Møde i udvalget d. 26. april 2021

10.   Indsatsplan for grundvandsbeskyttelse (B)

Sagsnr.: 330-2016-25256               Dok.nr.: 330-2021-92145                                            Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet besluttede den 26. oktober 2020 at sende forslag til indsatsplan for grundvandsbeskyttelse i offentlig høring. Byrådet skal tage stilling til, om planforslaget kan endeligt vedtages. Samtidig skal Byrådet tage stilling til den udarbejdede miljøvurderingsscreening.

Sagens indhold

Slagelse Kommune skal udarbejde indsatsplaner, der beskriver de målrettede beskyttelses-indsatser, der skal gennemføres, for at sikre grundvandet mod nitrat, pesticider og andre mulige forureningstrusler i de særligt sårbare områder (indsatsområder). Byrådet besluttede den 26. oktober 2020 at sende forslag til indsatsplan for grundvandsbeskyttelse i offentlig høring. Planforslaget bygger på den aftale om grundvandsbeskyttelse, som Byrådet godkendte den 31. august 2020. Planforslaget med tilhørende miljøvurderingsscreening har sammen med en ”pixi-udgave”, der beskriver de væsentligste indsatser og baggrunden herfor, været i høring i perioden 16. november 2020 – 8. februar 2021. 

Der er indkommet 10 høringssvar. Disse er gengivet og kommenteret i den vedlagte hvidbog.

De væsentligste høringsbemærkninger falder ind under følgende hovedpunkter:

1)    Omfanget af grundvandsbeskyttelsesindsatsen
Der er i høringssvarene delte meninger om hvor store områder, der skal gennemføres aktive beskyttelsesindsatser indenfor. Danmarks Naturfredningsforening finder, at planforslaget ikke er ambitiøst nok, mens landbrugsorganisationerne og flere landmænd mener, at begrænsninger i landbrugsdriften udenfor de boringsnære beskyttelsesområder (BNBO) er unødvendig.

2)    Grundlaget for og nødvendigheden af indsatserne overfor pesticider
Landmænd og landbrugsorganisationerne er af den opfattelse, at der ikke er grundlag for at begrænse brugen af godkendte pesticider. De henviser til, at godkendelsesordningen skulle sikre, at pesticider ikke udvaskes til grundvandet. Advokatfirmaet Sønderby legal, der er advokat for J. Peter Bech, mener decideret, at det er i strid med EU-retten, at forbyde brug af pesticider, der er godkendt til brug i Danmark.
Landbrugsorganisationer og landmænd kritiserer, at det er valgt at afgrænse de områder, hvor anvendelsen af pesticider og landbrugsdriften ønskes begrænset, ud fra 25-års grundvandsdannende oplande og indsatsområder. De mener, at der ikke er dokumentation for, at disse områder er sårbare i en grad, så de generelle regler er utilstrækkelige.

3)    De valgte indsatser overfor pesticider
Både landbrugsorganisationerne og flere landmænd foreslår, at der etableres lokale overvågningsboringer i stedet for at lægge begrænsninger på landbrugsdriften udenfor BNBO. Advokatfirmaet Sønderby legal/J. Peter Bech mener, at kommunen har pligt til at vælge den mindst indgribende indsats og peger på, at det vil være mindre indgribende for landmanden, at flytte vandværksboringer bort fra landbrugsarealer frem for at lægge begrænsninger på landbrugsdriften.

4)    Indsatserne ved Stigsnæs Vandindvinding I/S
Landbrugsorganisationerne mener, at det er urimeligt at pålægge landbrugserhvervet begrænsninger for at beskytte boringer tilhørende Stigsnæs Vandindvinding I/S. Der henvises til, at vandet fra vandindvindingsselskabet primært anvendes til formål, hvor der ikke er krav om drikkevandskvalitet.


Stigsnæs Vandindvinding I/S mener ikke, at kommunen kan pålægge selskabet at finansiere beskyttelsesindsatserne, da det ikke mener at have fordel af indsatserne.

