Møde i udvalget d. 26. april 2021

12.   Samarbejdsmodel om mobil blodprøvetagning i Region Sjælland (B)

Sagsnr.: 330-2021-11268               Dok.nr.: 330-2021-80789                                            Åbent

Kompetence: Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutte, om Slagelse Kommune skal indgå i et nyt samarbejde med Region Sjælland om mobil blodprøvetagning til borgere, der ikke kan transportere sig selv, eller om kommunen skal bibeholde eksisterende ordning.

Sagens indhold

Regionsrådet i Region Sjælland har den 2. november 2020 godkendt en ny samarbejdsmodel for mobil blodprøvetagning til borgere, der ikke kan transportere sig selv.

Forud for godkendelsen blev samarbejdsmodellen kvalificeret af en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra kommuner, sygehuse, Det Fælleskommunale Sundhedssekretariat og Det Nære Sundhedsvæsen.

Formål

Formålet med den nye samarbejdsaftale er at sikre, at borgerne i de 17 kommuner i Region Sjælland får et ensartet tilbud om blodprøvetagning tæt på hjemmet, hvor der samtidig er mulighed for lokale variationer. Det lokale samarbejde om mobil blodprøvetagning aftales mellem det lokale prøvested og den enkelte kommune. Aftalen skal tydeliggøre ansvar, roller og ressourcer herunder finansiering (bilag 1 og bilag 2).

Nuværende ordning for borgere i Slagelse Kommune

Borgere i Slagelse Kommune har i dag mulighed for at få taget blodprøver på Slagelse Sygehus eller på det Regionale blodprøvetagningssted i Korsør by (bilag 3). I Korsør by er der mulighed for blodprøvetagning hver torsdag kl. 8-10.

Blodprøverne bestilles både af praktiserende læge og sygehus. Hvis blodprøven tages på sygehuset eller blodprøvetagningsstedet i Korsør by, betaler Regionen for eventuel transport. Ved transport af borgere, som bor på plejecentre, finansieres transporten ofte af det enkelte plejecenter, som også jf. Slagelse Kommunes værdighedspolitik sender ledsager med. Hvis blodprøven tages hos praktiserende læge eller speciallæge, betaler Slagelse Kommune for eventuel transport. Ved behov for ledsagelse finansieres dette af kommunen.

Den praktiserende læge kan også selv tage blodprøver i borgers hjem i de tilfælde, hvor lægen har mulighed for det.

Hvad betyder samarbejdsmodellen for Slagelse Kommune?

For Slagelse Kommune betyder modellen, at adgang til at få taget blodprøver på Slagelse Sygehus og det regionale blodprøvetagningssted i Korsør fortsætter uændret. Derudover betyder modellen, at kommunen har mulighed for at indgå en aftale om mobil blodprøvetagning til sårbare og/eller immobile borgere.

Der er to modeller for mobil blodprøvetagning:

-        Model 1:
Kommunen finansierer en regional bioanalytiker, som kører ud fra sygehuset og tager planlagte blodprøver i borgerens hjem. Denne model bygger på erfaringer fra et samarbejde mellem Holbæk Sygehus og Kalundborg og Odsherred Kommuner.
Modellen medfører en merudgift for kommunen til finansiering af bioanalytiker, leasing af bil og brændstof. Anslået årlig udgift i alt 560.000 kr.

-      Model 2:
Personale fra kommunen tager blodprøver, der er bestilt af sygehuset eller af den praktiserende læge. Blodprøverne samles et sted, fx ved de midlertidige pladser, hvor de bliver hentet via den ordning, som Region Sjælland allerede har med afhentning af blodprøver hos praktiserende læger. Denne model er ny, og den er blevet muliggjort i forlængelse af etableringen af de kommunale akutfunktioner. Vælges denne model, skal den lokale aftale beskrive, hvordan sygehuset sikrer undervisning i blodprøvetagning til personalet i akutteamet. Derudover skal kommunen sikre et lokale til opbevaring og pakning af blodprøver samt diverse remedier til blodprøvetagning. Modellen medfører en merudgift for kommunen til finansiering af akutsygeplejerske, leasing af bil og brændstof. Anslået årlig udgift i alt 560.000 kr.

Erfaringer fra andre kommuner

Administrationen har forespurgt Kalundborg Kommune og Holbæk Sygehus, der har indgået en lokalaftale om mobilblodprøvetagning med udkørsel fra Sundhedshuset i Kalundborg.

Erfaringen er, at det er en god ordning, som muliggør at borgere, der ikke kan transportere sig selv, kan få taget blodprøve i eget hjem. Der bliver taget 30 blodprøver pr. uge. Ordningen har dog været sat i bero under Coronapandemien.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutte en af følgende handlemuligheder:

A.    Model 1, hvor kommunen udvider den eksisterende ordning ved at finansiere en regional bioanalytiker, som kører ud fra sygehuset og tager blodprøver i borgers eget hjem. Modellen medfører en årlig merudgift på i alt 560.000 kr.

B.    Model 2, hvor kommunen udvider den eksisterende ordning ved, at kommunens akutteam tager blodprøver i borgers eget hjem. Modellen medfører en årlig merudgift på i alt 560.000 kr.

