Møde i udvalget d. 6. juni 2017
4. Skoleområdet 360 graders analyse - samlet afrapportering (B)
Sagsnr.: 330-2016-81144 Dok.nr.: 330-2017-323419 Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget skal drøfte afrapporteringen vedr.
Skoleområdet 360 graders analyse og videresende til beslutning i
Økonomiudvalget. Økonomiudvalget skal drøfte afrapporteringen og beslutte,
hvordan det fremtidige arbejde i forlængelse af analysen skal foregå.
Baggrund
I budgetaftalen til budget 2015-18 er det aftalt, at der
skal være fokus på at drive kommunen stadigt mere effektivt. Som følge deraf
skal der i de kommende år gennemføres såkaldte 360o-analyser af de
store velfærdsområder. Overordnet skal analyserne være med til at vise os, om
vi har organiseret os hensigtsmæssigt, og om vi har tilstrækkelig effektive
arbejdsgange. Økonomiudvalget besluttede på sit møde den 21. november 2016 at
igangsætte en analyse af skoleområdet.
Der er i efteråret arbejdet med mulige temaer bl.a. på en
workshop, hvor styregruppen og udvalgte ressourcepersoner deltog. Der er
indstillet 4 temaer til drøftelse i fagudvalget i januar 2017, og beslutning i
Økonomiudvalget 23. januar 2017.
Økonomiudvalget besluttede, at de temaer, der skal arbejdes
med i analysen i foråret 2017, er:
·
Kvalitetsrapport koncept og mulighed for metodeudvikling samt
generel brug af data på skoleområder
·
Inklusion og brobygning til dagtilbud og ungdomsuddannelser
·
Specialpædagogiske tilbud tilbudsvifte og visitationsmodel
·
Tildelingsmodeller almenskoler, SFO, UngSlagelse, specialskoler
og klubber
Udover de 4 ovenstående temaer
er det politisk ønsket fra hhv. Uddannelsesudvalg og Økonomiudvalg, at analysen
også afdækker mulighed for gennemførsel af tilfredshedsundersøgelser på
baggrund af tilstedeværende data samt indeholder en kapacitetsanalyse på
skoleområdet i forhold til udviklingen i de kommende år.
Denne 360 graders analyse
adskiller sig fra tidligere års analyser. Der er med analysen grundlæggende
ønsket et eftersyn/udarbejdelse af datagrundlag, der kan indgå i forhold til
evt. fremtidige beslutningsoplæg. Der er derfor ikke udarbejdet konkrete
beslutningsoplæg med afrapporteringen, hvilket vil kunne ske i forlængelse
heraf.
Hovedkonklusionerne i analysen
er følgende:
·
Udgiftsniveauet til folkeskolen ligger under udgiftsbehovet og
under gennemsnittet for sammenligningskommuner, regionen og landsgennemsnittet.
·
Folkeskole har gennemsnitlig høje klassekvotienter i forhold til
sammenligningskommuner m.v.
·
Skolerne i Slagelse kommune er gennemsnitligt mindre end i
sammenligningskommunerne m.v.
·
Udgiftsniveauet for specialskolerne ligger højt i forhold til
sammenligningskommuner, regionen og landsgennemsnittet.
·
Udgiftsniveauet på ungdomsskolen er lavt i forhold til
sammenligningskommuner m.v.
·
Kvalitetsrapporten er mere omfattende end der lovgivningsmæssigt
stilles krav om.
·
Segregeringsgraden har været stigende siden 2012 og ligger over
sammenligningskommuner og landsgennemsnittet.
·
Tildelingsmodellerne har vist nogle udfordringer, der kan
tilskrives modellerne, mens andre kan tilskrives ændringer uden for modellerne.
·
Der er en positiv udvikling i elevtilfredsheden, der ligger tæt
op ad landsgennemsnittet.
·
I forhold til kapaciteten på skoleområdet forventes der i
perioden frem til 2030 et fald i antallet af elever på ca. 5 %. Der er store
forskelle skolerne i mellem.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalg drøfter
analysens konklusioner og handlemuligheder og indstiller til Økonomiudvalget
emner for det videre arbejde.
Økonomiudvalget videresender analysen eller dele heraf til
budgetseminaret og kan vælge, at anmode fagudvalget om at arbejde videre med
hele eller dele af de påpegede udfordringer og problemfelter.
