Møde i udvalget d. 2. december 2019
4. Opfølgning på Budgetaftale 2020 - 2023 (D)
Sagsnr.: 330-2019-82303 Dok.nr.: 330-2019-483932 Åbent
Kompetence:
Social- og
Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal drøfte styringsark
for udvalgets punkter i Budgetaftale 2020 2023 og den løbende opfølgning i
2020.
Baggrund
Byrådet vedtog mandag den 28. oktober 2019 budget for 2020
2023. Aftalen viderefører udarbejdelsen af et styringsark til den løbende
opfølgning på aftalens punkter.
Bilag 1 indeholder det samlede styringsark over
budgetaftalens punkter. Nedenfor fremgår de af aftalens punkter, som hører
under Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Nr.
|
2019-11-12
Overskrift |
Status
og forventet tidsplan
|
Udvalg
|
Status-farve
(tekst)
|
Ansvarlig
|
Drift
|
|||||
2.d.1
|
Partierne
anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og
beskæftigelsesområdet
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A. Ved igangsætning af business case på sygedagpengeområdet vurderes forbruget at kunne nedjusteres med netto kr. 8,5 mio. Det kræver en investering på konto 6 på kr. 1,5 mio. og kr. 1,5 mio. på konto 5. Konto 5 investeringen vurderes at kunne afholdes indenfor eksisterende rammer. Erfaring fra tidligere personalemæssi-ge investeringer har givet stor besparelse på ydelsessiden. Besparelse kr. 8,5 mio. |
Opgaveanalyse
igangsat.
Der oprettes en ny afdeling i Jobcenteret, hvormed den nuværende Fastholdelsesafdeling reduceres i omfang. Der vil i den forbindelse finde nogle organisatoriske ændringer sted med afsæt i at sikre en optimal opgaveløsning hele vejen rundt. |
SBU
|
|
Henrik
Skov
|
2.d.2
|
Partierne
anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og
beskæftigelsesområdet
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A. Social- og beskæftigelsesområdet - indlagte besparelser på særlige indsatser. På området for jobafklaringsforløb kan der opnås en positiv effekt af investeringen på sygedagpengeområdet svarende til kr. 3,5 mio. Ved investeringen i sygedagpengeområdet vil antallet af langvarige sygedagpengesa-ger mindskes, og derved vil antallet af potentielle jobafklaringsforløb ligeledes blive mindre (se vedlagte business case). Besparelse kr. 3,5 mio. |
Opgaveanalyse
igangsat.
Der oprettes en ny afdeling i Jobcenteret, hvormed den nuværende Fastholdelsesafdeling reduceres i omfang. Der vil i den forbindelse finde nogle organisatoriske ændringer sted med afsæt i at sikre en optimal opgaveløsning hele vejen rundt. |
SBU
|
|
Henrik
Skov
|
2.d.3
|
Partierne
anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og
beskæftigelsesområdet
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A. På integrationsområdet vurderes det muligt at nedjustere forbrug med kr. 4 mio. Gennemgang af antallet på forsørgelse ved indgangen til 4. kvartal 2019 viser en nedgang, som vil have en positiv konsekvens på forsør-gelsen. Nedgangen vil også betyde færre i danskuddannelse, hvorfor forbruget også nedjusteres her. Besparel-se kr. 4 mio. |
Opgaveanalyse
igangsat.
Implementering i 2020. Der følges op ved månedlig budgetopfølgning og løbende udvalgsrapportering der foretages ingen særskilte handlinger. |
SBU
|
|
Henrik
Skov
|
2.d.4
|
Partierne
anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og
beskæftigelsesområdet
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A. Ved omlægning af STU forløb til brug af private aktører og virksomhedsrettede forløb frem for kommunale kan opnås besparelse på kr. 4 mio. Omlægningen vil have en afledt effekt hos de kommunale tilbud, hvor STU for-løbene købes. Tiltaget vil ikke have effekt på forsørgelsesydelsen, men vil alene have betydning for omkostnin-gen til indsatsen. Besparelse kr. 4 mio. |
Opgaveanalyse
igangsat.
Implementering i 2020. Ved møde den 13-12-2019, udarbejdes konkret en handleplan. |
SBU
|
|
Henrik
Skov
|
3.c
|
Der
tilføres midler til social- og beskæftigelsesområdet og Førtidspensioner.
