Møde i udvalget d. 6. april 2021

11.   Status på Hjælpemiddelområdet (O)

Sagsnr.: 330-2017-15362                 Dok.nr.: 330-2021-94768            Åbent
Kompetence:
Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget orienteres om status på ventetider ift. de politisk fastsatte sagsbehandlingsfrister på hjælpemiddelområdet.
Sagens indhold
På hjælpemiddelområdet behandles akutte ansøgninger og ventelisteansøgninger. Akutte ansøgninger vedrører bl.a. udskrivelser, plejens APV, tryksår og reparationer, mens ventelisteansøgningerne fx kan være udskiftning af kørestole, el-scootere, arbejdsstole og særlig boligindretning.
Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 2. februar 2021 blev udvalget orienteret om udfordringer med at overholde den politisk fastsatte sagsbehandlingstid på 65 hverdage på ventelisteansøgningerne. Dette som følge af at hjælpemiddelområdet behandler flere og flere akutte ansøgninger.
Med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiden for ventelistesager ansatte hjælpemiddelafdelingen 2 terapeuter i fuldtidsvikariater fra medio oktober til og med 30. april 2021.
Tiltaget har stabiliseret sagsbehandlingstiden, men har ikke nedbragt sagsbehandlingstiden for ventelisteansøgningerne i det omfang, det var forventet.
På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 2. marts 2021 godkendte udvalget, at der af mindreforbruget på myndighedsområdet i 2020 overføres 0,9 mio. kr. til hjælpemiddelområdet i 2021 til ansættelse af flere medarbejdere for at nedbringe ekspeditionstiden på ventelisteansøgningerne.
Byrådet godkendte, på møde den 22. marts 2021, indstillingen fra Forebyggelses- og Seniorudvalgets om at overføre de 0,9 mio. kr. af mindreforbruget på myndighedsområdet i 2020 til hjælpemiddelområdet i 2021.
Status på sagsbehandlingstider
Opgjort pr. primo januar 2021 var der 86 ansøgninger (ventelistesager), der har overskredet sagsbehandlingsfristen på 65 hverdage.
Opgjort pr. medio marts 2021 var der 93 ansøgninger (ventelistesager), der har overskredet sagsbehandlingsfristen på 65 hverdage.
Udviklingen i antallet af ansøgninger på hjælpemiddelområdet (genbrugsområdet) i perioden januar til februar i henholdsvis 2019, 2020 og 2021 er opgjort i nedenstående tabel. Der ses et lille fald i indkomne ansøgninger fra januar-februar 2020 til januar-februar 2021.
Genbrugshjælpemidler
Januar – februar
2019
Januar - februar
2020
Januar-februar
2021
Indkomne ansøgninger
1565
1851
1794
Heraf er behandlet som Akutsager & Semi- akutte (inkl. APV)
1437
1724
1668
Venteliste – sager med
Sagsbehandlingsfrist 65 hverdage
128
127
126
Status på sygemeldinger
Hjælpemiddelområdet har været præget af deltids- og langtidssygemeldinger. Der er forsat to sygemeldinger. Ingen af disse sygemeldinger vedrører arbejdsmiljøproblematikker. Derudover har der været øget sygefravær pga. vaccinationsbivirkninger.
Tiltag for at nedbringe ventelisteansøgningerne
Med overførelsen af 0,9 mio. kr. på hjælpemiddelområdet i 2021 får området mulighed for at forlænge de 2 terapeuter i fuldtidsvikariater året ud, samt ansætte en ekstra terapeut i et fuldtidsvikariat året ud.
Udvalget orienteres på udvalgsmøde til oktober 2021 om status på ventelisteansøgningerne.
Retligt grundlag
Lov om social service §§112-116
Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område §3 stk. 2.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan tage orienteringen til efterretning eller orientering.
Vurdering
Covid-19 har i 2020 skabt sagspukler, som følge af stigning i antal akutte sager. Sagspuklerne er svære at indhente, når der samtidig er langtidssygemeldinger blandt de sagsbehandlede terapeuter.
Den midlertidige opnormering med 2 sagsbehandlende terapeuter i 6 måneders vikariater, har stabiliseret området så sager, med overskreden sagsbehandlingstid på de fastsatte 65 hverdage, ikke er eskaleret yderligere, men er på niveau med situationen i oktober 2020.
Målet er, at nedbringe ventelistesagerne så den fastsatte sagsbehandlingsfrist hurtigst muligt igen overholdes.
Kommunens ældre og sårbare borgere er aktuelt i gang med at blive vaccineret, og hjælpemiddelområdet forventer derfor en nedgang i hurtige udskrivelser fra sygehuset – og det vil forventeligt betyde en nedgang i akutte ansøgninger. Hjælpemiddelområdet forventer derfor en nedgang i antallet af ventelistesager med overskredet sagsbehandlingstid.
Hjælpemiddelområdet forventer, at tilførslen af midler til ansættelse af en terapeut samt forlængelse af de nuværende fuldtidsvikariater medvirker til at nedbringe sagspuklen.
Hvis der ikke sker en yderligere stigning i indkomne ansøgninger, og områdets ressourcer er stabile, forventer hjælpemiddelområdet, at sagspuklen er nedbragt, så ventelisteansøgningerne overholder sagsbehandlingsfristen senest med udgangen af året.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De to fuldtidsvikariater, der udløber med udgangen af april 2021 forlænges året ud, og der ansættes yderligere en terapeut i et vikariat året ud. Udgiften til vikarer finansieres af mindreforbruget på myndighedsområdet i 2020, hvor der overføres 0,9 mio. kr. til hjælpemiddelområdet i 2021.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 6. april 2021:
Fraværende: 
Orienteringen taget til efterretning.
Forebyggelses- og Seniorudvalget ønsker at få forelagt en status på hjælpemiddelområdet på mødet i august 2021.
Ann Sibbern (Udenfor parti) ønsker, at udfordringen på Hjælpemiddelområdet fremsendes kommende budgetforhandlinger, ift. budgetlægningen fremadrettet.