Møde i udvalget d. 30. november 2020
8. Beskæftigelsesplan 2021-2022 til 2. behandling (B)
Sagsnr.: 330-2020-139083 Dok.nr.: 330-2020-455113 Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
På udvalgsmødet den 2. november 2020 drøftede Social- og
Beskæftigelsesudvalget 1. udkast til Beskæftigelsesplan for 2021-2022, inklusiv
Lokalt Arbejdsmarkedsråds bemærkninger til Mploy-rapporten og Budget.
Drøftelserne medførte ingen ændringsforslag til
beskæftigelsesplanen. Udvalget besluttede dog, at det frem mod 2. behandlingen
skulle være muligt at fremsende ændringsforslag til
administrationen, så disse kunne tilgå udvalget forud for 2. behandlingen.
Ved deadline den 13. november 2020 har administrationen
modtaget ændringsforslag fra Christopher Trung. Ændringsforslag er vedlagt som
bilag sammen 1. vision af Beskæftigelsesplan 2021-2022.
Den videre proces, som udvalget har godkendt, er:
·
Social- og Beskæftigelsesudvalget indstiller til Økonomiudvalg og
Byråd, at Beskæftigelsesplan 2021-2022 godkendes (30. november 2020)
·
Økonomiudvalget indstiller til Byråd, at Beskæftigelsesplan
2021-2022 godkendes (7. december 2020)
·
Byrådet godkender Beskæftigelsesplan 2021-2022 (14. december
2020)
·
Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter nye målniveauer for
2021 (februar 2021)
Den 18. november er der desuden afholdt et orienteringsmøde
for Byrådet, hvor Mploy (nu BDO), der har lavet
analysen, præsenterede resultater/konklusioner/anbefalinger, og hvor Byrådet
havde mulighed for at stille spørgsmål til analysen.
Retligt
grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender
beskæftigelsesplanen med eventuelle ændringsforslag. Det kan eksempelvis være
på baggrund af nye input fra ændringsforslag eller input fra Byrådets
orienteringsmøde med Mploy/BDO.
Udvalgets ændringsforslag føres til referat og følger sagen,
som indstilles til Økonomiudvalget og Byrådets godkendelse. Når
Beskæftigelsesplanen er godkendt af Byrådet, vil alle ændringsforslag blive
indarbejdet i selve Beskæftigelsesplanen.
Vurdering
Administrationen har udarbejdet et udkast til
beskæftigelsesplan med udgangspunkt i den godkendte procesplan og rammer. De
største ændringer i forhold til tidligere år findes især i det politiske forord, hvor administrationen har indskrevet alle de
overordnede konklusioner fra Mploy-anbefalingerne samt de politiske erklæringer
fra Budget 2021-2022.
Selve skabelonen er som aftalt den
samme som tidligere år, hvor der i hvert afsnit præsenteres de fire
hovedmålgrupper og tilhørende retning for indsatserne med udgangspunkt i de
fire politiske hovedspor. Som et nyt tiltag afsluttes hvert målgruppeafsnit
denne gang med en oplistning af de nye konkrete handlingsinitiativer i 2021 og
2022.
Indtil videre udgør disse handlingsinitiativer en
bruttoliste, som er taget fra Mploys anbefalinger og Budgettet. Denne
bruttoliste skal udvalget justere, i takt med at der politisk tages stilling
til, hvilke områder fra Mploy-anbefalingerne, som der skal satses på i 2021 og
2022. Flere af anbefalingerne indebærer investeringer, hvis resultaterne skal
opnås.
Der er også sket justeringer i selve de 4 målgruppe-afsnit
med henblik på at fremhæve:
·
Initiativer til at imødegå den store stigning i ledigheden som
følge af covid-19, herunder sikre fortsat konkurrencedygtighed i forhold til
fortsat at opretholde et effektfuldt kontaktforløb ved stigende ledighed.
·
Sikre at flere går fra ufaglært til faglært og styrke muligheden
for skift til nye jobområder.
·
Øge volumen og styrke kvaliteten i samtaler og virksomhedstilbud
for alle målgrupper.
·
Opbygningen af en fælles ungeenhed fra 7. klasse til 30 år.
·
Synliggørelse af den øgede brug af de handicapkompenserende
ordninger.
Endelig er
Beskæftigelsesministerens mål for 2021 indarbejdet på side 4 i forhold til
målgrupperne. Det nye ministermål om, at alle borgere skal have en værdig
sagsbehandling er desuden indarbejdet som en del af selve kerneopgaven, som
handler om at sikre jobmatch via værdig sagsbehandling.
Indsendt
ændringsforslag
Administration kan støtte op om, at der skrives færrest
mulige unge i stedet for færre unge på side 4. Det er desuden korrekt, at
der på side 9 bør stå: Herunder skal borgere med handicap også understøttes
til at komme ud i beskæftigelse eller kompetencegivende uddannelse.
Det er en politisk beslutning, om målet på side 4 skal
ændres til Alle borgere i den arbejdsdygtige alder, der er raske og er på
offentlig forsørgelse, skal være i beskæftigelse eller i gang med en
kompetencegivende uddannelse. Administrationen vurderer dog, at det ikke vil
være realistisk at afskaffe ledigheden fuldstændig. Det er reelt set
konsekvensen, hvis målet skal opfyldes i 2021/2022. Udvalget bør desuden være
opmærksom på, at i praksis kommer der en del borgere i beskæftigelse eller
uddannelse, som ikke er fuldt ud raske. Det er eksempelvis aktivitetsparate
kontanthjælpsmodtagere, borgere på ressourceforløb eller
ledighedsydelsesmodtagere, som kommer i beskæftigelse i et mindre antal timer.
Af samme grund er målet oprindeligt formuleret bredere end kun målrettet de
raske borgere.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser
for andre udvalg
Lokalt Arbejdsmarkedsråd har givet input til
Beskæftigelsesplan 2021-2022 på baggrund af Mploys servicetjek af
beskæftigelsesområdet Opsamlings- og optimeringskatalog 2021.
Beskæftigelsesplanen skal godkendes af Byrådet inden årets
udgang.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.
at Udvalget godkender indstilling af Beskæftigelsesplan 2021-2022 med
eventuelle justeringer, som sendes videre til Økonomiudvalget og Byrådet
godkendelse.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 30. november 2020:
Fraværende:
Godkendt med følgende bemærkninger:
(V) undrer sig over, at brugen af straksaktivering ikke
anvendes i højere grad og ej heller er skrevet ind i Beskæftigelsesplan 2021.
Administrationen undersøger, om der er et lovkrav om, at der
i Beskæftigelsesplanen skal fremgå en tekst i stil med dette forslag fra Søren
Lund Hansen (O): |Antallet af flygtninge, familiesammenførte til flygtninge,
indvandrere og familiesammenførte til indvandrere, der vender tilbage til
hjemlandet med repatrieringsordningen skal stige. Målet er, at så mange som
muligt af flygtninge, familiesammenførte, indvandrere og familiesammenførte til
indvandrere er taget tilbage til deres hjemland i 2021.
|Såfremt der er et sådant lovkrav, vil der blive udarbejdet
et tekstforslag, der vil blive forelagt ved næste udvalgsmøde.