Møde i udvalget d. 6. april 2021

8.     Kommuneplan 2021 - forslag til retningslinjetemaet BYUDVIKLING (B)

Sagsnr.: 330-2020-27731               Dok.nr.: 330-2021-98161                                            Åbent
Kompetence:
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte at godkende forslag til retningslinjetemaet ”Byudvikling”.
Sagens indhold
Med udviklingsstrategiens endelige vedtagelse den 22. juni 2020 blev det besluttet, at der skal gennemføres en delvis revision af kommuneplanen.
Kommuneplanen er den overordnede plan for kommunens fysiske udvikling og består af tre dele:
-      Hovedstruktur (hvad vil vi?)
-      Retningslinjer (hvordan gør vi?)
-      Rammer (hvor gør vi hvad?)
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkendte på møde den 4. maj 2020 og dernæst på mødet den 31. august 2020 proces og tidsplan for Kommuneplan 2021. Kommuneplan 2021 forventes vedtaget i oktober 2021.
Retningslinjerne, som beskriver principperne for arealanvendelse i kommunen, revideres med udgangspunkt i at opdatere indholdet i forhold til ajourføring, ny lovgivning og internt vedtagne planer og strategier.
Kommuneplanens retningslinjer er inddelt i 12 temaer. Denne sagsfremstilling behandler temaet ”Byudvikling”. Under temaet ”Byudvikling” hører retningslinjer for:
-      Byer og lokalsamfund
-      Boliger
-      Erhverv
-      Detailhandel
Ved gennemgang af ovenstående retningslinjer foreslår administrationen følgende ændringer i forhold til Kommuneplan 2017:
Retningslinjetemaet har skiftet overskrift fra ”Byer” til ”Byudvikling” og dermed fået en anden struktur i forhold til indholdet og sammenhængen. Indledningen er blevet omskrevet med fokus på de overordnede intentioner inden for byudvikling.
Byer og lokalsamfund
Byer og lokalsamfund indeholder retningslinjer for byområdernes udvikling, herunder forhold vedrørende byfortætning, samspil med infrastruktur, grønne områder, regnvandshåndtering og biodiversitet. Hele emnet er blevet omskrevet, hvorfor mange retningslinjer er blevet slettet, og nye er kommet til. Der er blandt andet tilføjet en retningslinje vedrørende en maks. bygningshøjde i Slagelse samt retningslinjer, der dikterer en rækkefølge for udviklingen af det nye boligområde mellem Tidselbjerget og Skovbrynet i Slagelse samt for den fortsatte udvikling af Tidselbjerget.
Boliger
Retningslinjerne for boliger anvendes, når der planlægges for nye boligområder. Her er fokus blandt andet på at sikre tilgængelighed til øvrige byfunktioner, herunder skoler og institutioner. Der er tilføjet en ny retningslinje, der har til formål at skærpe fokus på at skabe variation i ejerformer, når der planlægges for nye boligområder. Endvidere er retningslinjen vedrørende krav til udendørs opholdsarealer præciseret, og der er tilføjet krav til udendørs opholdsarealer for etageboliger. Redegørelsen er skrevet helt om.
Erhverv
Formålet med retningslinjerne for erhverv er at sikre rimelige udviklingsmuligheder for erhvervslivet samtidig med, at der tages højde for at sikre omgivelserne mod unødige gener fra virksomheder.
Administrationen har, jf. den nye planlov, udpeget en række erhvervsområder, der er forbeholdt produktionsvirksomheder. For hvert erhvervsområde forbeholdt produktionsvirksomheder er der defineret et konsekvensområde ud fra gældende miljøgodkendelser og vejledninger i Håndbog for Miljø og Planlægning. Konsekvensområderne er formet som cirkler med radius på enten 300 m eller 500 m og med centrum i midten af en produktionsvirksomheds bebyggelser eller område til udvikling. Der er tilføjet nye retningslinjer, der stiller krav om, at der i forbindelse med lokalplanlægning for forureningsfølsom anvendelse (kontorer, boliger, institutioner) eller ved ansøgning om landzonetilladelse inden for konsekvensområderne skal foretages en udredning af eventuelle miljøkonflikter.
Detailhandel
Retningslinjeemnet beskriver kommunens detailhandelsstruktur og udpeger, hvor i kommunen, der kan etableres dagligvare- og udvalgsvarebutikker samt butikker, der forhandler særligt pladskrævende varegrupper. Hele indledningen er blevet opdateret i henhold til den seneste detailhandelsanalyse fra januar 2019. Det nuværende fokus på, at købstædernes bymidter er de naturlige omdrejningspunkter for detailhandlen fastholdes.
