Møde i udvalget d. 6. april 2021
8. Kommuneplan 2021 - forslag til retningslinjetemaet BYUDVIKLING (B)
Sagsnr.: 330-2020-27731 Dok.nr.: 330-2021-98161 Åbent
Kompetence:
|
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
|
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte at
godkende forslag til retningslinjetemaet Byudvikling.
Sagens indhold
Med udviklingsstrategiens endelige vedtagelse den 22. juni
2020 blev det besluttet, at der skal gennemføres en delvis revision af
kommuneplanen.
Kommuneplanen er den overordnede plan for kommunens fysiske
udvikling og består af tre dele:
- Hovedstruktur
(hvad vil vi?)
- Retningslinjer
(hvordan gør vi?)
- Rammer
(hvor gør vi hvad?)
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkendte på møde den
4. maj 2020 og dernæst på mødet den 31. august 2020 proces og tidsplan for
Kommuneplan 2021. Kommuneplan 2021 forventes vedtaget i oktober 2021.
Retningslinjerne, som beskriver principperne for
arealanvendelse i kommunen, revideres med udgangspunkt i at opdatere indholdet
i forhold til ajourføring, ny lovgivning og internt vedtagne planer og
strategier.
Kommuneplanens retningslinjer er inddelt i 12 temaer. Denne
sagsfremstilling behandler temaet Byudvikling. Under temaet Byudvikling
hører retningslinjer for:
- Byer
og lokalsamfund
- Boliger
- Erhverv
- Detailhandel
Ved gennemgang af ovenstående retningslinjer foreslår
administrationen følgende ændringer i forhold til Kommuneplan 2017:
Retningslinjetemaet har skiftet overskrift fra Byer til
Byudvikling og dermed fået en anden struktur i forhold til indholdet og
sammenhængen. Indledningen er blevet omskrevet med fokus på de overordnede
intentioner inden for byudvikling.
Byer og lokalsamfund
Byer og lokalsamfund indeholder retningslinjer for
byområdernes udvikling, herunder forhold vedrørende byfortætning, samspil med
infrastruktur, grønne områder, regnvandshåndtering og biodiversitet. Hele emnet
er blevet omskrevet, hvorfor mange retningslinjer er blevet slettet, og nye er
kommet til. Der er blandt andet tilføjet en retningslinje vedrørende en maks.
bygningshøjde i Slagelse samt retningslinjer, der dikterer en rækkefølge for
udviklingen af det nye boligområde mellem Tidselbjerget og Skovbrynet i
Slagelse samt for den fortsatte udvikling af Tidselbjerget.
Boliger
Retningslinjerne for boliger anvendes, når der planlægges
for nye boligområder. Her er fokus blandt andet på at sikre tilgængelighed til
øvrige byfunktioner, herunder skoler og institutioner. Der er tilføjet en ny
retningslinje, der har til formål at skærpe fokus på at skabe variation i
ejerformer, når der planlægges for nye boligområder. Endvidere er
retningslinjen vedrørende krav til udendørs opholdsarealer præciseret, og der
er tilføjet krav til udendørs opholdsarealer for etageboliger. Redegørelsen er
skrevet helt om.
Erhverv
Formålet med retningslinjerne for erhverv er at sikre
rimelige udviklingsmuligheder for erhvervslivet samtidig med, at der tages
højde for at sikre omgivelserne mod unødige gener fra virksomheder.
Administrationen
har, jf. den nye planlov, udpeget en række erhvervsområder, der er forbeholdt
produktionsvirksomheder. For hvert erhvervsområde forbeholdt
produktionsvirksomheder er der defineret et konsekvensområde ud fra gældende
miljøgodkendelser og vejledninger i Håndbog for Miljø og Planlægning.
Konsekvensområderne er formet som cirkler med radius på enten 300 m eller 500 m
og med centrum i midten af en produktionsvirksomheds bebyggelser eller område
til udvikling. Der er tilføjet nye retningslinjer, der stiller krav om, at der
i forbindelse med lokalplanlægning for forureningsfølsom anvendelse (kontorer,
boliger, institutioner) eller ved ansøgning om landzonetilladelse inden for
konsekvensområderne skal foretages en udredning af eventuelle miljøkonflikter.
Detailhandel
Retningslinjeemnet beskriver kommunens detailhandelsstruktur
og udpeger, hvor i kommunen, der kan etableres dagligvare- og
udvalgsvarebutikker samt butikker, der forhandler særligt pladskrævende
varegrupper. Hele indledningen er blevet opdateret i henhold til den seneste
detailhandelsanalyse fra januar 2019. Det nuværende fokus på, at købstædernes
bymidter er de naturlige omdrejningspunkter for detailhandlen fastholdes.
Der er foretaget få justeringer af det maksimale areal til
butiksareal i enkelte rammer for at sikre, at rammerne kan rumme fremtidige
justeringer af detailhandlen. Dette er tilfældet i Skælskør Bymidte (3.1C1),
hvor det maksimale areal til butiksareal øges fra 11.300 m2 til
15.000 m2 for at give mulighed for tilpasninger af bymidtens
eksisterende detailhandel.