Vurdering
I forhold til de enkelte delrapporter er der en række
opmærksomhedspunkter, der kan omsættes til konkrete handlemuligheder eller
yderligere analyser m.v. Administrationens anbefalinger er oplistet nedenfor:
Kvalitetsrapport
Der træffes beslutning om omfang af kommende
kvalitetsrapport, der skal igangsættes i efteråret 2017. På
Uddannelsesudvalgets møde i august kan administrationen fremlægge et
beslutningsoplæg ift. proces mv. for den kommende kvalitetsrapport, så den kan
blive udarbejdet rettidigt. Kvalitetsrapporten skal være godkendt inden 31.
marts 2018
Inklusion og brobygning
Segregeringsgraden bør reduceres. Der igangsættes et arbejde
i efteråret 2017, således at det kan få virkning for hovedvisitationen 2018.
Særligt hvis det er et ønske, at der arbejdes i forhold til at flytte elever og
ressourcer fra retskrav på cpr.nr. til at inkludere elever uden tildeling til
den enkelte elev.
Specialpædagogiske tilbud og visitationsmodel
Dette arbejde kan bruges som baggrundsmateriale en form
for hvidbog i fremtidigt arbejde på området, men er som sådan ikke baggrund
for konkrete handlinger.
Tildelingsmodeller
Eftersyn af tildelingsmodeller har vist, at der i nogle af
modellerne er udfordringer, der kan tilskrives modellerne, mens andre kan
tilskrives ændringer uden for modellerne.
Almenskoler
Der kan igangsættes arbejde i forhold til ny/revideret
tildelingsmodel for almenskolerne. En ny model for almenskoler skal kunne
forelægge til beslutning i februar 2018, hvis den skal træde i kraft til
skoleåret 2018/19. Arbejdet vil således skulle igangsættes i efteråret 2017.
Specialskoler
Taksterne indgår som grundlag i tildelingsmodellen for
specialskolerne. Der er dog ikke analyseret på, hvordan niveauet på taksterne i
Slagelse Kommune er i forhold til sammenlignelige tilbud i andre kommuner. Det
kan være interessant, ligesom en fremtidig evaluering af modellen, når den har
virket i længere tid kan være det. Disse opgaver kan med fordel ligge i foråret
2018 eller senere.
Klubber
På klubområdet er en af udfordringerne, at den opgave,
klubberne skal løse ikke er veldefineret. Det foreslås derfor, at der bliver
igangsat et arbejde i forhold til at se på opgaven og organisering af
klubområdet. Efterfølgende kan der ses på tildelingsmodellen, når opgaven mv.
er tydeliggjort. Arbejdet kan igangsættes i efteråret 2017, men kan også
såfremt det ressourcemæssigt ikke er muligt skubbes til foråret 2018.
UngSlagelse
Tildelingen til Xclass kan i højere grad ske som på de
øvrige almenskoler, og rammetildelingen til Ungdomsskolen kan evt. følge
søgningen til tilbuddet. Her skal man dog være opmærksom på, at budgettet evt.
kan blive større end nu, såfremt Ungdomsskolen formår at tiltrække endnu flere
unge.
Skoleprognose og kapacitet
Generelt er der ikke udfordringer i forhold til mindre-kapacitet.
Dog er Antvorskov Skole presset på kapaciteten, og der bør iværksættes
handlinger i forhold til konkret at afhjælpe yderligere pres på kapaciteten
der.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Afrapporteringen har umiddelbart ingen økonomiske og
personalemæssige konsekvenser.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Børne- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at Uddannelsesudvalget drøfter 360 graders analysen på skoleområdet og
videresender sagen med udvalgets bemærkninger til beslutning i Økonomiudvalget.
2.
at Økonomiudvalget drøfter 360 graders analysen og træffer beslutning om hvilke
dele af analysen, der oversendes til budgetbehandlingen vedrørende budget 2018
2021 og hvilke dele af analysen, der skal arbejdes videre med i
Uddannelsesudvalget.
3.
at Økonomiudvalget beslutter, at administrationen fremlægger en tids- og
procesplan for det fremtidige arbejde i forlængelse af analysen i
Uddannelsesudvalget på udvalgets møde i august.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 6. juni 2017:
Fraværende:
Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Første "at"
Uddannelsesudvalget drøftede det fremlagte med følgende
anbefalinger:
Kvalitetsrapporten bør være så enkelt som mulig. Gerne med
bilag, der favner de fokusområder, som Udvalget ønsker at holde fast i.
I forhold til "Inklusion og brobygning" ønsker
Udvalget, at der iværksættes et arbejde, der kan reducere segregeringsgraden.
De enkelte børns tarv skal fortsat være i fokus.
Andet "at"
I forhold til den budgetmæssige proces ønsker Udvalget, at
arbejdet med tildelingsmodeller bliver prioriteret.
Thomas Clausen (Ø) følger ikke anbefalingen, da det er en
udemokratisk procedure.
Tredje "at"
Anbefales med bemærkning om, at rapporterne samlet set danner
grundlag for beslutningsoplæg, der vil involvere MED-organisationen.