag
Lov om social service §§112-116
Lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område §3 stk. 2.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning eller
orientering.
Udvalget kan tage til efterretning, at udvalget får forelagt
en beslutningssag til april med løsningsmodeller for overholdelse af
sagsbehandlingstiden, hvis sagsbehandlingstiden for ventelistesagerne fortsat
ikke kan overholdes.
Vurdering
Covid-19 skaber sagspukler, som
følge af stigning i antal akutte sager. Sagspuklerne er svære at indhente, når der
samtidig er langtidssygemeldinger blandt de sagsbehandlede terapeuter.
Den midlertidige opnormering med
2 sagsbehandlende terapeuter i 6 måneders vikariater, har stabiliseret området
så sager, med overskreden sagsbehandlingstid på de fastsatte 65 hverdage, ikke
er eskaleret yderligere, men er på niveau med situationen i oktober 2020.
Målet er at nedbringe
ventelistesagerne så at den fastsatte sagsbehandlingsfrist hurtigst muligt igen
overholdes. Ved forrige orientering i oktober 2020 havde hjælpemiddelområdet en
forventning om, at det med ansættelsen af 2 fuldtidsvikariater ville være
muligt at nedbringe antallet af sager, der overskred sagsbehandlingstiden på 65
hverdage til nul med udgangen af april 2021. Denne målsætning ser imidlertid
ikke ud til at kunne indfries med det nuværende antal sager, der overskrider
sagsbehandlingstiden.
Kommunens ældre og sårbare
borgere bliver vaccineret i de kommende måneder, og hjælpemiddelområdet
forventer derfor en nedgang i hurtige udskrivelser fra sygehuset og det vil
forventeligt betyde en nedgang i akutte ansøgninger. Hjælpemiddelområdet
forventer derfor en nedgang i antallet af ventelistesager med overskredet sagsbehandlingstid.
Udvalget foreligges en status på
området til april. Såfremt der stadig er udfordringer vil udvalget i den
kommende sag blive forelagt løsningsmodeller for handlemuligheder, der kan
medvirke til at nedbringe sager, der ikke overholder sagsbehandlingstiden. Det
kan eksempelvis være gennem tilførsel af terapeutressourcer til området eller
ændring af den politisk fastsatte sagsbehandlingsfrist på 65 hverdage.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Hvis det ikke lykkedes at
nedbringe antallet af ventelistesager, der overskrider sagsbehandlingstiden på
65 hverdage, kan det være en mulighed at tilføre terapeutressourcer til
området.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Udvalget tager orientering til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 2. februar 2021:
Fraværende:
Udvalget tog orienteringen til efterretning.