5)    Usikkerhed for virksomhederne
Virksomheden Kecon og Jens Ellegaard/Jesper Hansen er af den opfattelse, at planforslaget skaber unødvendig usikkerhed om virksomhedernes udviklingsmuligheder.

Der er ikke indkommet bemærkninger til den tilhørende miljøscreening.

Planen er ikke i sig selv bindende overfor borgere og virksomheder, men er retningsgivende for kommunens arbejde indenfor grundvandsbeskyttelsesområdet. Planen skal udmøntes i individuelle frivillige aftaler, eller om nødvendigt i individuelle afgørelser, før indsatserne er bindende overfor den enkelte. Eventuelle afgørelser kan påklages.

Indsatsen udenfor BNBO bygger i overensstemmelse med den politiske aftale på frivillighed.

Byrådet har på møderne den 25. maj 2020 og 14. december 2020 truffet beslutning om indsats overfor erhvervsmæssig brug af pesticider i BNBO. Indsatsen er derfor ikke en del af de indsatser, som Byrådet skal tage stilling til ved behandlingen af forslaget til indsatsplan, selvom den er gengivet i forslaget til indsatsplan for at opnå en mere fyldestgørende beskrivelse af kommunens indsats for at beskytte grundvandet. Planforslaget er opdateret således, at Byrådets beslutning fra december, og den bagvedlæggende vurdering af indsatsbehovet, er med.

Retligt grundlag

Indsatsplaner udarbejdes med hjemmel i vandforsyningslovens § 13, indenfor de indsatsområder, som Staten har udpeget. Hvis kommunen vurderer, at statsligt udpegede indsatsområder er utilstrækkelige, kan kommunen med hjemmel i vandforsyningslovens § 13a udpege yderligere områder. Der er ikke udpeget yderligere områder.

Kravene til indholdet af indsatsplaner er beskrevet i Miljø- og Fødevareministeriets bekendtgørelse nr. 912 af 27. juni 2016 om indsatsplaner med tilhørende vejledning fra februar 2018.

Kommunen kan pålægge ejere af ejendomme i indsatsområder rådighedsindskrænkninger for at beskytte grundvandet mod nitrat og/eller pesticider, jf. miljøbeskyttelseslovens § 26a. Kommunen kan desuden med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 24 meddele forbud eller påbud i forhold til aktiviteter, der vurderes at kunne udgøre en risiko overfor boringen.

Kommunen og vandværkerne kan for at gennemføre en indsatsplan indgå aftaler om dyrkningspraksis e.l. eller om salg af hele eller dele af ejendommen (vandforsyningslovens § 13d)

Indgreb overfor ellers lovlige aktiviteter skal ske mod fuld erstatning. I relation til miljøbeskyttelseslovens § 26a betales erstatningerne af kommunen, medmindre kommunen beslutter, at erstatningerne skal betales af det vandværk, der har fordel af indsatsen (vandforsyningslovens § 13d og miljøbeskyttelseslovens § 64a). Ifølge planforslaget betales erstatningerne af de enkelte vandværker.

I relation til miljøbeskyttelseslovens § 24 (relevant for BNBO) betales erstatningerne af det vandværk, der har fordel af indsatsen.

Handlemuligheder

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget beslutte, at vedtage planforslaget med tilhørende miljøvurderingsscreening, eventuelt med visse mindre ændringer. Alternativt kan Byrådet forkaste planforslaget og anmode administrationen om at udarbejde et nyt planforslag. Særligt planens mål, retningslinjer og indsatser i relation til pesticider og nitrat har fyldt i forløbet op til planens tilblivelse og i de modtagne høringssvar.

Vurdering

Administrationen vurderer, at indsatsplanen er udarbejdet i overensstemmelse med gældende regler og retningslinjer, herunder reglerne for inddragelse af Grundvandsrådet og de berørte lodsejere og virksomheder.