Slagelse Kommune udfordres, som en række andre kommuner landet over af en
betragtelig vækst i omkostninger på disse områder. Ud over de udfordrede
områder budgetlægges med en fortsat vækst i antallet af førtidspensioner, på
trods af, at partierne gerne så at også denne kurve blev knækket. Samlet set
tilføres der netto følgende beløb (i 1.000 kr.)
2020 2021 2022 2023 28.500 38.700 48.700 80.400 |
Der
vil løbende være en tæt opfølgning i forhold til antallet af
førtidspensioner.
|
SBU
|
|
Henrik
Skov
|
4.
|
Partierne
er opmærksomme på, at forventningerne til udviklingen på
førtidspensionsområdet ikke afspejler den faktiske udvikling i 2019. Med
henblik på at imødegå en forventet yderli-gere vækst på området afsættes en
buffer på yderligere 6 mio. kr. i 2020 stigende med dette beløb i hvert af
overslagsårene til 24 mio. kr. i 2023.
|
Opgaveanalyse
igangsat.
Der vil løbende være en tæt opfølgning i forhold til antallet af førtidspensioner. |
SBU
|
|
Henrik
Skov
|
11.b
|
Partierne
er enige om, at:
Brugen af eksterne aktører på Jobcenteret reduceres (2 mio. kr. pr. år) |
Opgaveanalyse
igangsat.
Der er ved at blive udarbejdet økonomiske beregninger, der skal anvendes til dialog i ledergruppen og dermed danne grundlag for deres beslutning om, hvor besparelserne skal findes. |
SBU
|
|
Henrik
Skov
|
11.c
|
Partierne
er enige om, at:
Udgifter til Sprogcenter kan reduceres (med skønsmæssigt) -2,0 mio.kr. |
Opgaveanalyse igangsat.
Implementering 2020. Der er igangsat inddragelsesproces af medarbejderne. |
SBU
|
|
Henrik
Skov
|
12.
|
Partierne
ønsker, at Slagelse Kommune på beskæftigelsesområdet i sammenlignelige
undersøgelser placerer sig markant bedre fra en placering i laveste tredjedel
til indenfor de næste 1-2 år til en placering i midten af sammenlignelige
danske kommuner. Partierne er enig om, at der skal markante ændringer til
indenfor området og ønsker, der senest december 2019 politisk (for
budgetgruppen) fremsættes forslag til initiativer for de kommende 1-3 år med
fokus på øget beskæftigelse og uddannelse.
Partierne ønsker forslaget udarbejdet efter følgende retningslinjer: a. Generel fokus på erhvervsaktive, særlig fokus på unge i alderen 16-30 år. b. Vi vil udfordre beskæftigelsesområdet med fokus på nytænkning og nye arbejdsgange på området. c. Fokus på sammenhængen mellem indsats og effekt. Kommunaldirektøren er ansvarlig for udarbejdelse af forslaget til december 2019 og skal involvere eksterne aktører i udarbejdelsen. |
Kommunaldirektøren
har indhentet to tilbud fra eksterne aktører, som er er blevet bedt om at
komme med oplæg til at løse opgaven. Med afsæt i dette forventes sag på
Økonomiudvalgets møde den 9. december, hvor der forventes efterfølgende
involvering af fagudvalget.
|
SBU
|
|
Frank
E. Andersen
|
Retligt
grundlag
Det retslige grundlag for budgettet fremgår af Den Kommunale
Styringslov §§ 37 40. I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for
Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af
bevillinger mv.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter punkterne i
styringsarket og den løbende opfølgning for 2020.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.
at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter styringsark og den løbende
opfølgning i 2020.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 2. december 2019:
Fraværende:
Morten Hass Augustsen (V)
Drøftet med bemærkning om, at indholdet af businesscasen for
Sygedagpengeindsatsen og Jobafklaringsforløb kommer til at indgå i oversigten.
Social- og Beskæftigelsesudvalget ønsker løbende at blive
involveret i punkt vedr. at Kommunaldirektøren indhenter tilbud for eksterne
aktører.
(A), (F) og (Ø) ønsker, at Administrationen fremkommer med
beslutningssag for etablering af 100 småjob.
(V) og (O) er ikke del af budgetaftalen, hvorfor de tager
forbehold for opfølgningen på Budgetaftalen 2020-2023.