C.    Kommunen bibeholder eksisterende ordning med mulighed for blodprøvetagning på Slagelse Sygehus og i Korsør by.

Vurdering

Administrationen vurderer, at en aftale om mobilblodprøvetagning som skitseret i model 1 og 2 vil være en serviceudvidelse, hvor borgere, der ikke kan transportere sig selv får mulighed for blodprøvetagning i eget hjem. Det kan f.eks. være borgere med demens, psykiske sygdom eller anden svær sygdom, hvor transport kan være udfordrende.

Hvis Byrådet beslutter en udvidelse af serviceniveauet for blodprøvetagning, anbefaler administrationen model 1, hvor Regionen ansætter en kommunal finansieret bioanalytiker. Denne anbefaling er begrundet i, at blodprøvetagning ligger indenfor bioanalytikkerens fagområde.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Både model 1 og 2 vil betyde en merudgift til ansættelse af medarbejder, leasing af bil og brændstof, anslået 560.000 kr. årligt.

Desuden vil der, udover ovenstående, være en ekstra arbejdsopgave i forhold til administration og koordinering af ordningen, som ikke er medtaget i beregningen.

Beregningsgrundlag

Målgruppen for den mobile blodprøvetagning er borgere, der ikke kan transportere sig selv.

Det har ikke været muligt at trække data på, hvor mange det drejer sig om, hverken ved kommunal finansiering eller regional finansiering. Derfor er der ved beregninger af merudgift taget udgangspunkt i erfaringer fra Kalundborg Kommune (bilag 4).

Økonomi i Kalundborg Kommune med 30 blodprøvetagninger pr. uge:

2021 – 417.932 kr.

2022 – 423.436 kr.

Beløbet dækker aflønning af bioanalytiker svarende til 0,75 årsværk, leasing eller leje af bil og brændstof.

I Slagelse Kommune er der estimeret med et årsværk, pga. forskel i kommunernes størrelse (Indbyggertal: Kalundborg Kommune 48.500/Slagelse Kommune: 79.000).

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2021

2022

2023

2024

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

7.01 Pleje og Omsorg

560

560

560

560

Anlæg

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Byrådet på baggrund af indstilling fra Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, om kommunen skal fortsætte med den eksisterende ordning, som beskrevet i handlemulighed C, eller indgå aftale om mobil blodprøvetagning, som beskrevet i handlemulighed A.

2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter om merudgiften på 0,560 mio. kr. årligt fra 2021 til mobil blodprøvetagning findes ved omprioritering af kan/skal opgaver.

3.    at Byrådet på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget bevilger kassefinansieret tillægsbevilling på 0,560 mio. kr. årligt fra 2021 til mobil blodprøvetagning.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 6. april 2021:

Fraværende: 

At 1 - Forebyggelses- og Seniorudvalget anbefaler handlemulighed A (Model 1).

At 2 - Forebyggelses- og Seniorudvalget ønsker ikke, at merudgiften på 0,560 mio. kr. årligt fra 2021 finansieres ved omprioritering af kan/skal-opgaver.

At 3 - Forebyggelses- og Seniorudvalget anbefaler kassefinansiering i 2021, regnet fra 1. juli 2021. Den fremadrettede finansiering fra 2022 medtages ved kommende budgetforhandlinger.

Ann Sibbern (Udenfor Parti) bemærkede i forhold til indstillingen i At 2), at når et flertal i Byrådet har besluttet, at opsparede og uforbrugte midler til tiltag m.m. tilføres kassen fremfor overførsel og dette ikke videreføres, er det ikke realistisk at prioritere et ellers godt forslag indenfor udvalgets budgetramme. Derfor forslag 3 model 1.

(V) og Ann Sibbern (Udenfor Parti) bemærkede i forhold til indstillingen i At 3), at Værdighedsmidlerne kan indtænkes i en fremadrettet finansiering fra 2022.

Beslutning i Økonomiudvalget den 19. april 2021:

Fraværende: 

At 1 - Handlemulighed A anbefales til Byrådets godkendelse (model 1) .

At 2 - Udgår.

At 3 - Finansiering via kassen i 2. halvår 2021 anbefales til Byrådets godkendelse. Den fremadrettede finansiering fra 2022 medtages ved de kommende budgetforhandlinger.

Kommunaldirektøren undersøger muligheden for kommunal besparelse ved handlemulighed A, og eventuelle afledte omprioriteringsmuligheder.

Økonomiudvalget bemærkede, at Værdighedsmidlerne kan indtænkes i en fremadrettet finansiering fra 2022.

Bilag

330-2021-98150

Bilag 1 - Forslag til samarbejdsmodel for lokal og mobil blodprøvetagning

330-2021-98147

Bilag 2 - Oversigt over forslag til fordeling af opgaver og finansiering

330-2021-98148

Bilag 3 - Kort over regionale blodprøvetagningssteder oktober 2020

330-2021-98149

Bilag 4 - Eksempel på kontrakt

Beslutning i Byrådet den 26. april 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A)

At 1 - Handlemulighed A godkendt.

At 2 - Udgår jfr. beslutningenen under At 1.

At 3 - Godkendt.

Byrådet tilsluttede sig bemærkningen fra Forebyggelses- og Seniorudvalget om, at Værdighedsmidlerne kan indtænkes i en fremadrettet finansiering fra 2022.

Kommunaldirektøren undersøger muligheden for kommunal besparelse ved handlemulighed A, og eventuelle afledte omprioriteringsmuligheder.