Høringssvarene har ikke givet anledning til, at administrationen foreslår væsentlige ændringer af planen, idet høringssvarene primært relaterer sig til de politiske valg, der er truffet. Høringssvarene har dog givet anledning til enkelte redaktionelle tilretninger af tekst og kort. Det tilrettede planforslag er vedlagt.

Der er et stort politisk råderum ved valget af omfanget og arten af grundvandsbeskyttelses-indsatser. Det er i høj grad op til en afvejning af hensynet til den fremtidige vandforsyning og hensynet til ikke at pålægge landbrugserhverv, virksomheder og lodsejere unødigt store restriktioner.

Administrationen vurderer, at de valgte indsatser er relevante i forhold til at opnå en forbedret beskyttelse af den fremtidige drikkevandsforsyning. Indsatserne vurderes at være begrundet i relevante forhold, herunder særligt i hensynet til den fremtidige vandforsyning. Valget af indsatser vurderes at være i overensstemmelse med reglerne og Miljøstyrelsens vejledning om indsatsplaner.

Ifølge Miljøstyrelsen sikrer godkendelsesordningen for pesticider grundvandet under 85-95 % af danske lerjorde. På de sidste lerjorde kan der være behov for supplerende indsatser. Sådanne indsatser kan være begrænsning af ellers lovlig anvendelse af pesticider. Ifølge Miljøstyrelsen er det imidlertid ikke muligt at udpege hvilke lerjorde, der er velbeskyttede overfor pesticider, og hvilke der er mere sårbare, end godkendelsesordningen tager hånd om. I den situation vurderer administrationen, at det er relevant – og i overensstemmelse med regler og vejledninger – at der lægges vægt på mere overordnede forhold, så som kildepladsernes vigtighed, konsekvenserne ved forurening af kildepladserne, stor grundvandsdannelse, kort strømningstid, den naturlige beskyttelse af grundvandet mv. Det er i vid udstrækning disse hensyn, der begrunder indsatsen i de prioriterede indsatsområder.

Administrationen har forelagt høringssvaret fra Stigsnæs Vandindvinding I/S for en ekstern advokat. På baggrund af redegørelsen herfra vurderer administrationen, at beskyttelse af denne vandindvinding er relevant, og at der er hjemmel til at pålægge Stigsnæs Vandindvinding I/S, at finansiere beskyttelsesindsatsen. Der lægges her særlig vægt på, at hele vandforsyningsstrukturen på Stigsnæs er lagt an på, at Stigsnæs Vandindvinding I/S har pligt til at forsyne erhvervsområdets nuværende og fremtidige virksomheder med vand, herunder med vand til formål, der kræver drikkevandskvalitet. Det er et politisk valg, om kommunen skal udnytte den juridiske mulighed for at pålægge Stigsnæs Vandindvinding I/S at finansiere indsatsen eller selv skal finansiere indsatserne.

Planforslaget indeholder en retningslinje om, at Slagelse Kommune vil arbejde for at friholde indsatsområder og BNBO for nye virksomheder, der kan udgøre en grundvandsrisiko. Retningslinjen gælder desuden etablering af nye aktiviteter og udvidelse af eksisterende aktiviteter på eksisterende virksomheder, hvis aktiviteten kan udgøre en grundvandsrisiko. Retningslinjen udmønter Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalgets beslutning fra 1. april 2019.

Det er administrationens vurdering, at det ikke er muligt at lave en udtømmende beskrivelse af hvilke aktiviteter, der kan komme ind under denne retningslinje, da det vil bero på en konkret vurdering i det enkelte tilfælde.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Byrådet har tidligere bevilget de nødvendige ressourcer til udmøntningen af planen. Det gælder midler afsat i budgetaftalerne for 2020-2023 og 2021-2024. Der er reserveret 43 mio. kr. til oprettelse af en jordpulje, som kan understøtte jordfordeling som virkemiddel til at opnå målet om at begrænse erhvervsmæssig anvendelse af pesticider og dyrkning i de prioriterede indsatsområder (og sprøjtefrie BNBO). Der er desuden afsat 1,05 mio. kr. i 2021-2024 til administration og procesomkostninger i relation til jordfordeling. Hertil kommer 500.000 kr/år, der i forvejen var bevilget til indsatsen overfor anvendelse af pesticider i BNBO. Der er endvidere afsat kr. 700.000,- til indvindingsstrategiplan og udarbejdelse af lokale overvågningsprogrammer. Endelig har Byrådet afsat ressourcer til styrkelse af kommunens miljøtilsyn, herunder tilsynet med virksomheder og landbrug i sårbare grundvandsområder.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller, at Byrådet på baggrund af indstilling fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget beslutter,

