Møde i udvalget d. 12. juni 2017

8.     Reduktion i antal midlertidige boliger til integrationsflygtninge (B)

Sagsnr.: 330-2017-34608               Dok.nr.: 330-2017-321435                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, hvilket scenarie administrationen skal arbejde videre med, for at tilpasse boligkapaciteten og reducere udgifterne til antallet af midlertidige boliger til integrationsflygtninge.
Baggrund
Antallet af flygtninge er faldet siden sommeren 2016. Aktuelt forventes Slagelse Kommune at skulle modtage ca. 40 voksne i 2017. Kvoten for 2018 er på 37 flygtninge.
Slagelse Kommune råder over i alt 69 boliger til midlertidig boligplacering, fordelt på 2 almene lejligheder i Slagelse, 42 værelser på Vimarhus og 19 værelser på Kastanjegården.
Der er ikke afsat budget til boligerne, hvilket medførte, at der i 2016 var et merforbrug på 0,6 mio. kr., som er overført til udvalgets budget i 2017. Der forventes også et merforbrug i år på 0,7 mio. kr.
Kastanjegården:
Den kommunale bygning Kastanjegården blev i vinteren 2015/foråret 2016 reserveret til midlertidige boliger og sat i stand i løbet af 2016. Det blev den på baggrund af varsel om, at kommunen skulle modtaget et stigende antal integrationsflygtninge.
Hen over sommeren 2016 blev kvoten for integrationsflygtninge nedjusteret.
Slagelse Kommune har modtaget et ministerielt puljetilskud på 530.000 kr. til istandsættelsen. Tilskuddet er betinget af, at bygningen anvendes til midlertidig boligplacering af flygtninge.
De første beboere forventes at flytte ind i juni 2017.
Der arbejdes med enten at tilbyde nye flygtninge midlertidig bolig på Kastanjegården eller at flytte nogle få beboere fra Vimarhus i forbindelse med en evt. ombygning.
Bygningen har ca. 300.000 kr. årligt i driftsudgifter. Indtil nu har der ikke været lejeindtægter, og det forventede nul-budget er derfor overskredet.
Vimarhus:
Kontrakten på det private lejemål Vimarhus udløber 1. april 2018. Evt. genforhandling skal ifølge kontrakten ske med et halvt års varsel, altså inden 1. oktober 2017.
De 42 værelser er fordelt på 3 bygninger med 21 værelser i bygning 1, 7 værelser i bygning 2 og 14 værelser i bygning 3. Aktuelt er 28 værelser beboet.
Udlejer har vist forhåndsinteresse for genforhandling af kontrakten med 28 værelser til midlertidig boligplacering og evt. mulighed for at ændre bygning 3 til 2-3 mindre lejligheder, der kan anvendes til permanente boliger.
Det vil være nødvendigt at tømme bygning 3 for beboere i en evt. istandsættelsesperiode.
Lejemålet af alle værelser til midlertidig boligplacering koster 1,1 mio. kr. årligt. Belægningen ligger stabilt på mellem 60-70% af værelserne, og lejeindtægten er med til at reducere de kommunale udgifter.
Retligt grundlag
Lov om integration af udlændinge i Danmark (Integrationsloven).
Handlemuligheder
Udvalget skal drøfte 2 mulige scenarier og beslutte, hvilket scenarie administrationen skal arbejde videre med.
1. Delvis forlængelse af aftale med Vimarhus og frigivelse af Kastanjegården til andet formål.
Konkret betyder det, at der arbejdes med aftale på 28 midlertidige boliger på Vimarhus, fordelt på 2 bygninger. Og at Kastanjegården snarest anvendes til andre kommunale formål.
2. Kastanjegården, suppleret med det nødvendige antal almene lejemål.
Aftale med Vimarhus fortsætter til kontraktens udløb og genforhandles ikke.
Vurdering
Administrationen vurderer, at antallet af midlertidige boliger til flygtninge kan reduceres til ca. 30 disponible boliger. Der har endnu ikke været behov for at tage Kastanjegården i brug, og der har i en længere periode været mere end 10 ledige værelser på Vimarhus.
Administrationen vurderer, at der er følgende fordele og ulemper ved de 2 scenarier.
Vimarhus
Fordele:
De offentlige transportmuligheder er gode i forhold til sprogskole og beskæftigelsesaktiviteter.
Stedet er vel etableret og fungerer godt i samspil med integrationsprogram og samarbejde med bl.a. Røde Kors.
Der kan måske opnås en mindre økonomisk besparelse på udvalgets budget i 2017, hvis Kastanjegården hurtigt tages i brug til andre formål.
Ulemper:
Værelserne er 744 kr. dyrere end værelser på Kastanjegården, og den økonomiske besparelse fra 1. april 2018 vil derfor være 119.000 kr. mindre end i scenarie 2.
Kastanjegården
Fordele:
Værelserne er billige og vil i løbet af 2018 kunne medføre en større besparelse på 119.000 kr. end scenarie 1.
Ulemper:
Der er længere transporttid til og fra sprogskole og andre beskæftigelsesaktiviteter.
De offentlige transportmuligheder udenfor ”normal” arbejdstid er færre, og kan medføre lange arbejdsdage – afhængig af flygtningens program.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Økonomiske konsekvenser fremgår af vedlagte økonomiske beregning.
Slagelse Kommune har modtaget 530.000 kr. i tilskud til istandsættelse af Kastanjegården.
Tilskuddet skal tilbagebetales, hvis bygningen ikke anvendes til midlertidig boligplacering af flygtninge. Puljekontoret har oplyst, at bevillingen ikke er betinget af, at alle værelser tages i brug, ligesom det heller ikke er defineret, hvor længe værelserne skal være beboet af flygtninge. Administrationen forventer med de kommende midlertidige boligplaceringer på Kastanjegården ikke at skulle tilbagebetale tilskuddet.
I begge scenarier gælder, at kommunen under alle omstændigheder er bundet af kontrakten med Vimarhus til 31. marts 2018.
Den økonomiske effekt på udvalgets serviceramme vil derfor tidligst kunne opnås, når Kastanjegården er taget i brug til andre kommunale formål eller 1. april 2018.
Konsekvenser for andre udvalg
Evt. drøftelse af anvendelse af Kastanjegården til andre formål.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget beslutter, om administrationen skal arbejde videre med scenarie 1 eller 2.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 12. juni 2017:
Fraværende: 
Udvalget anbefaler, at der arbejdes videre med scenarie 1.