Møde i udvalget d. 12. juni 2017
8. Reduktion i antal midlertidige boliger til integrationsflygtninge (B)
Sagsnr.: 330-2017-34608 Dok.nr.: 330-2017-321435 Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, hvilket scenarie administrationen
skal arbejde videre med, for at tilpasse boligkapaciteten og reducere
udgifterne til antallet af midlertidige boliger til integrationsflygtninge.
Baggrund
Antallet af flygtninge er faldet siden sommeren 2016.
Aktuelt forventes Slagelse Kommune at skulle modtage ca. 40 voksne i 2017.
Kvoten for 2018 er på 37 flygtninge.
Slagelse Kommune råder over i alt 69 boliger til midlertidig
boligplacering, fordelt på 2 almene lejligheder i Slagelse, 42 værelser på
Vimarhus og 19 værelser på Kastanjegården.
Der er ikke afsat budget til boligerne, hvilket medførte, at
der i 2016 var et merforbrug på 0,6 mio. kr., som er overført til udvalgets
budget i 2017. Der forventes også et merforbrug i år på 0,7 mio. kr.
Kastanjegården:
Den kommunale bygning Kastanjegården blev i vinteren
2015/foråret 2016 reserveret til midlertidige boliger og sat i stand i løbet af
2016. Det blev den på baggrund af varsel om, at kommunen skulle modtaget et
stigende antal integrationsflygtninge.
Hen over sommeren 2016 blev kvoten for
integrationsflygtninge nedjusteret.
Slagelse Kommune har modtaget et ministerielt puljetilskud
på 530.000 kr. til istandsættelsen. Tilskuddet er betinget af, at bygningen
anvendes til midlertidig boligplacering af flygtninge.
De første beboere forventes at flytte ind i juni 2017.
Der arbejdes med enten at tilbyde nye flygtninge midlertidig
bolig på Kastanjegården eller at flytte nogle få beboere fra Vimarhus i
forbindelse med en evt. ombygning.
Bygningen har ca. 300.000 kr. årligt i driftsudgifter.
Indtil nu har der ikke været lejeindtægter, og det forventede nul-budget er
derfor overskredet.
Vimarhus:
Kontrakten på det private lejemål Vimarhus udløber 1. april
2018. Evt. genforhandling skal ifølge kontrakten ske med et halvt års varsel,
altså inden 1. oktober 2017.
De 42 værelser er fordelt på 3 bygninger med 21 værelser i
bygning 1, 7 værelser i bygning 2 og 14 værelser i bygning 3. Aktuelt er 28
værelser beboet.
Udlejer har vist forhåndsinteresse for genforhandling af
kontrakten med 28 værelser til midlertidig boligplacering og evt. mulighed for
at ændre bygning 3 til 2-3 mindre lejligheder, der kan anvendes til permanente
boliger.
Det vil være nødvendigt at tømme bygning 3 for beboere i en
evt. istandsættelsesperiode.
Lejemålet af alle værelser til midlertidig boligplacering
koster 1,1 mio. kr. årligt. Belægningen ligger stabilt på mellem 60-70% af
værelserne, og lejeindtægten er med til at reducere de kommunale udgifter.
Retligt
grundlag
Lov om integration af udlændinge i Danmark
(Integrationsloven).
Handlemuligheder
Udvalget skal drøfte 2 mulige scenarier og beslutte, hvilket
scenarie administrationen skal arbejde videre med.
1. Delvis
forlængelse af aftale med Vimarhus og frigivelse af Kastanjegården til
andet formål.
Konkret
betyder det, at der arbejdes med aftale på 28 midlertidige boliger på Vimarhus,
fordelt på 2 bygninger. Og at Kastanjegården snarest anvendes til andre
kommunale formål.
2. Kastanjegården,
suppleret med det nødvendige antal almene lejemål.
Aftale
med Vimarhus fortsætter til kontraktens udløb og genforhandles ikke.
Vurdering
Administrationen vurderer, at antallet af midlertidige
boliger til flygtninge kan reduceres til ca. 30 disponible boliger. Der har
endnu ikke været behov for at tage Kastanjegården i brug, og der har i en
længere periode været mere end 10 ledige værelser på Vimarhus.
Administrationen vurderer, at der er følgende fordele og
ulemper ved de 2 scenarier.
Vimarhus
Fordele:
De offentlige transportmuligheder
er gode i forhold til sprogskole og beskæftigelsesaktiviteter.
Stedet er vel etableret og
fungerer godt i samspil med integrationsprogram og samarbejde med bl.a. Røde
Kors.
Der kan måske opnås en mindre
økonomisk besparelse på udvalgets budget i 2017, hvis Kastanjegården hurtigt
tages i brug til andre formål.
Ulemper:
Værelserne er 744 kr. dyrere end værelser på Kastanjegården, og den
økonomiske besparelse fra 1. april 2018 vil derfor være 119.000 kr. mindre end i scenarie 2.
Kastanjegården
Fordele:
Værelserne er billige og vil i
løbet af 2018 kunne medføre en større besparelse på 119.000 kr. end scenarie 1.
Ulemper:
Der er længere transporttid til
og fra sprogskole og andre beskæftigelsesaktiviteter.
De offentlige transportmuligheder udenfor normal
arbejdstid er færre, og kan medføre lange arbejdsdage afhængig af
flygtningens program.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Økonomiske konsekvenser fremgår af vedlagte økonomiske
beregning.
Slagelse Kommune har modtaget 530.000 kr. i tilskud til
istandsættelse af Kastanjegården.
Tilskuddet skal tilbagebetales, hvis bygningen ikke anvendes
til midlertidig boligplacering af flygtninge. Puljekontoret har oplyst, at
bevillingen ikke er betinget af, at alle værelser tages i brug, ligesom det
heller ikke er defineret, hvor længe værelserne skal være beboet af flygtninge.
Administrationen forventer med de kommende midlertidige boligplaceringer på
Kastanjegården ikke at skulle tilbagebetale tilskuddet.
I begge scenarier gælder, at kommunen under alle
omstændigheder er bundet af kontrakten med Vimarhus til 31. marts 2018.
Den økonomiske effekt på udvalgets serviceramme vil derfor
tidligst kunne opnås, når Kastanjegården er taget i brug til andre kommunale
formål eller 1. april 2018.
Konsekvenser
for andre udvalg
Evt. drøftelse af anvendelse af Kastanjegården til andre
formål.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på
forvaltningens vegne,
1.
at Udvalget beslutter, om administrationen skal arbejde videre med scenarie
1 eller 2.
Beslutning i Beskæftigelses-
og Integrationsudvalget den 12. juni 2017:
Fraværende:
Udvalget anbefaler, at der arbejdes videre med scenarie 1.