Møde i udvalget d. 6. april 2021
11. Status på Hjælpemiddelområdet (O)
Sagsnr.: 330-2017-15362 Dok.nr.: 330-2021-94768 Åbent
Kompetence:
|
Forebyggelses- og Seniorudvalget
|
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget orienteres om status på
ventetider ift. de politisk fastsatte sagsbehandlingsfrister på hjælpemiddelområdet.
Sagens indhold
På hjælpemiddelområdet behandles
akutte ansøgninger og ventelisteansøgninger. Akutte ansøgninger vedrører bl.a. udskrivelser,
plejens APV, tryksår og reparationer, mens ventelisteansøgningerne fx kan være
udskiftning af kørestole, el-scootere, arbejdsstole og særlig boligindretning.
På Forebyggelses- og
Seniorudvalgets møde den 2. februar 2021 blev
udvalget orienteret om udfordringer med at overholde den politisk
fastsatte sagsbehandlingstid på 65 hverdage på ventelisteansøgningerne. Dette
som følge af at hjælpemiddelområdet behandler flere og flere akutte
ansøgninger.
Med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiden for
ventelistesager ansatte hjælpemiddelafdelingen 2 terapeuter i
fuldtidsvikariater fra medio oktober til og med 30. april 2021.
Tiltaget har stabiliseret sagsbehandlingstiden, men har ikke
nedbragt sagsbehandlingstiden for ventelisteansøgningerne i det omfang, det var
forventet.
På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 2. marts 2021 godkendte
udvalget, at der af mindreforbruget på myndighedsområdet i 2020 overføres 0,9
mio. kr. til hjælpemiddelområdet i 2021 til ansættelse af flere medarbejdere for
at nedbringe ekspeditionstiden på ventelisteansøgningerne.
Byrådet godkendte, på møde den 22. marts 2021, indstillingen
fra Forebyggelses- og Seniorudvalgets om at overføre de 0,9 mio. kr. af
mindreforbruget på myndighedsområdet i 2020 til hjælpemiddelområdet i 2021.
Status på sagsbehandlingstider
Opgjort pr. primo januar 2021 var der 86 ansøgninger
(ventelistesager), der har overskredet sagsbehandlingsfristen på 65 hverdage.
Opgjort pr. medio marts 2021 var der 93 ansøgninger
(ventelistesager), der har overskredet sagsbehandlingsfristen på 65 hverdage.
Udviklingen i antallet af ansøgninger på hjælpemiddelområdet
(genbrugsområdet) i perioden januar til februar i henholdsvis 2019, 2020 og
2021 er opgjort i nedenstående tabel. Der ses et lille fald i indkomne
ansøgninger fra januar-februar 2020 til januar-februar 2021.
Genbrugshjælpemidler
|
Januar februar
2019
|
Januar - februar
2020
|
Januar-februar
2021
|
Indkomne ansøgninger
|
1565
|
1851
|
1794
|
Heraf er behandlet som Akutsager
& Semi- akutte (inkl. APV)
|
1437
|
1724
|
1668
|
Venteliste sager med
Sagsbehandlingsfrist 65 hverdage
|
128
|
127
|
126
|
Status på sygemeldinger
Hjælpemiddelområdet har været præget af deltids- og
langtidssygemeldinger. Der er forsat to sygemeldinger. Ingen af disse
sygemeldinger vedrører arbejdsmiljøproblematikker. Derudover har der været øget
sygefravær pga. vaccinationsbivirkninger.
Tiltag for at nedbringe ventelisteansøgningerne
Med overførelsen af 0,9 mio. kr. på hjælpemiddelområdet i
2021 får området mulighed for at forlænge de 2 terapeuter i fuldtidsvikariater
året ud, samt ansætte en ekstra terapeut i et fuldtidsvikariat året ud.
Udvalget orienteres på udvalgsmøde til oktober 2021 om
status på ventelisteansøgningerne.
Retligt grundlag
Lov om social service §§112-116
Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
§3 stk. 2.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan tage orienteringen til
efterretning eller orientering.
Vurdering
Covid-19 har i 2020 skabt sagspukler, som følge af stigning
i antal akutte sager. Sagspuklerne er svære at indhente, når der samtidig er
langtidssygemeldinger blandt de sagsbehandlede terapeuter.
Den midlertidige opnormering med 2 sagsbehandlende
terapeuter i 6 måneders vikariater, har stabiliseret området så sager, med
overskreden sagsbehandlingstid på de fastsatte 65 hverdage, ikke er eskaleret
yderligere, men er på niveau med situationen i oktober 2020.
Målet er, at nedbringe ventelistesagerne så den fastsatte
sagsbehandlingsfrist hurtigst muligt igen overholdes.
Kommunens ældre og sårbare borgere er aktuelt i gang med at
blive vaccineret, og hjælpemiddelområdet forventer derfor en nedgang i hurtige
udskrivelser fra sygehuset og det vil forventeligt betyde en nedgang i akutte
ansøgninger. Hjælpemiddelområdet forventer derfor en nedgang i antallet af
ventelistesager med overskredet sagsbehandlingstid.
Hjælpemiddelområdet forventer, at tilførslen af midler til
ansættelse af en terapeut samt forlængelse af de nuværende fuldtidsvikariater
medvirker til at nedbringe sagspuklen.
Hvis der ikke sker en yderligere stigning i indkomne
ansøgninger, og områdets ressourcer er stabile, forventer hjælpemiddelområdet,
at sagspuklen er nedbragt, så ventelisteansøgningerne overholder
sagsbehandlingsfristen senest med udgangen af året.
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
De to fuldtidsvikariater, der udløber med udgangen af april
2021 forlænges året ud, og der ansættes yderligere en terapeut i et vikariat
året ud. Udgiften til vikarer finansieres af mindreforbruget på
myndighedsområdet i 2020, hvor der overføres 0,9 mio. kr. til
hjælpemiddelområdet i 2021.
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen
indstiller,
1.
at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 6. april 2021:
Fraværende:
Orienteringen taget til efterretning.
Forebyggelses- og Seniorudvalget ønsker at få forelagt en
status på hjælpemiddelområdet på mødet i august 2021.
Ann Sibbern (Udenfor parti) ønsker, at udfordringen på
Hjælpemiddelområdet fremsendes kommende budgetforhandlinger, ift.
budgetlægningen fremadrettet.