Der er foretaget få justeringer af det maksimale areal til butiksareal i enkelte rammer for at sikre, at rammerne kan rumme fremtidige justeringer af detailhandlen. Dette er tilfældet i Skælskør Bymidte (3.1C1), hvor det maksimale areal til butiksareal øges fra 11.300 m2 til 15.000 m2 for at give mulighed for tilpasninger af bymidtens eksisterende detailhandel.
I Slagelse skal nye udvalgsvarebutikker koncentreres i bymidten, i Slagelse Megacenter (aflastningsområde til bymidten) og ved Bilka ved Sdr. Ringgade. Dagligvarebutikker kan placeres i de eksisterende centerområder, bydelscentre og lokalcentre. Der er endvidere fokus på at forskønne bymidten, jf. helhedsplanen for ”De 12 torve”.
I Korsør koncentreres detailhandlen omkring Korsør bymidte, og der er fokus på at skabe bedre forbindelse mellem Korsør Lystbådehavn og bymidten. I Skælskør koncentreres detailhandlen omkring Algade, og der er fokus på at skabe bedre forbindelse mellem Algade og ”dagligvaretorvet”. 
De foreslåede rettelser til ovenstående retningslinjer kan ses i bilag 1. Oversigt over rammer til detailhandel, der beskrives under detailhandel, fremgår af bilag 2.
Retligt grundlag
Planlovens bestemmelser om kommuneplanlægning (kapitel 4) samt oversigt over de statslige interesser i kommuneplanlægningen.
Handlemuligheder
A.    Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at godkende forslag til retningslinjetemaet ”Byudvikling”.
B.    Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at komme med ændringer til forslag til retningslinjetemaet ”Byudvikling”.
Vurdering
Det er vigtigt, at kommuneplanen indeholder retningslinjer, der er anvendelige i det daglige arbejde og som kan bruges i en konstruktiv dialog med kommende bygherrer. Retningslinjerne for ”Byer og lokalsamfund” og ”Boliger” er derfor, inden for enkelte områder, blevet revideret med det formål at sende et signal om, at vi ønsker at skabe by- og boligområder, der er rare at bo og være i, og hvor der både er plads til boligen og bilen samt attraktive opholdsarealer.
Med en stigende efterspørgsel på at bygge boliger er der også pres på tilbageværende friarealer i eksisterende byområder, hvorfor det er særlig vigtigt at forholde sig til i hvilken grad, vi ønsker at byfortætte. I den nye kommuneplan er der derfor tilføjet en retningslinje, der beskriver, at byfortætning hovedsageligt skal finde sted inden for de stationsnære områder med god kollektiv trafikbetjening eller i områder, hvor fortætning vil bidrage positivt til en variation af boligmassen. Byfortætning skal som udgangspunkt tilpasses den omkringliggende bebyggelsesstruktur, hvorfor retningslinjen også udelukker byfortætning i åben-lav boligområder.
Der udpeges et nyt, større boligområde mellem Tidselbjerget og Skovbrynet i Slagelse Øst. Størstedelen af arealet er kommunalt ejet. Det vurderes at være hensigtsmæssigt at fastlægge en rækkefølge for, hvordan kommunen ønsker at udvikle området, da det vil give mulighed for at investere i en overordnet infrastruktur, før de enkelte grunde til udvikling frasælges. Kommuneplanen indeholder derfor en retningslinje, der dikterer en rækkefølge af udbygning af området i tre etaper. Med en rækkefølgeplan kan byrådet afvise at udarbejde en lokalplan, hvis det strider mod rækkefølgebestemmelserne.   
Der er udpeget ni produktionsvirksomheder, som der er lavet konsekvensområder omkring. De er valgt, fordi de har en placering, hvor der i nærområdet kunne planlægges for eksempelvis flere boliger. Konsekvensområderne skal sikre, at der tages højde for produktionsvirksomhedernes drifts- og udviklingsmuligheder således, at der ved fremtidig planlægning ikke opstår miljøkonflikter.
Detailhandlen er et vigtigt omdrejningspunkt for købstæderne, hvorfor kommuneplanen skal sikre rammerne for, at der kan ske en fortsat udvikling af særligt bymidterne. Det er helt afgørende, især for Korsør og Skælskør, at detailhandlen koncentreres dér, hvor den største synergi kan opstå butikker imellem. Administrationen anbefaler derfor, at den nuværende strategi med, at nye dagligvarebutikker skal placeres centralt i byerne i stedet for i periferien, fastholdes. 
Administrationen vurderer, at revisionen af de enkelte retningslinjeemner ikke er så væsentlige, at de skal miljøvurderes i forbindelse med miljøvurderingen af Kommuneplan 2021.
På baggrund af ovenstående anbefaler administrationen, at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender forslag til retningslinjetemaet ”Byudvikling”.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,
1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender forslag til retningslinjetemaet ”Byudvikling”.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 6. april 2021:
Fraværende: 
Udsat.