Møde i udvalget d. 30. november 2020

8.     Beskæftigelsesplan 2021-2022 til 2. behandling (B)

Sagsnr.: 330-2020-139083             Dok.nr.: 330-2020-455113                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
På udvalgsmødet den 2. november 2020 drøftede Social- og Beskæftigelsesudvalget 1. udkast til Beskæftigelsesplan for 2021-2022, inklusiv Lokalt Arbejdsmarkedsråds bemærkninger til Mploy-rapporten og Budget.
Drøftelserne medførte ingen ændringsforslag til beskæftigelsesplanen. Udvalget besluttede dog, at det frem mod 2. behandlingen skulle være muligt at fremsende ændringsforslag til administrationen, så disse kunne tilgå udvalget forud for 2. behandlingen.
Ved deadline den 13. november 2020 har administrationen modtaget ændringsforslag fra Christopher Trung. Ændringsforslag er vedlagt som bilag sammen 1. vision af Beskæftigelsesplan 2021-2022.
Den videre proces, som udvalget har godkendt, er:
·         Social- og Beskæftigelsesudvalget indstiller til Økonomiudvalg og Byråd, at Beskæftigelsesplan 2021-2022 godkendes (30. november 2020)
·         Økonomiudvalget indstiller til Byråd, at Beskæftigelsesplan 2021-2022 godkendes (7. december 2020)
·         Byrådet godkender Beskæftigelsesplan 2021-2022 (14. december 2020)
·         Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter nye målniveauer for 2021 (februar 2021)
Den 18. november er der desuden afholdt et orienteringsmøde for Byrådet, hvor Mploy (nu BDO), der har lavet analysen, præsenterede resultater/konklusioner/anbefalinger, og hvor Byrådet havde mulighed for at stille spørgsmål til analysen.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender beskæftigelsesplanen med eventuelle ændringsforslag. Det kan eksempelvis være på baggrund af nye input fra ændringsforslag eller input fra Byrådets orienteringsmøde med Mploy/BDO.
Udvalgets ændringsforslag føres til referat og følger sagen, som indstilles til Økonomiudvalget og Byrådets godkendelse. Når Beskæftigelsesplanen er godkendt af Byrådet, vil alle ændringsforslag blive indarbejdet i selve Beskæftigelsesplanen.
Vurdering
Administrationen har udarbejdet et udkast til beskæftigelsesplan med udgangspunkt i den godkendte procesplan og rammer. De største ændringer i forhold til tidligere år findes især i det politiske forord, hvor administrationen har indskrevet alle de overordnede konklusioner fra Mploy-anbefalingerne samt de politiske erklæringer fra Budget 2021-2022.
Selve skabelonen er som aftalt den samme som tidligere år, hvor der i hvert afsnit præsenteres de fire hovedmålgrupper og tilhørende retning for indsatserne med udgangspunkt i de fire politiske hovedspor. Som et nyt tiltag afsluttes hvert målgruppeafsnit denne gang med en oplistning af de nye konkrete handlingsinitiativer i 2021 og 2022.
Indtil videre udgør disse handlingsinitiativer en bruttoliste, som er taget fra Mploys anbefalinger og Budgettet. Denne bruttoliste skal udvalget justere, i takt med at der politisk tages stilling til, hvilke områder fra Mploy-anbefalingerne, som der skal satses på i 2021 og 2022. Flere af anbefalingerne indebærer investeringer, hvis resultaterne skal opnås.
Der er også sket justeringer i selve de 4 målgruppe-afsnit med henblik på at fremhæve:
·         Initiativer til at imødegå den store stigning i ledigheden som følge af covid-19, herunder sikre fortsat konkurrencedygtighed i forhold til fortsat at opretholde et effektfuldt kontaktforløb ved stigende ledighed.
·         Sikre at flere går fra ufaglært til faglært og styrke muligheden for skift til nye jobområder.
·         Øge volumen og styrke kvaliteten i samtaler og virksomhedstilbud for alle målgrupper.
·         Opbygningen af en fælles ungeenhed fra 7. klasse til 30 år.
·         Synliggørelse af den øgede brug af de handicapkompenserende ordninger.
Endelig er Beskæftigelsesministerens mål for 2021 indarbejdet på side 4 i forhold til målgrupperne. Det nye ministermål om, at alle borgere skal have en værdig sagsbehandling er desuden indarbejdet som en del af selve kerneopgaven, som handler om at sikre jobmatch via værdig sagsbehandling.
Indsendt ændringsforslag
Administration kan støtte op om, at der skrives ”færrest mulige unge” i stedet for ”færre unge” på side 4. Det er desuden korrekt, at der på side 9 bør stå: “Herunder skal borgere med handicap også understøttes til at komme ud i beskæftigelse eller kompetencegivende uddannelse”.
Det er en politisk beslutning, om målet på side 4 skal ændres til ”Alle borgere i den arbejdsdygtige alder, der er raske og er på offentlig forsørgelse, skal være i beskæftigelse eller i gang med en kompetencegivende uddannelse”. Administrationen vurderer dog, at det ikke vil være realistisk at afskaffe ledigheden fuldstændig. Det er reelt set konsekvensen, hvis målet skal opfyldes i 2021/2022. Udvalget bør desuden være opmærksom på, at i praksis kommer der en del borgere i beskæftigelse eller uddannelse, som ikke er fuldt ud raske. Det er eksempelvis aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, borgere på ressourceforløb eller ledighedsydelsesmodtagere, som kommer i beskæftigelse i et mindre antal timer. Af samme grund er målet oprindeligt formuleret bredere end kun målrettet de raske borgere.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Lokalt Arbejdsmarkedsråd har givet input til Beskæftigelsesplan 2021-2022 på baggrund af Mploys servicetjek af beskæftigelsesområdet – Opsamlings- og optimeringskatalog 2021.
Beskæftigelsesplanen skal godkendes af Byrådet inden årets udgang.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Udvalget godkender indstilling af Beskæftigelsesplan 2021-2022 med eventuelle justeringer, som sendes videre til Økonomiudvalget og Byrådet godkendelse.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Godkendt med følgende bemærkninger:
(V) undrer sig over, at brugen af straksaktivering ikke anvendes i højere grad og ej heller er skrevet ind i Beskæftigelsesplan 2021.
Administrationen undersøger, om der er et lovkrav om, at der i Beskæftigelsesplanen skal fremgå en tekst i stil med dette forslag fra Søren Lund Hansen (O): |Antallet af flygtninge, familiesammenførte til flygtninge, indvandrere og familiesammenførte til indvandrere, der vender tilbage til hjemlandet med repatrieringsordningen skal stige. Målet er, at så mange som muligt af flygtninge, familiesammenførte, indvandrere og familiesammenførte til indvandrere er taget tilbage til deres hjemland i 2021.
|Såfremt der er et sådant lovkrav, vil der blive udarbejdet et tekstforslag, der vil blive forelagt ved næste udvalgsmøde.