Møde i udvalget d. 8. august 2017

6.     Nytteindsats, sanktioner og sygefravær hos unge (D)

Sagsnr.: 330-2017-8813                 Dok.nr.: 330-2017-424101                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte nytteindsats, sanktioner og alternative tilbud for unge i forhold til tidligere fremlagte orienteringer.
Baggrund
På baggrund af Helle Jacobsens (V) anmodning om en status på og drøftelse af effekter af nytteindsats og sanktioner for unge på uddannelseshjælp blev vedlagte statusnotat af 30. januar 2017 fremlagt på udvalgets møde den 7. februar 2017 til drøftelse.
Udvalget besluttede på mødet at udsætte sagen.
Udvalget har samtidig på mødet den 3. april 2017 meddelt, at udvalget ønsker at følge anvendelsen af nytteindsatsen og effekterne heraf.
På mødet den 15. maj 2017 blev udvalget orienteret om status på nytteindsatsen til uddannelseshjælpsmodtagere, jfr. vedlagte notat af 5. maj 2017. Orienteringen blev taget til efterretning. Ann Sibbern (O) ønskede samtidig at genoptage sagen fra 7. februar 2017 om, hvorvidt nytteindsats kan udbydes til andre målgrupper (over 30 år) samt om sanktioner anvendes tilstrækkeligt, og om der kan findes andre tilbud til unge, der melder sig syge op til aktivering. Helle Blak (F) ønskede en opgørelse af økonomien omkring nytteindsatsen. Ali Yavuz (A) ønskede en sammenligning af sygefravær for unge mellem kommuner.
Udvalget orienteres løbende om status på nytteindsatsen under de månedlige nøgletal.
Nytteindsatsen generelt
Nytteindsatsen retter sig primært mod gruppen af åbenlyst uddannelsesparate unge (under 30), som ikke har andre udfordringer en ledighed/mangel på uddannelse. Nytteindsatsen vil endvidere kunne anvendes til enkelte jobparate kontanthjælpsmodtagere. Erfaringen siger, at såfremt nytteindsatsen anvendes ret meget bredere kan den få en fastholdende effekt. Jobcentret har derfor valgt at målrette visitationen til nytteindsatsen. (Til andre målgrupper, der har brug for ”et skub”, anvendes almindelige virksomhedspraktikker, og såfremt borgerne ikke deltager anvendes åbent tilbud og sanktioner.)
I nytteindsatsen arbejdes der med renholdelse og diverse serviceopgaver i og omkring de virksomheder, der har indgået aftale om nytteindsatsen (forventelig 80-100 pladser hos virksomheder i Slagelse Kommune, sygehuset/psykiatrien og ZBC).
Som noget nyt er Jobcentret i samarbejde med Entreprenørservice og Kommunale Ejendomme i gang med udpegning af en række områder (f.eks. indfaldsveje til de større byer), hvor deltagerne i nytteindsatsen vil skulle udføre renholdelsesopgaver i det åbne land. Denne del forventes igangsat hen over efteråret. Derudover er der en række driftsopgaver på Østre Skole, intern kontorservice og hjælpemidler m.v.
Sygefravær blandt unge åbenlyst uddannelsesparate
Sygemeldinger især blandt unge åbenlyst uddannelsesparate har tidligere været drøftet. Primo 2017 kunne sygefraværet opgøres til ca. 11 %. Af vedlagte notat fra Jobcentret af 2. august 2017 fremgår det, at man i ungeindsatsen har strammet op på opfølgningen i forbindelse med sygefravær blandt de åbenlyst uddannelsesparate, og medio 2017 nu kan registrere et markant fald i sygefraværet, som nu opgøres til ca. 3 %.
I forbindelse med drøftelsen af sygefravær blandt de unge blev der efterspurgt en sammenligning med unge i andre kommuner. Opgørelsen er desværre ikke mulig at lave, da sådanne tal ikke foreligger. Imidlertid synes udfordringen at være imødekommet med de seneste tiltag i Jobcentret, jf. ovenstående.
Anvendelse af sanktioner
Udvalget har på baggrund af en afrapportering i februar 2017 drøftet anvendelsen af sanktioner overfor gruppen af unge. Af opgørelsen af brugen af sanktioner fremgår det, at Slagelse Kommune overordnet sanktionerer i større omfang end på landsplan. Det fremgår også, at Slagelse Kommune i højere grad end på landsplan anvender punkt- og periodesanktioner. Der er imidlertid ikke noget der tyder på, at denne anvendelse sker af andre grunde end at unge i Slagelse i lidt højere grad end på landsplan udebliver fra tilbud.
Retligt grundlag
Lov nr. 1342 af 21. november 2016, § 42a, om nytteindsats, samt vejledning nr. 10013 af 13. oktober 2016 om rådighed og sanktioner for personer, der ansøger om eller modtager integrationsydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp.
Handlemuligheder
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget kan drøfte status for at iværksætte eventuelle tiltag.
Vurdering
Center for Arbejdsmarked og Integration vurderer,
· At det nye samarbejde med Entreprenørservice og Kommunale Ejendomme giver nye muligheder i nytteindsatsen, som formentlig for visse borgere vil virke som et yderligere incitament til at komme videre med en ungdomsuddannelse
· At de igangsatte tiltag i forhold til opfølgning på sygefravær blandt åbenlyst uddannelsesparate unge har haft den ønskede effekt
· At anvendelsen af sanktioner sker på betryggende vis. Dette understøttes yderligere af en praksisundersøgelse fra Ankestyrelsen, som blev forelagt udvalget den 15. maj 2017.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Som udvalget blev orienteret om i mail den 7. juni 2017, blev udgifterne til nytteindsatsen i 2016 opgjort til ca. 1,2 mio. kr., heraf udgjorde ca. 800.000 kr. udgifter til løn til personale ansat til at drive indsatsen. Udgiften til nytteindsatsen i 2017 forventes at ligge på ca. samme niveau.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  Nytteindsats, sanktioner og alternative tilbud for unge drøftes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 8. august 2017:
Fraværende: 
Udvalget drøftede forslaget.
O og V ønsker, at forvaltningen fremkommer med forslag til nytteindsatslignende tilbud til borgere over 30 år, som ikke har andre udfordringer end ledighed.
O, V og A ønsker, at forslaget også skal indeholde en vurdering af ressourceforbruget hertil.
F er i mod, at nytteindsats anvendes som skræmmemetode overfor unge, som er åbenlyst uddannelsesparate. F mener, at nytteindsatsen skal anvendes til at motivere og gøre de unge klar til uddannelse.