I Slagelse skal nye udvalgsvarebutikker koncentreres i
bymidten, i Slagelse Megacenter (aflastningsområde til bymidten) og ved Bilka
ved Sdr. Ringgade. Dagligvarebutikker kan placeres i de eksisterende
centerområder, bydelscentre og lokalcentre. Der er endvidere fokus på at
forskønne bymidten, jf. helhedsplanen for De 12 torve.
I Korsør koncentreres detailhandlen omkring Korsør bymidte,
og der er fokus på at skabe bedre forbindelse mellem Korsør Lystbådehavn og bymidten.
I Skælskør koncentreres detailhandlen omkring Algade, og der er fokus på at
skabe bedre forbindelse mellem Algade og dagligvaretorvet.
De foreslåede rettelser til
ovenstående retningslinjer kan ses i bilag 1. Oversigt over rammer til detailhandel,
der beskrives under detailhandel, fremgår af bilag 2.
Retligt grundlag
Planlovens bestemmelser om kommuneplanlægning (kapitel 4)
samt oversigt over de statslige interesser i kommuneplanlægningen.
Handlemuligheder
A. Miljø-, Plan- og
Landdistriktsudvalget kan vælge at godkende forslag til retningslinjetemaet
Byudvikling.
B. Miljø-, Plan- og
Landdistriktsudvalget kan vælge at komme med ændringer til forslag til
retningslinjetemaet Byudvikling.
Vurdering
Det er vigtigt, at kommuneplanen indeholder retningslinjer,
der er anvendelige i det daglige arbejde og som kan bruges i en konstruktiv
dialog med kommende bygherrer. Retningslinjerne for Byer og lokalsamfund og
Boliger er derfor, inden for enkelte områder, blevet revideret med det formål
at sende et signal om, at vi ønsker at skabe by- og boligområder, der er rare
at bo og være i, og hvor der både er plads til boligen og bilen samt attraktive
opholdsarealer.
Med en stigende efterspørgsel på at bygge boliger er der
også pres på tilbageværende friarealer i eksisterende byområder, hvorfor det er
særlig vigtigt at forholde sig til i hvilken grad, vi ønsker at byfortætte. I
den nye kommuneplan er der derfor tilføjet en retningslinje, der beskriver, at
byfortætning hovedsageligt skal finde sted inden for de stationsnære områder
med god kollektiv trafikbetjening eller i områder, hvor fortætning vil bidrage
positivt til en variation af boligmassen. Byfortætning skal som udgangspunkt
tilpasses den omkringliggende bebyggelsesstruktur, hvorfor retningslinjen også
udelukker byfortætning i åben-lav boligområder.
Der udpeges et nyt, større boligområde mellem Tidselbjerget
og Skovbrynet i Slagelse Øst. Størstedelen af arealet er kommunalt ejet. Det
vurderes at være hensigtsmæssigt at fastlægge en rækkefølge for, hvordan
kommunen ønsker at udvikle området, da det vil give mulighed for at investere i
en overordnet infrastruktur, før de enkelte grunde til udvikling frasælges.
Kommuneplanen indeholder derfor en retningslinje, der dikterer en rækkefølge af
udbygning af området i tre etaper. Med en rækkefølgeplan kan byrådet afvise at
udarbejde en lokalplan, hvis det strider mod rækkefølgebestemmelserne.
Der er udpeget ni
produktionsvirksomheder, som der er lavet konsekvensområder omkring. De er valgt,
fordi de har en placering, hvor der i nærområdet kunne planlægges for
eksempelvis flere boliger. Konsekvensområderne skal sikre, at der tages højde
for produktionsvirksomhedernes drifts- og udviklingsmuligheder således, at der
ved fremtidig planlægning ikke opstår miljøkonflikter.
Detailhandlen er
et vigtigt omdrejningspunkt for købstæderne, hvorfor kommuneplanen skal sikre
rammerne for, at der kan ske en fortsat udvikling af særligt bymidterne. Det er
helt afgørende, især for Korsør og Skælskør, at detailhandlen koncentreres dér,
hvor den største synergi kan opstå butikker imellem. Administrationen anbefaler
derfor, at den nuværende strategi med, at nye dagligvarebutikker skal placeres
centralt i byerne i stedet for i periferien, fastholdes.
Administrationen vurderer, at revisionen af de enkelte
retningslinjeemner ikke er så væsentlige, at de skal miljøvurderes i
forbindelse med miljøvurderingen af Kommuneplan 2021.
På baggrund af
ovenstående anbefaler administrationen, at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
godkender forslag til retningslinjetemaet Byudvikling.
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Miljø-, Plan- og Teknikchefen
indstiller,
1.
at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender forslag til
retningslinjetemaet Byudvikling.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 6. april 2021:
Fraværende:
Udsat.