Møde i udvalget d. 8. august 2017
6. Nytteindsats, sanktioner og sygefravær hos unge (D)
Sagsnr.: 330-2017-8813 Dok.nr.: 330-2017-424101 Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte nytteindsats, sanktioner og alternative
tilbud for unge i forhold til tidligere fremlagte orienteringer.
Baggrund
På baggrund af Helle Jacobsens (V) anmodning om en status på
og drøftelse af effekter af nytteindsats og sanktioner for unge på
uddannelseshjælp blev vedlagte statusnotat af 30. januar 2017 fremlagt på
udvalgets møde den 7. februar 2017 til drøftelse.
Udvalget besluttede på mødet at udsætte sagen.
Udvalget har samtidig på mødet den 3. april 2017 meddelt, at
udvalget ønsker at følge anvendelsen af nytteindsatsen og effekterne heraf.
På mødet den 15. maj 2017 blev udvalget orienteret om status
på nytteindsatsen til uddannelseshjælpsmodtagere, jfr. vedlagte notat af 5. maj
2017. Orienteringen blev taget til efterretning. Ann Sibbern (O) ønskede
samtidig at genoptage sagen fra 7. februar 2017 om, hvorvidt nytteindsats kan
udbydes til andre målgrupper (over 30 år) samt om sanktioner anvendes
tilstrækkeligt, og om der kan findes andre tilbud til unge, der melder sig syge
op til aktivering. Helle Blak (F) ønskede en opgørelse af økonomien omkring
nytteindsatsen. Ali Yavuz (A) ønskede en sammenligning af sygefravær for unge
mellem kommuner.
Udvalget orienteres løbende om
status på nytteindsatsen under de månedlige nøgletal.
Nytteindsatsen generelt
Nytteindsatsen retter sig
primært mod gruppen af åbenlyst uddannelsesparate unge (under 30), som ikke har
andre udfordringer en ledighed/mangel på uddannelse. Nytteindsatsen vil
endvidere kunne anvendes til enkelte jobparate kontanthjælpsmodtagere.
Erfaringen siger, at såfremt nytteindsatsen anvendes ret meget bredere kan den
få en fastholdende effekt. Jobcentret har derfor valgt at målrette visitationen
til nytteindsatsen. (Til andre målgrupper, der har brug for et skub, anvendes
almindelige virksomhedspraktikker, og såfremt borgerne ikke deltager anvendes
åbent tilbud og sanktioner.)
I nytteindsatsen arbejdes der med
renholdelse og diverse serviceopgaver i og omkring de virksomheder, der har
indgået aftale om nytteindsatsen (forventelig 80-100 pladser hos virksomheder i
Slagelse Kommune, sygehuset/psykiatrien og ZBC).
Som noget nyt er Jobcentret i
samarbejde med Entreprenørservice og Kommunale Ejendomme i gang med udpegning
af en række områder (f.eks. indfaldsveje til de større byer), hvor deltagerne i
nytteindsatsen vil skulle udføre renholdelsesopgaver i det åbne land. Denne del
forventes igangsat hen over efteråret. Derudover er der en række driftsopgaver
på Østre Skole, intern kontorservice og hjælpemidler m.v.
Sygefravær blandt unge
åbenlyst uddannelsesparate
Sygemeldinger især blandt unge
åbenlyst uddannelsesparate har tidligere været drøftet. Primo 2017 kunne
sygefraværet opgøres til ca. 11 %. Af vedlagte notat fra Jobcentret af 2.
august 2017 fremgår det, at man i ungeindsatsen har strammet op på opfølgningen
i forbindelse med sygefravær blandt de åbenlyst uddannelsesparate, og medio
2017 nu kan registrere et markant fald i sygefraværet, som nu opgøres til ca. 3
%.
I forbindelse med drøftelsen af
sygefravær blandt de unge blev der efterspurgt en sammenligning med unge i
andre kommuner. Opgørelsen er desværre ikke mulig at lave, da sådanne tal ikke
foreligger. Imidlertid synes udfordringen at være imødekommet med de seneste
tiltag i Jobcentret, jf. ovenstående.
Anvendelse af sanktioner
Udvalget har på baggrund af en
afrapportering i februar 2017 drøftet anvendelsen af sanktioner overfor gruppen
af unge. Af opgørelsen af brugen af sanktioner fremgår det, at Slagelse Kommune
overordnet sanktionerer i større omfang end på landsplan. Det fremgår også, at
Slagelse Kommune i højere grad end på landsplan anvender punkt- og
periodesanktioner. Der er imidlertid ikke noget der tyder på, at denne
anvendelse sker af andre grunde end at unge i Slagelse i lidt højere grad end
på landsplan udebliver fra tilbud.
Retligt
grundlag
Lov nr. 1342 af 21. november 2016,
§ 42a, om nytteindsats, samt vejledning nr. 10013 af 13. oktober 2016 om
rådighed og sanktioner for personer, der ansøger om eller modtager
integrationsydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp.
Handlemuligheder
Beskæftigelses- og
Integrationsudvalget kan drøfte status for at iværksætte eventuelle tiltag.
Vurdering
Center for Arbejdsmarked og Integration vurderer,
·
At det nye samarbejde med Entreprenørservice og Kommunale
Ejendomme giver nye muligheder i nytteindsatsen, som formentlig for visse
borgere vil virke som et yderligere incitament til at komme videre med en
ungdomsuddannelse
·
At de igangsatte tiltag i forhold til opfølgning på sygefravær
blandt åbenlyst uddannelsesparate unge har haft den ønskede effekt
·
At anvendelsen af sanktioner sker på betryggende vis. Dette
understøttes yderligere af en praksisundersøgelse fra Ankestyrelsen, som blev
forelagt udvalget den 15. maj 2017.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Som udvalget blev orienteret om
i mail den 7. juni 2017, blev udgifterne til nytteindsatsen i 2016 opgjort til
ca. 1,2 mio. kr., heraf udgjorde ca. 800.000 kr. udgifter til løn til personale
ansat til at drive indsatsen. Udgiften til nytteindsatsen i 2017 forventes at
ligge på ca. samme niveau.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på
forvaltningens vegne,
1. at
Nytteindsats, sanktioner og alternative tilbud for unge drøftes.
Beslutning i Beskæftigelses-
og Integrationsudvalget den 8. august 2017:
Fraværende:
Udvalget drøftede forslaget.
O og V ønsker, at forvaltningen fremkommer med forslag til
nytteindsatslignende tilbud til borgere over 30 år, som ikke har andre udfordringer
end ledighed.
O, V og A ønsker, at forslaget også skal indeholde en
vurdering af ressourceforbruget hertil.
F er i mod, at nytteindsats anvendes som skræmmemetode
overfor unge, som er åbenlyst uddannelsesparate. F mener, at nytteindsatsen
skal anvendes til at motivere og gøre de unge klar til uddannelse.