Møde i udvalget d. 2. februar 2021

12.   Status på Hjælpemiddelområdet (O)

Sagsnr.: 330-2017-15362               Dok.nr.: 330-2021-17886                                            Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om status på ventetider ift. de politisk fastsatte sagsbehandlingsfrister på Hjælpemiddelområdet.
Udvalget bedes tage til efterretning, at udvalget får forelagt en beslutningssag til april med løsningsmodeller for overholdelse af sagsbehandlingstiden.
Baggrund
Udvalget er løbende blevet orienteret om sagsmængder og sagsbehandlingstider på Hjælpemiddelområdet. Senest på udvalgsmøde den 6. oktober 2020 og igen den 12. januar 2021.
På hjælpemiddelområdet behandles akutte ansøgninger og ventelisteansøgninger. Akutte ansøgninger vedrører bl.a. udskrivelser, plejens APV, tryksår og reparationer, mens ventelisteansøgningerne fx kan være udskiftning af kørestole, el-scootere, arbejdsstole og særlig boligindretning.
På hjælpemiddelområdet behandles flere og flere akutte ansøgninger, hvilket betyder, at der i perioder er udfordringer med at overholde den politisk fastsatte sagsbehandlingstid på 65 hverdage på ventelisteansøgningerne.
Fra november 2018 og frem til marts 2020 har det været muligt at overholde sagsbehandlingstid på 65 dage for ventelisteansøgningerne. Dette som følge af en række tiltag, der blev iværksat efter en analyse på området i 2018, bl.a. blev der opnormeret med en medarbejder og arbejdet med effektive arbejdsgange.
Området blev imidlertid igen udfordret på sagsbehandlingstiderne og i september 2020 var der 79 ventelisteansøgninger, der havde overskredet sagsbehandlingstiden. Årsagerne til dette har bl.a. været begrænsede muligheder for hjemmebesøg under Covid-19 nedlukningen i foråret 2020, implementering af nyt IT-system (CURA hjælpemidler), stigning i antal akutte ansøgninger og omrokering af terapeuttimer. 
Med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiden for ventelistesager ansatte hjælpemiddelafdelingen 2 terapeuter i fuldtidsvikariater fra medio oktober til og med 30. april 2021.
Tiltaget har stabiliseret sagsbehandlingstiden, men har ikke nedbragt sagsbehandlingstiden for ventelisteansøgningerne i det omfang, det var forventet.
Status på sagsbehandlingstider
Opgjort pr. primo januar 2021, er der 86 ansøgninger (ventelistesager), der har overskredet sagsbehandlingsfristen på 65 hverdage. Erfaringsmæssigt er antallet af ansøgninger, der overskrider fristen, forhøjet i starten af januar måned, som følge af juleferie.
Nedenstående tabel viser udviklingen i antallet af ansøgninger på hjælpemiddelområdet (genbrugsområdet) for årene 2018, 2019 og 2020:
Genbrugshjælpemidler
År 2018
År 2019
År 2020
Indkomne ansøgninger
9.853
9.813
11.126
Heraf er behandlet som Akutsager & Semi- akutte (inkl. APV)
8.788
8.594
10.010
Venteliste – sager med
Sagsbehandlingsfrist 65 hverdage
634
804
719
Årsager - hvad udfordrer området
Særligt to forhold udfordrer pt. sagsbehandlingen på hjælpemiddelområdet.
Stigning i antallet af ansøgninger (akutsager) – se i tabel ovenfor
Der er i 2020 modtaget i alt 11.126 ansøgninger, hvilket er 1.313 flere ansøgninger sammenholdt med 2019. Dette udgør en stigning på 13,3%. Sammenholdes perioden i 2020 med 2018, er der 1.273 flere ansøgninger i 2020 i forhold til perioden i 2018; svarende til en stigning på 12,9%.
Hjælpemiddelområdet oplever, at den aktuelle situation med Covid-19 betyder hurtige og flere udskrivelser fra sygehuset, hvilket afføder en markant stigning i akutte ansøgninger lige nu.
Sygemeldinger
Hjælpemiddelområdet har i perioden fra oktober 2020 indtil d.d. været ramt af 3 langtidssygemeldinger; to deltidssygemeldinger og en fuldtidssygemelding. Dette ud af 18 sagsbehandlende terapeuter. Disse sygemeldinger har konsekvenser for sagsbehandlingstiden på ventelisteansøgningerne.
Retligt grundlag
Lov om social service §§112-116
Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område §3 stk. 2.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning eller orientering.
Udvalget kan tage til efterretning, at udvalget får forelagt en beslutningssag til april med løsningsmodeller for overholdelse af sagsbehandlingstiden, hvis sagsbehandlingstiden for ventelistesagerne fortsat ikke kan overholdes.
Vurdering
Covid-19 skaber sagspukler, som følge af stigning i antal akutte sager. Sagspuklerne er svære at indhente, når der samtidig er langtidssygemeldinger blandt de sagsbehandlede terapeuter.
Den midlertidige opnormering med 2 sagsbehandlende terapeuter i 6 måneders vikariater, har stabiliseret området så sager, med overskreden sagsbehandlingstid på de fastsatte 65 hverdage, ikke er eskaleret yderligere, men er på niveau med situationen i oktober 2020.
Målet er at nedbringe ventelistesagerne så at den fastsatte sagsbehandlingsfrist hurtigst muligt igen overholdes. Ved forrige orientering i oktober 2020 havde hjælpemiddelområdet en forventning om, at det med ansættelsen af 2 fuldtidsvikariater ville være muligt at nedbringe antallet af sager, der overskred sagsbehandlingstiden på 65 hverdage til nul med udgangen   af april 2021. Denne målsætning ser imidlertid ikke ud til at kunne indfries med det nuværende antal sager, der overskrider sagsbehandlingstiden.
Kommunens ældre og sårbare borgere bliver vaccineret i de kommende måneder, og hjælpemiddelområdet forventer derfor en nedgang i hurtige udskrivelser fra sygehuset – og det vil forventeligt betyde en nedgang i akutte ansøgninger. Hjælpemiddelområdet forventer derfor en nedgang i antallet af ventelistesager med overskredet sagsbehandlingstid.
Udvalget foreligges en status på området til april. Såfremt der stadig er udfordringer vil udvalget i den kommende sag blive forelagt løsningsmodeller for handlemuligheder, der kan medvirke til at nedbringe sager, der ikke overholder sagsbehandlingstiden. Det kan eksempelvis være gennem tilførsel af terapeutressourcer til området eller ændring af den politisk fastsatte sagsbehandlingsfrist på 65 hverdage.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Hvis det ikke lykkedes at nedbringe antallet af ventelistesager, der overskrider sagsbehandlingstiden på 65 hverdage, kan det være en mulighed at tilføre terapeutressourcer til området.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget tager orientering til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 2. februar 2021:
Fraværende: 
Udvalget tog orienteringen til efterretning.