1.    at det foreliggende planforslag med tilhørende miljøvurderingsscreening godkendes.

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 6. april 2021:

Fraværende: 

Anbefales.

Udvalget kvitterer for en konstruktiv dialog og de faglige kvalificerede høringssvar.

Alle berørte indvindinger betales af indvindingsselskaberne selv.

Den politiske aftale vedhæftes som bilag.

Beslutning i Økonomiudvalget den 19. april 2021:

Fraværende: 

At 1 - Anbefales til Byrådets godkendelse.

(I) ønskede, at Økonomiudvalget fremhæver, at frivillighedsprincippet er grundlæggende og at der gives en reel kompensation.

Ann Sibbern (UFP) kunne ikke tilslutte sig forslaget grundet følgende: Den politiske aftale sker af frivillighedens vej og kun af frivillighedens vej. Der er enkelte steder i hvidbogen og planforslaget, hvor det kan fortolkes således, at der kan være tale om tvang ved påbud, hvis frivillighed ikke rækker. Der bør ligeledes sikres lovhjemmel på området og rimelige kompensationsordninger.

Vi bør som kommune fortsat have fokus på, at der er plads til at drive økologisk landbrug og for virksomheder at etablere sig i Slagelse Kommune og/eller for eksisterende virksomheder som ønsker at udvide og skabe flere arbejdspladser.

Thomas Clausen (Ø) stemte imod, idet planen fortsat giver mulighed for pestisider.

Økonomiudvalget tilsluttede sig bemærkningerne fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget om, at der kvitteres for en konstruktiv dialog og de faglige kvalificerende høringssvar, samt at alle berørte indvindinger betales af indvindingsselskaberne selv.

Bilag

330-2021-106505

Bilag 1 - Tilrettet planudkast med miljøvurderingsscreening

330-2021-104696

Bilag 2 - Pixiudgave

330-2021-106498

Bilag 3 - Hvidbog med høringssvar

330-2021-122939

Bilag 4 - Politisk aftale

330-2021-130423

Supplerende høringsbemærkninger

Beslutning i Byrådet den 26. april 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A), Ole Drost (V)

Byrådet besluttede at Ole Drost (V) var inhabil og han deltog ikke i behandlingen af punktet.

At 1 - Godkendt.

Thomas Clausen (Ø) og Helle Blak (UFP) stemte imod, idet planen fortsat giver mulighed for brug af pestisider.

Ann Sibbern (UFP) stemte imod, med henvisning til at den politiske aftale bygger på frivillighedens vej, og kun af frivillighedens vej. Der er enkelte steder i hvidbogen og planforslaget, hvor det kan fortolkes således, at der kan være tale om tvang med påbud, hvis frivillighed ikke rækker. Der bør ligeledes sikres lovhjemmel på området og rimelige kompensationsordninger. Vi bør som kommune fortsat have fokus på, at der er plads til at drive økologisk landbrug og for virksomheder at etablere sig i Slagelse kommune og/eller for eksisterende virksomheder som ønsker at udvide og skabe flere arbejdspladser.

Byrådet tilsluttede sig bemærkningerne fra Miljø, Plan og Landdistriktsudvalget om, at der kvitteres for en konstruktiv dialog og de faglige kvalificerede høringssvar, samt at alle berørte indvindinger betales af indvindingsselskaberne selv.